Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van geperste brok naar krokant?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Van geperste brok naar krokant?

Ongelezen bericht door Persistence »

In juli gaan we 2 weken lopen in Noorwegen en krijgen dan hondenvoer mee, van Yarrah, een biologisch hondenvoer. Dit, omdat dit een hoogwaardig voer zou zijn en voldoende brandstof levert voor een hond die een hele dag loopt.
Heb net een proefpakket van Yarrah graanvrije brokken aangevraagd.

Nu voer ik zelf kvv en geperste brok (DLG passion met zalm). Hier doet Victor het goed op, en dat heeft maanden geduurd om uit te vogelen. Hij had destijds ook giardia, dus dat zal vast ook bijgedragen hebben aan de diarree, overgeven en niet willen eten toen. Ik weet niet goed of hij nu wel of niet gevoelig op de maag is. Als hij wat anders eet, ziet zijn ontlasting er meteen ook anders uit, maar is dat niet een logisch gevolg? Als iets goed werkt, dan ben ik er zelf niet zo voor om dat te veranderen.

Ik twijfel of wel moet overstappen op Yarrah tijdens deze reis omdat:

1. Dit een krokante brok is, ik weet niet goed hoe ik moet overstappen t.o.v. kvv én geperste brok nu. Na de vakantie wil ik toch weer terug op zijn huidige brok. Bovendien is het gewicht voor de reis 400gram per dag, en dat zeul ik wel mee op m'n rug.

2. Afgelopen tijd heb ik Orijen gevriesdroogd voer uitgeprobeerd in plaats van zijn kvv, en dit verdraagt hij goed, en het is een stuk lichter dan brokken. (wel reteduur, maar voor een vakantie heb ik dat wel over).

Willen jullie eens meedenken?
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Van geperste brok naar krokant?

Ongelezen bericht door veertje »

Persistence schreef:In juli gaan we 2 weken lopen in Noorwegen en krijgen dan hondenvoer mee, van Yarrah, een biologisch hondenvoer. Dit, omdat dit een hoogwaardig voer zou zijn en voldoende brandstof levert voor een hond die een hele dag loopt.
Heb net een proefpakket van Yarrah graanvrije brokken aangevraagd.

Nu voer ik zelf kvv en geperste brok (DLG passion met zalm). Hier doet Victor het goed op, en dat heeft maanden geduurd om uit te vogelen. Hij had destijds ook giardia, dus dat zal vast ook bijgedragen hebben aan de diarree, overgeven en niet willen eten toen. Ik weet niet goed of hij nu wel of niet gevoelig op de maag is. Als hij wat anders eet, ziet zijn ontlasting er meteen ook anders uit, maar is dat niet een logisch gevolg? Als iets goed werkt, dan ben ik er zelf niet zo voor om dat te veranderen.

Ik twijfel of wel moet overstappen op Yarrah tijdens deze reis omdat:

1. Dit een krokante brok is, ik weet niet goed hoe ik moet overstappen t.o.v. kvv én geperste brok nu. Na de vakantie wil ik toch weer terug op zijn huidige brok. Bovendien is het gewicht voor de reis 400gram per dag, en dat zeul ik wel mee op m'n rug.

2. Afgelopen tijd heb ik Orijen gevriesdroogd voer uitgeprobeerd in plaats van zijn kvv, en dit verdraagt hij goed, en het is een stuk lichter dan brokken. (wel reteduur, maar voor een vakantie heb ik dat wel over).

Willen jullie eens meedenken?
Ja, dat de ontlasting er anders uit ziet na ander voer is logisch. Ligt aan de grondstoffen die gebruikt worden. Tess heeft van de week ontbeten met wat zalmbrok van Opti Life, gekregen op Animal event. Daar was haar ontlasting veel lichter van, maar dat is net zo snel weer weg na een andere maaltijd.

