Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Even een vraagje over vachten. Ik was Alfil aan het kammen en zag dat zijn vacht achter zijn oren, op de heupen en bij zijn broek erg dicht was (het was op sommige plekken lastig om bij de huid te komen) en ook nogal pluizig, stoffig en een beetje vet. Op zijn rug, flanken en op zijn borst is de vacht echter lekker luchtig (hij heeft een halflange vacht, een beetje zoals een border collie). Hij glanst ook prachtig dus het was niet echt in me opgekomen wat eronder zat. Ik ben bang dat ik hem te weinig kam .
Is dit nou de typische castratenvacht? En hoe verzorg ik hem het beste? Vaker kammen en misschien ook wassen vanwege dat vettige? Of zou hij eigenlijk naar een trimsalon moeten? (Als het even kan doe ik het liever zelf.)
alfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]
Tja, of het komt door castratie, daar kom je moeilijk achter. want je weet nooit hoe de vacht zou zijn, zonder de castratie. Het is niet zo dat elke intacte reu geen vachtverzorging nodig zou hebben.
Dus ja, ik zou hem vaker borstelen, en net even wat meer aandacht aan de probleemplekjes geven.
Het hoeft niet per se castratenvacht te zijn, kan ook gewoon komen door de rui. Het zijn wel plekken waar je dat vaak ziet. Ook de intacte reu van mijn ouders heeft op die plekken af en toe wat meer haar om uit te borstelen.
Ik zou hem wassen, even goed insoppen en uitspoelen. Als je een waterblazer hebt, daarmee drogen en anders een dagje wachten tot hij goed droog is en dan goed uitborstelen. Dan zal een groot deel wel weg zijn. Daarna een beetje bijhouden het borstelen, met name de plekken die je noemt. Wassen hoeft niet per se, maar maakt het wel een stuk makkelijker.
Bij Vusi (DH) is het soms ook "moeilijk" om haar broek, staart en nek/borst uit te kammen als ze in de rui is ...... zij is ook gecastreerd. Bij Alex (Lab) was het ook een hele klus en hij was niet gecastreerd
Af en toe vind ik dat mensen snel "castraten-vacht" noemen, Vusi is m'n 4de castraat en ik heb geen idee wat een castraten vacht is. Alle 3 hebben/hadden ze voor mij een normale vacht
veertje schreef:Het hoeft niet per se castratenvacht te zijn, kan ook gewoon komen door de rui. Het zijn wel plekken waar je dat vaak ziet. Ook de intacte reu van mijn ouders heeft op die plekken af en toe wat meer haar om uit te borstelen.
Ik zou hem wassen, even goed insoppen en uitspoelen. Als je een waterblazer hebt, daarmee drogen en anders een dagje wachten tot hij goed droog is en dan goed uitborstelen. Dan zal een groot deel wel weg zijn. Daarna een beetje bijhouden het borstelen, met name de plekken die je noemt. Wassen hoeft niet per se, maar maakt het wel een stuk makkelijker.
Dit zou ik ook doen!
Tip: conditioner in de staart, broek en andere moeilijke plekken smeren, even wachten en dan met een grove kam uitkamen terwijl de conditioner er nog in zit. Het scheelt een hele hoop werk en pijn later
Ik heb laatst een miniflesje Cowboy Magic detangler & shine gekocht en weg moeilijk kammen van broek en staart. Al zal het bij een sluike vacht zoals bij een markiesje niet echt nodig zijn, dat kamt toch al relatief makkelijk.
veertje schreef:Het hoeft niet per se castratenvacht te zijn, kan ook gewoon komen door de rui. Het zijn wel plekken waar je dat vaak ziet. Ook de intacte reu van mijn ouders heeft op die plekken af en toe wat meer haar om uit te borstelen.
Dit zou ik ook doen!
Tip: conditioner in de staart, broek en andere moeilijke plekken smeren, even wachten en dan met een grove kam uitkamen terwijl de conditioner er nog in zit. Het scheelt een hele hoop werk en pijn later
Ik heb laatst een miniflesje Cowboy Magic detangler & shine gekocht en weg moeilijk kammen van broek en staart. Al zal het bij een sluike vacht zoals bij een markiesje niet echt nodig zijn, dat kamt toch al relatief makkelijk.
Dat gebruik ik ook graag. Vooral voor staart en broek. Het lukt wel zonder, maar met gaat zoveel gemakkelijker en is zoveel prettiger voor de hondjes, dat ik het tegenwoordig eigenlijk standaard met de CM doe
Dit zou ik ook doen!
