Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zoekt een hond zelf de schaduw op ?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Zoekt een hond zelf de schaduw op ?

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Peer mag vreselijk graag in onze achtertuin in het zonnetje liggen.
Onze achtertuin is helemaal omheind en het is een grasveld met twee forse lage appelbomen er in.
Ik ben niet zo'n buitenzitter maar Peer vind het heerlijk. Toch durf ik hem er niet onbeheerd alleen in de tuin te laten.
Er is schaduw en koelte genoeg onder de bomen maar ik twijfel of Peer daar wel heengaat als hij te warm wordt.

Wat doen jullie honden in dit geval ?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Zoekt een hond zelf de schaduw op ?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

DE mijne zoeken de schaduw niet op. Gevolg: bij temperaturen boven de 25 graden (warbij het in onze tuin, die helemaal ommuurd is en op het zuiden is, bloedheet wordt) mogen ze doorgaans niet meer buiten. Het is niet anders.. voor hun veiligheid.

Suzanne
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Noa en Ninthe hebben wel wat moeten oefenen, maar hebben uiteindelijk geleerd/ uitgevogeld zelf de schaduw op te zoeken. Uiteraard een oogje in het zeil gehouden, maar ze zijn als jonge hond wel eens wat te heet pas naar binnen (=koude tegels) gegaan.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Hier weten ze de schaduw goed te vinden. Bij extreme hitte blijven ze binnen met de airco aan. Heel frappant, maar als het op de slaapkamer warm is kijken ze omhoog richting airco. Dan moet ik die aanzetten.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mijn honden komen enkel buiten als ik erbij ben en kunnen alleen maar in de schaduw liggen. In huis wil Lotus nog wel eens in het zonnetje gaan liggen, hier blijft ze hijgend met de tong uit de bek liggen tot ik haar er weg haal.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

De Spanjaarden hier zoeken afwisselend zelf zon en schaduw op. Vooral Amy, Arlo en Taar houden wel van zonnen, maar gaan uit zichzelf naar een koeler plekje als het te gortig wordt. Amoz is sowieso niet zo'n zonnebader en ligt op het warmst van de dag graag binnen op de koele tegelvloer.
Mila zoekt wel de schaduw op als ze ergens rustig wil gaan liggen, maar gaat ook gewoon een uur midden in de zon wild spelen en rennen op het heetst van de dag :piew: Ze rent dan wel om de paar minuten het hondenbadje in om even af te koelen en te drinken en daarna gaat ze weer vrolijk verder. Daar stel ik soms wel eens paal en perk aan.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ja natuurlijk zou ik zeggen. Wanneer het te warm wordt zoeken ze de schaduw op.
Ik kan me helemaal niet voorstellen dat een hond buiten een werk/trainsituatie zichzelf zou oververhitten.
Heb het dan ook altijd aan de honden zelf overgelaten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Morris heeft zijn eigen gegraven kuil. Hele dag schaduw en lekker koel. Die ligt nu dus hele dagen buiten. Ayla ligt heel graag in de zon, maar zoekt ook regelmatig de schaduw even op, drinkt genoeg water, dus ik vind het wel best. Ze lijken het prima zelf te kunnen regelen dus als ze naar buiten willen mogen ze van mij.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier regelen ze het ook wel zelf, al stuur ik ze iets vaker naar de schaduw dan ze uit zichzelf zouden doen
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Oh ja, hier regelen ze dat zelf. Ik kan me niet voorstellen dat een hond zichzelf zou oververhitten.
Lily gaat 's ochtends vaak wat zonnen op het balkon, maar ligt vervolgens de hele dag onder ons bed. Dat is het koelste blijkbaar. Dat deed ze als pup al. Nu kost het haar heel veel moeite om onder het bed te gaan liggen en om eronder vandaan te komen, maar het blijft het favoriete plekje. Haar hol.
Alfil gaat bijna nooit in de zon liggen. In huis is hij meestal waar ik ben.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Da's toch basis zelfbehoud, dat je jezelf niet laat overkoken? Ik stuur Izzy pas naar binnen als ze naast me als een stoomlocomotief ligt te hijgen en ik me daar eerder aan stoor dan zij zelf. Maar voor de rest gaan ze zelf afwisselend in de zon en binnen liggen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Jessie in principe wel, want ik heb haar vaak zat net in dat schaduwhoekje zien liggen, maar toch heb ik haar ook weleens in de bloedhitte
van vorig jaar in de volle zon zien liggen. Dan haal ik haar weg, want ik denk dan dat ze misschien al wat oververhit is en niet goed meer
'nadenkt' (instinct volgt).
Ik ga er dus in de basis vanuit dat het wel weten, maar ik blijf altijd wel opletten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier zoeken ze t zelf uit. Een hond is niet achterlijk toch... en dat maakt dat ze rustig een tijd in de zon kunnen gaan liggen maar uiteindelijk toch de schaduw op gaan zoeken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Loesje weet precies waar ze de schaduw kan vinden en gaat daar wel liggen na haar zonnebad. Hete tegels, volle zon en poten omhoog. Ze vindt het heerlijk.
Groetjes, Terry
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Sandra&co schreef:Da's toch basis zelfbehoud, dat je jezelf niet laat overkoken? Ik stuur Izzy pas naar binnen als ze naast me als een stoomlocomotief ligt te hijgen en ik me daar eerder aan stoor dan zij zelf. Maar voor de rest gaan ze zelf afwisselend in de zon en binnen liggen.
precies dit, Pom heeft daar ook een handje van. Vol in de zon en dan liggen hijgen. Dat vind ik maar heel even leuk dus dan moet ze verhuizen naar een koelere plek.

