Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe hond introduceren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lotje01
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 3 ruwharige teckels; Indra,Teun en Renske.

Nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door lotje01 »

Wij gaan vanmiddag een 3 jarige ruwhaar standaard teckel ophalen (teefje). We hebben zelf een 14 jarig teefje (Indra) en een 8 maand oude reu, beide dwergteckels. We hebben al een keer met elkaar gewandeld en dat ging prima.

We hebben eigenlijk altijd twee honden gehad dit is de eerste keer dat we er drie hebben.
Toen Teun bij ons kwam als pup, hebben we ze eigenlijk vrij snel met z'n tweeën in de bijkeuken gelaten als we weg gingen. Niet in de bench. Dit is altijd goed gegaan. s' Nachts gingen/gaan ze wel gewoon ieder in hun eigen bench.

Ik vraag me af of jullie dit ook nu ook zo zouden doen? Uiteraard als het rustig er aan toe gaat als ik er bij ben. Ik heb het idee dat als je ze overdag ook in de bench doet, dat dit 's nachts dan problemen gaat geven omdat ze er dan teveel inzitten.
Maar misschien maak ik me druk om niets... :-)

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Re: Nieuwe hond introduceren

Ongelezen bericht door Pumi »

ik sluit me bij Nanna aan, eerst wandelen en dan zou het huis in lopen en los laten
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
lotje01
Vaste gebruiker

Pumi schreef:ik sluit me bij Nanna aan, eerst wandelen en dan zou het huis in lopen en los laten
Dat was ik inderdaad ook van plan hoor. Maar het gaat mij meer om het alleen laten als ik weg moet. En het gebruik van de bench.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:
lotje01 schreef:
Pumi schreef:ik sluit me bij Nanna aan, eerst wandelen en dan zou het huis in lopen en los laten
Dat was ik inderdaad ook van plan hoor. Maar het gaat mij meer om het alleen laten als ik weg moet. En het gebruik van de bench.
Kijk gewoon hoe het gaat. Meestal zie je het snel genoeg.
En als ik er al eentje in een bench zou zetten zou dat het ouwetje zijn, voor haar rust. Met een lekker kluifje.
Inderdaad, ik zou het ook laten afhangen van hoe het onderling gaat. Als er geen spanningen tussen de honden zijn, laat ik ze gewoon samen als ik weg ben of 's nachts. Hier is een bench zo goed als nooit nodig geweest met nieuwe honden/opvangers/logés, het is vaak meer vanwege de katten dat ik ze soms de eerste paar dagen in de bench doe als ik er niet bij ben.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Bij mij werkt dat niet. Buiten moeten alle honden onder de grasmat van Aura. Ik introduceer een nieuwe hond meteen binnen. Dan is Aura ook wel gespannen, maar véél beschaafder dan buiten. Linda helpt dan ook nog mee, want die is én blij met het bezoek én ze houdt niet van ruzie, dus als Aura te gespannen raakt, gaat Linda ertussen staan. Ik blijf er de eerste tijd wel bij, of de nieuweling gaat in de keuken, achter een hekje.
Samen het huis uit en weer terug in is nooit een probleem en na 1-3 dagen is het allemaal prima en kunnen ze samen los blijven. Met Piko ging het heel snel, die kwam zondag laat in de middag en maandag was het allemaal goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Tara schreef:Wij hebben onze asielzoekster meegenomen op een wandelingetje met de rest van het roedel, toen dat goed ging hebben we alle honden bij elkaar in de auto gepropt en zijn we met een nieuwe hond er bij naar huis gereden. Dat was 't. :mrgreen:
hahahaha, zo heb ik dat ook gedaan, hoe simpel kan het leven zijn he :mrgreen:
Afbeelding
lotje01
Vaste gebruiker

Het is allemaal goed gegaan. We hebben eerst met z'n allen gewandeld en daarna zijn ze met z'n drieën naar binnen gegaan. In het begin allemaal onwennig maar dat is logisch. We zijn nu ruim een week verder en het gaat eigenlijk heel goed. Teun, onze jonge reu, en Renske (nieuweling) kunnen heel goed met elkaar overweg. Indra, onze oudste teef, vondt het in het begin wel prima. Ze negeerde haar met name, maar ze begint nu veel te grommen als ze in de buurt komt. En vanochtend escaleerde dat even in een gevecht.
Het zal rangorde bepaling zijn. Maar het is, in mijn ogen, niet echt een eerlijke strijd. Indra is een klein teckeltje die niet meer zo veel tanden heeft en niet meer zo vast op de pootjes staat. Renske daar in tegen is een standaard teckel van 9 kilo...
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