Je zou hem de komende tijd kunnen laten wennen aan het eten van verschillende soorten voer. Geef je wat minder kvv en geperste brok en neem je wat krokante brok mee met wandelingen bijvoorbeeld. Maar als hij het op het voer van Orijen goed doet en je dat er voor over hebt, lijkt me minder gewicht meezeulen fijner?
Persistence
Zeer actief

veertje schreef: Ja, dat de ontlasting er anders uit ziet na ander voer is logisch. Ligt aan de grondstoffen die gebruikt worden. Tess heeft van de week ontbeten met wat zalmbrok van Opti Life, gekregen op Animal event. Daar was haar ontlasting veel lichter van, maar dat is net zo snel weer weg na een andere maaltijd.

Je zou hem de komende tijd kunnen laten wennen aan het eten van verschillende soorten voer. Geef je wat minder kvv en geperste brok en neem je wat krokante brok mee met wandelingen bijvoorbeeld. Maar als hij het op het voer van Orijen goed doet en je dat er voor over hebt, lijkt me minder gewicht meezeulen fijner?
Ohja, goed idee. Stop tussendoor ook weleens wat krokante brokjes in een speeltje om eruit te halen. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :oohja:
Liefst heb ik zo weinig mogelijk gewicht uiteraard!
Heavy schreef:Wanneer had hij giardia . Want ik weet wel dat het heel lang kan duren na maag of darmproblemen voordat de gevoeligheid verdwijnt.
Toen ik hem net kreeg, een goeie 1,5 jaar geleden. Hij knapte ontzettend op na de kuren toen. Een halfjaartje geleden sluimerden dezelfde klachten weer door, weer laten testen en toen weer positief. Toen weer kuren gehad en ik geef nu probiotica erbij en geen klachten meer.
Ik vermoed eigenlijk, dat hij het wellicht al een tijd had voordat ik hem kreeg. De vorige eigenaren hadden ook al dezelfde klachten, maar is daar nooit getest op giardia.
veertje
Zeer actief

Zat even te kijken naar dat gevriesdroogde voer en ik geloof dat ik toch wel voor het extra gewicht zou kiezen in dit geval :80:
Persistence
Zeer actief

veertje schreef:Zat even te kijken naar dat gevriesdroogde voer en ik geloof dat ik toch wel voor het extra gewicht zou kiezen in dit geval :80:
Hoezo? Vind je de kwaliteit niet goed? Ik dacht eigenlijk dat dit prima was van Orijen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou eerder voor een calorierijk voer gaan.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Persistence schreef:
veertje schreef:Zat even te kijken naar dat gevriesdroogde voer en ik geloof dat ik toch wel voor het extra gewicht zou kiezen in dit geval :80:
Hoezo? Vind je de kwaliteit niet goed? Ik dacht eigenlijk dat dit prima was van Orijen.
Ik gok dat ze bedoelt dat het loeiduur is :wink:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
veertje
Zeer actief

Persistence schreef:
Oh, nee denk dat het prima voer is. Al bevat het weinig koolhydraten volgens mij. Dat zou wel wat meer mogen, zeker voor zo'n actieve vakantie, beetje snelle energie. Maar het was vooral de prijs waardoor ik van mijn stoel viel. Je zult waarschijnlijk wat meer moeten voeren dan aanbevolen als hij zoveel gaat wandelen, dus dan wordt het al snel een heel prijzig iets.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Je kunt geperste brok en krokante brok toch sowieso gewoon gemengd geven?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat is eigenlijk de reden om voor de vakantie over te gaan op een andere brok dan de huidige DLG die hij nu krijgt?
Persistence
Zeer actief

