Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondengeur sterker bij reuen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Hondengeur sterker bij reuen?

Ongelezen bericht door Peter27 »

Toen we alleen Bumper hadden rook je bij ons nauwelijks dat we een hond hebben. Ook in de bijkeuken waar ze altijd snurkt was niets te merken. En als je haar aait heb je geen vettige handen zoals je dat van sommige honden wel hebt.

Ook Guus heeft een schone vacht zonder stank ofzo. En de bijkeuken wordt regelmatig gedweild, de manden gelucht en wanneer nodig gewassen..

En toch... Sinds we Guus erbij hebben is de hondengeur veel meer aanwezig in huis. De bijkeuken moet smorgens echt even luchten om die geur kwijt te raken.

Ik vroeg me dus af of reutjes gemiddeld meer ruiken dan teven? Of is het gewoon het 1+1=3 effect waarbij 2 honden gewoon meer ruiken dan 1? Of is het gewoon toeval ?

Guus verhaart wel als een malle momenteel..de vlokken hangen erbij .
Dus dat helpt waarschijnlijk ook niet.
blablabla :)
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Re: Hondengeur sterker bij reuen?

Ongelezen bericht door Wildflower »

Mijn ervaring is ook dat mijn reu een sterkere geur heeft dan mijn teef. Toen mijn reu nog jong was en de testosteron door zijn lichaam gierde moest ik echt elke week zijn dekens wassen. Anders kon je tegen de lucht aanleunen.
Peter27
Zeer actief

Cleva schreef:Even ontwollen met een slicker. Dat scheelt enorm bij de verharing..

Afbeelding

Daarna even goed wassen met dreft. Wekelijks herhalen. Minder als het niet nodig blijkt.
Het is vooral de talg in de vacht en op de huid die stinkt.
Prima passend voor een waterhond maar niet als huisdier.

Je hebt misschien ooit iets gehoord over niet wassen omdat dat de olie van de huid stript maar die gek had het niet over een labrador.
Haha.. Dreft gebruik ik niet .. gewone hondenshampoo... Maar het is inderdaad al weer even terug dus zal het binnenkort weer eens doen.

Ontwollen doe ik al regelmatig want anders kan ik 4x per dag stofzuigen Afbeelding
Peter27
Zeer actief

Tara schreef:Het hangt van veel factoren af, voeding, conditie, vachttype...
Onze Drent had voor zijn castratie ook wel echt een hondenlucht, als ik hem geaaid had wilde ik vanwege die geur ook altijd mijn handen wassen. Mijn ruwhaar reu Oop had totaal geen sterke hondengeur, die rook eigenlijk altijd gewoon naar frisse, vitale hond. Pas toen hij hoogbejaard en incontinent werd ging hij ruiken, maar dat was gewoon van het zichzelf niet meer zo goed kunnen schoonhouden, niet omdat hij zelf stonk. Mijn ruwhaarmeisjes roken en ruiken ook gewoon fris. Volgens mensen die zelf geen honden hebben, ruikt het bij mij in huis ook absoluut niet naar hond, en daar ben ik wel blij om.
Terwijl de meeste ruwharen die ik ken toch beduidend "vetter" zijn dan gladharen.
Mijn oom had vroeger Riesens en die stonken als een bunzing. Daar bleef je je handen wassen.
Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nicoline »

Op de een of andere manier lijkt het mij wel logisch dat mannelijke dieren over het algemeen een sterkere geur hebben. Is bij mensen ook zo, toch?
Heb ook weleens gehoord dat honden bij een piek aan activiteit meer talg produceren.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nicoline schreef:Op de een of andere manier lijkt het mij wel logisch dat mannelijke dieren over het algemeen een sterkere geur hebben. Is bij mensen ook zo, toch?
Heb ook weleens gehoord dat honden bij een piek aan activiteit meer talg produceren.
Maar bij mensen ruiken ze wel lekkerder. :engel:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:
Nicoline schreef:Op de een of andere manier lijkt het mij wel logisch dat mannelijke dieren over het algemeen een sterkere geur hebben. Is bij mensen ook zo, toch?
Maar bij mensen ruiken ze wel lekkerder. :engel:
En na de 60 wordt het verschil nog groter :mrgreen:

Het verschilt per hond. Ik heb nu twee intacte reuen die vrij neutraal/lekker ruiken.
Tibbe is gecastreerd. Die pist over z'n voorpoten en stinkt dus zeker.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik had drie honden van het zelfde ras en alle drie roken ze anders. Ze kregen alle drie hetzelfde eten, dezelfde wandeling enz. Een teef rook altijd lekker, beetje een bloemig luchtje. De andere teef is een echte stinkert, al vanaf dat ze pup is. De reu rook je als hij nat was en verder zo goed als niet. Geen flauw idee waar het verschil in geur aan ligt maar het hoeft dus niet aan het geslacht te liggen.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Bij ons is het andersom, onze reu ruikt altijd heerlijk fris terwijl de teven soms meer 'honds' ruiken.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Volgens mij ruiken mannelijke dieren meestal sterker inderdaad.
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana ruik je eigenlijk nooit, behalve als ze een keer nat van de regen in huis komt,
dan ruikt je toch iets van een honden geur, maar zo gauw als ze weer droog is is het weg.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ik weet niet waar het verschil door veroorzaakt wordt, maar ons huis rook ook niet naar hond... tot we Abel erbij kregen. Abel ruikt echt sterker naar hond dan Jip.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb eerst reuen gehad en nu mijn derde teef.
Wel alles ruwhaarvacht.

