Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar haal jij je proteïne vandaan?

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

63673J

Re: Waar haal jij je proteïne vandaan?

Ongelezen bericht door 63673J »

Tineke schreef:Ik vind die sterren van de dierenbescherming ook verneukeratief en niet alles zeggen over welzijn.
Net als biologisch , ook dat vind ik niet altijd belangrijk.
Een goed stuk scharrelvlees wat bij een zelfslachtende slager vandaan komt is imo beter voor het dierenwelzijn.
Het gaat nu eenmaal niet gebeuren dat iedereen hier vegetarisch gaat worden dus ik denk dat er dan beter kan worden ingezet op het verbeteren van dierenwelzijn van dieren in het algemeen in de veeindustrie.

Schapen uit Nederland op transport naar Frankrijk om ze daar wat goedkoper te kunnen laten slachten , dat zou anders moeten.
Ik las laatst iets over mobiele slachterijen , dat lijkt mij veel beter voor de dieren geen transport.

Dit vond ik trouwens wel een interessant stukje , het komt uit een boekbespreking van Frans de Waal zijn laatste boek.

Olifant in de kamer
Het laatste dier dat De Waal behandelt, is de olifant in de kamer. Want als dieren angst, pijn, verdriet en empathie kennen, wordt het des te gruwelijker wat we ze aandoen. Kalveren die direct na de geboorte bij hun moeder worden weggehaald, apen die dienen als proefkonijn in een laboratorium, kreeften die we levend koken en ja, ook de vis die kronkelt aan de haak door zijn lip. Het is niet alleen lichamelijk lijden, maar ook geestelijk lijden.
De Waal noemt het een 'woordeloze pijn' en het is voor het eerst dat hij zich zo duidelijk in zijn werk uitspreekt over hoe we met de dieren omgaan, in de agrarische industrie, thuis en in het wild. Hij pleit voor transparantie in de sectoren waar dieren worden gebruikt. Boerderijen en proefdiercentra moeten toegankelijk worden voor het publiek. Hij oppert een scancode voor vlees in de supermarkt waarmee je met de smartphone (onafhankelijk gemaakte) beelden kunt ophalen van de omstandigheden waaronder dieren worden gehouden. Beslis dan maar of je dat kipfiletje nog steeds wilt kopen.
Het is een slimme suggestie. Dat we dieren zo laten lijden, is een ongemakkelijk feit dat we kunnen wegduwen zolang het allemaal in de obscuriteit plaatsvindt. Maar als je het ziet, die woordeloze pijn, verandert alles. We zijn immers zelf ook wezens met emoties en empathie. Ook al kunnen we niet met de dieren praten, we kunnen wel met ze meevoelen.

Het komt hieruit voor wie het hele stuk wil lezen :wink:

https://www.topics.nl/niets-menselijks- ... jn-nieuws/
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Cleva schreef:
under the red sky schreef: Bovendien zijn dat eigenlijk altijd moderne stallen waar dieren het een stuk beter hebben dan in de oude huisvestingssystemen.
Nogmaals, "beter dan slecht" is een hele rare manier om je kwaliteit te duiden.
Kwaliteit (van leven) meet je niet van onder naar boven. Dan ben je je geloofwaardigheid van tevoren al kwijt.
Tsja, dat is dus wel hoe het werkt. Het is niet zo relevant wat jij en ik daarvan vinden. Ik zie varkens ook liever buiten lopen maar de realiteit is nu eenmaal dat daarmee de kosten omhoog gaan. En als je als ondernemer elke keer geld tekort komt, hou je dat niet zo gek lang vol. Er is in Nederland nog steeds een wachtlijst voor varkensboeren die willen overschakelen naar biologisch omdat er domweg te weinig vraag is naar biologisch varkensvlees. Er is nu 1 bedrijf die qua prijsstelling tussen gangbaar en biologisch inzit, het zou mooi zijn als dit gaat aanslaan: https://www.hamletz.nl