dagmar88 schreef:Ik zou eerder voor een calorierijk voer gaan.
Zoals? Ik zal hieronder zo even tabelletje plaatsen van alle 3.
veertje schreef:
Persistence schreef:
Oh, nee denk dat het prima voer is. Al bevat het weinig koolhydraten volgens mij. Dat zou wel wat meer mogen, zeker voor zo'n actieve vakantie, beetje snelle energie. Maar het was vooral de prijs waardoor ik van mijn stoel viel. Je zult waarschijnlijk wat meer moeten voeren dan aanbevolen als hij zoveel gaat wandelen, dus dan wordt het al snel een heel prijzig iets.
Ik was ook van die stoel gevallen, Vic is 22kg en ik reken 9 medaillons per dag, dat is ongeveer €12 per dag. Heb ik over voor die kilo's. :tongue:
DeDiana schreef:Wat is eigenlijk de reden om voor de vakantie over te gaan op een andere brok dan de huidige DLG die hij nu krijgt?
Simpelweg omdat de Yarrah bij de prijs inbegrepen zit, en ze dan zeker weten dat de hond genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Persistence schreef:
DeDiana schreef:Wat is eigenlijk de reden om voor de vakantie over te gaan op een andere brok dan de huidige DLG die hij nu krijgt?
Simpelweg omdat de Yarrah bij de prijs inbegrepen zit, en ze dan zeker weten dat de hond genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.
Ah, oké, duidelijk :ok:
Ja, dan is het het proberen waard. Voor het omzetten heb ik geen tips, hier krijgen ze zonder problemen alles door elkaar. Maar voor een hond met gevoelige maag of darmen ligt dat wellicht anders.
Persistence
Zeer actief

Orijen Freeze Dried Regional Red (die had ik geprobeerd)

Ruw Eiwit 36%
Ruw Vet 35%
Ruwe As 10%
Ruwe Celstof 5%
Vocht 4%
Calcium 1,7%
Fosfor 1,4%
Omega-6 2,5%
Omega-3 1,1%
DHA 0,3%
EPA 0,3%

CALORIE BIJDRAGE EN VERDELING: ME (berekende metaboliseerbare energie) 4990 kcal/kg (75 kcal per 15 gr. medallion). Calorieën worden gedistribueerd om de conditie te ondersteunen met 29% uit eiwitten, 8% uit fruit en groenten, en 63 % uit vet.

(9 medaillons per dag x 75 cal = 675 calorieën voor hond 22kg)

DLG koudgeperst - Ocean Fish and Sweet Patatoe

Ruwe eiwitten - min. 26.00 %
Ruwe vetten - min. 14.00 %
Ruwe celstof - max. 2.50 %
Ruwe as- max. 5.00 %
Vocht - max.6.00 %
Vitamine A - min. 18.000 IE/kg
Vitamine D3 - min. 1.800 IE/kg
Vitamine E - min. 500 IE/kg

Deze koudgeperste formule heeft een energiewaarde van 4208 ME kcal/kg waarvan 1039 calorieën afkomstig van proteïnen, 1263 calorieën van vetten en 1906 calorieën van koolhydraten.
238 gram van dit voer levert 1000 calorieën en 2.14 gram calcium en 1.67 gram fosfor. Geschikt voor Honden van Alle Leeftijden.

Hier zal hij dan 300gr van krijgen = 1260 calorieën

Yarrah brokken - graanvrij
Ruw eiwit - 32%
Ruwe celstof 5%
Ruw vet 14%
Ruwe as 8%
Vocht 8%
Koolhydraten 34%
Calcium 1,7%
Fosfor 1,1%
Natrium 0,4%
Magnesium 0,15%
Zout 1%

Energie:
kcal per 100gram: 350
KJ per 100gram: 1640

400 gram = 1400 calorieën.

Ik zie nu wel dat hij met mijn huidige brok relatief de meeste calorieën binnenkrijgt. (300gr DLG geperst vs 400gr Yarrah).
Misschien dat ik dan 6 medaillons Orijen meeneem en 100 gram DLG per dag. Is toch minder gewicht, maar nog wel voedzaam. Orijen is vooral vlees eigenlijk.

Of kunnen jullie nog andere conclusies uit de tabellen halen?
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Is het geen optie om schapenvet oid mee te nemen bij je huidige brok of eventueel bij de yarrah. Want in vet zit ruim 2x zoveel kcal als in koolhydraten (indien volledig ontsloten) en eiwitten.

