Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag 1 over opvoeding: botjes problemen (voernijd Lanai)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Re: Vraag 1 over opvoeding: botjes problemen (voernijd Lanai

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tsja.... ik zet de honden apart als ik ze wat te knagen geef. Ook hier kan dat problemen geven waar ik geenzin in heb. dus: in aparte ruiimtes. Vinden ze volgens mij geen probleem en ik weet zeker dat er geen ruzie komt. Iets eetbaars laten liggen in de kamer is vragen om problemen.

Suzanne
flatcoatjrt
Zeer actief
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Maakt ze onderscheid tussen makkelijk weg te kauwen lekkers, en echte kluiven? Ik ben hier toen de jack russell erbij kwam (inmiddels al weer 2 jaar overleden) toen begonnen met koekjes, grotere koeken, en zo langzaam naar het echte kluifwerk gegaan.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Kalm aan. De eerste paar dagen met een nieuwe hond heb ik hier geen snoep of speelgoed, tot ik denk dat het goed gaat.
Laat ze eerst even aan elkaar wennen. Lanai heeft natuurlijk best een punt vanuit een hond bekeken.
Ik begin met niet zo lekkere dingen die snel op zijn en ze mogen niet naar elkaar toe.
Later versoepelt dat allemaal hoor.
Tibbe heeft serieuze voernijd. Toch lagen hij en sjaak al snel samen op een hertenhoorn te kauwen. Met schoonmaken liggen ze in een (hele grote) bench met allebei een knaag tegen elkaar aan en ze eten vaak samen rondgestrooide brokjes of wat lekkers uit één bak.
Maar dat is dus niet van het één op het andere moment gegaan.
Ze zijn heel relaxed samen, de verhoudingen staan vast (sjaak is de grote baas :mrgreen: ) en ze weten dat hun aandeel niet in het gedrang komt.
Met naap kan hetzelfde niet, dan gaan ze lelijk doen uit onzekerheid. Bluf, want hij heeft het recht om het af te pakken en dat neemt hij niet, maar gezellig is het niet.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou ze voorlopig inderdaad op aparte plekjes een kluif geven en het verder wat tijd geven.
Mila heeft ook voernijd naar andere honden, maar als ze eenmaal is gewend aan de andere hond en weet dat er niets wordt afgepakt, kunnen ze prima samen kluiven. De andere honden weten ook dat ze haar de ruimte moeten geven als ze aan het kluiven zijn. Bij Mila is het dus een kwestie van wat tijd en vertrouwen en als de nieuwe hond eenmaal echt eigen is, ebt dit gedrag bij haar vanzelf weg.
Misschien gaat het bij Lanai ook vanzelf over als Dipper er wat langer is en ze gewend is dat ze gewoon elk op hun eigen plekje hun kluifmateriaal krijgen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zinodo schreef: Ik begrijp het wel vanuit Lanai hoor. Het is allemaal niet niks als je in eens alles moet gaan lopen “delen” :O:
Precies. Hij hoort er voor haar nog niet bij he. Voorlopig is hij een stoute kleine gast en moet zij haar positie duidelijk maken.
Zodra je daar voorbij bent gaat het vast al een stuk soepeler.

Met speelgoed gaat het hier met allemaal heel goed door overvloed. Kisten vol. Naapje was gewend dat hij niks mocht hebben en het dus moest verdedigen. Daardoor versnipperde hij het ook zodat geen ander de buit kon hebben.
Het kwartje viel al heel snel dat iedereen hier mag spelen en er genoeg is.
Hij is nu zelfs erg zuinig op z'n speelgoed.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik ben daar heel simpel in, en ik ben de baas :wink:

Je krijgt allebei een kluif, en je laat de ander en zijn kluif met rust.

Maar goed, ik had en heb gewoon wel heel makkelijke honden daarmee. Ooit in een ver verleden, waarbij Luca erbij kwam, en we Buster al hadden, heb ik dat alleen even hoeven te zeggen met een woordje, en ze begrepen dat ook direct.