Iemand die bepaald vies is van hondengeur zei laatst dat hij het zo verrassend vond dat het in ons huis nooit naar hond ruikt.

Ik geloof niet dat het in geslacht zit.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MBJ
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MBJ »

1 labrador reu en 2 labrador teefjes in huis, en ze ruiken alleen als ze nat zijn. Laatst zei iemand nog tegen mij dat hij de honden echt niet rook in huis. Mijn reu heeft wel een muffe geur als hij heel veel zwemt , dan moet ik hem wel eens wassen
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Als mijn zoon binnen komt bij ons zegt hij dat hij de honden ruikt, maar dat zijn gewoon onze schoenen die in het halletje staan. Haha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mijn Spanjaarden ruiken niet, nu is Boots ook niet zo groot, maar Van Gils was echt wel een hond die je rook .. dat was een intacte reu, de bullen waren gecastreerd en die rook je ook niet, dus op het met de castratie te maken heeft weet ik niet. Boots is ook wel intact .. maar goed die is niet veel groter dan een rat :wink:
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

S@ndr@ schreef:mijn Spanjaarden ruiken niet, nu is Boots ook niet zo groot, maar Van Gils was echt wel een hond die je rook .. dat was een intacte reu, de bullen waren gecastreerd en die rook je ook niet, dus op het met de castratie te maken heeft weet ik niet. Boots is ook wel intact .. maar goed die is niet veel groter dan een rat :wink:
Die grootte heeft er volgens mij niet zo veel mee te maken. Ik ken iemand met een gecastreerde shih tzu die netjes naar de trimmer enz. Maar hij ruikt echt niet fris.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Tara schreef:Volgens mensen die zelf geen honden hebben, ruikt het bij mij in huis ook absoluut niet naar hond, en daar ben ik wel blij om.
Ik heb dat weleens nagevraagd en ook hier geen hondengeur in huis. Ook blij mee :mrgreen:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat het ook wel veel met voeding te maken heeft. Bas en Guus eten super duur kvv en je ruikt ze niet en hun haartjes glimmen en voelen niet vettig aan.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Karel zwemt bij elke gelegenheid en dat zorgt er (zeker in de warmere maanden) wel voor dat ie af en toe echt ontzettend begint te ruiken. Constant zon muffe hondenlucht. Zijn vacht is dan vaak ook wat vettig en/of vol met zand. Ik was m dan (inderdaad met Dreft, dat ontvet lekker) en dan issie weer even fris. Het is nogal een vieslel dus hij is nooit heel lang superschoon. Pom ruikt een stuk frisser, al stinkt die dan weer nogal uit haar bek.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik denk dat dat idd het geval kan zijn.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

laeken schreef:Ik denk dat het ook wel veel met voeding te maken heeft. Bas en Guus eten super duur kvv en je ruikt ze niet en hun haartjes glimmen en voelen niet vettig aan.
Ik weet wel zeker dat voeding een hoop doet. Ik had eens een proefverpakking Beneful die ik gebruikte als beloninkjes, naast de kvv en barf die Joy gewoonlijk eet. Binnen een paar dagen had ze echt zo'n hondenlucht die ze anders nooit bij zich heeft. Stress (noodgedwongen een paar dagen uit logeren) heeft hetzelfde effect. Normaal gesproken heeft ze geen sterke lucht bij zich (ook mijn huis ruikt niet, wat bevestigd wordt door niet-hondenmensen), ondanks dat ze geregeld in het water ligt.

Ik vind grote, harige honden vaak sterk ruiken/stinken: type berner sennen, leonberger, newfoundlander etc. Die ruik ik meestal van een afstandje :schrik: Vanmorgen had een buurman met zijn berner in de lift gestaan vlak voordat ik thuiskwam. Als ik had gekund, had ik de trap genomen :ugh:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lieske_1977 schreef:
laeken schreef:Ik denk dat het ook wel veel met voeding te maken heeft. Bas en Guus eten super duur kvv en je ruikt ze niet en hun haartjes glimmen en voelen niet vettig aan.
Ik weet wel zeker dat voeding een hoop doet. Ik had eens een proefverpakking Beneful die ik gebruikte als beloninkjes, naast de kvv en barf die Joy gewoonlijk eet. Binnen een paar dagen had ze echt zo'n hondenlucht die ze anders nooit bij zich heeft. Stress (noodgedwongen een paar dagen uit logeren) heeft hetzelfde effect. Normaal gesproken heeft ze geen sterke lucht bij zich (ook mijn huis ruikt niet, wat bevestigd wordt door niet-hondenmensen), ondanks dat ze geregeld in het water ligt.