Want vet is het grootste verschil tussen yarrah en orijen op analyse- niveau
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Persistence schreef:
Je zou eens naar de Sporting Life van Royal Canin kunnen kijken.
De endurance bv (4800 kcal).
Er zijn een boel goede ervaringen van werkhondenmensen hier op het HF met dit voer.
Ik geef de Sporting Life als beloningsbrok en ik heb het probleemloos een week gevoerd toen bleek dat de houdbare worsten van Naturis geen goed idee waren als hoofdvoer voor een actieve vakantie.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Persistence
Zeer actief

Domor schreef:Is het geen optie om schapenvet oid mee te nemen bij je huidige brok of eventueel bij de yarrah. Want in vet zit ruim 2x zoveel kcal als in koolhydraten (indien volledig ontsloten) en eiwitten.

Van die schapenvetblokjes zou wel lukken, maar brokken plus dat is nóg meer gewicht :wink:
sirene schreef:
Persistence schreef:
Er zijn een boel goede ervaringen van werkhondenmensen hier op het HF met dit voer.
Ik geef de Sporting Life als beloningsbrok en ik heb het probleemloos een week gevoerd toen bleek dat de houdbare worsten van Naturis geen goed idee waren als hoofdvoer voor een actieve vakantie.
Is dit ook graan-vrij voer? Dat kan ik even niet vinden. Qua hoeveelheid zou ik dan wel tegen de 500gram per dag nodig hebben, dat is nóg meer :wink:
Ik geloof zo dat dit voer goed geschikt is voor werkhonden, maar ik denk niet voor ons tripje. Bedankt voor het meedenken evengoed!
Vroeg zelf natuurlijk om een voorbeeld, maar eigenlijk wil ik wel een keuze maken tussen de 3 genoemde, omdat ik die al (deels) in huis heb.
Domor
Zeer actief

50g schapenvet is ongeveer 420kcal en vervangt dus 100g brok of 5 medalions. Dus dan zou je bijvoorbeeld 200g dlg-brok en 50g schapenvet kunnen doen.

Voor dit soort dingen moet je besluiten hoeveel kcal je verwacht dat je hond nodig heeft en dan gaan rekenen hoeveel voer dat is, fabrikanten hebben ieder een eigen mening over hoeveel kcal voor een bepaald gewicht verstandig is en dat hangt af van hun inschatting van de beweging. Het gaat over 2 weken dus ik zou me over de vitaminen en mineralen niet te druk maken, alleen zorgen dat hij voldoende eiwit en energie binnen krijgt.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Persistence schreef: Vroeg zelf natuurlijk om een voorbeeld, maar eigenlijk wil ik wel een keuze maken tussen de 3 genoemde, omdat ik die al (deels) in huis heb.
Ik zou denk ik gewoon de yarrah thuis een weekje voeren om te kijken hoe Victor zijn darmen daarop reageren.
Reageren ze niet zou ik de yarrah voeren, reageren ze wel neem ik eigen voer mee.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Persistence schreef:

(9 medaillons per dag x 75 cal = 675 calorieën voor hond 22kg)

DLG koudgeperst - Ocean Fish and Sweet Patatoe

Hier zal hij dan 300gr van krijgen = 1260 calorieën

Yarrah brokken - graanvrij

400 gram = 1400 calorieën.

Of kunnen jullie nog andere conclusies uit de tabellen halen?

