Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond geen reactie op click/geen aandacht tijdens wandelen
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
- Aantal honden: 1
Hond geen reactie op click/geen aandacht tijdens wandelen
Ik ben bekend met clickertraining.
In een rustige omgeving oefenen met zit en af en click, wret Teun precies dat hij wat lekkers krijgt en wacht daar op na de click.
Tijdens het wandelen click ik ook op de momenten dat hij netjes meeloopt na een aantal passen.
Netjes meelopen is nogal n dingetje voor hem.
Gaat vaak liggen of zitten en het is rennen of stilstaan.
Hij is nu ruim 5 maanden. Gaat gewoon erg zijn eigen gang tijdens het wandelen. Het is geen angstig of onzeker puppugedrag. Hij trekt echt een kop van, ik heb mn behoefte gedaan en wil terug. Als hij over een bepaald punt is tijdens de wandeling dan loopt hij gewoon door. Wil dus niet graag weg van huis. De momenten dat hij goed loopt beloon ik met click en lekkers.
Hij reageerd niet op de click. Ga ik dan toch wat lekkers in zn waffel stoppen? Een speeltje heeft hij ook geen aandacht voor.
We zijn 4x op pupcursus geweest en toen gestopt,omdat hij het veel te spannend vond. Hij begint nu zelfverzekerder te worden en volgende maand starten we met basiscursus.
In een rustige omgeving oefenen met zit en af en click, wret Teun precies dat hij wat lekkers krijgt en wacht daar op na de click.
Tijdens het wandelen click ik ook op de momenten dat hij netjes meeloopt na een aantal passen.
Netjes meelopen is nogal n dingetje voor hem.
Gaat vaak liggen of zitten en het is rennen of stilstaan.
Hij is nu ruim 5 maanden. Gaat gewoon erg zijn eigen gang tijdens het wandelen. Het is geen angstig of onzeker puppugedrag. Hij trekt echt een kop van, ik heb mn behoefte gedaan en wil terug. Als hij over een bepaald punt is tijdens de wandeling dan loopt hij gewoon door. Wil dus niet graag weg van huis. De momenten dat hij goed loopt beloon ik met click en lekkers.
Hij reageerd niet op de click. Ga ik dan toch wat lekkers in zn waffel stoppen? Een speeltje heeft hij ook geen aandacht voor.
We zijn 4x op pupcursus geweest en toen gestopt,omdat hij het veel te spannend vond. Hij begint nu zelfverzekerder te worden en volgende maand starten we met basiscursus.
-
- Zeer actief
Re: Hond geen reactie op click/geen aandacht tijdens wandele
Binnenshuis zonder plrikkels trainen en buiten doen wat je wilt is echt heel wat anders. Je slaat in de tussentijd 100 stappen over. Vind maar 's uit waar hij wel goed op reagereert, welk lekkers, welk speeltje, met of zonder piep.
Je verwacht teveel en ik heb niet de indruk dat je het opgebouwd hebt.
Suzanne
Je verwacht teveel en ik heb niet de indruk dat je het opgebouwd hebt.
Suzanne
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Simpel gezegd, als hij niet reageert op de klik is hij niet bezig met jou en 'trainen'. Als ik hier met Finn ga clickeren is hij super gefocust op de klik, dan zijn we in trainingsmodus. Neem ik het ding mee naar buiten en ga ik 'zomaar' klikken, dan krijg ik ook geen reactie. Soms een halve omdat hij het geluid wel herkent. Ben ik echt met hem bezig buiten, tegen hem praten, zeggen dat hij het goed doet, af en toe wat lekkers etc. dan komt een klik wel heel goed binnen. Bij Tess is het ook zo, die negeert de klik volledig als ik op momenten klik dat ze duidelijk met andere dingen bezig is dan met (trainen met) mij. Soms is het zo dat ze met me aan het werk is en de clicker heel goed werkt, maar als mijn timing van de klik niet goed is, komt die ook helemaal niet binnen.
Ik zou het eens zonder clicker proberen. Vindt hij snoep wel lekker? Neem iets super lekkers mee en als hij één pas netjes meeloopt, leg je het snoepje op de grond voor zijn neus en doe je lekker blij. Zo loop je enthousiast nog een pas en als hij netjes meekomt leg je weer een brokje neer. Zo kan je dat dan uitbouwen naar meer passen en dan een brokje. Let op dat je hem niet gaat lokken met het snoepje, hij moet uit zichzelf lopen, niet omdat er daar een brokje ligt. Blijf enthousiast tegen hem en blijf belonen.
