Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag aan de ervaren fokkers

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Vraag aan de ervaren fokkers

Ongelezen bericht door LongFields »

Met de aanstaande bevalling van Sjefke in het verschiet, zou ik graag van jullie, ervaren fokkers, willen weten of jullie nog tips of nuttige zaken hebben waar ik in ieder geval aan zou moeten denken.
Zoals bijvoorbeeld iets wat ik absoluut in huis moet hebben, huis tuin en keukenmiddeltjes of zo, dingen die ik wel of juist niet moet doen of laten, kortom, alle tips voor een beginnend fokker zijn meer dan welkom!
(Niet alleen voor mij maar wie weet ook nog voor andere belangstellenden).

Dus kom maar op met jullie tips! ;)
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik denk dat elke fokker het op zijn eigen manier doet , maar ik heb altijd calsium en piton injektie in huis. Een schaar , ontsmettings middel, een zuigflesje, puppie melk, een heleboel handoeken , een doos of iets ander met kruiken voor het geval je halverwegen naar de DA moet . Temperatuur meter , en een hele hoop mazzel :-D
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

jip007 schreef:ik denk dat elke fokker het op zijn eigen manier doet , maar ik heb altijd calsium en piton injektie in huis. Een schaar , ontsmettings middel, een zuigflesje, puppie melk, een heleboel handoeken , een doos of iets ander met kruiken voor het geval je halverwegen naar de DA moet . Temperatuur meter , en een hele hoop mazzel :-D
en niet te vergeten ,druivensuiker voor door het water om haat te geven tussen door ,krijg ze weer wat energie ;)

mol 8)
jip007
Erelid

v.d Lupinehof schreef:
jip007 schreef:ik denk dat elke fokker het op zijn eigen manier doet , maar ik heb altijd calsium en piton injektie in huis. Een schaar , ontsmettings middel, een zuigflesje, puppie melk, een heleboel handoeken , een doos of iets ander met kruiken voor het geval je halverwegen naar de DA moet . Temperatuur meter , en een hele hoop mazzel :-D
en niet te vergeten ,druivensuiker voor door het water om haat te geven tussen door ,krijg ze weer wat energie ;)

mol 8)
ja idd mol, dat was ik vergeten ;)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik heb van iemand gehoord (zelf ook fokker) dat het beter is de teef tijdens de bevalling geen water te geven, omdat dit de weeen zou kunnen remmen.
Iemand hier iets van bekend?
jip007
Erelid

Suzanne de Lange schreef:Ik heb van iemand gehoord (zelf ook fokker) dat het beter is de teef tijdens de bevalling geen water te geven, omdat dit de weeen zou kunnen remmen.
hier willen de teven nooit drinken tijdens de bevalling.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Suzanne de Lange schreef:Ik heb van iemand gehoord (zelf ook fokker) dat het beter is de teef tijdens de bevalling geen water te geven, omdat dit de weeen zou kunnen remmen.
ze drinken hier gewoon hoor en nergens geen last van

mol 8)
nouky
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door nouky »

hier drinken ze ook gewoon ...geen problemen.
wij geven de teven tijdens de bevalling ná elke pup 20 druppels uterus vetsum, om op een natuurlijke manier de weeen op gang te houden :ok:
duitse herder kennel:Vom Santé's Home
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Nee, dat is mij niet bekend, het lijkt me erg naar dat een hond die zo hijgt niet af en toe wat mag drinken als ze dat wil.
Wat me wel bekend is, is dat een volle blaas weeenremmend is. Dus als je denkt dat het erg lang duurt tussen de pups door dat er weer weeen komen even laten plassen, maar dat haar beslist niet alleen laten doen.