Is dit ook graan-vrij voer? Dat kan ik even niet vinden. Qua hoeveelheid zou ik dan wel tegen de 500gram per dag nodig hebben, dat is nóg meer :wink:
Ik geloof zo dat dit voer goed geschikt is voor werkhonden, maar ik denk niet voor ons tripje. Bedankt voor het meedenken evengoed!
Vroeg zelf natuurlijk om een voorbeeld, maar eigenlijk wil ik wel een keuze maken tussen de 3 genoemde, omdat ik die al (deels) in huis heb.
Ik snap je berekening niet zo goed. Baseer je je op aanbevelingen op de verpakking?
Want er zit uiteraard verschil in kwaliteit van ingrediënten en opneembaarheid van een voer maar de hoeveelheid kcal die jij (of je hond) per dag nodig heeft blijft hetzelfde wat je ook eet.
Als ik 2200 kcal nodig heb blijft dat hetzelfde of ik nu brood eet of alleen patat. Ik kan alleen veel meer eten van groente en mager vlees dan van vette zooi en chocola omdat in groente veel minder kcal zitten.
Je kunt dus nooit meer moeten voeren van high calorie voer dan van normaal voer.
Die van RC is niet graanvrij trouwens. Moet dat persé voor Victor?
Laatst gewijzigd door sirene op 10 mei 2019 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb net onze Bink van de Yarrah afgehaald, hij viel er op af, had er honger van en was lusteloos. Ik heb hem nu op Simpsons staan en daar doet hij het super op, is ook graanvrij. Staat bij Zooplus.
Persistence
Zeer actief

sirene schreef: Ik snap je berekening niet zo goed. Baseer je je op aanbevelingen op de verpakking?
Want er zit uiteraard verschil in kwaliteit van ingrediënten en opneembaarheid van een voer maar de hoeveelheid kcal die jij (of je hond) per dag nodig heeft blijft hetzelfde wat je ook eet.
Als ik 2200 kcal nodig heb blijft dat hetzelfde of ik nu brood eet of alleen patat. Ik kan alleen veel meer eten van groente en mager vlees dan van vette zooi en chocola omdat in groente veel minder kcal zitten.
Je kunt dus nooit meer moeten voeren van high calorie voer dan van normaal voer.
Die van RC is niet graanvrij trouwens. Moet dat persé voor Victor?
Van de Orijen en RC inderdaad op basis van 22 kg plus een beetje meer voor de extra activiteit.
Van DLG weet ik dat hij het op 300gram goed doet en van Yarrah staat er extra tabel voor echt actieve honden en dat is dan 400gram.
Dus het is een beetje natte vinger werk inderdaad.

Nu krijg hij dagelijks 100 gram DLG en 2 hamburgerschijven van Rodi, ik kan nergens ckal daarvan vinden, maar die zal niet superhoog zijn omdat er best veel vocht in zit. Wel krijgt hij dagelijks wel extra snacks als pensstaafjes, luchtpijp, etc.
Ik weet dus niet op hoeveel ckal hij nu zit. :denken:

Wat betreft graanvrij voer, daar deed hij het toen niet goed op. Nu weet ik dat eigenlijk niet. De DLG die hij nu krijg is licht verteerbaar en graanvrij en krijgt hij al 1,5 jaar. Hij heeft zo lang niks willen/kunnen eten (en als hij wat binnen had kwam het er meteen weer uit), ik ben gewoon een beetje huiverig om zijn voedingspatroon om te gooien.
Brigitte schreef:Ik heb net onze Bink van de Yarrah afgehaald, hij viel er op af, had er honger van en was lusteloos. Ik heb hem nu op Simpsons staan en daar doet hij het super op, is ook graanvrij. Staat bij Zooplus.
Bedankt, iedere hond is anders natuurlijk, maar welke versie had jij dan van Yarrah?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Persistence schreef:
Domor schreef:Is het geen optie om schapenvet oid mee te nemen bij je huidige brok of eventueel bij de yarrah. Want in vet zit ruim 2x zoveel kcal als in koolhydraten (indien volledig ontsloten) en eiwitten.