Op momenten dat hij juist hard vooruit wil doe je eigenlijk hetzelfde, maar moet je eerst even zijn aandacht bij jou krijgen. Loop even achteruit of draai een stukje om en beloon zijn contact met jou.
Ik beloon niet het naar me opkijken, maar het netjes meelopen. Ik hoef geen hond die naar me op kijkt, dat is niet echt lekker lopen als je een uur op pad gaat
Ik zou het eens zonder clicker proberen. Vindt hij snoep wel lekker? Neem iets super lekkers mee en als hij één pas netjes meeloopt, leg je het snoepje op de grond voor zijn neus en doe je lekker blij. Zo loop je enthousiast nog een pas en als hij netjes meekomt leg je weer een brokje neer. Zo kan je dat dan uitbouwen naar meer passen en dan een brokje. Let op dat je hem niet gaat lokken met het snoepje, hij moet uit zichzelf lopen, niet omdat er daar een brokje ligt. Blijf enthousiast tegen hem en blijf belonen.
Op momenten dat hij juist hard vooruit wil doe je eigenlijk hetzelfde, maar moet je eerst even zijn aandacht bij jou krijgen. Loop even achteruit of draai een stukje om en beloon zijn contact met jou.
Ik beloon niet het naar me opkijken, maar het netjes meelopen. Ik hoef geen hond die naar me op kijkt, dat is niet echt lekker lopen als je een uur op pad gaat

-
- Zeer actief
en eerst oefenen in prikkel-arme omgevingen, dus de achtertuin, de bekende straat... en dan pas op vreemde plekken. elke vreemde plek moet opnieuw worden ingetraind.
Suzanne
Suzanne
- veertje
- Zeer actief
~Suzanne~ schreef:en eerst oefenen in prikkel-arme omgevingen, dus de achtertuin, de bekende straat... en dan pas op vreemde plekken. elke vreemde plek moet opnieuw worden ingetraind.
Suzanne
Ja daar heb je gelijk in, maar ik vind dat wel erg afhankelijk van wat je wilt aanleren. Ik neem aan dat ze niet een hele periode de hond in de tuin gaat uitlaten

Soms is een stukje wandeling makkelijk trainen wegens weinige prikkels, soms is het moeilijker. En soms weet ik van mijn honden dat ze even niks moeilijks moeten hebben, dus dan kies ik een wandelplek die voor dat moment goed voor ze is.
De basis in huis oefenen is prima. Leer hem een geluidje of woordje wat hij koppelt aan leuke dingen die van de baas komen. Ik maak een geluidje, of begin gewoon tegen ze te lullen op een vrolijke manier. Bij Nanna heet dat 'kaas!' geloof ik

-
- Actief
Buitenshuis zit en af en click-beloning snapt hij doorgaans prima.maar wandelen is in zijn ogen: bananen in je oren en je goddelijke gang gaan. Aan het begin als pup liep hij dus echt gewoon niet. Toen met tuig en flexi gaan lopen zodat wij wel door konden lopen, en hij uiteindelijk wel moest volgen. Aan het begin was het treuzelen puppygedrag. Nu zie je aan zn kop dat hij denkt: ga lekker zelf.Dat heeft erin geresulteerd dat hij nu wel wat beter mee en doorloopt. Maar het is nu dus wel rennen of stilstaan. Hij heeft kennelijk nog niet in de gaten dat je wandelen samen met de baas doet. Hij is ook pas 5 maanden en teckel
dat zal ook meespelen.
Aan het begin van de wandeling gaat hij nu nog wel eens in de remmen. Maar dan pak ik hem even kort, vraag hem om mee te lopen en geef als hij niet meekomt een klein rukje waarna hij weer een stukje meegaat.dit is alleen op een deel van de heenweg, dus weg van huis. Daarna loopt hij als een kievit.
Zou het op dit moment verstandig zijn niet meer met de flexi te lopen, maar hem nu te gaan leren in een gelijkmatig tempo mee te lopen aan een gewone riem? In de tuin snapt hij dat trouwens prima.

Aan het begin van de wandeling gaat hij nu nog wel eens in de remmen. Maar dan pak ik hem even kort, vraag hem om mee te lopen en geef als hij niet meekomt een klein rukje waarna hij weer een stukje meegaat.dit is alleen op een deel van de heenweg, dus weg van huis. Daarna loopt hij als een kievit.