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

nouky schreef:hier drinken ze ook gewoon ...geen problemen.
wij geven de teven tijdens de bevalling ná elke pup 20 druppels uterus vetsum, om op een natuurlijke manier de weeen op gang te houden :ok:
yep doen wij hier ook. Alleen een aangepaste dosering. 20 druppels is een beetje veel voor een Markiesje ;)
Arona
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Arona »

je hebt een heleboel handdoeken nodig en enkel als je bekend bent met inspuitingen geven zou je zelf piton of oxytocine kunnen inspuiten, anders is het best dat je dit aan je dierenarts overlaat.

zorg voor een rustig plekje waar ze kan bevallen, een werpkist met warmtelamp zodat je onmiddellijk de pup kan aanpakken en warm/droogwrijven onder de warme lamp. Wijzelf legden vorige nest de pasgeboren en droge pups in een benchje onder de lamp zo kon de moeder zich ondertussen rustig bezighouden met de bevalling. In de werpkist zelf wou ze niet bevallen, dus als Jefke niet van de werpkist houd, forceer haar niet maar zorg dat de bevallingskamer zo leeg mogelijk EN zo proper mogelijk is. Een natte dweil is ook erg handig om het bloed van de grond op te kuisen want dat komt er wel heel veel aan te pas, dus best niet laten bevallen waar er een tapijt op de grond ligt ;) .

Eten en drinken hebben we klaarstaan bij de bevalling, ik laat de teef hier volledig vrij in. Als je ziet dat het na een paar pups traag gaat, laat haar dan even buiten plassen, neem wel een handdoek mee, mocht ze ondertussen een pup uitpersen (is hier al gebeurt :? ).
Dogo Canario fokker - België

Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Arona schreef:. Wijzelf legden vorige nest de pasgeboren en droge pups in een benchje onder de lamp zo kon de moeder zich ondertussen rustig bezighouden met de bevalling.
.
dat is in mijn ogen het domste wat je kan doen, puppen weg halen bij een bevallende teef.
het aan leggen van puppen tijdens e bevalling bevorderd de melk toegift en is we opwekkent dus je werk tegen de natuur in dus dit advies veeg ik met een rot gang van tafel

mol 8)
jip007
Erelid

v.d Lupinehof schreef:
Arona schreef:. Wijzelf legden vorige nest de pasgeboren en droge pups in een benchje onder de lamp zo kon de moeder zich ondertussen rustig bezighouden met de bevalling.
.
dat is in mijn ogen het domste wat je kan doen, puppen weg halen bij een bevallende teef.
het aan leggen van puppen tijdens e bevalling bevorderd de melk toegift en is we opwekkent dus je werk tegen de natuur in dus dit advies veeg ik met een rot gang van tafel

mol 8)
je hebt helemaal gelijk mol :ok:
Afbeelding
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

jip007 schreef:
v.d Lupinehof schreef:
.
En zoie zo de pups moeten toch zo snel mogelijk die speciale melk krijgen die de moeder hond alleen algeeft tijdens en na de bevalling? Die melk met dingen er in. Aaah ik weet niet meer wat het precies is maar dat is wel beter als ze dat krijgen
doggies for ever
Mol
Zeer actief

nici schreef:
jip007 schreef:
v.d Lupinehof schreef:
.
En zoie zo de pups moeten toch zo snel mogelijk die speciale melk krijgen die de moeder hond alleen algeeft tijdens en na de bevalling? Die melk met dingen er in. Aaah ik weet niet meer wat het precies is maar dat is wel beter als ze dat krijgen
ja dat is waar maar die melk geeft ze in de eerste week ;)
tis het aller belangrijkste dat ze bij hun moeder zijn na de geboorte, je heb zelfs teven die er niet tegen kunnen dat hun puppen weggehaald worden en de bevalling tegen gaan.

mol 8)
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

v.d Lupinehof schreef:
nici schreef:
jip007 schreef:
v.d Lupinehof schreef: dat is in mijn ogen het domste wat je kan doen, puppen weg halen bij een bevallende teef.
tis het aller belangrijkste dat ze bij hun moeder zijn na de geboorte, je heb zelfs teven die er niet tegen kunnen dat hun puppen weggehaald worden en de bevalling tegen gaan.

mol 8)
De biest geeft ze toch niet de eerste week? Dat is toch alleen de eerste melk? Wel geeft ze de eerste week de immuniteit door via de melk. Maar ik dacht dat de biest echt de eerste melk was. Overigens weet ik dan ook weer niet hoeveel dat in liters is :mrgreen: .
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Mol
Zeer actief