Van die schapenvetblokjes zou wel lukken, maar brokken plus dat is nóg meer gewicht :wink:
sirene schreef:
Persistence schreef:
Nee niet graanprijzen
500 gram??? Hoe groot/zwaar is Victor?
Mijn KNPV mechel van 35 kilo had zelfs volop in het werk (5-6 dagen per week trainen) voldoende aan 400-450 gram per dag
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ik lees dat Victor 22 kilo weegt. Dan hoef je vd RC 4800 echt geen 500gram te voeren ;)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

300g DLG komt overeen met zo'n 250g RC Endurance qua kcals.
Persistence
Zeer actief

crutz schreef:Ik lees dat Victor 22 kilo weegt. Dan hoef je vd RC 4800 echt geen 500gram te voeren ;)
Dat leek me ook al zo sterk! Had het van de verpakking.
Afbeelding

Afbeelding

Dit bevat 435ckal per 100gram, met 300 gram zit ik dan aan 1305ckal, ongeveer hetzelfde als DLG.

Nu weet ik nog niet wat te kiezen maar het is wel goed eens wat nauwkeuriger naar hondenvoeding te kijken.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Persistence schreef:
crutz schreef:Ik lees dat Victor 22 kilo weegt. Dan hoef je vd RC 4800 echt geen 500gram te voeren ;)
Dat leek me ook al zo sterk! Had het van de verpakking.
Afbeelding

Afbeelding

Dit bevat 435ckal per 100gram, met 300 gram zit ik dan aan 1305ckal, ongeveer hetzelfde als DLG.

Nu weet ik nog niet wat te kiezen maar het is wel goed eens wat nauwkeuriger naar hondenvoeding te kijken.
Toch doet het veel
Dat is ook de vet/eiwit verhouding

Mijn zwaar ondervoede Inno na 1,5 jaar zonder behandeling in een giardia besmette omgeving afgevallen van 33-35 kilo naar 25 kilo :( er snel mee op gewicht gekregen en gehouden zonder bizarre hoeveelheden te hoeven voeren (is nl ook nog eens een slechte (qua hoeveelheid) en kieskeurige eter)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

En overschakelen gaat hier probleemloos. Honden van clubgenoten op pension schakelen zonder mengen over van geperst op de RC (sensible en 4300 voor standaard 4800 voor de “probleem” honden)
Domor
Zeer actief

Hoeveel kcal/kg erin zitten volgens de verpakking, hangt af van de berekening. Ik zou daarom de meest recente manier van rekenen aanhouden, of juist de oudste.

Er zijn voor honden (in ieder geval) 3 soorten berekeningen, die voor dit voer deze waarden opleveren:
NRC 2006: 4.549
NRC 85: 4.367
NRC 74: 4.776, dit is de traditionele manier van berekenen met 4*eiwit + 4*koolhydraten + 9*vet. Maar houdt geen rekening met minder dan 100% verteerbaarheid.

De oudste manier kan je dus zelf berekenen, maar corrigeert niet voor niet-volledig ontsloten koolhydraten of lage kwaliteit eiwit (veren zijn wel ruw eiwit, maar leveren geen energie, om een extreem voorbeeld te noemen). Met DLG CP OF SP kom je met deze methode uit op: 260*4 + 140*9 + 465*4 = 4160 kcal/kg. Zij geven zelf 4208 kcal/kg aan, wat een afwijking qua vet kan zijn (er staat min. vet%). Maar ze zijn dus uitgegaan van de oudste manier van berekenen. Als je normaal 300g moet voeren, heb je van RC4800 al aan 260g genoeg en waarschijnlijk zelfs nog minder. RC4800 is namelijk gemaakt voor optimale verteerbaarheid, en dat is net iets waar RC heel erg goed in is en waar ook zeer gespecialiseerde apparatuur voor nodig is. Alleen al het koud persen maakt de kans dat DLG net zo goed verteerbaar is zeer klein.

Daarnaast is de samenstelling van de canadese variant niet hetzelfde als die van de nederlandse variant, hier is de Nederlandse folder:
https://static.royalcanin.nl/media/Prod ... rance1.pdf

Je moet met de advieshoeveelheid in de gaten houden dat je nu een topsportbrok met een gewone brok, waarbij gerekend wordt met (maximaal) 1 uurtje lopen op een dag om de advieshoeveelheid te bepalen. Vandaar dat daar zo'n verschil in zit.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:Hoeveel kcal/kg erin zitten volgens de verpakking, hangt af van de berekening. Ik zou daarom de meest recente manier van rekenen aanhouden, of juist de oudste.