Maar voor de actiegroepen en Partij voor de Dieren maakt het echt niet uit hoeveel ruimte de dieren hebben of als ze buiten of binnen lopen. Die zijn pas tevreden als alle veehouderij uit Nederland is verdwenen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind vrijwel elke manier van houden van vleesvee enorm verwerpelijk. Niet alleen voor wat betreft dierenwelzijn maar vooral in het kader van de volksgezondheid. Als je alleen al bedenkt hoeveel ziekten door deze vorm van dieren houden bestreden zijn met antibiotica en met als daaruit komend gevolg resistente bacterien dan wordt je heel erg naar.....
Eigenlijk kunnen wij dit zoveel beter doen dat het ons te verwijten is. :U: Wij kunnen enorme ruimteschepen de ruimte insturen en daar allerlei dingen laten doen. We kunnen zoveel maar niet een leuk leven maken voor een groep vleesvarkens? Dat is toch meer onwil dan onkunde als je het mij vraagt. :wink:

Hoe moeilijk is het om iets te bedenken voor die dieren waardoor ze het beter krijgen? Hoe lastig is het eigenlijk om beter te zijn dan dit? Dat vraag ik me oprecht af.

Ik ben geen vegetarier maar ben wel voorstander van het enorm verbeteren van de veehouderij. Wat er rondom die varkensboeren gebeurd is vind ik prima. Aandacht vragen is niks mis mee en ja, die familie had een hele nare dag. Maar verder? Een groep mensen die liedjes zingt en in je stallen loopt....
De boeren die komen en hun auto's omkiepen in de sloot vind ik dan net een tikje enger.

Laat er maar eens aandacht voor komen. Want wij mensen kunnen dit echt zoveel beter doen.
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

laeken schreef:Ik vind vrijwel elke manier van houden van vleesvee enorm verwerpelijk. Niet alleen voor wat betreft dierenwelzijn maar vooral in het kader van de volksgezondheid. Als je alleen al bedenkt hoeveel ziekten door deze vorm van dieren houden bestreden zijn met antibiotica en met als daaruit komend gevolg resistente bacterien dan wordt je heel erg naar.....
Eigenlijk kunnen wij dit zoveel beter doen dat het ons te verwijten is. :U: Wij kunnen enorme ruimteschepen de ruimte insturen en daar allerlei dingen laten doen. We kunnen zoveel maar niet een leuk leven maken voor een groep vleesvarkens? Dat is toch meer onwil dan onkunde als je het mij vraagt. :wink:

Hoe moeilijk is het om iets te bedenken voor die dieren waardoor ze het beter krijgen? Hoe lastig is het eigenlijk om beter te zijn dan dit? Dat vraag ik me oprecht af.

Ik ben geen vegetarier maar ben wel voorstander van het enorm verbeteren van de veehouderij. Wat er rondom die varkensboeren gebeurd is vind ik prima. Aandacht vragen is niks mis mee en ja, die familie had een hele nare dag. Maar verder? Een groep mensen die liedjes zingt en in je stallen loopt....
De boeren die komen en hun auto's omkiepen in de sloot vind ik dan net een tikje enger.

Laat er maar eens aandacht voor komen. Want wij mensen kunnen dit echt zoveel beter doen.
Ik denk dat wat AB betreft je wel een update kunt gebruiken.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

nyckle schreef:
laeken schreef:Ik vind vrijwel elke manier van houden van vleesvee enorm verwerpelijk. Niet alleen voor wat betreft dierenwelzijn maar vooral in het kader van de volksgezondheid. Als je alleen al bedenkt hoeveel ziekten door deze vorm van dieren houden bestreden zijn met antibiotica en met als daaruit komend gevolg resistente bacterien dan wordt je heel erg naar.....

Dat het gebruik van antibiotica drastisch is beperkt, is niet relevant voor dit betoog.
Maakt het aantal resistente bacteriën niet minder.

De vraag is echt hoe de veehouderij enorm te verbeteren is.
En dan de consequenties ook dragen..
Wiel
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Biet schreef:
nyckle schreef:

Dat het gebruik van antibiotica drastisch is beperkt, is niet relevant voor dit betoog.Welke bacteriën en welke AB bedoel je dan?

