Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
calciumoxalaat
Moderator: moderatorteam
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
calciumoxalaat
Bij Teun is calciumoxalaat stenen aangetroffen in de blaas. Deze zijn afgelopen woensdag operatief verwijderd en vandaag kwam dus deze uitslag. Advies is om Teun op de RC S/O te zetten, maar dit vreet hij echt niet. Ook niet na 3 dagen uithongeren.
Iemand een idee welk ander voer hij zou kunnen en mogen hebben?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Re: calciumoxalaat
O je hebt ook van hills dat voer bijv
Maar dat zal die dan ook niet moeten denk?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
oke ga eens kijken of mijn dierenarts dat heeft of kan bestellen. hij heeft eigenlijk alleen maar RC staan.Chihuahua-paws schreef:O je hebt ook van hills dat voer bijv
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Misschien staat hier nog iets tussen
https://www.medicanimal.nl/Honden/Honde ... /MANL15005
Die zou je dan in het vervolg misschien bij je eigen da kunnen bestellen
het is allemaal Dierenartsvoer.
Die zou je dan in het vervolg misschien bij je eigen da kunnen bestellen
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Deze zou jij dan moeten hebben
https://www.medicanimal.nl/Hills-Prescr ... p/I0041603
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
- Aantal honden: 1
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Wat kreeg hij voorheen?
Ik meen me te herinneren dat vers vlees bij dit type stenen wel kan werken (meer vochtopname oa). Maar daar durf ik nog even geen harde uitspraken over te doen. Heb in het verleden meegewerkt aan een onderzoek hier naar, maar kan het nog niet terug vinden. Ik kan zo vlug wel wat andere literatuur vinden, maar dat durf ik niet zomaar te adviseren na paar minuten lezen
Ik meen me te herinneren dat vers vlees bij dit type stenen wel kan werken (meer vochtopname oa). Maar daar durf ik nog even geen harde uitspraken over te doen. Heb in het verleden meegewerkt aan een onderzoek hier naar, maar kan het nog niet terug vinden. Ik kan zo vlug wel wat andere literatuur vinden, maar dat durf ik niet zomaar te adviseren na paar minuten lezen
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Mag hij misschien wel wat lekkers er overheen? Een lepeltje natvoer paté voor katten doet hier wonderen.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
normaal krijgt hij proplan zalm. dus gewoon een brok. om 6 honden op kvv te zetten wordt een beetje te kostbaar voor mij.veertje schreef:Wat kreeg hij voorheen?
- yukon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Volgens mij is deze alleen voor struvietstenen (meest voorkomend) en niet voor oxalaat.Chihuahua-paws schreef:Deze zou jij dan moeten hebben
De hill's U/D is dacht ik voor oxalaat.
-
nomo
- Zeer actief
Kijk inderdaad heel goed na of het voor struviet of oxalaat is. Voor de kat kan ik je wel tig merken/soorten aanraden, voor de hond weet ik het alleen niet precies. Maar weet wel dat heel veel blaas/nier voer niet geschikt is voor calciumoxalaatstenen.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
daar ben ik ook achter na mijn zoektocht vanmiddagnomo schreef:Kijk inderdaad heel goed na of het voor struviet of oxalaat is. Voor de kat kan ik je wel tig merken/soorten aanraden, voor de hond weet ik het alleen niet precies. Maar weet wel dat heel veel blaas/nier voer niet geschikt is voor calciumoxalaatstenen.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Waarom bij de dierenarts? Die kan je gewoon zelf bestellen hoor. Bij de dierenarts is het veel duurder.Chihuahua-paws schreef:Misschien staat hier nog iets tussen
Die zou je dan in het vervolg misschien bij je eigen da kunnen bestellenhet is allemaal Dierenartsvoer.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Die kan ze daar ook bestellen.yukon schreef:Volgens mij is deze alleen voor struvietstenen (meest voorkomend) en niet voor oxalaat.Chihuahua-paws schreef:Deze zou jij dan moeten hebben
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
nomo
- Zeer actief
Volgens mij is het ook gewoon minder lekker voer. De kat die alle brok lekker vindt liet het dure speciale voer ook staanellen en de birmanen schreef:daar ben ik ook achter na mijn zoektocht vanmiddagnomo schreef:Kijk inderdaad heel goed na of het voor struviet of oxalaat is. Voor de kat kan ik je wel tig merken/soorten aanraden, voor de hond weet ik het alleen niet precies. Maar weet wel dat heel veel blaas/nier voer niet geschikt is voor calciumoxalaatstenen.de pest is dat het nogal een lastige eter is.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Je kan weken en even in de magnetron proberen, zodat het net iets opgewarmd is (of met heet water weken). Daarmee geef je én extra vocht én maak je het voor de meeste honden smakelijker. En eventueel iets van jus of smulsaus overheen.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ik zou het ook niet bij de da halen. Maar ze gaf aan dat ze bij de da alleen RC hebben. Vandaar dat ik erbij aangaf ze het mogelijk bij de da ook kan bestellen als ze de naam erbij weet.gonnie schreef:Waarom bij de dierenarts? Die kan je gewoon zelf bestellen hoor. Bij de dierenarts is het veel duurder.Chihuahua-paws schreef:Misschien staat hier nog iets tussen
Die zou je dan in het vervolg misschien bij je eigen da kunnen bestellenhet is allemaal Dierenartsvoer.