Er zijn voor honden (in ieder geval) 3 soorten berekeningen, die voor dit voer deze waarden opleveren:
NRC 74: 4.776, dit is de traditionele manier van berekenen met 4*eiwit + 4*koolhydraten + 9*vet. Maar houdt geen rekening met minder dan 100% verteerbaarheid.

De oudste manier kan je dus zelf berekenen, maar corrigeert niet voor niet-volledig ontsloten koolhydraten of lage kwaliteit eiwit (veren zijn wel ruw eiwit, maar leveren geen energie, om een extreem voorbeeld te noemen). Met DLG CP OF SP kom je met deze methode uit op: 260*4 + 140*9 + 465*4 = 4160 kcal/kg. Zij geven zelf 4208 kcal/kg aan, wat een afwijking qua vet kan zijn (er staat min. vet%). Maar ze zijn dus uitgegaan van de oudste manier van berekenen. Als je normaal 300g moet voeren, heb je van RC4800 al aan 260g genoeg en waarschijnlijk zelfs nog minder. RC4800 is namelijk gemaakt voor optimale verteerbaarheid, en dat is net iets waar RC heel erg goed in is en waar ook zeer gespecialiseerde apparatuur voor nodig is. Alleen al het koud persen maakt de kans dat DLG net zo goed verteerbaar is zeer klein.

Daarnaast is de samenstelling van de canadese variant niet hetzelfde als die van de nederlandse variant, hier is de Nederlandse folder:

Je moet met de advieshoeveelheid in de gaten houden dat je nu een topsportbrok met een gewone brok, waarbij gerekend wordt met (maximaal) 1 uurtje lopen op een dag om de advieshoeveelheid te bepalen. Vandaar dat daar zo'n verschil in zit.
Idd de Amerikaanse/Canadese variant wordt lokaal geproduceerd i.p.v. geïmporteerd.

Wilde net de link delen. Je was me voor.

Maar ook idd productie maakt uit. Bv de sensible en 4300 zijn op papier qua energie vergelijkbaar. In de praktijk staan mijn honden volop in training beter op de 4300 dan op de sensible.
Persistence
Zeer actief

crutz schreef:En overschakelen gaat hier probleemloos. Honden van clubgenoten op pension schakelen zonder mengen over van geperst op de RC (sensible en 4300 voor standaard 4800 voor de “probleem” honden)
Dat is goed om te weten, dankje. Hoe werkt het dan met die 'rusttijden' die in de tabel staan aangegeven? Voeren - rust - sport - rust - voeren? Of is dat niet nodig? 's ochtend uurtje na het voeren wil ik wel gaan lopen eigenlijk.
Domor schreef:Hoeveel kcal/kg erin zitten volgens de verpakking, hangt af van de berekening. Ik zou daarom de meest recente manier van rekenen aanhouden, of juist de oudste.

Bedankt, ik heb je stuk vaak gelezen en zal het vast nog eens doen, voor mij is dit nog wat hogere wiskunde.
Zie in de NL'se folder de ckal niet staan, daar zocht ik naar.
Heavy schreef:Ik zou hem nu even 10 kg te zwaar voeren . Dan kan hij mooi op dieet en hoef jij minder mee te sjouwen :wink:
:pffff: wel de simpelste oplossing he?? Kan ik voor mezelf eigenlijk ook wel doen haha.

PS: de Yarrah was binnen: die nu een paar dagen naast de kvv gevoerd ipv de DLG brokken, en dat is nog niets eens veel maar wat een verschil in ontlasting, een paard is er nu niets bij, hallo zég! Ik wil niet weten hoe dat is als hij alleen op deze brok staat :eek:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”