Terwijl het wel in Luca haar aard ligt hoor, om alle botjes te confisqueren. En als er een hond weggaat van het botje, dan pakt ze het snel :engel: maar ik kan het dan weer gewoon weg pakken, en aan de rechtmatige hond teruggeven, als die weer terugkomt :mrgreen: of een zachte "nee"volstaat ook al.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura reageert in het begin precies hetzelfde als Lanai.
De eerste periode met een nieuwe hond er bij doen we gewoon apart van elkaar snacken en ook eten trouwens. Dus eentje in de tuin en eentje binnen bijvoorbeeld.
Je merkt van zelf na een paar weken ofzo als het allemaal veel meer vertrouwd is en dan kan je bijvoorbeeld de deuren er tussen open laten staan en de afstand rustig verkleinen.
Ik dwing dus niks af met opgezet trainen maar kijk gewoon hoe relaxt ze zijn en hoe de band zich ontwikkelt.
Na een tijdje gaan ze elkaar over het algemeen zelfs opzoeken om naast elkaar te snacken, is hier altijd gewoon goed gekomen zo!
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Lot pikte in het begin alles van Izzie. Die stomme herder is meer dan twee keer zo groot als die uk en liet het allemaal toe :mrgreen: Als ik na 1 minuut keek, had Lot 2 botjes en lag Iz beteuterd toe te kijken. Geen knokken gelukkig, maar ik heb Lot wel telkens apart haar botje gegeven (of het weer teruggegeven aan Izzie). Na een paar weken kenden ze de routine en nu is er geen vuiltje meer aan de lucht.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

Hier gebruik ik ook de 'overvloed methode'.
Vooral als ze in de tuin moeten ivm bezoek (alleen met droog goed weer uiteraard :wink:) dan krijgen ze veeeeeeel hoefjes. Dan hebben we iig geen gezeur over 'jamaar hij heeft míjn hoefje!'
Eerst deed ik er bv 3. Dus voor allerlei 1 en een reserve.
Dat werkte niet echt :mrgreen: Jamie pikte er dan 2, en als het hem lukte die van Yara erbij :engel:
Dus nu veel en dat gaat altijd goed.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Dat is toch weer een interessant proces. Ik ben vooral benieuwd hoe Lanai het gaat vinden om jou te delen. Jullie zijn zo'n twee-eenheid vind ik. Maar dat gaat ongetwijfeld allemaal goed met wat begeleiding.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Bij kluiven zoeken ze hier allemaal hun eigen plek en de een mag niet naar de ander toe lopen. Ik hoef nooit te handhaven :mrgreen: In het begin heb ik een paar keer de andere hond weggestuurd als die naar de nieuweling toeliep met de bedoeling de kluif af te pakken.

Een heel enkele keer als ik er eentje sneeky dichterbij zie proberen te komen is een "eeeeh" genoeg.

Ik laat ze nooit alleen met kluiven. En degene die voernijd heeft (wat ze hier tot nu toe nooit hebben gehad) gaat apart. Shira is heel erg voergericht, heeft geen voernijd maar om te voorkomen dat zich dat ontwikkeld gaat zij apart in het halletje tijdens eten. Met kluiven mag ze er wel bij.