Karel ligt eigenlijk nooit in de zon, die vindt het al snel te warm.

Ik laat ze overigens niet onbeheerd achter in de tuin met dit weer, hou er toch liever wat zicht op :)
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Charlie heeft een kuil gegraven in de border achter een struik en daar ligt ze graag. Als daar de zon op staat (is maar kort) gaat ze onder de overkapping liggen. Het is maar goed dat dat arme ding weg is uit Griekenland :LOL: , ze heeft het al snel warm en houdt niet van de zon. Ik hoef me dan ook niet schuldig te voelen over de totale wandeltijd van een kwartier over een hele week tijdens die hitte :tongue:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi zoekt in de winter in huis heel bewust de zonplekjes op.

En met warmte buiten schaduw.
Of gras als dat nog koel is.
Die is handig zat op dat vlak.

Ze is wél erg gevoelig voor oververhitting, dus met warmte moet ik enorm uitkijken met wandelingen, spel en training.
Want dan gaat ze wel door, zeg maar.
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Mijn huidige honden doen dat wel, de parsons heb ik regelmatig verplicht in de schaduw gelegd.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Die 2 van mij mogen graag in de zon liggen, maar komen er ook zelfstandig weer uit.
Met mooi weer staat de achterdeur open en kunnen ze zelf in en uit lopen.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Dat zijn echt dingen waar ik me totaal niet mee bezig houd. Ik neem aan dat mijn honden dat prima zelf weten want ze weten ook elk zonnestraaltje te vinden in huis. Bas ligt op dit moment onder een rode beuk.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

As we speak. Camperen in een zonovergoten kersenboomgaard en Bas ligt in de enige richel schaduw die er is. Na het bakken in de zon uiteraard.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

sirene schreef:Ja natuurlijk zou ik zeggen. Wanneer het te warm wordt zoeken ze de schaduw op.
Ik kan me helemaal niet voorstellen dat een hond buiten een werk/trainsituatie zichzelf zou oververhitten.
Heb het dan ook altijd aan de honden zelf overgelaten.
Ik ook. Zoeken ze maar lekker zelf uit (en voor iedere hond is dat ook nog anders). Saar was een zonaanbidster, maar Miep en Sis zoeken snel de schaduw op. Prima toch? Deur staat open, dus ze kunnen ook naar binnen. Hebben ze heus mijn bemoeienis niet voor nodig.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana regelt het zelf, ze ligt s morgens vroeg vaak in het ochtend zonnetje,
maar ik zie dat ze, als het echt warm wordt, lekker op de koele plavuizen gaat liggen,
de deur staat met dit weer altijd open, en ze kan dan gaan en staan waar ze wil,
als we weg gaan gaat ze zo wie zo naar binnen, met de rolgordijnen dicht.

wel zorg ik ervoor dat er buiten en binnen voldoende water staat.
laeken
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:DE mijne zoeken de schaduw niet op. Gevolg: bij temperaturen boven de 25 graden (warbij het in onze tuin, die helemaal ommuurd is en op het zuiden is, bloedheet wordt) mogen ze doorgaans niet meer buiten. Het is niet anders.. voor hun veiligheid.