lotje01 schreef:Het is allemaal goed gegaan. We hebben eerst met z'n allen gewandeld en daarna zijn ze met z'n drieën naar binnen gegaan. In het begin allemaal onwennig maar dat is logisch. We zijn nu ruim een week verder en het gaat eigenlijk heel goed. Teun, onze jonge reu, en Renske (nieuweling) kunnen heel goed met elkaar overweg. Indra, onze oudste teef, vondt het in het begin wel prima. Ze negeerde haar met name, maar ze begint nu veel te grommen als ze in de buurt komt. En vanochtend escaleerde dat even in een gevecht.
Het zal rangorde bepaling zijn. Maar het is, in mijn ogen, niet echt een eerlijke strijd. Indra is een klein teckeltje die niet meer zo veel tanden heeft en niet meer zo vast op de pootjes staat. Renske daar in tegen is een standaard teckel van 9 kilo...
Ik zou de oudste in bescherming nemen. Een kleine 14 jarige hond die niet meer stabiel is en aangeeft dat de jonge, sterkere, zwaardere stuiterbal uit de buurt moet blijven heeft bij mij altijd bescherming. Zo heb ik dat met mijn Balou (ook 14 jaar en kwetsbaar) gedaan toen Jack er bij kwam. Het is zo makkelijk voor een jonge hond om de oude als speelbal rond te kegelen.

Dat ging hier niet gebeuren en werd direct de kop in gedrukt. Balou stond wat privileges betreft boven alles bij mij en werd niet lastig gevallen. En dat hadden ze zo door. Ik stuurde Jack bij haar weg. Gewoon wegwezen. Ga maar ergens anders druk doen.

De oudste wordt dan wel afhankelijk van jouw bescherming dus niet samen laten als je weg bent maar de oudste bescherming bieden.
lotje01
Vaste gebruiker

Het ging vanavond alweer een keer mis. We kwamen net binnen en ik deed de halsbanden af en voor dat ik het wist zag ik Renske bovenop Indra duiken. Ik kon niet zien wat er gebeurde, of Indra gromde of de lip optrok...
ik grijp dan wel in door middel van mijn stem. Ik baal er wel omdat ik dit niet zo ken. De jonge reu heeft wel respect voor Indra en loopt zelf weg. Gaat niet het gevecht aan.
Ik begin zo wel wat te twijfelen of dit wel zon goed idee is...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

lotje01 schreef:Het ging vanavond alweer een keer mis. We kwamen net binnen en ik deed de halsbanden af en voor dat ik het wist zag ik Renske bovenop Indra duiken. Ik kon niet zien wat er gebeurde, of Indra gromde of de lip optrok...
ik grijp dan wel in door middel van mijn stem. Ik baal er wel omdat ik dit niet zo ken. De jonge reu heeft wel respect voor Indra en loopt zelf weg. Gaat niet het gevecht aan.
Ik begin zo wel wat te twijfelen of dit wel zon goed idee is...
Je jonge reu is een reu, die hebben respect voor een teef. Teef x teef is altijd een risico, ik zou er niet aan begonnen zijn maar dat zullen ook zat mensen denken van mij met 3 intacte reuen bij elkaar
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik begin ook niet meer aan twee teven. Niet zo heel goede ervaringen mee. De eeuwige spanning vliegt mij naar de keel. Ik hoop dat je honden er snel en goed uitkomen. Een van de twee moet de laagste rang gaan accepteren. En dat vinden teven heel lastig.
Hier is het overigens goed gegaan maar niet van harte. Dus beetje bijsturen en de teefjes niet tegelijkertijd verwennen of aaien of wat dan ook want dan werk je het in de hand. Ook bij opwinding beetje uit elkaar houden. Want hier was drukte en iets van waarde altijd de trigger tot tanden laten zien en dan liep het meestal goed en soms ineens bang!
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb dan weer gewoon goede ervaringen met 2 of meer teven bij elkaar, in 3 verschillende combi's.

Zou in jouw geval zoals anderen ook al aangeven je oude kwetsbare hond in bescherming nemen. En er proberen achter te komen wat je nieuwe hond triggert, zodat je dat hopelijk vóór kunt zijn.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

LongFields schreef:Ik heb dan weer gewoon goede ervaringen met 2 of meer teven bij elkaar, in 3 verschillende combi's.