Ik denk ook dat dit komt omdat hij nog niet eigen is voor haar. Eventjes dit soort gedrag een tijdje voorkomen, en dan later gedoseerd proberen. :ok: Dat soort kleine dingetjes heb je altijd in het begin. Wat goed dat Dipper zo netjes reageerde. Hij heeft het goed begrepen :ok:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier was het op een gegeven moment met eten ruzie, terwijl ze echt alleen uit hun eigen bak mogen eten. Toen een paar keer in de bench eten gegeven. Nu weten ze dat ze allebei echt genoeg krijgen en dat de ander niets mag afpakken. Met kluifjes ook: iedereen krijgt genoeg en heeft het recht in alle rust de eigen kluif op te eten. Hoefjes liggen hier altijd in veelvoud door het huis en dat geldt ook voor de nylabones en soortgelijke kluiven. Daar zijn er meer van dan 1 van beide kan opeisen voor zichzelf.
In het begin heb ik dus echt scheidsrechter moeten spelen: dit is van jou, dat niet. En zelfs korte tijd ook fysiek moeten scheiden (met logees nog nooit nodig geweest, maar ja, Gait is een enorme dondersteen als hij de kans krijgt...)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Tara schreef:Lanai gaat dus, zoals ik het lees, actief even melden dat ze er iets van vindt terwijl ze zelf ook iets heeft? Dat wordt in huize Tara niet geaccepteerd.
We gaan niet iets claimen dat niet van jou is, zulk tokkengedrag wil ik niet en dat maak ik dan ook snel duidelijk.
Kauwplaten worden hier trouwens altijd gedeeld, dan heeft de een het, ligt er een tijdje op te knagen en als er dan even gedronken moet worden vliegt de ander (die al een tijdje haar kans af had liggen wachten) er bovenop om het over te nemen. Enzovoorts...
Die van mij hebben eigenlijk nooit conflicten, het is allemaal gewoon niet belangrijk genoeg.
Dit dus, vanaf het begin maak ik de dienst uit, word absoluut niet getolereerd dat er gefixeerd of gegromd word. Ik doe niet aan wennen want honden snappen niet dat het in begin word toegestaan en over bv week niet meer. Lanai is een terriër en kunnen absoluut fel uit de hoek komen en dat zou ik ten alle tijden willen voorkomen. Dus ze heeft zich maar te gedragen en dat doe je om vanaf het begin heel duidelijk te zijn dat je dit bitch gedrag niet tolereert.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Lucca's vorige baasjes gaven haar bij het afscheid iets lekkers en Dalí kreeg dat ook.

Nou, dat had Lucca nog nooit meegemaakt :80: ze begon woest te blaffen dat Dalí het LOS moest laten en TERUG moest geven :LOL: toen dacht ik wel even "oh shit, dit wordt Een Ding".

Maar ik heb een weekje lang ze juist heel vaak samen wat lekkers gegeven en daarbij Lucca duidelijk gemaakt dat daar niet over geouwehoerd wordt. Toen was het duidelijk. Nu eten ze zij aan zij hun voer.

Ik denk dat Lanai gewoon even moet wennen aan deze nieuwe situatie.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Je hebt al genoeg bruikbare tips gekregen dus daar is weinig aan toe te voegen.

Hier krijgen ze een knabbel en zoeken dan zelf een eigen plek op om die op te eten.
Hoe ze ook verder altijd op elkaar hangen met knabbelen gaat de voorkeur toch wel naar een eigen plek uit.