Zou het op dit moment verstandig zijn niet meer met de flexi te lopen, maar hem nu te gaan leren in een gelijkmatig tempo mee te lopen aan een gewone riem? In de tuin snapt hij dat trouwens prima.
- veertje
- Zeer actief
Ja, ik zou het eens met een (lange) gewone lijn gaan proberen. Bij de flexi staat er eigenlijk altijd druk op de hond, ook al is het minimaal. Het kan zijn dat hij daar niet zo van houdt en daardoor ook in de ankers blijft gaan. Teckels kunnen toch een beetje dwars zijn soms
Finn gaat ook in de ankers, hoe meer ik aan hem sleur, hoe meer hij zich verzet
Probeer de lijn ontspannen te houden, niet trekken om hem mee te nemen als hij niet wilt lopen, maar probeer ook niet te trekken als hij een andere kant op wil. Naar een andere hond bijvoorbeeld. Dat laatste vind ik zelf ook nog steeds lastig, maar het werkt vaak beter om de lijn te laten vieren en hem op stem mee te nemen. En dan uiteraard uitbundig belonen! Dan is een langere lijn van 2-3 meter handig, omdat je dan makkelijk wat lijn overhebt om te kunnen laten vieren. Natuurlijk moet je hem wel fysiek tegenhouden als het onveilig wordt

Probeer de lijn ontspannen te houden, niet trekken om hem mee te nemen als hij niet wilt lopen, maar probeer ook niet te trekken als hij een andere kant op wil. Naar een andere hond bijvoorbeeld. Dat laatste vind ik zelf ook nog steeds lastig, maar het werkt vaak beter om de lijn te laten vieren en hem op stem mee te nemen. En dan uiteraard uitbundig belonen! Dan is een langere lijn van 2-3 meter handig, omdat je dan makkelijk wat lijn overhebt om te kunnen laten vieren. Natuurlijk moet je hem wel fysiek tegenhouden als het onveilig wordt

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Het is een teckel...en een beetje een onzeker teckeltje als ik het zo lees. Ik denk dat je teveel van hem vraagt en te snel wil. Teckels op die leeftijd hebben een aandachtspanne van 0,1 seconde. Ik zou dat trainen (vind ik zo'n beladen woord op die leeftijd) een beetje loslaten en meer plezier in de wandelingen stoppen. Neem hem mee, desnoods aan een lange lijn, en beloon als hij gewenst gedrag laat zien en laat hem verder een beetje aansnuffelen en rommelen. Maak de wandelingen leuk en ontspannen. Ik heb 2 teckels die prima luisteren. Ik heb geen cursus gevolgd en heb ook niet bewust getraind. Het enige wat ik gedaan heb en nog steeds doe is heel consequent zijn. Het kwartje viel bij beiden uiteindelijk vanzelf.

-
- Zeer actief
Een Teckeltje van 5 maanden? Laat dat beestje lekker de wereld verkennen en verlang niet teveel van hem. Gebruik verder je stem die vertrouwd klinkt in plaats van zo'n irritant mechanisch rot geluid. Teckels zijn heel zelfstandige honden en niet geschikt om in allerlei disciplines af te richten. Overlaadt hem dan ook niet met allerlei commando's want daar hebben ze de pest aan en gaan al gauw met de kont tegen de krib. Blijf en kom hier vind ik wel belangrijk en dat kun je overal op een speelse manier oefenen. Ze leren het snel, het opvolgen ervan is afhankelijk van de situatie. Als er gevaar dreigt komen ze direct, dat horen ze aan je stem. Als er geen gevaar dreigt moet je wat vaker roepen. Want het blijven wel Teckels natuurlijk. Gewoon wat toegeeflijker zijn verricht wonderen en voorkomt frustraties.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Actief
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee.
Voor mij voelt het ook het beste om het beestje te accepteren in zijn eigen ik en manier van doen.
Ik hoopte de wandeling voor hem leuker te kunnen maken dmv de clicker en beloning, maar het boeit hem niet.
Als hij loopt loopt hij lekker in zn eigen tempo en te snuffelen. Daarvoor is de flexi heel handig. Als hij al loopt ben ik heel blij. En als hij daarbij af en toe mij aankijkt of contact zoekt dan beloon ik dat direct. Soms verstop ik me ook qls hij te ver vooruit loopt zonder contact te houden.
Dan komt hij teruggelopen en kijkt me dan verontwaardigd aan als ie me vind.
Loslopen is best een issue. Niet veel plekker waar dat hier veilig kan. En waar het kan lopen ook de ongeleide grote projectielen die er bovenop duiken, dus dan liever eem wandeling aan de flexi of lange lijn.
