Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maandag dierenarts, bult

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Maandag dierenarts, bult

Ongelezen bericht door Caro »

Ik wilde eigenlijk ergens komende maand een afspraak maken voor een senior check up maar was daarnet Shep aan het kammen terwijl zij op haar zij lag en voelde een bultje aan de zijkant op haar ribben. Heb haar op laten staan. Toen voelde ik het in eerste instantie niet, dacht eerst een uitstekende rib maar na wat door voelen, voel ik toch een kleine bult, ik kan hem bewegen, dus zal geen rib zijn. Ik denk dat het er al iets langer zit maar ik dacht dus steeds dat haar rib wat uit stak omdat ze wat smaller is geworden vanwege wat spierverlies of gewoon de leeftijd. Ik raak dan direct in paniek en heb net nog een afspraak voor maandagochtend dierenarts kunnen maken. Nu is Shep 12.5 en ik weet dat vetbulten vaker voorkomen bij oude honden maar als er iets met haar is dan zit ik altijd direct tegen het plafond van de stress. Krijg de woorden kwaadaardige tumor dan niet meer uit mijn hoofd. Ik post hier om even van me af te schrijven maar ook wel voor ervaringen van anderen met dit soort bulten bij een oude hond.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Maandag dierenarts, bult

Ongelezen bericht door Pemba »

Als het los zit zal het wel een vetbult zijn, niet te veel zorgen maken :wink:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Bulten komen zo veel voor bij oudere honden dat het me meer zou verbazen als een hond van 12 jaar géén bulten zou hebben :wink:

Zo lang de bult niet pijnlijk is, los zit, niet snel groeit of op een hele vervelende plek zit, zou ik er zelfs geen dierenarts bezoek aan wagen bij 10+ honden. Tenzij ik toch ga voor wat anders, dan laat ik de dierenarts wel even voelen als ik er aan denk.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

pioenroos schreef:Bulten komen zo veel voor bij oudere honden dat het me meer zou verbazen als een hond van 12 jaar géén bulten zou hebben :wink:

Zo lang de bult niet pijnlijk is, los zit, niet snel groeit of op een hele vervelende plek zit, zou ik er zelfs geen dierenarts bezoek aan wagen bij 10+ honden. Tenzij ik toch ga voor wat anders, dan laat ik de dierenarts wel even voelen als ik er aan denk.
Hier hetzelfde.

Ik heb hier twee honden van 12,5 jr beide met wel een aantal bulten. Beide ook op de ribben trouwens. Dat is een van de meest voorkomende plekken voor een vetbult.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro
Zeer actief

Bult is niet pijnlijk nee. Ik kan er heel hard op drukken en dan geeft ze nog geen reactie. Niet naar de dierenarts gaan is voor mij geen optie want dan blijf ik ongerust. Ik wilde haar toevallig toch weer eens na laten kijken, dus nu wat eerder zodat ze de bult kunnen bekijken. Ik weet dat ik erg ben. Ik heb zelf een paar onderhuidse bulten in mijn bovenbenen en daar heb ik me nog nooit zorgen over gemaakt.
Ik probeer het ook wel wat te relativeren hoor. Zo had ze precies een jaar geleden te hoge leverwaarden in haar bloed, heb toen echo laten maken en er waren vlekken op haar lever te zien. Ik kon toen een chirurgisch biopt laten doen maar dat is beste een zware operatie en heb ervoor gekozen dat niet te doen omdat Shep zelf nergens last van had. Nu een jaar later loopt ze nog steeds vrolijk rond. Ik denk er maar aan dat ik toen ook volledig in paniek was terwijl ze sindsdien toch niet verslechterd is.
Weet iemand of ze dan maandag sowieso de bult gaan aanprikken of hangt dat af van hoe het voelt?
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik liet alle bulten die Dushi kreeg in het begin prikken ( was altijd vetbult), maar toen ze een jaar of 12 was ben ik daar mee gestopt. Bij een slechte bult had ik er toch niets meer aan gedaan.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Miezemuis schreef:Ik liet alle bulten die Dushi kreeg in het begin prikken ( was altijd vetbult), maar toen ze een jaar of 12 was ben ik daar mee gestopt. Bij een slechte bult had ik er toch niets meer aan gedaan.
Dushi had dus vaker vetbulten? Maar bij een slechte bult die verder niet is uitgezaaid, zou ik die toch altijd kunnen laten verwijderen. Of teveel risico vanwege de leeftijd?
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Sam had ook eerst 1 vetbult onder de oksel. Ik schrok destijds ook onwijs. Ik houd niet van bobbels. Dus ook naar dierenarts. Zij prikte heel even de bult aan en het was dus echt een vetbult. Later werd hij wel echt steeds wat groter, dus toen heb ik het in het dossier op laten nemen met daarbij ook de centimeters doorsnee. Toch was de groei ervan zo langzaam, dat het ook geen last zou veroorzaken. Later kreeg hij nog wat bultjes, maar waren echt onschuldig.