Ze regelen dat zelf dus dat laten we zo en er zijn nog nooit problemen om geweest.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Tara schreef:Mijn honden eten samen uit één voerstandaard, wel altijd uit dezelfde bak, dat we daar geen misverstanden over krijgen, en dat gaat prima.
Alleen die gekke Belg van mijn ex snapt dat concept niet zo goed. Die at eerst haar eigen bak leeg en dook dan in die van Tara (die dat verbazingwekkend genoeg nog pikte ook). Gemekker over bezit wil ik niet. Iedereen krijgt gewoon wat haar toekomt hoor, vertrouw nou maar gewoon op wat baas en vrouwtje doen, dan komt het altijd goed.
Ik heb heel makkelijke honden wat dat aangaat, die zijn echt gewoon te lui om punten te maken van dingetjes. :lol1:
Haha, dat doet karel ook. Soms komt er een kat langs en die gaat dan met de pootjes op de rand van de bak staan en dan doet karel een stapje terug, sorry mevrouw, eet u rustig mijn eten op! VOor Pom doet ie dat overigens ook, maar Pom weet ondertussen wel dat ze haar eigen bak eten leeg moet eten en Karel met rust moet laten. Met kauwdingen zoeken ze allebei een eigen plek en af en toe wisselen ze, nou prima, als dat werkt. Als er over gegromd wordt pak ik het ook af, daar heb ik allemaal geen zin in. Maar grommen naar elkaar doen ze hier sowieso vrij zelden
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Tara schreef:Ik vind het wel belangrijk dat honden leren wat fair gedrag is en wat niet. Zo vind ik dat bewaken van dingen waar je zelf eigenlijk helemaal niet zoveel interesse in hebt heel irritant gedrag. Je mag verdedigen wat je hebt, maar gewoon voor de heb liggen hebben en daar bijdehand over gaan liggen doen wil ik niet hebben. Dan ga je maar lekker kluiven ook. Doe je dat niet, dan pak ik het af en geef ik het aan de ander die er wél zin in heeft.
Je mag dan best even verontwaardigd liggen doen, maar zó worden de kaarten door vrouwtje geschud en als het niet naar je zin is ga je maar lekker wat anders doen. Aju.
Tara schreef "Lanai gaat dus, zoals ik het lees, actief even melden dat ze er iets van vindt terwijl ze zelf ook iets heeft? Dat wordt in huize Tara niet geaccepteerd."
:ok: dat heb ik ook. Jol had daar een handje van bij Bluf en toen Aki in als pup in huis kwam idem.
Kijk gaat de (jonge) hond actief naar de ander die ligt te kluiven en die vind daar wat van, dan vind ik het prima zonder bloedvergieten uiteraard.
Vandeweek ging Jol ineens na haar bak te hebben leeg gevretst naar Aak die nog stond te eten.. Aak gromde wel behoorlijk, maar ze ging gewoon door en Aak week.. toen hebben we wel ingegrepen, ze wordt erg brutaal en negeert gewoon de signalen ook van Aak.. ((oostindisch) doof?)
Dus Aak was wel netjes, maar helemaal kosher was het niet van Jol, dus hebben wij ingegrepen.
Alfilillo
Zeer actief

Toen Lily er net was niet, maar na een poosje kon Alfil behoorlijk uitvallen naar Lily. Niet zozeer om eten, maar meer claimgedrag vanwege mij of simpelweg om haar eronder te houden. Dat heb ik toen wel de kop ingedrukt, mede omdat hij dat gedrag ging uitbreiden.
Nu Kan hij nog heel af en toe, als Lily een botje heeft, heel nonchalant naar haar toelopen, waarop Lily haar kop weggedraait en dan pakt hij het botje ultrasubtiel tussen zijn voortandjes, trekt het heel zacht tussen haar voorpootjes uit en loopt op zijn gemakje weg om het ergens te verstoppen. Klootzakje.

Alfil & Lily
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Bij Eva was het zo dat zij baknijd naar Dapper had...en niet naar Cleo. Als Dapper al naar haar en de kluif keek kwam er een woest gegrom uit. Ik ben het wel met Cleva eens op het deel dat hij er aan zal moeten wennen. Ik denk eerlijk gezegd dat dat het karakter van Lanai nu eenmaal is. Guus mag ook vaak weinig van haar en haar stok die ze hem zelf aanbiedt afpakken of een zakje snoep uit jouw handen trekken kost hem ook een pak rammel. Als je hem oppakt vindt Lanai dat ook niet goed.