In de veehouderij gebruikt men andere Ab dan voor mensen.

Maakt het aantal resistente bacteriën niet minder.

De vraag is echt hoe de veehouderij enorm te verbeteren is.
En dan de consequenties ook dragen..
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

nyckle schreef: In de veehouderij gebruikt men andere Ab dan voor mensen.
Kijk dan ook even wat je doet, wel zo handig.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl056505 ... eehouderij
laeken
Zeer actief

Het aantal resistente bacteriën neemt alleen maar toe Nyckle. Weet jij wat ze in Azië doen in de eendenhouderij? Die vreten non stop antibiotica omdat ze permanent in hun eigen stront wroeten. Nog maar niet te spreken over de griepsoorten die ontstaan in de intensieve pluimvee houderij. Daarnaast worden runderen in de VS nog steeds vetgemest ik kralen waar ze totaal onder de medicijnen staan aangezien ze anders omkomen van stress en diarree door veel te rijk voedsel.

Duizenden dieren opsluiten in een stal is hoe dan ook een kweekvijver voor ziekten. En de manier waarop wij vee behandelen maakt dat die ziekten resistent worden. De enige reden is stress bij de dieren. Stress maakt super gevoelig voor infecties.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

under the red sky schreef:
Cleva schreef:
under the red sky schreef: Bovendien zijn dat eigenlijk altijd moderne stallen waar dieren het een stuk beter hebben dan in de oude huisvestingssystemen.
Nogmaals, "beter dan slecht" is een hele rare manier om je kwaliteit te duiden.
Kwaliteit (van leven) meet je niet van onder naar boven. Dan ben je je geloofwaardigheid van tevoren al kwijt.
Tsja, dat is dus wel hoe het werkt. Het is niet zo relevant wat jij en ik daarvan vinden. Ik zie varkens ook liever buiten lopen maar de realiteit is nu eenmaal dat daarmee de kosten omhoog gaan. En als je als ondernemer elke keer geld tekort komt, hou je dat niet zo gek lang vol. Er is in Nederland nog steeds een wachtlijst voor varkensboeren die willen overschakelen naar biologisch omdat er domweg te weinig vraag is naar biologisch varkensvlees. Er is nu 1 bedrijf die qua prijsstelling tussen gangbaar en biologisch inzit, het zou mooi zijn als dit gaat aanslaan: https://www.hamletz.nl

Maar voor de actiegroepen en Partij voor de Dieren maakt het echt niet uit hoeveel ruimte de dieren hebben of als ze buiten of binnen lopen. Die zijn pas tevreden als alle veehouderij uit Nederland is verdwenen.
Wel apart, ik neem aan dat jij ook een consument van varkensvlees bent en nu geef je aan dat jouw mening er niet toe doet. Wiens mening dan wel die van de natuur of van God of van de subsidiestromen waarvan twee derde terecht komt bij boeren met een al boven modaal inkomen?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

laeken schreef:Het aantal resistente bacteriën neemt alleen maar toe Nyckle. Weet jij wat ze in Azië doen in de eendenhouderij? Die vreten non stop antibiotica omdat ze permanent in hun eigen stront wroeten. Nog maar niet te spreken over de griepsoorten die ontstaan in de intensieve pluimvee houderij. Daarnaast worden runderen in de VS nog steeds vetgemest ik kralen waar ze totaal onder de medicijnen staan aangezien ze anders omkomen van stress en diarree door veel te rijk voedsel.