Sietske* schreef:
v.d Lupinehof schreef:
nici schreef:
jip007 schreef: En zoie zo de pups moeten toch zo snel mogelijk die speciale melk krijgen die de moeder hond alleen algeeft tijdens en na de bevalling? Die melk met dingen er in. Aaah ik weet niet meer wat het precies is maar dat is wel beter als ze dat krijgen

mol 8)
De biest geeft ze toch niet de eerste week? Dat is toch alleen de eerste melk? Wel geeft ze de eerste week de immuniteit door via de melk. Maar ik dacht dat de biest echt de eerste melk was. Overigens weet ik dan ook weer niet hoeveel dat in liters is :mrgreen: .
de echte biest is de eerste aantal dagen , tis niet zo dat er 1 dag biest is dit gaat langzaam over in gewoone melk,maar de eerste week is die melk het belangrijkste voor inmuum cisteem.

mol 8)
jip007
Erelid

Sietske* schreef:
v.d Lupinehof schreef:
nici schreef:
jip007 schreef: En zoie zo de pups moeten toch zo snel mogelijk die speciale melk krijgen die de moeder hond alleen algeeft tijdens en na de bevalling? Die melk met dingen er in. Aaah ik weet niet meer wat het precies is maar dat is wel beter als ze dat krijgen

mol 8)
Biest geven de teven alleen maar de eerste 48 uur .
Afbeelding
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

goh ik heb er ook weer wat bij geleerd :mrgreen: Ik wist wel dat er een soort melk was
doggies for ever
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

jip007 schreef:
Sietske* schreef:
v.d Lupinehof schreef:
nici schreef: ja dat is waar maar die melk geeft ze in de eerste week ;)

mol 8)
Biest geven de teven alleen maar de eerste 48 uur .
Okay, weet ik ook meteen de grens :mrgreen: . Vond "eerste" melk ook al zo'n rekbaar begrip. Is het de eerste lurk, of de eerste liter. Eerste 48 uur is iig duidelijker. Van die immuniteit wist ik dat dat ongeveer de eerste week wordt doorgegeven en langzaam minder wordt.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Arona
Actief
Contacteer:

als de teef niet in de werpkist wil liggen en altijd wil rondlopen om te bevallen, waar stel je dan voor dat ik de pups leg, op de grond misschien :tong: ? En neen ik sluit ze niet op in de werpkist, dan springt ze er gewoon over, heb ik al geprobeerd. Van de moment dat de bevalling ten einde loopt gaat het benchje uit de kist, moeder derin (in de werpkist natuurlijk) en leg ik de pups meteen aan en onder de lamp en ik blijf er bij zitten.

Afbeelding
Arona
Actief
Contacteer:

oh ja, een keukenweegschaal en een blocnote zijn ook handig om bij de hand te hebben, kan je het gewicht noteren en welke pup er eerste werd, 2e , enz.

Afbeelding
Mol
Zeer actief

Arona schreef:als de teef niet in de werpkist wil liggen en altijd wil rondlopen om te bevallen, waar stel je dan voor dat ik de pups leg, op de grond misschien :tong: ? En neen ik sluit ze niet op in de werpkist, dan springt ze er gewoon over, heb ik al geprobeerd. Van de moment dat de bevalling ten einde loopt gaat het benchje uit de kist, moeder derin (in de werpkist natuurlijk) en leg ik de pups meteen aan en onder de lamp en ik blijf er bij zitten.
hoe reageerd moerders zelf op haar pupen dan? ik bedole maakt ze ze schoon enz enz.
hoe is ze als alles klaar is moet je haar dan bij haar puppen leggen komt ze veel uit de kist?
heeft ze er echt belangstelling voor?
of is het meer van tis dat het moet
want het is niet echt normaal gedrag om overal maar een pup te werpen en er niet naar om te kijken

mol 8)
Arona
Actief
Contacteer:

hoe reageerd moerders zelf op haar pupen dan? ik bedole maakt ze ze schoon enz enz.
hoe is ze als alles klaar is moet je haar dan bij haar puppen leggen komt ze veel uit de kist?
heeft ze er echt belangstelling voor?
of is het meer van tis dat het moet
want het is niet echt normaal gedrag om overal maar een pup te werpen en er niet naar om te kijken
ja hoor ze maakt ze schoon en kijkt aandachtig toe hoe ik het dan overneem om het pupje te controleren en slijmpjes te verwijderen, compleet droog te wrijven. Verder vertrouwt (heb het nu over 1 teef) ze mij volledig en is ze niet paniekerig als wij met de pups bezig zijn.