Maar ja, hoe 'gewoon' het ook is bij de oudere hond enz. enz., ik ben er nooit happig op moet ik zeggen.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Mies heeft ook 2 vetbulten, ik heb ze allebei bij de dierenarts na laten kijken, zij is nu 14.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Caro schreef:
Miezemuis schreef:Ik liet alle bulten die Dushi kreeg in het begin prikken ( was altijd vetbult), maar toen ze een jaar of 12 was ben ik daar mee gestopt. Bij een slechte bult had ik er toch niets meer aan gedaan.
Dushi had dus vaker vetbulten? Maar bij een slechte bult die verder niet is uitgezaaid, zou ik die toch altijd kunnen laten verwijderen. Of teveel risico vanwege de leeftijd?
Nee gewoon geen beginnen aan. Ze had er op het laatst geloof ik 11 ofzo. Waarvan ik er 5 heb laten prikken. De laatste 1,5 jaar van haar leven was ze soms ook in de war. Ik zou haar dan niet meer laten helpen omdat ze daar echt teveel onrust van had. En ze moeten toch ergens dood aan gaan. Uiteindelijk is ze overigens overleden aan het leven zelf. Ze was gewoon op ( toen ze bijna 16 was). Dus ik ben ook blij dat ik haar de onrust heb bespaard vaag steeds weet prikken( dierenarts was echt niet haar hobby).
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties, geeft wel een beetje rust. Maar het is geen rond glad bultje. Het is meer een verdikking die ik kan verschuiven. Niet groot hoor want ik moet echt zoeken om het weer terug te vinden. Maar wil nu proberen er het weekend verder vanaf te blijven want voor Shep is het ook niet relaxed als ik steeds maar weer ga voelen.
Zit ook te twijfelen of ik weer een bloedonderzoek zou laten doen omdat vorig jaar die ene leverwaarde te hoog was maar aan de andere kant als dat nu weer zo is kan ik daar toch niets mee. Zo'n chirurgisch biopt wil ik niet omdat Shep verder fit is en goed eet. Dan levert zo'n bloedonderzoek waarschijnlijk alleen nog maar extra stress op.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Heavy schreef:Jip heeft er ook 2 .Eentje in zijn hals en eentje op zijn achterkant .Ik schrok ook heel erg hoor :wink: maar het schijnt er bij te horen. Talgbultje of vetbultjes. Ik heb niks laten prikken maar gewoon goed in de gaten gehouden of het groeide en dat doet het niet

Een hond hier in de buurt had wel een slechte bult op haar rug en die groeiende enorm snel . Die zag je per dag groeien en dat was dus wel foute boel