Duizenden dieren opsluiten in een stal is hoe dan ook een kweekvijver voor ziekten. En de manier waarop wij vee behandelen maakt dat die ziekten resistent worden. De enige reden is stress bij de dieren. Stress maakt super gevoelig voor infecties.
Ik ben het met je eens dat antibioticaresistentie een belangrijk probleem is waar ook de veehouderij naar moet kijken, maar ik kan ook zeggen dat dat zeker gebeurt. Althans hier in (west) Europa. En dan is Nederland zoals heel vaak het braafste jongetje van de klas en zijn bij ons de eisen al veel strenger dan in landen om ons heen. Niet alleen voor het antibioticagebruik, maar ook voor o.a. sporenelementen als koper en zink die mogelijk in verband staan met antibioticaresistentie. Maar, en dan komt toch het geld weer om de hoek, die strengere regels maken het varkens houden in Nederland wel duurder vergeleken met de landen om ons heen en dat werkt de import van goedkoop vlees in de hand.
Cleva schreef:
laeken schreef:Wij kunnen enorme ruimteschepen de ruimte insturen en daar allerlei dingen laten doen. We kunnen zoveel maar niet een leuk leven maken voor een groep vleesvarkens? Dat is toch meer onwil dan onkunde als je het mij vraagt. :wink:
Of desinteresse.
Zoals constant aangegeven wordt is het verdienmodel leidend.
Bij elk bedrijf is het verdienmodel nu eenmaal leidend.

En natuurlijk kunnen ze varkens (of kippen of koeien) op een leuke manier gaan houden. Het probleem zit hem niet in iets bouwen of ontwerpen. Het probleem zit hem in de complexiteit van het hele systeem met alle regels en wetten, van boer tot burger en alles daartussen. Er zijn zat initiatieven om dingen anders aan te pakken, maar lang niet alles haalt het tot de praktijk. En dat wat wel de praktijk haalt, blijft vaak maar een nichemarkt of is na verloop van tijd weer verdwenen.

Zolang het verdienmodel van de landbouwsector (want het is bij groente en fruit niet veel anders) zo krom verdeeld blijft, zal er weinig veranderen. Dan blijven degene die het minst verdienen aan hun eigen producten de boosdoeners en lopen de grote partijen zonder enige schade weg met het geld.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Wat er rondom die varkensboeren gebeurd is vind ik prima. Aandacht vragen is niks mis mee en ja, die familie had een hele nare dag. Maar verder? Een groep mensen die liedjes zingt en in je stallen loopt.... .
:80: :80: Tuurlijk joh, niks mis met zo'n actie.

"Tijdens de inbraak heeft een zeug geworpen, daar zetten wij normaal meteen een warmtelamp bij, maar zij hebben dat niet gedaan. De biggetjes hebben ze laten verkleumen. Sommige biggetjes zijn door een moederzeugen vertrapt tijdens de inval en een dag na de bezetting was het aantal doodgeboren biggetjes hoger, door de stress”
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Rataplan schreef:Wel apart, ik neem aan dat jij ook een consument van varkensvlees bent en nu geef je aan dat jouw mening er niet toe doet. Wiens mening dan wel die van de natuur of van God of van de subsidiestromen waarvan twee derde terecht komt bij boeren met een al boven modaal inkomen?
Mijn opmerking ging over de manier waarop wet- en regelgeving tot stand komt. Dan gaat het meestal over het vastleggen van de minimale eisen. Mening en gedrag zijn trouwens twee verschillende dingen. Er zijn heel veel Nederlanders die op social media een grote bek opzetten over boeren. Maar als de boodschappen moeten worden gehaald, worden heel andere keuzes gemaakt.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
laeken
Zeer actief

laeken schreef:Wat er rondom die varkensboeren gebeurd is vind ik prima. Aandacht vragen is niks mis mee en ja, die familie had een hele nare dag. Maar verder? Een groep mensen die liedjes zingt en in je stallen loopt.... .

"Tijdens de inbraak heeft een zeug geworpen, daar zetten wij normaal meteen een warmtelamp bij, maar zij hebben dat niet gedaan. De biggetjes hebben ze laten verkleumen. Sommige biggetjes zijn door een moederzeugen vertrapt tijdens de inval en een dag na de bezetting was het aantal doodgeboren biggetjes hoger, door de stress”

Weet je wat ik van dit soort argumenten vind? Ronduit onzin. Nu is er een kans dat er iets meer aandacht is voor miljoenen varkens en dat mag best een nest biggen kosten. Beter gezegd. Het bespaart die beestjes een castratie met een mes. Uitgetrokken tanden en een heel naar leven met een daarna horror transport in een vrachtwagen. Al zou die hele stal geruimd moeten worden. Wat is het verschil voor die beesten met wat ze te wachten staat als ze niet geruimd worden nu helemaal?