Dus ik zou wat Cleva zegt hem wel laten wennen aan het karaktervolle van zijn vriendin. Maar ik zou daar ook paal en perk aan stellen door het wat te vermijden. Dus even niet kluiven tot het mannetje zich helemaal thuis en zeker voelt. Hij hoeft nu nog niet het voetveegje te zijn en mag best even een beetje groeien. Maar op den duur leren ze elkaar kennen en leert hij wat wel en niet mag. Niks mis mee en niet te zwaar aan tillen. Je ziet hoe snel en handig Guus zich aanpast aan de wensen van Lanai. Dat is geen punt voor hem en hij voelt zich er prima bij.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Lanai klinkt een beetje als een soort van Truus :schrik: :mrgreen:

Dirk krijgt ook regelmatig op zijn flikker, maar accepteert dat prima hij vindt het wel leuk denk ik soms. :LOL:

Maaaar als er eten of kluiven in het spel zijn pikt Dirk dat niet en dat is 1 keer uit de hand gelopen en dat werd meteen een heftige matpartij.

Ik ben begonnen met makkelijk weg te kauwen kluifjes, van die gekleurde stokjes, ieder in hun mand en dat ging goed, nu krijgen ze allerlei kluifdingen, maar ieder in hun mand en Truus eet niet altijd alles op, dan pak ik dat weg.
En ook met eten, de bakken staan een meter of 5 uit elkaar en ze moeten elkaar met rust laten tijdens het eten, daarna gaan de bakken weg en klaar.

Ook ligt er hier genoeg speelgoed, maar geen ballen want dan willen ze dezelfde bal en ook dat zou kunnen escaleren.
Ik ben bij van die hittepitjes het liever voor, er hoeven niet overal kluiven te liggen als het betekent dat ze gaan uitdagen of loeren met gevolg dat het vechten wordt, gewoon iedere avond ieder een kluif en klaar, dat geeft duidelijkheid en rust, toen ik pup Pip te logeren had ging dat ook meteen goed. :ok:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Inderdaad, je mag je eigen spul waar je mee bezig bent verdedigen, je mag niet de ander lastig vallen om iets dat niet van jou is of waar jij niet mee bezig bent. Net zo goed als dat als ik de één bij me roep, de ander die ene niet mag blokkeren/verhinderen om bij mij te komen. Verder zoek je het onderling maar uit
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 09 jun 2019 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Tamara81 schreef:
laeken schreef:Ik ben het wel met Cleva eens op het deel dat hij er aan zal moeten wennen. Ik denk eerlijk gezegd dat dat het karakter van Lanai nu eenmaal is. Guus mag ook vaak weinig van haar en haar stok die ze hem zelf aanbiedt afpakken of een zakje snoep uit jouw handen trekken kost hem ook een pak rammel. Als je hem oppakt vindt Lanai dat ook niet goed.
Haha, wat een regelende kreng kan die Lanai soms toch zijn; de scene van het zakje snoep was ook al zoiets ja, en dit was ook zo opgelost.

Ik ga er niet te zwaar aan tillen en kijken wat wel of niet werkt als ze elkaar eenmaal beter kennen. :ok:

Nogmaals bedankt allemaal!
Ze is geen regelend kreng. Ze is gewend een prinses in haar eigen domein te zijn. Dat is logisch. En dat kan best een beetje afzwakken als ze merkt dat pupje lief niet weg gaat of niet. In elk geval kan een andere hond normaal gesproken heel erg goed met zoiets omgaan. Guus kan je zo bij Lanai laten wonen en naast keten krijgt hij af en toe een uitbrander van haar. Prima want daar kan hij heel erg goed mee omgaan. Dat kan pupjelief straks ook. En je zal echt wel gaan merken dat Lanai meer en meer gaat ontspannen rondom eten. En anders eten ze maar apart.

