Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

castratie teef wel of niet?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

molly

castratie teef wel of niet?

Ongelezen bericht door molly »

ik zit best met een dilemma, ik ben nl tegen castrerenmits het medisch gezien echt nodig is.
nu is het zo dat Cindy krap 2 keer per jaar loops wordt
Ze is nu 2 en een half en 2 keer schijnzwanger geweest.

vanaf mijn eerste bezoek aan de dierenarts begon hij al over tijdig castreren van Cindy.
nou heb ik hem gezegt dat ik daar niet aan begin ik laat niet in een gezonde hond snijden.
nu zeggen ze mij dat ze een grotere kans op kanker heeft als ze regelmatig schijnzwanger is.

ik weet echt niet wat ik hiermee moet wat denken jullie ervan?
dobervriendin
Zeer actief
Mijn ras(sen): dobers en hollanders
Contacteer:

Ongelezen bericht door dobervriendin »

En ze heeft kans op een baarmoederontsteking. Laat haar nooit tegen de loopsheid enten want dat is niet goed. Je kunt ook altijd nog een 2e opini vragen bij een andere DA.
Groetjes van Dobervriendin haar en hollanders Haru en Kandalf
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: castratie teef wel of niet?

Ongelezen bericht door gyanty »

molly schreef:ik zit best met een dilemma, ik ben nl tegen castrerenmits het medisch gezien echt nodig is.
nu is het zo dat Cindy krap 2 keer per jaar loops wordt
Ze is nu 2 en een half en 2 keer schijnzwanger geweest.

vanaf mijn eerste bezoek aan de dierenarts begon hij al over tijdig castreren van Cindy.
nou heb ik hem gezegt dat ik daar niet aan begin ik laat niet in een gezonde hond snijden.
nu zeggen ze mij dat ze een grotere kans op kanker heeft als ze regelmatig schijnzwanger is.

ik weet echt niet wat ik hiermee moet wat denken jullie ervan?
Let erop tis ook een soort verkooptruc van dierenartsen. Schijnzwanger op zich is ook niks mis mee, mits het binnen bepaalde mate blijft. Ik denk dat baarmoederonsteking en bepaalde kankersoorten bij ongesteriliseerde teven zwaar overdreven wordt! Als een hond dit niet krijgt, krijgt hij wel wat anders. Daarbij zijn entingen ook kankerverwekkend, maar dat mag niet gezegd worden, wat dat is een inkomstenbron van dierenartsen.

Wat je gaat doen, moet je op eigen gevoel doen. Wat voelt goed en wat niet!
Afbeelding
molly

tja ik laat haar liever niet helpen
kweet niet, ik heb er moeite mee maar als het echt nodig is?

de schijnzwangerschap is niet te heftig zoals ik het weleens van andere honden hoor.

1e schijnzwangerschap was wel erger dan nu toen was ze puppy's aan het verzamelen zeg maar.Maar het is niet zo dat ze niet mee naar buiten wil en zijn we buiten gaat ze gewoon nog steeds lekker uit haar dak.
ze piept veel als ze schijnzwanger is maar verder vertoont ze geen vreemd gedrag.

andere dierenarts raadplegen zou ik idd wel kunnen doen.
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

gyanty schreef: Daarbij zijn entingen ook kankerverwekkend, maar dat mag niet gezegd worden, wat dat is een inkomstenbron van dierenartsen.
Pardon?? 8O Uit welk onderzoek is dat dan gebleken,want ik heb al een hoop gehoord maar deze ken ik nog niet.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

antoinette schreef:
gyanty schreef: Daarbij zijn entingen ook kankerverwekkend, maar dat mag niet gezegd worden, wat dat is een inkomstenbron van dierenartsen.
Pardon?? 8O Uit welk onderzoek is dat dan gebleken,want ik heb al een hoop gehoord maar deze ken ik nog niet.
Mmmmh daar vraag je me wat. ik heb geen idee waar ik dat ooit gelezen heb, maar heb ooit de onderzoeken bij een forum(weet bijna zeker dat het niet dit dorum was, maar hier zal het onderwerp ook vaak genoeg aangesneden zijn) gelezen. De coctailenting in zijn geheel blijkt dus in ieder geval kankerverwekkend te zijn en dat terwijl je dus de coctail kan vervangen, want niet alle entingen van de coctail hoeven jaarlijks! Tis ook een keuze die je maakt. ook al weer ik dit, mijn honden worden jaarlijks en soms om het jaar geprikt, omdat ook ik nog niet genoeg weet van alternatieven....
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het is inderdaad niet goed voor de baarmoeder al die schijnzwangerschappen. De kans op kanker, baarmoederontsteking wordt daar steeds groter mee. Overdreven, nee dat geloof ik niet. Er zijn nog steeds veel te veel teven die hieraan overlijden.