Nu heeft een grote groep mensen het hierover en staan er overal filmpjes op internet die aanleiding kunnen worden van verandering. Wauw! Eindelijk.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Door deze topic morgen eens lekker vegetarisch eten. Linzensalade met feta om precies te zijn. Jammie. Volgens mij lust ik geen varkens meer.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

laeken schreef:

Weet je wat ik van dit soort argumenten vind? Ronduit onzin. Nu is er een kans dat er iets meer aandacht is voor miljoenen varkens en dat mag best een nest biggen kosten. Beter gezegd. Het bespaart die beestjes een castratie met een mes. Uitgetrokken tanden en een heel naar leven met een daarna horror transport in een vrachtwagen. Al zou die hele stal geruimd moeten worden. Wat is het verschil voor die beesten met wat ze te wachten staat als ze niet geruimd worden nu helemaal?

Nu heeft een grote groep mensen het hierover en staan er overal filmpjes op internet die aanleiding kunnen worden van verandering. Wauw! Eindelijk.
Als die stal geruimd moet worden omdat er een ziekte is uitgebroken, dan is de kans vrij groot dat er ook andere stallen in de omgeving geruimd moeten worden. Dat er transportverboden gaan gelden en dat er dus dieren blijven zitten die blijven groeien, want ze mogen niet naar de slacht. Zeugen die moeten werpen, maar waar geen plek is voor de biggen, want de vorige zitten er nog en mogen niet weg. Nee lekker diervriendelijk wordt dat :wink:
En ja, die argumenten van hierboven vind ik ook vreemd. Het zijn geen onzinargumenten, het klopt precies, maar het toont wel aan dat sommige boeren niet zien waar de weerstand vandaan komt. Want ze hebben het toch goed voor elkaar. Daar valt nog veel te winnen, maar dat bereik je niet door acties als die van vorige week.

En ik eet al een hele poos met grote regelmaat vegetarisch, er is hier ook een vega topic, als je nog inspiratie zoekt.
laeken
Zeer actief

Waarom gaan die varkens eigenlijk overal dood aan? Op de kinderboerderij hoeven ze helemaal niet onder de lamp en krijgen ze ook geen miskraam van een camera. Ook hoef je niet steriel die stal in en toch gaat het prima met die beesten.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:Door deze topic morgen eens lekker vegetarisch eten. Linzensalade met feta om precies te zijn. Jammie. Volgens mij lust ik geen varkens meer.
Als je supermarkt varkensvlees lékker vindt, heb je (sorry) toch echt een zeer onderontwikkelde smaak.
Speklappen, hamlappen, koteletten etc zijn allemaal smakeloos. Standaard ham, rollades of schnitzels hetzelfde, behalve dat er in dergelijk plakvlees tegenwoordig altijd wel een stukje stinkbeer lijkt te zitten.
Het is echt niet meer dan niet beter weten.

Als je een keer weidevarken hebt gegeten, weet je hoe een varken hoort te smaken. Hier wordt het het helaas niet meer verkocht. Ik eet af en toe een plak goede ham en verder eigenlijk zelden nog varken. Ook biologisch vind ik niet voldoen.
Rataplan
Zeer actief

laeken schreef:

Ja in Belgie heeft het een enorme dreun aan de vleesindustrie gegeven. Dat waren undercoverbeelden van Animal rights. Daar zijn ook slachterijen gesloten. Belgen zijn ook veel minder vlees gaan eten of het lange termijn effecten heeft dat weet ik niet.