Ze kwam wel veel uit de kist en we moesten ze dikwijls zelf platleggen want ze bleef niet stilliggen - toch niet als we in de buurt waren. Ik wilde haar niet lang alleen laten met de kleine puppen want vorig nestje heeft ze er eentje doodgelegen 's nachts en dat wil ik liever niet meer meemaken - dus ik doe nu veel voorzichtiger aan. Verder is ze een hele goede moeder maar ze is niet echt overbezorgd zoals een andere teef die we hadden.

Afbeelding
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

standaard de pups bij de teef weghalen lijkt mij ook niet verstandig, wel doe ik hier als het een groot nest is, en moeders is niet al te voorzichtig met de pups tijdens de bevalling er een paar bij weg halen, er blijven echter altijd 2 bij haar

wat ik zelf nog niet geprobeerd heb, maar van een engelse lijst afkomt is dat runderlever langzaam 5 minuten gekookt in weinig water tot het het bloed er uit gaat lopen, dit afkoelen en om de 2 uur 4 druppels aan de pups geven, een wondermiddel schijnt te zijn bij het faiding puppy syndroom

Code: Selecteer alles

BEEF LIVER REMEDY FOR FADING PUPPIES - KITTEN

It's so simple...Large piece of Beef Liver-little bit of water-boil
slowly, about 5 minutes until the blood comes out. Let cool-drain the
liquid and put just 4 drops (no matter the breed) into a dropper and
give to puppy/kitten . At first you give it every 2 hours for 12 hours, then
every 4 hours. The article says you can do this for however long you
have to until you feel the puppy/kitten  is thriving. I did this for 2 days and
the turn around was miraculous. This was the smallest puppy  -- just 4
ounces -- out of a litter of 7. He was doing fine for 3 days and then
began to fade. After only the second dose he came around, but I
continued for 2 days.

Don't use any of the liver itself-it's way too rich--just the liquid.

groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
Sylvi@
Zeer actief
Contacteer:

Re: Vraag aan de ervaren fokkers

Ongelezen bericht door Sylvi@ »

Suzanne de Lange schreef:Met de aanstaande bevalling van Sjefke in het verschiet, zou ik graag van jullie, ervaren fokkers, willen weten of jullie nog tips of nuttige zaken hebben waar ik in ieder geval aan zou moeten denken.
Zoals bijvoorbeeld iets wat ik absoluut in huis moet hebben, huis tuin en keukenmiddeltjes of zo, dingen die ik wel of juist niet moet doen of laten, kortom, alle tips voor een beginnend fokker zijn meer dan welkom!
(Niet alleen voor mij maar wie weet ook nog voor andere belangstellenden).

Dus kom maar op met jullie tips! ;)
Weet niet op je nog op de fvh lijst zit? Daar is de tip voorbij gekomen om Rennie's in huis te hebben, dit kan je dat geven als de teef wat uitgeput raakt (of weeën zwakte heeft) Maar hoe en wat kan je daar misschien ff beter navragen ;)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb helemaal geen ervaring met nesten van honden maar kan een hond als de leakense herder het niet prima zelf? Ik bedoel niet aan haar lot overlaten, maar lekker kijken of ze alles goed doet? De pups en de moeder hebben een gematigde gezonde bouw en de bevalling zal dus meestal geen probleem geven bij een herder. Als de moeder dan helemaal haar gang kan gaan lijkt me dat voor de binding en de rust wel lekker zelf.