Lange lijn heb ik geprobeerd.(5m lijn) maar ik ben er niet handig mee en woef vind t geklungel met de lijn irritant, dus flexi van 8m is dan de beste optie denk ik.
En waarom dan toch mijn bezigheid met clicker en cursus? Het goed willen doen, bang zijn zonder dit ergens te kort te schieten.... hoewel de pupcursus van 4x voor hem geen succes was.... misschien maar beter gewoon lekker zelf verder oefenen op onze eigen manier en eigen gevoel....
Voor mij voelt het ook het beste om het beestje te accepteren in zijn eigen ik en manier van doen.
Ik hoopte de wandeling voor hem leuker te kunnen maken dmv de clicker en beloning, maar het boeit hem niet.
Als hij loopt loopt hij lekker in zn eigen tempo en te snuffelen. Daarvoor is de flexi heel handig. Als hij al loopt ben ik heel blij. En als hij daarbij af en toe mij aankijkt of contact zoekt dan beloon ik dat direct. Soms verstop ik me ook qls hij te ver vooruit loopt zonder contact te houden.
Dan komt hij teruggelopen en kijkt me dan verontwaardigd aan als ie me vind.
Loslopen is best een issue. Niet veel plekker waar dat hier veilig kan. En waar het kan lopen ook de ongeleide grote projectielen die er bovenop duiken, dus dan liever eem wandeling aan de flexi of lange lijn.
Lange lijn heb ik geprobeerd.(5m lijn) maar ik ben er niet handig mee en woef vind t geklungel met de lijn irritant, dus flexi van 8m is dan de beste optie denk ik.
En waarom dan toch mijn bezigheid met clicker en cursus? Het goed willen doen, bang zijn zonder dit ergens te kort te schieten.... hoewel de pupcursus van 4x voor hem geen succes was.... misschien maar beter gewoon lekker zelf verder oefenen op onze eigen manier en eigen gevoel....
- alm@
- moderator
Dat is inderdaad vervelend die ongeleide projectielen of jonge (grote) reuen die menen even een punt te moeten maken. Als ik alleen met de teckels loop, heb ik voor dat doel een wandelstok bij me. Als de eigenaar niet ingrijpt doe ik het zelf wel en krijgt de hond die mijn teckels ondersteboven walst een ferme pets. Het is in elk geval voor mij geen reden om mijn teckels niet los te laten lopen.Teuntje schreef: Loslopen is best een issue. Niet veel plekker waar dat hier veilig kan. En waar het kan lopen ook de ongeleide grote projectielen die er bovenop duiken, dus dan liever eem wandeling aan de flexi of lange lijn.

-
- Actief
Snap ik en zou ik ook doen.punt is alleen dat hij zo ver afdwaald bij het loslopen dat ik niet meer dichtbij genoeg ben om hem dan te kunnen beschermen.doordat hij dan zo ver weg is, is hij mij ook uit het oog en rent dan in paniek zomaar een verkeerde kant op. Dus los laten lopen is best n dingetje.
- alm@
- moderator
Daar zou ik dan spelenderwijs op gaan oefenen en hem niet laten afdwalen. Desnoods loop je af en toe wat harder zodat hij altijd in je buurt is. Hier moeten ze echt in een straal van pak weg 20-30 meter bij me blijven, gaan ze iets verder begin ik al terug te roepen. Ook mogen ze niet de struiken in want de oudste is een jager. Als die ongezien een spoortje oppikt sta ik rustig 2 uur wortel te schieten en daar heeft mams geen zin aanTeuntje schreef:Snap ik en zou ik ook doen.punt is alleen dat hij zo ver afdwaald bij het loslopen dat ik niet meer dichtbij genoeg ben om hem dan te kunnen beschermen.doordat hij dan zo ver weg is, is hij mij ook uit het oog en rent dan in paniek zomaar een verkeerde kant op. Dus los laten lopen is best n dingetje.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik begin vaak bij 10 meter afstand al te vragen om bij mij te blijven. Verder dan dat is de kans gewoon erg groot dat Elco besluit eerst te doen wat hij wil (hazen opjagen, hond al blaffend opzoeken, achter een fietser aan gaan die ergens uit zicht langs rijdt), binnen die afstand is hij eigenlijk altijd bij me te roepen. Als het nodig is, oefen ik het hierkomen weer aan een flex. Die gebruik ik niet om het hierkomen af te dwingen, maar om het weglopen tegen te kunnen gaan. En natuurlijk is mijn kant op komen altijd een feestje
- alm@
- moderator
Dat doen ze hier niet dus ik kan ze rustig wat meer 'vrijheid' geven. Tot mijn verbazing bleven ze van de week keurig op het bospad staan wachten omdat er een ruiter overstak. Dat hadden ze nog niet eerder meegemaakt. Geen kik gaven ze. Brave mannetjesFotogravinnetje schreef:Ik begin vaak bij 10 meter afstand al te vragen om bij mij te blijven. Verder dan dat is de kans gewoon erg groot dat Elco besluit eerst te doen wat hij wil (hazen opjagen, hond al blaffend opzoeken, achter een fietser aan gaan die ergens uit zicht langs rijdt), binnen die afstand is hij eigenlijk altijd bij me te roepen. Als het nodig is, oefen ik het hierkomen weer aan een flex. Die gebruik ik niet om het hierkomen af te dwingen, maar om het weglopen tegen te kunnen gaan. En natuurlijk is mijn kant op komen altijd een feestje

-
- Actief
Ik weet t. We moeten er echt aan werken met m.
