Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezonde rassen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.
Aantal honden: 1

Re: Gezonde rassen

Ongelezen bericht door incubi666 »

Boerenfox kunnen lang meegaan inderdaad ik zie huskies ook als een gezonde hond bijna alle oerrassen en de ridgeback is ook gezond de visla ook. Al eens gekeken op de site waar staat hoe oud de oudste hond was 30 jaar erkend bewezen. Sommige labradors ook over de 20 jaar. Je moet er ook maar geluk mee hebben

https://www.google.com/amp/roedelcentra ... -ooit/amp/
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
_Spiza
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Parson Russell Terriër

Ongelezen bericht door _Spiza »

Qua gezondheid zou je eigenlijk niet zo zeer naar rassen moeten kijken. Meer naar (werk)lijnen. Bij de kleine werk terriers (jack, parson, duitse, fell), die dus uit lijnene komen die gefokt zijn voor bij jacht op rat oid, vind je bijzonder gezonde dieren. Ook de jachtlijnen van bijv. Staande rassen of werklijn golden retriever, zijn nog gezonde beesten.

Juist omdat dit honden zijn waarbij in het selectie proces gefokt is op eigenschappen als uithoudingsvermogen ed. Ipv eigenschappen als hoe kort de snuit is.

Ik zou het dus in werklijnen zoeken. Dat kan per rasgroep verschille .
_Spiza
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Parson Russell Terriër

Ongelezen bericht door _Spiza »

Of de showlijnen van die fantastische terriers minder gezond zijn weet ik niet. De werklijnen zijn in ieder geval gezond. Bij de terriers wordt er bij mijn weten goed divers gefokt. Dus over het algemeen zullen de showlijnen van terriers ook wel gezonder zijn dan een showlijn van een ander ras.

Bij de terriers zie je iig niet de praktijken als drenthse patrijs waarbij alle pups van 1 jaar soms maar een handje vol dekreuen komt. Waardoor al snel bijna de hele NL populatie halfzussen/halfbroers zijn.

Werklijn en showlijn golden retriever is ook een wereld van verschil. Naast dat de werklijnen vaak ook mooier zijn (vind ik dan), wordt daarbij dus een meer fatsoenlijkere selectiemethode toegepast.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”