Poezen doen het ook alleen bij ons (die keren dat er wat mis ging met geboortebeperking) terwijl als je op kattensites kijkt je ook vanalles zou moeten doen.

Ikzelf zou tegen beter weten in met alle hulpmiddelen klaarstaan maar de teef eerst de kans geven onder gerustellende woorden en goed opletten het zelf te doen. Zelf drooglikken en zelf de vliezen lostrekken, op die manier voelt het wat mij betreft beter. Ik denk nl dat een enkele teef wel eens gestressed kan raken als de baas de pups weggraaid achter haar en ze droog gaat wrijven en wegen, dat kan na een poosje als de tweede of derde pup komt ook wel tijdens het persen.

Maargoed, ik heb geen ervaring.
Afbeelding
jip007
Erelid

MARC_S schreef:Ik heb helemaal geen ervaring met nesten van honden maar kan een hond als de leakense herder het niet prima zelf? Ik bedoel niet aan haar lot overlaten, maar lekker kijken of ze alles goed doet? De pups en de moeder hebben een gematigde gezonde bouw en de bevalling zal dus meestal geen probleem geven bij een herder. Als de moeder dan helemaal haar gang kan gaan lijkt me dat voor de binding en de rust wel lekker zelf.

Poezen doen het ook alleen bij ons (die keren dat er wat mis ging met geboortebeperking) terwijl als je op kattensites kijkt je ook vanalles zou moeten doen.

Ikzelf zou tegen beter weten in met alle hulpmiddelen klaarstaan maar de teef eerst de kans geven onder gerustellende woorden en goed opletten het zelf te doen. Zelf drooglikken en zelf de vliezen lostrekken, op die manier voelt het wat mij betreft beter. Ik denk nl dat een enkele teef wel eens gestressed kan raken als de baas de pups weggraaid achter haar en ze droog gaat wrijven en wegen, dat kan na een poosje als de tweede of derde pup komt ook wel tijdens het persen.

je hebt helemaal gelijk , alleen als het niet goed gaat moet je pas ingrijpen.
Afbeelding
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Een tip, Suzanne, ik ken een flink aantal fokkers die gebruik maken van een middel dat "Nutri-drops" heet. Het werkt erg goed bij pups die wat slap zijn of waarvan je denkt dat ze slecht drinken. Het brengt o.a. het bloedsuiker gehalte wat omhoog. Het is verkrijgbaar bij Spat.
Echt een aanrader.

O. ja, ik bestel daar ook een middel dat heet "Stop", dat werkt tegen nabloedende naveltjes ( als die "nastippen", als je het ziet weet je wel wat ik bedoel".

Zorg ook dat je op tijd melkpoeder voor pups in huis hebt, beter mee dan om verlegen, en als je het niet voor bijvoeden nodig hebt, kun je er de eerste pap mee maken.

Ik gebruik bij de bevalling meestal onderleggers ( incontinenie onderleggers), want er komt veeeel vruchtwater vrij en dat wordt dan goed geabsorbeerd, en het is heel prettig als je af en toe een droge onderlegger onder moeder kan schuiven, dan liggen de dan al geboren pups ook lekker droog.

Als me nog wat te binnen schiet, laat ik het je weten,

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

MARC_S schreef:Ik heb helemaal geen ervaring met nesten van honden maar kan een hond als de leakense herder het niet prima zelf? Ik bedoel niet aan haar lot overlaten, maar lekker kijken of ze alles goed doet? De pups en de moeder hebben een gematigde gezonde bouw en de bevalling zal dus meestal geen probleem geven bij een herder. Als de moeder dan helemaal haar gang kan gaan lijkt me dat voor de binding en de rust wel lekker zelf.

Dit is ook mijn idee hoor Marc, maar ik heb net zo veel ervaring met hondenbevallingen als jij! ;)
Maar als je de boeken erop naslaat geven ze dit ook altijd aan, laat eerst de teef zelf haar gang gaan, en gaat het mis grijp dan pas in.
Maar ik wil heel graag van de ervaren fokkers horen wat handig is om bij de hand te hebben, wat ik absoluut niet moet vergeten en zo.
Daarom dit topic. ;)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”