Aan de flexi komt ie meestal wel blij teruggerent als we hem roepen. Snoepje pakt hij dan meestal niet aan, dus dan ffies dollen en weer doorlopen.
Maar ook aan het dollen doet hij niet altijd mee. Hij is moeilijk enthousiast te krijgen en te motiveren.
Speeltjes buiten kijkt hij ook niet naar.
Hoe zouden jullie dit gaan aanpakken? Voorlopig goed blijven oefenen aan de flexi? En op rustige momenten los laten lopen en zorgen dat hij dan weet dat je veel lekkers mee hebt?
Aan de flexi komt ie meestal wel blij teruggerent als we hem roepen. Snoepje pakt hij dan meestal niet aan, dus dan ffies dollen en weer doorlopen.
Maar ook aan het dollen doet hij niet altijd mee. Hij is moeilijk enthousiast te krijgen en te motiveren.
Speeltjes buiten kijkt hij ook niet naar.
Hoe zouden jullie dit gaan aanpakken? Voorlopig goed blijven oefenen aan de flexi? En op rustige momenten los laten lopen en zorgen dat hij dan weet dat je veel lekkers mee hebt?
- dagmar88
- Zeer actief
Naap krijgt geen eten voor hij los is geweest. En ik heb het goede spul bij. Verschillende soorten worst, kaas en gerookte kip.
Vooraf test ik hoeveel interesse hij er in heeft. Is dat te weinig, dan blijft hij alsnog lekker aan de flex.
Ik maak mezelf belangrijk door het voortouw te nemen. Ik snuffel, "jaag" en loop wildsporen af. Onderweg wijs ik interessante dingen aan, dode vogels, krabben, eetbare bessen etc. om even goed samen te bekijken.
Hij weet dus dat er om mij heen vaak wat gebeurt en verder roep ik hem zo min mogelijk. Hij moet mij in de gaten houden, niet omgekeerd.
Wel krijgt hij bevestiging als hij dat goed doet. Hij mag dan zelf kiezen of hij braaf verder graat of even snel een snoep komt halen.
Door constant te veel te vragen zet je jezelf weg als het irritante sloofje.
Vooraf test ik hoeveel interesse hij er in heeft. Is dat te weinig, dan blijft hij alsnog lekker aan de flex.
Ik maak mezelf belangrijk door het voortouw te nemen. Ik snuffel, "jaag" en loop wildsporen af. Onderweg wijs ik interessante dingen aan, dode vogels, krabben, eetbare bessen etc. om even goed samen te bekijken.
Hij weet dus dat er om mij heen vaak wat gebeurt en verder roep ik hem zo min mogelijk. Hij moet mij in de gaten houden, niet omgekeerd.
Wel krijgt hij bevestiging als hij dat goed doet. Hij mag dan zelf kiezen of hij braaf verder graat of even snel een snoep komt halen.
-
- Zeer actief
Dat denk ik ook ja. Ik heb dat bij Jip niet handig aangepakt. Iedere wandeling werd een soort training en ik verlangde al te snel te veel van hem. Resultaat was dat hij wel omkeek als ik riep, maar vervolgens besloot lekker verder te gaan met wat hij aan het doen was. Inmiddels is dat anders, maar dan zijn wel ook al drie jaar verderdagmar88 schreef:Naap krijgt geen eten voor hij los is geweest. En ik heb het goede spul bij. Verschillende soorten worst, kaas en gerookte kip.