Heavy heeft er ook eentje trouwens
Maar zijn het bij jouw honden echt ronde bultjes of ook meer een verdikking? Ik kan de vorm niet echt goed voelen maar kan het wel een beetje over haar ribben verschuiven. Het is lastig voelen omdat Shep zo'n enorm dikke ondervacht heeft. Baal dat het weekend is, anders had ik nu al bij de dierenarts gezeten.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Oh dat klinkt toch wel anders. Nou ja maandag maar afwachten. Als ik het dan maar kan vinden want als ze op haar zij ligt heb ik het zo gevonden maar als ze staat is het lastig. Ze heeft er gelukkig geen last van. Net 40 minuten gewandeld en daarna nog even met de voetbal in de tuin gespeeld.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Bij Bumper zijn vorige maand 2 bulten weg gehaald waarvan ook 1 vetbult op haar rib. Ze is 11 en dit waren de eerste bulten.. de bult onder haar kin echter was geen vetbult maar ik heb het niet laten opsturen voor een exacte diagnose. Ik zou haar toch niet laten behandelen.. wegens haar leeftijd maar ook omdat ik daar de grens trek bij mijn honden.
blablabla :)
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Hier gisteren bij Kenia een bult ontdekt, bij haar linker melklijst. Ze is geschat 8 jaar, zal eerder jonger zijn dan ouder. Van de week toch maar even langs gaan. Zo flauw als ze weer onder het mes moet. Een paar weken geleden is ze net onder narcose geweest om die kogels bij haar rechterschouder weg te halen...
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Peter27 schreef:Bij Bumper zijn vorige maand 2 bulten weg gehaald waarvan ook 1 vetbult op haar rib. Ze is 11 en dit waren de eerste bulten.. de bult onder haar kin echter was geen vetbult maar ik heb het niet laten opsturen voor een exacte diagnose. Ik zou haar toch niet laten behandelen.. wegens haar leeftijd maar ook omdat ik daar de grens trek bij mijn honden.
Waarom is die vetbult op haar rib weg gehaald? Had ze er last van? Als het bij Shep een onschuldige vetbult is dan wil ik die namelijk liever niet weg laten halen. Met haar partiële epilepsie en die hoge leverwaardes durf ik een narcose niet aan tenzij het echt moet.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Galga's schreef:Hier gisteren bij Kenia een bult ontdekt, bij haar linker melklijst. Ze is geschat 8 jaar, zal eerder jonger zijn dan ouder. Van de week toch maar even langs gaan. Zo flauw als ze weer onder het mes moet. Een paar weken geleden is ze net onder narcose geweest om die kogels bij haar rechterschouder weg te halen...
Wat waren dat dan voor kogels bij haar rechterschouder? Bij shep voelt het niet als een harde ronde bult. Eerder een wat zachte verdikking.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

Caro schreef:
Peter27 schreef:Bij Bumper zijn vorige maand 2 bulten weg gehaald waarvan ook 1 vetbult op haar rib. Ze is 11 en dit waren de eerste bulten.. de bult onder haar kin echter was geen vetbult maar ik heb het niet laten opsturen voor een exacte diagnose. Ik zou haar toch niet laten behandelen.. wegens haar leeftijd maar ook omdat ik daar de grens trek bij mijn honden.
Waarom is die vetbult op haar rib weg gehaald? Had ze er last van? Als het bij Shep een onschuldige vetbult is dan wil ik die namelijk liever niet weg laten halen. Met haar partiële epilepsie en die hoge leverwaardes durf ik een narcose niet aan tenzij het echt moet.
Ze was toch onder narcose voor die andere bult en om een wratje in haar oog weg te halen.. dus vandaar alles maar gedaan.. anders had ik het inderdaad laten zitten.
Caro
Zeer actief

