Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dwergkeesjes duur
Moderator: moderatorteam
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Dwergkeesjes duur
Ik dacht het, jij zegt het...Lothian schreef:Dat noemen ze ook wel inteeltdepressie.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het fokken van abnormaliteiten brengt problemen met zich mee? Wie had dat gedacht.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
En dan hebben ze ook nog allerlei problemen zoals CM/SM en waterhoofd....nee dankjewel.
Bij een kennis die ze fokt gingen er ook zoveel pups dood dat ze ermee gestopt is.
Bij een kennis die ze fokt gingen er ook zoveel pups dood dat ze ermee gestopt is.
-
- Zeer actief
Wij waren ervoor aan het kijken voor bij Roos maar hebben er vanaf gezien, verleden week bij een dag geweest waarbij er zo'n 70 waren en heel veel waren echt gewoon heel zielig om te zien, Roos was echt een karrepaard ter vergelijking haha. We gaan gewoon weer verder kijken voor een leuk klein hondje of een leuk pupje voor bij haar.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Kleine nestjes hoort wel bij het formaat hond denk ik ja, en dat ze dan per stuk duurder zijn kan ik inkomen. Wat ik nooit heb begrepen is dat Ridgebacks ook zo prijzig zijn, die krijgen meestal nesten van +10
Maar toch, ik heb begrepen dat bijvoorbeeld Bull Terriërs ook waardeloze moeders zijn. Behalve dat het ze weinig boeit zijn ze ook lomp genoeg om er bovenop te gaan liggen? Zou die pupprijs ook zo sky high zijn vergeleken met andere (terrier) rassen?

Maar toch, ik heb begrepen dat bijvoorbeeld Bull Terriërs ook waardeloze moeders zijn. Behalve dat het ze weinig boeit zijn ze ook lomp genoeg om er bovenop te gaan liggen? Zou die pupprijs ook zo sky high zijn vergeleken met andere (terrier) rassen?
- dagmar88
- Zeer actief
Ze bijten geregeld het hele nest dood.Maeve schreef: Maar toch, ik heb begrepen dat bijvoorbeeld Bull Terriërs ook waardeloze moeders zijn. Behalve dat het ze weinig boeit zijn ze ook lomp genoeg om er bovenop te gaan liggen? Zou die pupprijs ook zo sky high zijn vergeleken met andere (terrier) rassen?
- dagmar88
- Zeer actief
Zinodo schreef:
Dat méén je niet.
Sommige zijn "geen goede moeders". Dan zit er (bij de fokkers die voorbereid zijn) altijd iemand naast en halen ze de pups weg zodra de colostrum stopt, omdat de moeder stress van ze blijft houden.
Ze worden verder geflest en weggehouden.
Hoe zo'n pup dan later wel een goede moeder zou moeten worden?

- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
dagmar88 schreef:Hoe zo'n pup dan later wel een goede moeder zou moeten worden?
Ik heb een Mechelse Herder teef gehad, Tara en daar kon ik geen vreemde mensen bij laten (kijken) als ze pups had liggen. Ze werd dan zo fel dat ze de pups pakte en van gekkigheid tegen de muur (of wand van werpkist) aan gooide, met alle gevolgen van dien...Zinodo schreef:Er is nogal verschil tussen “geen goede moeder” en “bijt de hele nest dood”geen goede moeder versta ik onder een moeder die niet weet wat ze met de pups moet doen of die ze niet helemaal goed verzorgt, of zoiets.. maar gewoon de hele nest kapotbijten
dat kan toch niet! Een dier die dat doet is toch volledig van het padje?!