Suzanne
Ik denk echt dat je teveel voor je honden denkt. Want ik geloof er niks van dat jouw honden net niks begrijpen en gewoon als voor dood over de kook gaan liggen raken in de zon. Ik zou zeggen gooi de deur open en aanschouw de komende dagen hoe goed je honden in staat zijn te overleven met de zon. Hoe dom moet een hond zijn om in de zon te gaan liggen terwijl er schaduw is om vervolgens ook nog oververhit te raken. Je onderschat je honden enorm.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laeken schreef:
~Suzanne~ schreef:DE mijne zoeken de schaduw niet op. Gevolg: bij temperaturen boven de 25 graden (warbij het in onze tuin, die helemaal ommuurd is en op het zuiden is, bloedheet wordt) mogen ze doorgaans niet meer buiten. Het is niet anders.. voor hun veiligheid.

Suzanne
Ik denk echt dat je teveel voor je honden denkt. Want ik geloof er niks van dat jouw honden net niks begrijpen en gewoon als voor dood over de kook gaan liggen raken in de zon. Ik zou zeggen gooi de deur open en aanschouw de komende dagen hoe goed je honden in staat zijn te overleven met de zon. Hoe dom moet een hond zijn om in de zon te gaan liggen terwijl er schaduw is om vervolgens ook nog oververhit te raken. Je onderschat je honden enorm.
Pups doen t van nature al niet eens... het nest van Xanu. Dit was t resultaat in oktober afgelopen jaar met 24 graden...
Vond t zo grappig om te zien dat ze dat echt al snapten... ze wisten exact waar de warmtegrens wasAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Zelfs onze kippen snappen dat ze schaduw moeten zoeken op een warme dag. Hier gaat 's ochtends de terrasdeur open en 's avonds weer dicht. En ze bedenken zelf maar in die periode waar ze willen liggen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Mijn Engelse Bull ligt met dit weer heerlijk te bakken in de achtertuin. Als hij bijna gaar is, verdwijnt hij naar binnen om af te koelen op de koude vloer. En dan weer naar buiten natuurlijk.
Hij kan beter tegen de warmte dan ik.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

De enige soort honden waarbij je moet opletten zijn honden met een hele dikke/dichte vacht (zonder dreads, die hebben luchtverversing als ze bewegen). Deze warmen namelijk veel trager op door de zon (ja, dat stuk van de thermoskan klopt wel), maar eenmaal opgewarmd helpt op de koude tegels liggen pas veel later om af te koelen (want ook dan werkt die vacht als een thermoskan). Die kunnen dus wel te lang te heet raken, doordat ze de opgeslagen warmte in de vacht lastig kwijt raken en het lichaam produceert ook in rust wel degelijk warmte die ze kwijt proberen te raken (dat is waar de vergelijking mank gaat, een hond is geen koffie maar een kachel).
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Domor schreef:De enige soort honden waarbij je moet opletten zijn honden met een hele dikke/dichte vacht (zonder dreads, die hebben luchtverversing als ze bewegen). Deze warmen namelijk veel trager op door de zon (ja, dat stuk van de thermoskan klopt wel), maar eenmaal opgewarmd helpt op de koude tegels liggen pas veel later om af te koelen (want ook dan werkt die vacht als een thermoskan). Die kunnen dus wel te lang te heet raken, doordat ze de opgeslagen warmte in de vacht lastig kwijt raken en het lichaam produceert ook in rust wel degelijk warmte die ze kwijt proberen te raken (dat is waar de vergelijking mank gaat, een hond is geen koffie maar een kachel).
Daarom spring mijn dikvachtige hond op zo'n moment dus ook in het zwembadje om af te koelen :D
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Manu heeft zo'n thermoskanvacht. Die ligt op de donkere tegels waar ik met m'n blote voeten echt niet op kan staan, en dan nog zonnen ook.
Dan komt hij weer langs sjokken, hijgend, en ploft op de koude tegels in de hal. Na 10 minuten komt hij weer terug de zon in en zo gaat dat wel even door.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”