Zou in jouw geval zoals anderen ook al aangeven je oude kwetsbare hond in bescherming nemen. En er proberen achter te komen wat je nieuwe hond triggert, zodat je dat hopelijk vóór kunt zijn.
Precies :ok:

Ik heb vroeger steeds twee reuen gehad en daarna twee teven.
Gaat prima.
Hangt ook erg van karakter af en hoe je het zelf managet denk ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lotje01
Vaste gebruiker

laeken schreef:Ik begin ook niet meer aan twee teven. Niet zo heel goede ervaringen mee. De eeuwige spanning vliegt mij naar de keel. Ik hoop dat je honden er snel en goed uitkomen. Een van de twee moet de laagste rang gaan accepteren. En dat vinden teven heel lastig.
Hier is het overigens goed gegaan maar niet van harte. Dus beetje bijsturen en de teefjes niet tegelijkertijd verwennen of aaien of wat dan ook want dan werk je het in de hand. Ook bij opwinding beetje uit elkaar houden. Want hier was drukte en iets van waarde altijd de trigger tot tanden laten zien en dan liep het meestal goed en soms ineens bang!
We hebben eigenlijk altijd twee teven gehad. Indra is als 5 jarige bij ons gekomen, we hadden toen haar 3 jarige dochter al. Dat is in het begin ook wel eens vechten geweest maar de rangorde was vrij snel duidelijk. En het teefje wat we al hadden had een makkelijk, wat onderdanig karakter.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik de trigger ben. Ik was afgelopen week drie dagen op vakantie en mijn man, en ouders die hielpen, hadden hier helemaal geen last van gehad.
Indra is altijd erg op mij gericht geweest en ik merk dat Renske ook erg naar mij toe trekt. En het gebeurde gisteren twee keer bij het binnen komen na het wandelen. Indra loopt altijd los en Teun en Renske hebben een halsband om. Het is dan altijd wel heel druk om mij heen.
Vanochtend heb ik Indra maar direct naar de huiskamer gedaan en de andere twee in de bijkeuken de banden af gedaan.
Het is wat uitproberen.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik had 3 teven een nu nog 2 maar hier hebben ze nog nooit gevochten. Ik zou ook niet weten wie de "baas" is. Ze zijn gewoon een team. Ik heb inderdaad ook gehoord dat als teven vechter het heel wat minder prettig is als bij reuen.

Super vervelend dat de dames bij jou nu vechten. Ik zou inderdaad ook ingrijpen. Succes.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Miezemuis schreef:Ik had 3 teven een nu nog 2 maar hier hebben ze nog nooit gevochten. Ik zou ook niet weten wie de "baas" is. Ze zijn gewoon een team. Ik heb inderdaad ook gehoord dat als teven vechter het heel wat minder prettig is als bij reuen.

Super vervelend dat de dames bij jou nu vechten. Ik zou inderdaad ook ingrijpen. Succes.
Hier is er wel een zeer duidelijke rangorde hoor bij mijn reuen. Als dat er niet was, was t een grote chaos. Hij regelt alles, hoeft maar te kijken en dat is genoeg voor de anderen om ergens mee op te houden. Daar komt geen grom aan te pas.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

malinois schreef:
Miezemuis schreef:Ik had 3 teven een nu nog 2 maar hier hebben ze nog nooit gevochten. Ik zou ook niet weten wie de "baas" is. Ze zijn gewoon een team. Ik heb inderdaad ook gehoord dat als teven vechter het heel wat minder prettig is als bij reuen.

Hier is er wel een zeer duidelijke rangorde hoor bij mijn reuen. Als dat er niet was, was t een grote chaos. Hij regelt alles, hoeft maar te kijken en dat is genoeg voor de anderen om ergens mee op te houden. Daar komt geen grom aan te pas.
Dat hoor ik ook vaak. Dat er wel duidelijk een baas is. Hier is dat gewoon niet nodig denk ik. Nou zijn poedels sowieso niet van het moeilijk doen. Alles is eigenlijk altijd prima. En dat zie je onderling ook. Toen Dushi er nog was en Keetje nog niet, was het me ook nooit duidelijk wie nou de meeste rechten had. Ook dat ging altijd vanzelf. ( maar dat zou zomaar kunnen liggen aan het feit dat ik subtiele honden communicatie mis)
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