Buiten haar eigen nest(en) was ze ook zeer sociaal met andere honden en voor eigen gezin (en vooral super met pups en de kids), naar vreemden iets minder (ze deed zo op zich niks maar kon wel zeer snel op 'aan' springen, maar goed, ze was dan ook geen huishond).
Weliswaar een totaal andere oorzaak maar al haar nakomelingen (teven waar mee gefokt werd) hadden dat 'probleem' dus totaal niet, alleen zíj was overmatig scherp als ze pups had en ze niet 'aan' de 'bedreiging' (lees: bezoekers) kon komen.
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
- Stippelteam
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): dalmatiers
- Contacteer:
Volgens mij zijn die bullen idd best aan de prijs.Maeve schreef:Kleine nestjes hoort wel bij het formaat hond denk ik ja, en dat ze dan per stuk duurder zijn kan ik inkomen. Wat ik nooit heb begrepen is dat Ridgebacks ook zo prijzig zijn, die krijgen meestal nesten van +10![]()
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Ook kleine nesten bij dwergrassen is vaak inteeltdepressie. Die kruising-chi's krijgen vaak wel nesten van 5-6 en teckel-kruisingen, ook kleintjes, hebben vaak wel nesten van 5-8. Sofi's nest was natuurlijk ook gewoon 8. Niet echt dwerg (max 3 kg), maar wel degelijk zeer klein.Nanna schreef:Misschien wel die bijzonder lage geboortegewichten en gebrek aan maternale zorg.Lothian schreef:Dat noemen ze ook wel inteeltdepressie.
Maar kleine nestjes horen wel een beetje bij dwergrasjes.
Vier pups is al heel wat.
Er zijn nu eenmaal ontzettend veel mensen die niet geloven in de gevolgen van inteelt. Dat is allemaal gewoon verkeerde selectie. Dat de inteelt zelf (de homozygositeit) ook voor allerhande problemen zorgt (bij warmbloedigen, over koudbloeden durf ik het niet met zekerheid te zeggen), wordt weggewuifd.
- dagmar88
- Zeer actief
Mama sjaak is dwergkees x kleinkees en had vijf pups. Sjaak zit daardoor als je naar de rassstandaard zou kijken aan de max voor een dwergkees, maar is een volle kilo zwaarder. Ze zijn dus niet alleen klein, maar onder die vacht ook extreem fragiel.Domor schreef: Ook kleine nesten bij dwergrassen is vaak inteeltdepressie. Die kruising-chi's krijgen vaak wel nesten van 5-6 en teckel-kruisingen, ook kleintjes, hebben vaak wel nesten van 5-8. Sofi's nest was natuurlijk ook gewoon 8. Niet echt dwerg (max 3 kg), maar wel degelijk zeer klein.
De rv geeft zelf al aan dat ze amper kunnen wandelen en snel pootjes breken.
Als normaal functioneren al niet gaat is het niet zo gek dat fokken problemen oplevert.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Kleiner nest zeker, maar geen nesten van maximaal 4. Dat er geen nesten van 10+ gebruikelijk zijn, zoals bij grote honden-kruisingen, heeft inderdaad met de grootte van de hond te maken, maar met kleine honden is inteelt net nog wat gemakkelijker dan met grote honden. Lichamelijke klachten kan je gewoon gemakkelijker overheen stappen.
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
Daarom dat die twee hier niet op elkaar willen klimmen, ze denken aan m'n nachtrust
Zonder gein, dat neerwaarts fokken (kleiner, pluiziger, etc) is leuk voor de show, maar ik heb liever een stevig hondje dat mijn schoen overleeft als het voor m'n voeten loopt. En pups waarbij je vanaf minuut 1 al moet ondersteunen tot ze een week of 8 zijn.. Dat kan haast nooit een gezond bestaan leiden, lijkt me. Zo'n ziekelijk schepsel
Overigens heeft m'n schoonma een russisch exemplaar van 2500 euro, zo pluizig als maar kan en past zo in je broekzak. Leuk om als dekreu in te zetten. Heeft dat maar 1 bal
Daar heb ik toch wel mee gelachen, gedaan met alle plannen.

Zonder gein, dat neerwaarts fokken (kleiner, pluiziger, etc) is leuk voor de show, maar ik heb liever een stevig hondje dat mijn schoen overleeft als het voor m'n voeten loopt. En pups waarbij je vanaf minuut 1 al moet ondersteunen tot ze een week of 8 zijn.. Dat kan haast nooit een gezond bestaan leiden, lijkt me. Zo'n ziekelijk schepsel

Overigens heeft m'n schoonma een russisch exemplaar van 2500 euro, zo pluizig als maar kan en past zo in je broekzak. Leuk om als dekreu in te zetten. Heeft dat maar 1 bal

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Inteelt heeft wel degelijk effect op worpgrootte.
Logisch ook. De kwaliteit van in ieder geval sperma gaat achteruit bij inteelt, en van de eicellen volgens mij ook.
Dat kleine honden daarnaast kleinere worpen hebben staat er los van.
Inbreeding impact on litter size and survival in selected canine breedsData obtained from the French Kennel Club and the Fichier National Canin were used to estimate the effect of inbreeding on average litter size and survival in seven French breeds of dog. Depending on the breed, litter sizes were 3.5–6.3 puppies and longevities were 7.7–12.2 years. Estimated heritabilities were 6.0–10.9% for litter size and 6.1–10.1% for survival at 2 years of age. Regression coefficients indicated a negative effect of inbreeding on both individual survival and litter size. Although the impact of baseline inbreeding within breeds appears to be limited, the improper mating of close relatives will reduce biological fitness through significant reduction of litter size and longevity.
Logisch ook. De kwaliteit van in ieder geval sperma gaat achteruit bij inteelt, en van de eicellen volgens mij ook.
Dat kleine honden daarnaast kleinere worpen hebben staat er los van.