Met name op wandeling kan ze ineens op Runar (of mij) vliegen. Frustratie, veel vertoon maar geen schade overigens. Maar ik wil die schade dus wel voorkomen, als ze ineens denkt nog een stap verder te moeten gaan.
Ik heb het nog onder controle, in de zin dat het maar van korte duur is en er daarna ook totaal geen spanningen zijn. Het komt uiteraard ook absoluut niet dagelijks voor, maar het is geen zicht

In huis kan ze ook ineens het gedrag vertonen, als er haar iets niet aanstaat. En onlangs ging ze ineens achter de labrador van mijn zus aan en gooide die de struiken in. Toen heb ik haar gegrepen en dat stond haar totaal niet aan.Ik had haar gelukkig goed vast bij halsband, want toen was ze wel eng, moest ik ze toen losgelaten hebben, had ze zeker gebeten. Na een seconde of 20 kalmeerde ze en was alles weer ok.
Bij loopevenementen is ze aan de start ook enorm opgewonden. Blaft gans de boel bijeen (en zeker als het aftellen begint

Voor nu ga ik ze voorlopig een muilkorf aandoen, dat zal ook mij rust geven.
Maar ik loop even tegen oplossingen aan wat ik nog meer zou kunnen doen. Het is erg moeilijk om het gedrag te voorspellen, ze reageert zo snel en ineens. Op wandeling zijn triggerpunten wel het zien van andere honden. (of het weten zitten van andere honden in tuinen, die plaatsen kunnen ook spanning geven).
Het staat geschreven wel wat heviger dan dat het daadwerkelijk is denk ik, maar ik lees toch graag even of er nog nuttige adviezen zouden kunnen voorbij komen.
Afleiden met koekjes lukt op zich, alleen is zo'n koekje snel weg en blaffen met een koekje in je bek lukt ook