Abel laat ik gewoon zijn gang gaan tijdens een wandeling: veel snuffelen, veel rennen, etc. Hij weet dat ik altijd wat lekkers bij mij heb en komt daarom regelmatig even hallo zeggen (om wat lekkers te scoren) en gaat daarna weer verder. Ik heb het eerste half jaar wel veel naam-spelletjes gedaan, zowel in de tuin als tijdens de wandelingen. Heel simpel, door gewoon zijn te naam te zeggen en direct een stukje worst te geven. De eerste paar keer hoefde hij niet eens op zijn naam te reageren. Ik zei zijn naam en gooide worst naar hem toe. Na een paar keer al is het zeggen van de naam voldoende om hem te laten op kijken. Ik vind het handig om wel af en toe zijn aandacht te kunnen vragen namelijk.
Voor het 'hierkomen' maak ik gebruik van de fluit. Dat heb ik eerst heel veel geoefend en zet ik in het dagelijks leven eigenlijk maar zelden in. Het moet wel leuk blijven namelijk. Ik fluit alleen als hij écht direct moet komen, misschien twee keer per week ofzo. En dan verdient hij ook echt de jackpot als hij komt. Ik probeer te voorkomen dat hij dan direct aangelijnd gaat worden, want dan gaat de fluit een minder leuke associatie krijgen. Ik fluit, hij wordt beloond, we gaan samen even iets leuks doen en hij mag weer verder. Ik gebruik de fluit ook niet op momenten dat ik vermoed dat hij niet gaat komen. Dat check ik door eerst zijn naam te roepen. Reageert hij niet op zijn naam? Dan gaat de fluit waarschijnlijk ook niet werken.
In jouw geval zou ik gaan oefenen op zorgvuldig uitgekozen plekken. Plekken waar bij voorkeur niet veel wild zit en waar je niet veel andere honden tegenkomt. Het tijdstip maakt dan ook veel uit. En dan Teun op een veilige plek stukjes los kan lopen, gecombineerd met stukken aan de flex of lange lijn (er zijn overigens wel filmpjes te vinden met handige tips voor het gebruik van de lange lijn).
Hou het leuk, verlang nog niet te veel van je pup en doe af en toe wat simpele (naam)spelletjes onderweg. Netjes naast lopen aan de lijn vraagt heel veel van een hond. Dat kan Abel (15 maanden) ook nog niet. Maar hoe belangrijk is dat ook eigenlijk? Ik vind het veel belangrijker dat een hond los kan lopen, mij in de gaten houdt, en terugkomt als ik roep.
-
- Actief
Dank voor de reacties. Ik denk dat hij snoepjes niet aanpakt vanwege verschillende redenen: afgeleid of onzeker de voornaamste redenen.
Voorlopig blijf ik aan de flexi lekker oefenen. Af en toe even verstoppen als hij geen aandacht heeft en vooruit loopt zodat hij leert dat hij me in de gaten moet houden. Als hij me dan vind, jackpot!
Hij is niet erg voergemotiveerd en is gevoelig op de darmen. Dus het is erg lastig om iets super lekkers te vinden waarvan hij niet aan de blubber gaat.
Wandelen doen we altijd voor het eten,ook sochtends vroeg. Dus dan heeft hij wel trek. Toch vaak geen interesse, maar misschien idd vanwege onzekerheid.
Door zijn onzekerheid vind ik het ook lastig om hem los te laten lopen. Wanneer hij schrikt of angstig reageert op een hond of wat dan ook, dan kiest hij het hazenpad, vooral als hij iets verder weg van me loopt.
Het is dus zaak hem niet te ver af te laten dwalen, door steeds terug te roepen en belonen waarna we weer verder lopen. Maar een hond die niet in beloning geinteresseerd is, waarmee motiveer je die dan om naar je toe te komen als je hem roept?
Ik ga het loslopen wel weer oefenen in de vroege ochtenduurtjes als het rustig is in het parkje. Maar door het gebrek aan aandacht en contact tijdens het loslopen, ben ik ook meer gespannen en minder op mn gemak als hij losloopt. Dat maakt mij dan ook weer wat onzeker.
We moeten ergens de vicieuze cirkel doorbreken.... hoe?
Voorlopig blijf ik aan de flexi lekker oefenen. Af en toe even verstoppen als hij geen aandacht heeft en vooruit loopt zodat hij leert dat hij me in de gaten moet houden. Als hij me dan vind, jackpot!
