Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Sint Bernard gaat ondergronds fokken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Re: De Sint Bernard gaat ondergronds fokken

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Vraag me ook een beetje af of het überhaupt haalbaar is om alle dragers uit te sluiten zonder het stamboek open te gooien, weet verder niks van het probleem hoor maar als het merendeel van de honden al drager zijn hou je weinig over.

Nu vind ik outcross sowieso een goed idee maar ja, krijg dat maar eens aan hun verstand gepeuterd.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nou ja, je kon erop zitten wachten dat ze ondergronds verder gingen. Mooi kistje eromheen, rouwboeket erop en over de doden niets dan goeds.
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Wat zei Cleva nou eens, "het lijkt wel een leprakolonie, hoe gekker hoe beter, en rap uitstervend"
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Sandra&co schreef:Nou ja, je kon erop zitten wachten dat ze ondergronds verder gingen. Mooi kistje eromheen, rouwboeket erop en over de doden niets dan goeds.
:goeie:
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Tenmashi schreef:Vraag me ook een beetje af of het überhaupt haalbaar is om alle dragers uit te sluiten zonder het stamboek open te gooien, weet verder niks van het probleem hoor maar als het merendeel van de honden al drager zijn hou je weinig over.

Nu vind ik outcross sowieso een goed idee maar ja, krijg dat maar eens aan hun verstand gepeuterd.
Over de Sint Bernhard zie ik zo snel geen cijfers (die zullen er vast wel zijn maar ik vind het te warm om te gaan zoeken), maar als ik doorklik naar die link over kamervragen staat dit:
Ook bij de populatie van de Drentsche Patrijshond lijdt circa 12 procent van de honden aan epilepsie en doorgerekend betekent dit dat mogelijk tot wel 70% van dit ras drager is.
Als je 70% van het ras gaat uitsluiten, ben je misschien van die epilepsie af, maar dan kun je er donder op zeggen dat binnen de kortste keren een andere genetische afwijking grote problemen gaat geven. Als je alle dragers van alle erfelijke aandoeningen compleet gaat uitsluiten (dus ook niet drager x vrij), kun je meteen compleet stoppen met het fokken van welk dier dan ook (dus niet alleen rashonden, maar ook rasloze honden, en elke andere diersoort). En mensen zijn ook dieren, dus die mogen zich ook niet meer voortplanten, want iedereen is wel drager van een paar aandoeningen. :zweep:
Bello123
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bello123 »

Zolang het onduidelijk is hoe epilepsie vererfd, kun je onmogelijk dragers uit de fok halen. In elk ras, ook het mijne, komt helaas epilepsie voor. Ondergronds gaan vind ik niet verstandig, beter openheid van zaken geven en er als rasvereniging en fokkers alles aan proberen te doen om zo gezond mogelijke dieren te fokken.

Een ras opdoeken is makkelijk praten, dat klinkt alsof kruisingen het enige juiste is. Een ras is juist mooi vanwege de voorspelbaarheid qua uiterlijk en karakter. Outcross kan, maar volgens mij kan dat alleen besloten worden door het land van herkomst. Dit is al eerder gedaan bij de Sint-Bernhard (met o.a. de Newfoundlander), dus waarom nu niet?

Ondanks deze berichten zou ik best een Sint in huis willen hebben, maar wel zorgvuldig gefokt. De fokker zal mij in ieder geval goed onderbouwd moeten kunnen uitleggen wat die allemaal heeft gedaan om epilepsie (onder andere) te voorkomen. Zelfs dat geeft geen garantie, maar het is wel meer moeite dan 2 willekeurige kruisingen op elkaar te zetten onder het mom van gezonde honden fokken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”