Peter27 schreef:
Caro schreef:
Ze was toch onder narcose voor die andere bult en om een wratje in haar oog weg te halen.. dus vandaar alles maar gedaan.. anders had ik het inderdaad laten zitten.
Oh zo. Ja dat snap ik, in dat geval zou ik dat ook gedaan hebben. Toen Shep 11 was zou ik geen moment hebben getwijfeld over een mogelijke operatie omdat zij toen nog in een top conditie was maar nu anderhalf jaar later begint ze toch echt wel oud te worden. Morgen afwachten. Hopelijk is het iets onschuldigs. Duim duim.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Vanmorgen naar de dierenarts geweest. Ze hebben de bult aangeprikt en het is een vetbult gelukkig. Ze maakte zich meer zorgen om het gebit van Shep, tandsteen en achterin een beetje ontstoken. Maar ik wil geen gebitsreiniging omdat ze dan onder narcose moet. Verder wilde ze nog een bloedonderzoek doen omdat vorig jaar die leverwaardes zo hoog waren. Ik heb besloten dit niet te doen want ik raak dan alleen maar in de stress terwijl ik er verder niet zoveel mee kan. Ze vertelde dat ze dan een punctie kunnen doen maar ik heb mezelf daar vorig jaar in verdiept en gelezen dat dat weinig zin heeft omdat ze met een punctie maar een paar cellen kunnen onderzoeken en daar dan vaak net niet de slechte bij zitten. Daarom zei de andere dierenarts van vorig jaar ook dat dat alleen te achterhalen is met een chirurgisch biopt en dat ga ik een hond niet aandoen die zich verder niet ziek gedraagt.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Die tanden zijn wel heel vervelend. Wat is het plan nu? Ontstekingen moet je wel wat mee denk ik? Dat kan goed pijn doen.

Mijn moeders kat heeft 1 tand die slecht is. Ze is nu in de weer met deppen met 1 of ander goedje van de dierenarts. Maar als over paar maanden blijkt dat het alleen maar erger is geworden zal hij toch met z'n 15 jr en flinke hartruis onder narcose moeten. Kans dat hij dat niet overleefd maar met pijn rondlopen kan ook niet :ugh:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Caro schreef:Vanmorgen naar de dierenarts geweest. Ze hebben de bult aangeprikt en het is een vetbult gelukkig. Ze maakte zich meer zorgen om het gebit van Shep, tandsteen en achterin een beetje ontstoken. Maar ik wil geen gebitsreiniging omdat ze dan onder narcose moet. Verder wilde ze nog een bloedonderzoek doen omdat vorig jaar die leverwaardes zo hoog waren. Ik heb besloten dit niet te doen want ik raak dan alleen maar in de stress terwijl ik er verder niet zoveel mee kan. Ze vertelde dat ze dan een punctie kunnen doen maar ik heb mezelf daar vorig jaar in verdiept en gelezen dat dat weinig zin heeft omdat ze met een punctie maar een paar cellen kunnen onderzoeken en daar dan vaak net niet de slechte bij zitten. Daarom zei de andere dierenarts van vorig jaar ook dat dat alleen te achterhalen is met een chirurgisch biopt en dat ga ik een hond niet aandoen die zich verder niet ziek gedraagt.
voor de tandsteen/ontstoken tandvlees zou je dentisept kunnen proberen. Eerst dagelijks en dan afbouwen naar benodigde frequentie. Bij onze Bazooka ook gebruikt toen hij ontstoken tandvlees kreeg (zonder eigenlijk noemenswaardige tandsteen maar sommige reageren sneller dan anderen) en daar prima mee onder de duim kunnen houden

bloedtesten (uitgebreid, 22 punten) doe ik bij de oudjes sowieso standaard iedere 6 maanden, dan is het voor mij makkelijker tijdig afwijkingen te vinden en ze niet te lang door te laten lopen
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Gaat het nou om de hond of om waar jij allemaal niet tegen kan?
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

crutz schreef:voor de tandsteen/ontstoken tandvlees zou je dentisept kunnen proberen. Eerst dagelijks en dan afbouwen naar benodigde frequentie.
Werkt dat ook bij al aanwezig tandsteen of alleen ter voorkoming van?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:
crutz schreef:voor de tandsteen/ontstoken tandvlees zou je dentisept kunnen proberen. Eerst dagelijks en dan afbouwen naar benodigde frequentie.
Hier was het voor aanwezig tandsteen en behoorlijke ontstekingsreactie (terugtrekken tandvlees) daarop i.p.v. onder narcose reinigen.
Heeft goed geholpen
Peter27
Zeer actief