O sorry daar heb ik niet eens naar gekeken.yukon schreef:Volgens mij is deze alleen voor struvietstenen (meest voorkomend) en niet voor oxalaat.Chihuahua-paws schreef:Deze zou jij dan moeten hebben
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 17 mei 2019 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hoe hoog is de PH waarde?
Een hoge PH waarde is vaak (niet altijd denk ik, maar dat weet ik niet zeker) de oorzaak van calciumoxalaat stenen.
Misschien kan je die omlaag brengen (door aanzuren plus genoeg drinken).
Claire moest als pup ook speciaal Hill's voer.
Die vrat het wel, maar kotste de boel daarna weer uit en had diarree.
Bij haar werkte dat dus absoluut niet.
Zij staat op kvv en ik heb eerst een tijdje flink aangezuurd.
Een hoge PH waarde is vaak (niet altijd denk ik, maar dat weet ik niet zeker) de oorzaak van calciumoxalaat stenen.
Misschien kan je die omlaag brengen (door aanzuren plus genoeg drinken).
Claire moest als pup ook speciaal Hill's voer.
Die vrat het wel, maar kotste de boel daarna weer uit en had diarree.
Bij haar werkte dat dus absoluut niet.
Zij staat op kvv en ik heb eerst een tijdje flink aangezuurd.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
gisteravond belde de dierenarts nog even op om de uitslag door te spreken. zijn advies en dat van een andere dierenarts is te gaan zorgen dat hij meer gaat drinken en dat hij daardoor meer gaat plassen. zo krijgt de urine geen kans om te kristalliseren en dus steentjes te vormen.
oxalaatstenen zijn niet op te lossen met voer en ook niet te voorkomen met voer. het voer wat geschikt is voor blaasstenen is niet geschikt voor oxalaat. wat we zouden kunnen gaan geven is urinary low protine. daar zit een stofje in die zorgt dat de hond meer vocht tot zich gaat nemen.
normaal zit Teun in de bench als wij weg gaan ivm het opvreten van kattenvoer en bak. we gaan nu een rennetje neer zetten met puppypads, moet hij plassen terwijl wij werken kan hij daar op plassen.
oxalaatstenen zijn niet op te lossen met voer en ook niet te voorkomen met voer. het voer wat geschikt is voor blaasstenen is niet geschikt voor oxalaat. wat we zouden kunnen gaan geven is urinary low protine. daar zit een stofje in die zorgt dat de hond meer vocht tot zich gaat nemen.
normaal zit Teun in de bench als wij weg gaan ivm het opvreten van kattenvoer en bak. we gaan nu een rennetje neer zetten met puppypads, moet hij plassen terwijl wij werken kan hij daar op plassen.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
En kvv met water mengen dan krijgt hij daar ook meer water door?
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
daar gaat hij niet meer van drinken. sinds vandaag doe ik 3x per dag een scheutje melk door een laag water en dat drinkt hij op, er gaat water over zijn eten heen en hij krijgt blikvoer gemengd met brokken. kijken of dat gaat helpen.Chihuahua-paws schreef:En kvv met water mengen dan krijgt hij daar ook meer water door?