Laat hem maar snel wennen want ik kan niet wachten om een stukje te lopen. Eigenlijk moet Bas dan mee want Bas is de grootste puppenmoeder die er is. Super super lief tegen elke pup en spelen en doen. Zij is echt een hondje dat meteen en direct een pupje begint op te voeden. Zo schattig en zoet. Ze is er zo lief mee. :I:

Toen Mira als pup hier kwam waren ze binnen direct de beste vriendinnen.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Nanna schreef:
Tara schreef:Lanai gaat dus, zoals ik het lees, actief even melden dat ze er iets van vindt terwijl ze zelf ook iets heeft? Dat wordt in huize Tara niet geaccepteerd.
We gaan niet iets claimen dat niet van jou is, zulk tokkengedrag wil ik niet en dat maak ik dan ook snel duidelijk.
Dat mag hier dus ook niet want dan wordt mamma boos en dat wil je niet.
Ik snap prima dat Lanai pissig wordt als Dipper een botje van haar af probeert te pakken maar we gaan dus niet dwars door de kamer rennen om de pup op een vervelende manier duidelijk te maken dat hij niks mag terwijl je een overvloed aan kauwspul hebt liggen. Dat levert je echt een klets voor je verwende baasspeelreet op meteen donderpreek toe.
Ik wil dat ook echt niet hebben. Nou is Lizzie vrij bescheiden met eten. Als keetje iets heeft pakt ze het echt niet af. En keetje is hondsbrutaal, maar durft ook niet van Lizzie af te pakken want dan krijgt ze een stevige correctie van Lizzie. ( Lizzie heeft er overigens wel een handje van als Keetje een botje heeft, om dan naar de deur te lopen en kei hard te gaan blaffen. Keetje is heel waaks dus die vliegt dan luid blaffend op de deur af en Lizzie pikt dan snel het kluifje in) Maar ik heb ook vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ik geen geclaim wil hebben. Niet van speeltjes, niet van kluifjes en niet van mij.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hoe veel ruimte was er? Ik begrijp dat dit in huis was. Als er voor de honden (voor hun gevoel) te weinig ruimte is om afstand te nemen willen ze nog wel eens in de verdediging schieten.
Hoewel ze hier nooit mot hebben om zoiets geef ik ze kauwspul wel altijd in de tuin. Dan zie ik hoe ze ieder hun eigen plekje kiezen, op ruime afstand van de rest :mrgreen: En dat vinden ze allemaal prima, dan is er rust en mag er ook gerust één langslopen na een tijdje. Als er maar de ruimte is om weg te lopen indien nodig.

Als ze dan nog proberen hun punt te maken krijgen ze wel op hun donder trouwens :hmmm: Lanai is denk ik gewend de enige hond te zijn in huis? Dus wie weet is het voor haar ook even een leermomentje, dat het gewoon kan om elkaar heel te laten in deze situaties :mrgreen:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Twijfel nou niet zo aan jezelf. Jij bepaalt de regels, maar Lanai spreekt de hondentaal meer dan prima. Die gaat Dipper echt niet aan gort bijten. Hij moet z'n plaatsje nog krijgen in je huishouden en dat gebeurt vanzelf ;)
Hier kreeg hij ook geregeld een uitbrander van Izzy als hij te dichtbij haar kauwspul kwam. Izzy heeft overigens 0,0 voernijd verder, maar ze heeft wel duidelijk gemaakt dat ze dat van de pups niet pikt. En hij is écht niet bang geworden van haar :mrgreen: Een beetje normale honden kunnen dat prima onderling uitmaken. Als Lanai gaten gaat maken is het nog vroeg genoeg om er wat van te vinden, maar ik weet vrij zeker dat dat niet gaat gebeuren.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Branco was ook zo'n etterbak. Overal kluifjes maar OMG, RHODI had er eentje en DAT konden we niet hebben!

Nou NAX, wat krijgen we nu zeg! Je parkeert je bullenreet maar ergens met je eigen gekozen kluif en ik wil het niet zien of horen, en anders ga je maar lekker op je eigen plekje in je bench met het deurtje dicht liggen kluiven, oh zo!