Oh ja een detangler kan natuurlijk ook als het heel erg dicht zit kan het wel handig zijn om het eens goed uit elkaar te krijgen of dat nou met conditioner of detangler gebeurt maakt niet uit denk ik
Ik was Ziva zo ongeveer 4-5 keer per jaar en dat zijn dan gelijk de enige momenten dat ik haar broek en staart uitkam. Voor de rest is het totaal niet nodig want ze krijgt geen klitten of zo. Wat ik aan kammen en borstellen doe is meer voor mijn plezier dan dat het nodig is haha. Ik wilde graag een hondje om aan de vacht te zitten friemelen dus ik doe dat maar ook
Heel herkenbaar Ik heb nu een vlinder te logeren met castratenvacht. Ik ga los morgen! Wassen, blazen, borstelen, prutsen om de klitten eruit te halen zonder schaar
veertje schreef:
Heel herkenbaar Ik heb nu een vlinder te logeren met castratenvacht. Ik ga los morgen! Wassen, blazen, borstelen, prutsen om de klitten eruit te halen zonder schaar
Ik heb voor jou een extraatje dan tijdens de wandeltrip in Frankrijk: een Fries die gek is frutselen aan zijn vacht. En hij is ook nog gecastreerd
Ik heb het even op moeten zoeken: detangler.... Cowboy Magic... Dat laatste stond niet op Zooplus, maar wel op Amazon: een crèmespoeling voor mensen voor de bescheiden prijs van 25€.
Zou mijn eenvoudige pantene ook goed zijn, of is dat slecht voor de hondenhuid?
Het is wel leuk, een beetje tutten.
Alfilillo schreef:
Ik heb het even op moeten zoeken: detangler.... Cowboy Magic... Dat laatste stond niet op Zooplus, maar wel op Amazon: een crèmespoeling voor mensen voor de bescheiden prijs van 25€.
Zou mijn eenvoudige pantene ook goed zijn, of is dat slecht voor de hondenhuid?
Het is wel leuk, een beetje tutten.
Kijk bij een winkel voor paardensport. Je hebt echt maar mini-beetjes nodig, dus kleinste flesje kun je behoorlijke tijd mee doen. Bij agradi.nl hebben ze het bijvoorbeeld of medpets
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 07 jun 2019 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt denk ik ook prima een andere ontklittende spray gebruiken? Mocht je toevallig een winkel weten waar ze benodigdheden voor paarden verkopen: daar hebben ze vaak ook goede ontklitters. En anders voldoet zo'n spray voor mensenhaar ook. Ik gebruik dat ook wel eens voor Mila.
Als de vacht echt heel dicht is, borstel ik wel eerst die plekken goed los, zodat de shampoo en conditioner er goed bij kunnen. Daarna wassen en inderdaad veel conditioner gebruiken en die ook echt even goed in laten trekken en ook weer heel goed uitspoelen. Ik kam Mila de dag erna als ze weer droog is nog eens helemaal uit. Ik was Mila 2-3 per jaar en gebruik dan gewoon mijn eigen shampoo en conditioner.
Ja Cowboy Magic is fantastisch en met zo'n tube doe je al heel erg lang.
Ik ben zielsgelukkig met de waterblazer, goed wassen en met je vingers alles even goed los masseren, ook tijdens het uitspoelen. Daarna blaas je alles zo los.
Manu is aan het verharen en door het zwemmen gaat alles plakken en broeien. Eén grote wolbaal wordt het op borst en broek. Maar na die (helse) wasklus en het blazen is hij weer helemaal fluffy en de vacht zit weer mooi los!
Met ca. 1 milliliter CM kan ik een heel markiesje ontklitten. Eerste flesje van 20 ml is nu nog ongeveer half vol en heb daarmee Elco en Gait meerdere keren en ook Nora en Lisa mee ontklit. Oh, ik heb het ook al twee keer op m'n eigen haar gebruikt, voordat ik het doneerde. Dus je hebt echt maar heel weinig nodig
Ik herken het ook van de rui (dan nog kan het wel met het castreren te maken hebben, maar dit is meestal niet wat bedoeld wordt met een 'ontplofte castratenvacht'), Willem heeft het momenteel ook, van die verdichte plekken waar je nauwelijks bij de huid komt. Hij is dan ook in de rui en dan neem ik hem weer even onder handen, grotendeels echt met de hand woelen kroelen en plukken en deels met de herderhark.
Ik heb de 0.5L-fles, daarmee doe ik nu al jaren de manen en staarten van de paarden. Ik ben er niet zuinig mee, en nu raakt hij toch wel op, maar er is niets dat het kan evenaren aan ontklitters in mijn ogen.
Ik gebruik ook eigen spul, flesje van loving blends dat ik na het wassen door mijn haar doe zodat het gemakkelijker doorkambaar is. Regelmatig wrijf ik een toefje in de broek en staart van Shep. Komt dan alleen in de haren en niet op de huid, dus kan geen kwaad en ze ruikt er lekker van. Haar vacht werd echt een drama nadat zij gesteriliseerd was.
Ik gebruik dan een herdersharkje, trekt de ondervacht eruit maar laat de bovenvacht zitten.
Ik heb Alfil afgelopen weekend gewassen met champoo en crèmespoeling en toen hij droog was helemaal uitgeborsteld, laagje voor laagje. In eerste instantie zag hij eruit als een plofkip, maar nu is hij prachtig en glanst nog meer dan hij al deed. De vacht achter zijn oren, op zijn heupen en aan zijn broek is ook stukken luchtiger.
Dank voor de tips!