Hij is niet erg voergemotiveerd en is gevoelig op de darmen. Dus het is erg lastig om iets super lekkers te vinden waarvan hij niet aan de blubber gaat.
Wandelen doen we altijd voor het eten,ook sochtends vroeg. Dus dan heeft hij wel trek. Toch vaak geen interesse, maar misschien idd vanwege onzekerheid.
Door zijn onzekerheid vind ik het ook lastig om hem los te laten lopen. Wanneer hij schrikt of angstig reageert op een hond of wat dan ook, dan kiest hij het hazenpad, vooral als hij iets verder weg van me loopt.
Het is dus zaak hem niet te ver af te laten dwalen, door steeds terug te roepen en belonen waarna we weer verder lopen. Maar een hond die niet in beloning geinteresseerd is, waarmee motiveer je die dan om naar je toe te komen als je hem roept?
Ik ga het loslopen wel weer oefenen in de vroege ochtenduurtjes als het rustig is in het parkje. Maar door het gebrek aan aandacht en contact tijdens het loslopen, ben ik ook meer gespannen en minder op mn gemak als hij losloopt. Dat maakt mij dan ook weer wat onzeker.
We moeten ergens de vicieuze cirkel doorbreken.... hoe?
-
- Actief
Flexi vind hij prima hoor. Hij rent heen en weer en snuffelt dan lekker rond. Denk niet dat hij echt wat mist als hij niet losloopt.maar toch...
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Hier is loslopen nog altijd een privilege: het mag, mits je goed luistert. Luister je niet goed, hou je mij te weinig in de gaten, ga je dieren opjagen etc? Dan maar aan de flex. Voor Elco zou het prima zijn om alleen aan de flex (5m) te lopen. Gait wordt dan echt vervelend. Gelukkig luistert Gait prima
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zou bij een hond die het hazenpad kiest als hij schrikt, ook die flexi gewoon blijven gebruiken. En thuis gaan oefenen op een aandachtssignaal (zijn naam, of 'kijk eens', etc.) en dat in heel kleine stapjes opbouwen in situaties met meer prikkels (tuin, rustige straat of parkeerterrein, rustig parkje, parkje met iets meer prikkels, etc.). Pas als je zijn aandacht hebt, heeft clickeren ook zin. Maar daar zou ik zeker bij zo'n jonge hond die buitenshuis nog erg afgeleid is door prikkels of onder de indruk is, nog niet te veel druk op leggen. Dat komt wel als hij eraan toe is en ondertussen oefen je gewoon lekker in huis en later in de tuin.Teuntje schreef:Flexi vind hij prima hoor. Hij rent heen en weer en snuffelt dan lekker rond. Denk niet dat hij echt wat mist als hij niet losloopt.maar toch...
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Ik merkte bij mijn ruwhaar teckel Teun het eerste jaar ook dat ik veel meer moeite moest doen om aandacht van hem te krijgen.
Veel meer dan dat ik gewend was bij korthaar Dax.
Hij heeft dus tot hij bijna 2 was ook voornamelijk aan de flex van 8 meter gelopen.
Dat vond ie geen probleem, hij vermaakte zich toch wel met snuffelen en aan de lijn kon ie ook gewoon spelen.
Of hij ging liggen, en ik liep hem dan de volle 8 meter voorbij, waarop hij weer voorbij kwam rennen en dan vervolgens bijna aan het eind van de lijn herhaalde het zich weer.
De grootste lol had (en heeft) ie daarmee.
Ik merk bij hem ook dat hij veel sneller dan de andere twee interessante geuren oppikt. De andere twee zijn meer bezig met hun ogen en oren dan met hun neus.
Dus ik denk dat het ook wel een beetje bij de ruwhaar hoort, dat ze minder interesse hebben in de baas.
Veel meer dan dat ik gewend was bij korthaar Dax.
Hij heeft dus tot hij bijna 2 was ook voornamelijk aan de flex van 8 meter gelopen.
Dat vond ie geen probleem, hij vermaakte zich toch wel met snuffelen en aan de lijn kon ie ook gewoon spelen.
Of hij ging liggen, en ik liep hem dan de volle 8 meter voorbij, waarop hij weer voorbij kwam rennen en dan vervolgens bijna aan het eind van de lijn herhaalde het zich weer.
De grootste lol had (en heeft) ie daarmee.
Ik merk bij hem ook dat hij veel sneller dan de andere twee interessante geuren oppikt. De andere twee zijn meer bezig met hun ogen en oren dan met hun neus.