Ik vind grote, harige honden vaak sterk ruiken/stinken: type berner sennen, leonberger, newfoundlander etc. Die ruik ik meestal van een afstandje :schrik: Vanmorgen had een buurman met zijn berner in de lift gestaan vlak voordat ik thuiskwam. Als ik had gekund, had ik de trap genomen :ugh:
Jawel. De meeste honden vind ik goor. Heb je na het aaien zo'n vettige stinkklauw. Ras, leeftijd en vachttype maken ook verschil.
Niko had (ook op goed voer) zo'n lijflucht die met de jaren steeds sterker werd.
Op het laatst moest hij op een brok die zachte ontlasting gaf en rook je hem als hij tien meter voor je liep.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Nou bouviers idd. Mijn oom had er één. Wat een lijflucht had dat beest. Een teef overigens. Vooral in zijn auto niet te harden.

Was wel een verschrikkelijk lief beest.

Maar je rook haar van een km afstand.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Cleva schreef:Ik heb er niet echt een hekel aan maar de lucht hangt in mijn ervaring een op een samen met de hoeveelheid ondervacht.
Honden met dikke vachten stinken wel, honden met een dunne niet.
Hmm... Hier werkt die theorie in ieder geval niet. Arlo heeft een sterke hondengeur en die heeft heel korte haartjes zonder ondervacht.
Taartje ruikt ook sterk, maar ja, dat is een oude niet-gezonde hond.
Amoz en Mila (allebei wel ondervacht) ruiken wel naar hond, wat meer nu we hele dagen buiten zijn, maar niet heel erg.
En Amy is een soort kameleon, die ruikt altijd naar waar ze het laatst op heeft gelegen, bijvoorbeeld naar gras, frisse was, muf hondenkussen of stinksloot :F:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zinodo schreef:Ik denk dat sommige types honden vooral een sterkere geur hebben inderdaad. Bouviers om me maar in het rijtje aan te sluiten :engel: en berghonden, bulldogs ongeacht formaat, labradors en goldens, edit: en rottweilers! :kotz: het liefst ook in combinatie met zo’n smerige vettige vacht en een slijmbek en dan ben je me al hélémaal kwijt. Ik hou van een niet-lekkende en verzorgde hond, ik kan er niks aan doen :engel:
mijn oldies ( Baco en DuCain) rook je dan weer helemaal niet, .. dus t is niet altijd een feit..
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Grote Boris stonk ook zo vreselijk toen we hem kregen. Je hoefde bij wijze van spreken maar naar hem te wijzen en je had de lucht al aan je handen zitten. Maar ja, toen we vroegen welk voer hij kreeg was de tekst. Bij dat en dat tuincentrum de allergoedkoopste zak. 2 (van 20kg) voor 25€. Hij at ruim 800g per dag en was nog broodmager.

Bij ons ging hij op Nutro lam en rijst, later gecombineerd met een bakje smuldier. Hij werd vrijwel geurloos en was niet meer vettig. Alleen toen hij pijn had kwam dat vettige iets terug.

Kleine Boris stinkt alleen als hij jeuk heeft, of als de jeuk eraan zit te komen. Dan wordt zijn vacht ook vettig.
Noa stinkt als ze stress heeft. Hijgt ze gewoon omdat ze hard gerend heeft of heeft liggen bakken, dan is haar adem geurloos. Maar met stress zit er zo'n heftige hondenlucht aan die adem.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay heeft wel iets van een neiging naar een muskusachtige geur maar niet onaamgenaam. Norah ruikt wat zoeter van zichzelf. Krijgen hetzelfde voer, hetzelfde ras. Toch verschilt de vacht ook sowieso. Kay blijft alle viezigheid aan plakken als ik er niks aan doe bij Norah nket. Kay verhaard altijd, Norah nauwelijks. Maar ik ben van gemak. Ik was ze maar 2 x per jaar ofzo. Verder vooral goede vachtverzorging en gebruik ik antiklit met eenngeurtje en regelmatig wassen of schoonmaken van de slaapplek. Flink war wasverzachter en de hond ruikt weer als nieuw. En met dr waterblazer is de nattehondengeur in het natte seizoen ook geen issue meer.

Nog reagerend op de geur met honden met veel ondervacht. 1 van onze schotse collie ontplofde na de castratie na baarmoederontsteking. Zeer veel ondervacht, maar altijd naar bloemetje blijven ruiken. Ken eigenlijk weinig collies die hele sterke geur hebben. In tegenstelling tot bouviers inderdaad en veel soorten ruwharen cairn terriers vind ik ook wel aardig zurig ruiken.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

gyanty schreef: In tegenstelling tot bouviers inderdaad en veel soorten ruwharen cairn terriers vind ik ook wel aardig zurig ruiken.
Ik heb altijd ruwharen gehad en nooit stinkende honden? :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Mijn twee Bulldoggen rook je pas als ze drie maal daags waren natgeregend. En ja, ze werden dan iedere keer goed afgedroogd. Ook andere mensen roken ze niet.
De dekens gaan wel iedere week in de was op 60C maar dat is meer voor mijn allergie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”