Het staat zo ver af van de natuur van een varken, het varken zelf ook maar de manier waarop deze dieren worden gehouden (bijvoorbeeld zonder enig nestmateriaal en het aantal biggen per worp) dat ze inderdaad van van alles stress krijgen en dat is dus helemaal niet alleen door de actievoerders.
Maar dat constante ontkennen en bagatelliseren van de ellende waar die dieren hun hele leven in verkeren, ik snap niet dat iemand dat vol kan houden.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
laeken schreef:Door deze topic morgen eens lekker vegetarisch eten. Linzensalade met feta om precies te zijn. Jammie. Volgens mij lust ik geen varkens meer.
Als je supermarkt varkensvlees lékker vindt, heb je (sorry) toch echt een zeer onderontwikkelde smaak.
Speklappen, hamlappen, koteletten etc zijn allemaal smakeloos. Standaard ham, rollades of schnitzels hetzelfde, behalve dat er in dergelijk plakvlees tegenwoordig altijd wel een stukje stinkbeer lijkt te zitten.

Als je een keer weidevarken hebt gegeten, weet je hoe een varken hoort te smaken. Hier wordt het het helaas niet meer verkocht. Ik eet af en toe een plak goede ham en verder eigenlijk zelden nog varken. Ook biologisch vind ik niet voldoen.
Kan je helemaal volgen want ik lust dus ook geen varkensvlees meer uit de supermarkt. Dat is heel vreemd van smaak of vooral smakeloosheid. Moeten super veel kruiden op. Enige dat ik wel lekker vind zijn rauwe ham en al die droge hammen in plakjes voor op brood.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief

dagmar88 schreef:

Vorige week zat het nog vol met salmonella en kreeg je bij de Jumbo nog gratis wc papier bij :80:
Rataplan
Zeer actief

laeken schreef:
dagmar88 schreef:

Kan je helemaal volgen want ik lust dus ook geen varkensvlees meer uit de supermarkt. Dat is heel vreemd van smaak of vooral smakeloosheid. Moeten super veel kruiden op. Enige dat ik wel lekker vind zijn rauwe ham en al die droge hammen in plakjes voor op brood.
Welk vlees moet dan niet gekruid worden? Ik heb dat ook zo vaak gehoord, ik zou het niet kunnen hoor, zo zonder stukkie vlees. Nou probeer het eens een week zonder kruiden :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Haha. Ik lust best een goed biefstukje met alleen wat zout en peper. Maar bij varkensvlees proef je dan een hele rare weeeige smaak.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Rataplan schreef: Welk vlees moet dan niet gekruid worden? Ik heb dat ook zo vaak gehoord, ik zou het niet kunnen hoor, zo zonder stukkie vlees. Nou probeer het eens een week zonder kruiden :mrgreen:
Wat wel. Fatsoenlijke kip, lam of rundvlees en vis hebben echt niet meer dan wat peper en zout nodig. In de wat prijzigere categorie eend, konijn, hert, zwijn en buitenvarken ook niet.
Het kán, de smaak of het gebrek daaraan hoeven zeker niet verhuld te worden. Een mooie entrecote verpest je er alleen maar mee.

:U: Probeer eens een week groente en pasta/aardappels/granen te eten zonder kruiden of saus. Dat slaat toch nergens op.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Rataplan schreef:
laeken schreef:

Ja in Belgie heeft het een enorme dreun aan de vleesindustrie gegeven. Dat waren undercoverbeelden van Animal rights. Daar zijn ook slachterijen gesloten. Belgen zijn ook veel minder vlees gaan eten of het lange termijn effecten heeft dat weet ik niet.