lotje01 schreef:
laeken schreef:Ik begin ook niet meer aan twee teven. Niet zo heel goede ervaringen mee. De eeuwige spanning vliegt mij naar de keel. Ik hoop dat je honden er snel en goed uitkomen. Een van de twee moet de laagste rang gaan accepteren. En dat vinden teven heel lastig.
We hebben eigenlijk altijd twee teven gehad. Indra is als 5 jarige bij ons gekomen, we hadden toen haar 3 jarige dochter al. Dat is in het begin ook wel eens vechten geweest maar de rangorde was vrij snel duidelijk. En het teefje wat we al hadden had een makkelijk, wat onderdanig karakter.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik de trigger ben. Ik was afgelopen week drie dagen op vakantie en mijn man, en ouders die hielpen, hadden hier helemaal geen last van gehad.
Indra is altijd erg op mij gericht geweest en ik merk dat Renske ook erg naar mij toe trekt. En het gebeurde gisteren twee keer bij het binnen komen na het wandelen. Indra loopt altijd los en Teun en Renske hebben een halsband om. Het is dan altijd wel heel druk om mij heen.
Vanochtend heb ik Indra maar direct naar de huiskamer gedaan en de andere twee in de bijkeuken de banden af gedaan.
Het is wat uitproberen.
Je bent inderdaad hoogstwaarschijnlijk zelf de trigger. Ik was dat ook. Maar niet altijd. Voordeel is dan dat jij kan managen. Ik vind het advies om de oudste in bescherming te nemen zelf niet goed. Bij ons was het de oudste die de aanval als eerste in ging zetten. Of subtiel signalen gaf. Als jij die jonge hond gaat frustreren met de privileges van de oudste pakt die jonge hond haar kans als jij weg bent wel. Genoeg verhalen van teven die prima waren zolang de baas er juist wel bij was. Mijn advies is juist om de honden niet in triggers te laten komen. Niet de ene op de bank laten springen als de andere naast je ligt. Zelfs nu zeg ik tegen mijn reu dat hij zich gedeisd moet houden en dan nodig IK de teef uit op de bank. Zodra ze lelijk kijken naar elkaar moet jij dat zien als een fout in je management.
Bij ons mochten de teven niet stoeien. Samen. Wel apart met de reu. Lag er een ergens en zag je dat de andere aan het sarren was door die plaats steeds op te zoeken dan zei ik hou effe op! Ik kapte spanning af maar gaf allebei de honden even veel schuld. Voortrekken van misschien wel de claimende aanstichter vind ik echt niet handig. Hondje kan 14 zijn maar daarmee nog steeds een grote rol spelen. Managen is pijnloos, eerlijk en uitermate leerzaam dat je je honden gaat observeren.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Je schreef dit.....
lotje01 schreef:Het is allemaal goed gegaan. We hebben eerst met z'n allen gewandeld en daarna zijn ze met z'n drieën naar binnen gegaan. In het begin allemaal onwennig maar dat is logisch. We zijn nu ruim een week verder en het gaat eigenlijk heel goed. Teun, onze jonge reu, en Renske (nieuweling) kunnen heel goed met elkaar overweg. Indra, onze oudste teef, vond het in het begin wel prima. Ze negeerde haar met name, maar ze begint nu veel te grommen als ze in de buurt komt. En vanochtend escaleerde dat even in een gevecht.
Weet je zeker dat Indra in orde is?
Als ze bijv. pijn heeft kan ze grommen om te voorkomen dat Renske tegen haar oploopt.

Denk dat je het verder goed doet door spanningen in kleine ruimtes zoals de gang te vermijden :ok:
Bovendien loopt Indra meteen minder risico dat een van de honden tegen haar aan botst.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
lotje01
Vaste gebruiker

ranetje schreef:Je schreef dit.....
lotje01 schreef:Het is allemaal goed gegaan. We hebben eerst met z'n allen gewandeld en daarna zijn ze met z'n drieën naar binnen gegaan. In het begin allemaal onwennig maar dat is logisch. We zijn nu ruim een week verder en het gaat eigenlijk heel goed. Teun, onze jonge reu, en Renske (nieuweling) kunnen heel goed met elkaar overweg. Indra, onze oudste teef, vond het in het begin wel prima. Ze negeerde haar met name, maar ze begint nu veel te grommen als ze in de buurt komt. En vanochtend escaleerde dat even in een gevecht.
Als ze bijv. pijn heeft kan ze grommen om te voorkomen dat Renske tegen haar oploopt.

Denk dat je het verder goed doet door spanningen in kleine ruimtes zoals de gang te vermijden :ok:
Bovendien loopt Indra meteen minder risico dat een van de honden tegen haar aan botst.
Indra's ogen zijn niet zo heel goed meer en ik heb de indruk dat haar gehoor ook wat minder wordt. Het is niet zo dat ze ergens tegen aan loopt o.i.d. en buiten redt ze zich ook prima. Maar ze kent hier de omgeving natuurlijk door en door.
Dat zou natuurlijk een verklaring kunnen zijn voor haar gedrag.
ranetje
Zeer actief

lotje01 schreef:
ranetje schreef:Je schreef dit.....

Indra's ogen zijn niet zo heel goed meer en ik heb de indruk dat haar gehoor ook wat minder wordt. Het is niet zo dat ze ergens tegen aan loopt o.i.d. en buiten redt ze zich ook prima. Maar ze kent hier de omgeving natuurlijk door en door.
Dat zou natuurlijk een verklaring kunnen zijn voor haar gedrag.
:ok:
En ze staat niet zo vast meer op de pootjes schreef je.

Misschien eens een seniorencheck bij de DA?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”