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Macho heeft ook calciumoxelaat in de urine (van struviet nu calciumoxelaat... drama...)
Ik voer hem Specific Heart and Kidney Support ckw/ckd, helpt tegen de calciumoxelaat. Hij vind dit erg lekker, ik heb er ook blikvlees bij voor het geval hij het niet lekker zou vinden, maar ik heb hem nog niet eerder zo gretig op zijn brok gezien.
Wellicht zou je dat nog kunnen proberen, ik heb het op voorschrift van de dierenarts, maar het is online ook verkrijgbaar.
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ik voer hem Specific Heart and Kidney Support ckw/ckd, helpt tegen de calciumoxelaat. Hij vind dit erg lekker, ik heb er ook blikvlees bij voor het geval hij het niet lekker zou vinden, maar ik heb hem nog niet eerder zo gretig op zijn brok gezien.
Wellicht zou je dat nog kunnen proberen, ik heb het op voorschrift van de dierenarts, maar het is online ook verkrijgbaar.
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
De stenen worden getest in het RC laboratorium, dus geen verrassing dat ze dat voer aanbevelen, was bij Zinzi precies zo vorig jaarellen en de birmanen schreef:Bij Teun is calciumoxalaat stenen aangetroffen in de blaas. Deze zijn afgelopen woensdag operatief verwijderd en vandaag kwam dus deze uitslag. Advies is om Teun op de RC S/O te zetten, maar dit vreet hij echt niet. Ook niet na 3 dagen uithongeren.
Ik heb nooit iets veranderd aan het voer, de eerste 2 weken wel iets water door haar vlees gegooid omdat ze te weinig zou drinken
Urine iets verzuren door vit c of cranberry zou je ook kunnen proberen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Van de stenen zelf hoeven ze ook geen last te hebben, je weet pas als het probleem weg is wanneer je de urine laat controleren op calciumoxelaat. Wanneer dat aanwezig is in de urine, betekend het nog niet dat er ook stenen zijn.Lunatic schreef: De stenen worden getest in het RC laboratorium, dus geen verrassing dat ze dat voer aanbevelen, was bij Zinzi precies zo vorig jaar![]()
Ik heb nooit iets veranderd aan het voer, de eerste 2 weken wel iets water door haar vlees gegooid omdat ze te weinig zou drinkendaar kreeg ze prompt hevig verstopte anaalklieren van, dus meteen weer mee gestopt. Ze heeft er tot nu toe geen last meer van gehad *klopt hard af*
Urine iets verzuren door vit c of cranberry zou je ook kunnen proberen.
Maar het blijft wel een vervelend probleem, omdat als er stenen zijn, deze niet op te lossen zijn en er eigenlijk altijd operatief uit moeten.
- Charlie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Heb je al eens naar kvv van medipetfood gekeken ? Is wel een stuk goedkoper dan bandit
https://www.dogmeat.nl/shop?search=medi ... -category=
Door vlees te eten krijgt hij sowieso meer vocht
Hier ook één hond waarvoor ik een diepvries heb aangeschaft om dieetkvv in huis te hebben. Liever een gezonde hond, dan continue bij dierenarts zitten.
En ben blij dat ik die keuze gemaakt heb, want heb nu een tevreden hond, die zich niet meer ziek voelt
https://www.dogmeat.nl/shop?search=medi ... -category=
Door vlees te eten krijgt hij sowieso meer vocht
Hier ook één hond waarvoor ik een diepvries heb aangeschaft om dieetkvv in huis te hebben. Liever een gezonde hond, dan continue bij dierenarts zitten.
En ben blij dat ik die keuze gemaakt heb, want heb nu een tevreden hond, die zich niet meer ziek voelt
- dagmar88
- Zeer actief
Hoeft toch niet? Geef je hem kvv en de rest twee eetlepels door de brokken.ellen en de birmanen schreef:normaal krijgt hij proplan zalm. dus gewoon een brok. om 6 honden op kvv te zetten wordt een beetje te kostbaar voor mij.veertje schreef:Wat kreeg hij voorheen?