Kortom; geen ruimte geven voor onzinnig ongewenst gedrag dus.
Branco koos al gauw eieren voor zijn geld. Hij liet graag bij verse kluifjes Rhodi een beginnetje maken aan een kluif en ging dan zijn eigen kluif bij Rhodi in de buurt rondgooien. Rhodi was dan wel sukkel genoeg om braaf van kluifje te ruilen en dan had ik een dolblije bullie die heerlijk een pas aangekluifd kluifje makkelijker soldaat kon maken, terwijl Rhodi weer van voor af aan moest beginnen. Rhodi had 0 nijd op wat dan ook, dus dat was erg gemakkelijk. ;) Die vond het allemaal dikke vette prima, dus dat scheelde heel veel conflicten.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik zou ook ingrijpen. Ik vind het namelijk geen voernijd. Dipper komt niet eens bij haar botje in de buurt, ze vliegt naar hem toe en gaat grommend over hem heen staan. Ik vind dat persoonlijk ongewenst gedrag want Dipper doet helemaal niets wat hem een uitbrander op zou moeten leveren.
In het geval van Izzy, zoals jij zegt Sandra, komen de pups bij haar kauwspul in de buurt, in mijn ogen een heel ander verhaal en daar zou ik ook geen moeite mee hebben. Dat zie ik hier ook gebeuren, en dat is dan gewoon een duidelijke waarschuwing waarop de andere hond de keuze heeft om dit al dan niet uit de weg te gaan. Dipper heeft geen keuze en wordt rücksichtslos in zijn eigen zone aangevallen. Hij kan helemaal niets doen om dat te voorkomen, als je dit laat gaan kan het maar zo uitbreiden naar een Lanai die straks niet eens meer toestaat dat hij vrij door het huis kan bewegen. En met een beetje pech een pup die niet meer vrij durft te bewegen.
Ik vind een terriër teef nou niet het uitgelezen type omdat zelf te laten regelen. Ik heb er hier ook zo 1tje, Rupert. Die bouwde dat ook zo uit zodat Louitje niet eens meer de kamer in mocht komen. Als dat de kop weer opsteekt, dan vertel ik Rupert weer even duidelijk dat hij daarin niets te regelen heeft en dan is het weer pais en vree.
Gr. Aniek

Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Budkes schreef:Ik zou ook ingrijpen. Ik vind het namelijk geen voernijd. Dipper komt niet eens bij haar botje in de buurt, ze vliegt naar hem toe en gaat grommend over hem heen staan. Ik vind dat persoonlijk ongewenst gedrag want Dipper doet helemaal niets wat hem een uitbrander op zou moeten leveren.
In het geval van Izzy, zoals jij zegt Sandra, komen de pups bij haar kauwspul in de buurt, in mijn ogen een heel ander verhaal en daar zou ik ook geen moeite mee hebben. Dat zie ik hier ook gebeuren, en dat is dan gewoon een duidelijke waarschuwing waarop de andere hond de keuze heeft om dit al dan niet uit de weg te gaan. Dipper heeft geen keuze en wordt rücksichtslos in zijn eigen zone aangevallen. Hij kan helemaal niets doen om dat te voorkomen, als je dit laat gaan kan het maar zo uitbreiden naar een Lanai die straks niet eens meer toestaat dat hij vrij door het huis kan bewegen. En met een beetje pech een pup die niet meer vrij durft te bewegen.
Ik vind een terriër teef nou niet het uitgelezen type omdat zelf te laten regelen. Ik heb er hier ook zo 1tje, Rupert. Die bouwde dat ook zo uit zodat Louitje niet eens meer de kamer in mocht komen. Als dat de kop weer opsteekt, dan vertel ik Rupert weer even duidelijk dat hij daarin niets te regelen heeft en dan is het weer pais en vree.
Eens... dit kan je inderdaad niet als voernijd zien en terriers hoe ''lief'' ze ook is, dit gedrag moet je gewoon niet tolereren. Mijn terriers wilde ook graag dingen even naar hun ''poot'' zetten, maar dat laat ik echt niet toe,voordat je het weet heb je een vet probleem. Dus een stap voor zijn lijkt mij de best optie voor rust en duidelijkheid.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

Ik ben het ook met Budkes eens.

Alfil & Lily
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”