Het staat zo ver af van de natuur van een varken, het varken zelf ook maar de manier waarop deze dieren worden gehouden (bijvoorbeeld zonder enig nestmateriaal en het aantal biggen per worp) dat ze inderdaad van van alles stress krijgen en dat is dus helemaal niet alleen door de actievoerders.
Maar dat constante ontkennen en bagatelliseren van de ellende waar die dieren hun hele leven in verkeren, ik snap niet dat iemand dat vol kan houden.
Ik snap dat ook niet.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ook niet, t is klote hoor dat die biggen dood gingen, maar t leven wat ze te wachten stond is ook niet erg best, soms moet je even diep snijden om een splinter te verwijderen.. en meer ellende veroorzaken zal de bedoeling niet zijn.. maar heel eerlijk de hel hebben ze hier vaak al op aarde..
Friesenfransman

Ongelezen bericht door Friesenfransman »

laeken schreef: Nu heeft een grote groep mensen het hierover en staan er overal filmpjes op internet die aanleiding kunnen worden van verandering. Wauw! Eindelijk.
Ach hou toch op. Degene die werkelijk denkt dat dit soort acties, en de wijde verspreiding daarvan, nieuw zijn is net zo’n uilskuiken als kooi. En dat vind ik nog kwalijker eigenlijk dan al die jonge tuthola’s die denken dat ze dierenwelzijn hebben uitgevonden: van die gearriveerde vijftigers die zich ineens gaan bedenken dat ze nu tijd kunnen maken voor een of ander moreel vraagstuk. :roll:
laeken
Zeer actief

Friesenfransman schreef:
laeken schreef: Nu heeft een grote groep mensen het hierover en staan er overal filmpjes op internet die aanleiding kunnen worden van verandering. Wauw! Eindelijk.
Ach hou toch op. Degene die werkelijk denkt dat dit soort acties, en de wijde verspreiding daarvan, nieuw zijn is net zo’n uilskuiken als kooi. En dat vind ik nog kwalijker eigenlijk dan al die jonge tuthola’s die denken dat ze dierenwelzijn hebben uitgevonden: van die gearriveerde vijftigers die zich ineens gaan bedenken dat ze nu tijd kunnen maken voor een of ander moreel vraagstuk. :roll:
En wie denkt dat dit nieuw is dan tuthola? Het kwam vol in het nieuws en wij hebben het erover. Daar praat ik over.
Ben jij een varkensboerin of ben je gewoon een roeptoeter die graag het hardste schreeuwt want waar deze reactie vandaan komt is mij echt een raadsel.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief

Friesenfransman schreef:
Nee in Belgie niet hoor, daar heeft het dus de volgende dag al voor verandering gezorgd en op dag twee sluiting van verschillende slachterijen en een varkensboerderij. Vergunningen kwijt en behoorlijk boete, zeg maar een paar keer hun bovenmodale inkomen.
laeken
Zeer actief

Cleva schreef:Nee, ik ben best wel voor dwang en druk want deze manier van vlees produceren hoeft niet geaccepteerd te worden maar inbreken en de boel bezetten mag niet. Daar moeten we niet aan willen wennen want dan creëer je alleen maar andere problemen.

Je kunt je punt ook duidelijk maken zonder dat soort grenzen over te gaan.
Helaas niet helemaal want niemand komt zo'n stal in. Niemand. En zeker mensen die willen filmen niet. Alles wat daar gebeurt is aan de boer. Niet voor niets dat een dierenarts soms melding moet maken van stallen vol verhongerende varkens omdat de boer in crisis is geraakt bijvoorbeeld.
Als jij nu zou denken ook wat varkens te kunnen filmen in een intensieve houderij dan denk ik dat je over een half jaar nog geen enkel beeld hebt als je niet in gaat breken.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Rataplan schreef: Welk vlees moet dan niet gekruid worden? Ik heb dat ook zo vaak gehoord, ik zou het niet kunnen hoor, zo zonder stukkie vlees. Nou probeer het eens een week zonder kruiden :mrgreen:
Wat wel. Fatsoenlijke kip, lam of rundvlees en vis hebben echt niet meer dan wat peper en zout nodig. In de wat prijzigere categorie eend, konijn, hert, zwijn en buitenvarken ook niet.
Het kán, de smaak of het gebrek daaraan hoeven zeker niet verhuld te worden. Een mooie entrecote verpest je er alleen maar mee.

:U: Probeer eens een week groente en pasta/aardappels/granen te eten zonder kruiden of saus. Dat slaat toch nergens op.
Nou zeker wel, ik weet ook wel wat beter smaakt zonder :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”