Dus ik denk dat het ook wel een beetje bij de ruwhaar hoort, dat ze minder interesse hebben in de baas.
-
- Actief
Ook een ruwhaar Teun met hetzelfde gedrag. Grappig op te lezen!
Ik vind t prima hoe het gaat en hoe hij is hoor, zou t voor hem alleen lekker vinden om ook eens los te kunnen.
Ik vind t prima hoe het gaat en hoe hij is hoor, zou t voor hem alleen lekker vinden om ook eens los te kunnen.
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Los kan mijn Teun ook alleen als er echt overzicht is, en ik aan hem zie dat er geen wild in de buurt is haha.Teuntje schreef:Ook een ruwhaar Teun met hetzelfde gedrag. Grappig op te lezen!
Ik heb wel het voordeel dat ik meer honden heb, dus spelen doen ze thuis ook wel, daar heeft Teun het loslopen niet dagelijks voor nodig.
-
- Actief
Ik heb me afgemeld voor de cursus.was 3 avonden in de week dus zou ook lastig in te plannen zijn. Ik denk dat een cursus er teveel druk op gaat leggen bij Teun. Bij puppycursus was hij op een gegeven moment ook wel enthousiast aan het meehuppelen,maar met rode oogjes door vermoeidheid en overprikkeld. Nu is hij wel wat ouder inmiddels, maar ik denk dat het voor hem fijner is als we zijn tijd en tempo volgen.
Het is best moeilijk hoor, onze vorige hond was een rauwdouwer, manse aap die overal sch*t aan had. Je moest altijd heel streng zijn en "boos" op hem worden voordat hij reageerde.en dan nog reageerde hij stoicijns. En dan nu zo'n zachtaardig beesie. Het is heerlijk,want t is ook een enorme knuffelkont. Maar wat is dat wennen en omdenken zeg!
Het is best moeilijk hoor, onze vorige hond was een rauwdouwer, manse aap die overal sch*t aan had. Je moest altijd heel streng zijn en "boos" op hem worden voordat hij reageerde.en dan nog reageerde hij stoicijns. En dan nu zo'n zachtaardig beesie. Het is heerlijk,want t is ook een enorme knuffelkont. Maar wat is dat wennen en omdenken zeg!
-
- Actief
Ik heb me afgemeld voor de cursus.was 3 avonden in de week dus zou ook lastig in te plannen zijn. Ik denk dat een cursus er teveel druk op gaat leggen bij Teun. Bij puppycursus was hij op een gegeven moment ook wel enthousiast aan het meehuppelen,maar met rode oogjes door vermoeidheid en overprikkeld. Nu is hij wel wat ouder inmiddels, maar ik denk dat het voor hem fijner is als we zijn tijd en tempo volgen.
-
- Zeer actief
Wat voor snoepjes gebruikt je nu normale beloning en jackpot? Zie vaak op de hondenschool dat mensen van die standaard beloningssnoepjes gebruiken uit zo'n emmertje, maar daar zijn honden vaak niet gemotiveerd voor. Iets wat sterk ruikt, werkt vaak beter. Onderstaande zalmsnoepjes werken erg goed. Of wat Dagmar al zei: worst of kaas? Maar misschien is dat iets teveel van het goede voor een gevoelig darmstelsel. Je hebt ook Rodi-worst, meestal vinden honden die ook lekker.Teuntje schreef:Dank voor de reacties. Ik denk dat hij snoepjes niet aanpakt vanwege verschillende redenen: afgeleid of onzeker de voornaamste redenen.

Vind hij geen enkel speeltje leuk? Een balletje met touw eraan die je weggooit ook niet? Of een piepspeeltje?
-
- Actief
Ik gebruik nu gedroogde runderhart van ff. Dat stinkt geweldig en vind hij erg lekker.maar met afleiding heeft hij er geen/weinig interesse in, hetzelfde met zn favoriete speeltjes. Heb een touwbal,flos, gewone bal,piepspeeltje geprobeerd tijdens het wandelen.hij speelt thuis hier erg graag mee.maar buiten: geen interesse.
-
- Zeer actief
Ja, dan geloof ik dat dát niet zijn motivators zullen zijn
Gelukkig heeft hij geen problemen met de flex. Heeft hij een penning of iets aan zijn halsband met je telefoonnummer, voor het geval hij er bij loslopen toch vandoor gaat?

Gelukkig heeft hij geen problemen met de flex. Heeft hij een penning of iets aan zijn halsband met je telefoonnummer, voor het geval hij er bij loslopen toch vandoor gaat?