Gebit zou ik wel laten doen... Ja narcose is een risico en dat is eng. Maar je laatste maanden met kiespijn/ontstekingen rondlopen lijkt mij erger.

Maar mooi dat het een vetbult was.. valt dat in ieder geval weer mee.
veertje
Zeer actief

crutz schreef:
veertje schreef:
Hier was het voor aanwezig tandsteen en behoorlijke ontstekingsreactie (terugtrekken tandvlees) daarop i.p.v. onder narcose reinigen.
Heeft goed geholpen
Gaan we die eens proberen :ok: Joris is tot vorig jaar nog onder narcose geweest voor gebitsreiniging, maar dat gaan we niet meer doen (Hij is nu 15). Hij kan al slecht alleen zijn en na zo'n bezoek is het een poos nog erger. Ook lijkt hij er steeds meer een klap van te krijgen, dus nu geen narcose meer. Snap dus ook dat je dat met een hond als Shep niet meer laat doen.

Een bloedonderzoek zou ik wel doen. Dan weet je toch eerder of er op de achtergrond iets speelt of niet en dat kan weer helpen bij eventuele beslissingen. En misschien is het wel zo goed, dat een narcose voor zijn tanden nog wel goed te doen is?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:
crutz schreef:
veertje schreef:
Heeft goed geholpen
Gaan we die eens proberen :ok: Joris is tot vorig jaar nog onder narcose geweest voor gebitsreiniging, maar dat gaan we niet meer doen (Hij is nu 15). Hij kan al slecht alleen zijn en na zo'n bezoek is het een poos nog erger. Ook lijkt hij er steeds meer een klap van te krijgen, dus nu geen narcose meer. Snap dus ook dat je dat met een hond als Shep niet meer laat doen.

Een bloedonderzoek zou ik wel doen. Dan weet je toch eerder of er op de achtergrond iets speelt of niet en dat kan weer helpen bij eventuele beslissingen. En misschien is het wel zo goed, dat een narcose voor zijn tanden nog wel goed te doen is?
Zou het zeker proberen. Vreemd dat het niet direct na zn gebitsreiniging geadviseerd is :(
veertje
Zeer actief

crutz schreef:Zou het zeker proberen. Vreemd dat het niet direct na zn gebitsreiniging geadviseerd is :(
Ik was er niet bij, dus sluit niet uit dat er wel iets dergelijks is voorgesteld, maar voor zover ik weet was het advies 'veel laten knagen'. En dat doet hij heel slecht. Ik moet er echt voor gaan zitten, vies knaagding in mijn hand houden en hem soort van verplichten het te eten (botje onder de kraan zodat het wat lekkerder is etc.). Maar dat helpt niet als ik er maar af en toe een weekend ben :wink: Na 3 weken logeren bij mij heb ik wel een verbetering voor elkaar gekregen alleen door hem te laten knagen.
pioenroos
Zeer actief

veertje schreef:Joris is tot vorig jaar nog onder narcose geweest voor gebitsreiniging, maar dat gaan we niet meer doen (Hij is nu 15).
Maar je kan een dier toch niet met een pijnlijke bek laten rondlopen? Los van de verdere risico's voor gezondheid vind ik dat echt dieronwaardig.
En dan bedoel ik niet (beginnend) tandsteen maar ontstekingen en verder. Dat doet gewoon zeer en heb je mijns inziens geen andere keus dan de gok te wagen met een roesje/narcose :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”