Maar je moet het natuurlijk alleen laten doen als je er zelf 100% achter staat.

Ik zou zeggen doen, want je bezorgt je hond en jezelf veel minder last. Want ook al zeggen ze, och die schijnzwangerschap valt wel mee, je beestje moet er wel iedere keer door heen met of zonder medicijnen. Lijkt me toch echt niet leuk om iedere keer schijnzwanger te moeten zijn. Moet volgens mij ook geestelijk iets met zo'n beestje doen.
reja
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door reja »

Ik ben ook huiverig om mijn teef te laten castreren, maar meer om een andere reden.
De twee laatste teven die ik heb laten helpen zijn incontinent geworden.
Daar voelden ze zich ook niet zo lekker onder.
Telkens als ze geslapen hadden werden ze met recht zeiknat wakker.
Allebei de teven zijn door een andere da geopereerd.

Groetjes, Joyce
Neeltje

reja schreef:Ik ben ook huiverig om mijn teef te laten castreren, maar meer om een andere reden.
De twee laatste teven die ik heb laten helpen zijn incontinent geworden.
Daar voelden ze zich ook niet zo lekker onder.
Telkens als ze geslapen hadden werden ze met recht zeiknat wakker.
Allebei de teven zijn door een andere da geopereerd.

Groetjes, Joyce
Wat voor ras was het? Want er zijn inderdaad een aantal rassen die hiervoor gevoelig zijn.
reja
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door reja »

Het waren langharige hollandse herders.
De DA zei al dat ik gewoon pech heb gehad. :?

Groetjes, Joyce
Neeltje

reja schreef:Het waren langharige hollandse herders.
De DA zei al dat ik gewoon pech heb gehad. :?

Groetjes, Joyce
Maar even goed balen.
molly

ik wacht haar volgende loopsheid nog maar af.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neeltje schreef:Het is inderdaad niet goed voor de baarmoeder al die schijnzwangerschappen. De kans op kanker, baarmoederontsteking wordt daar steeds groter mee. Overdreven, nee dat geloof ik niet. Er zijn nog steeds veel te veel teven die hieraan overlijden.
overdreven, jazeker... er zijn veel honden die gecastreerd zijn (teven) en die alsnog ergens anders kanker krijgen... als je hond het krijgt, krijgt hij het toch wel...
Ik ken meer ongecastreerde teven dan gecastreerde teven en die zijn allemaal nog kerngezond, en nee, het zijn niet allemaal jonge honden, ook teven van min. 11 jaar...

Ik zou zeggen doen, want je bezorgt je hond en jezelf veel minder last. Want ook al zeggen ze, och die schijnzwangerschap valt wel mee, je beestje moet er wel iedere keer door heen met of zonder medicijnen. Lijkt me toch echt niet leuk om iedere keer schijnzwanger te moeten zijn. Moet volgens mij ook geestelijk iets met zo'n beestje doen.
nee het doet geestelijk helemaal niets, tenminste niet bij mijn teef, ja na elke loopsheid schijnzwanger, melk geven! Heeft ze er last van: nee, denk het niet, ze is exact hetzelfde als anders, geen karakterverandering, geen energievermindering... ze is gewoon hetzelfde...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

molly schreef:ik wacht haar volgende loopsheid nog maar af.
ik zou het niet doen, ik ben geen voorstander van snijden in gezonde dieren. Kanker kunnen ze ook ergens anders krijgen ook al zijn ze gecastreerd. Wie zegt mij dat mijn hond nooit ziek zal worden na de castratie, niemand dus. Wel praat een DA veel te snel een castratie aan, als je komt voor de pupenting beginnen ze al te vragen: 'en wanneer wordt ze gesteriliseerd'? Sorry hoor, dit doe je bij een vrouw die net 1 minuut moeder is geworden van een dochter toch ook niet :?
Daarnaast is het risico van de narcose voor mij al een grote reden om het niet te doen, vooral de belgische herders schijnen er gevoelig voor te zijn.
Zolang ze niet al te veel last heeft van de schijnzwangerschap (deze is trouwens ook goed op te lossen met middelen als Lactafal, Galastop etc. en homeopatisch AblaVetsem) en ze heeft geen medische klachten zou ik haar gewoon 'intact' laten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik heb tot nu toe 7 teven gehad.

2 daarvan heb ik moeten laten steriliseren omdat ze een baarmoederontsteking hadden opgelopen.

2 andere heb ik moeten laten steriliseren omdat ze drachtig waren toen ik ze vond.

1 teef is op hoge leeftijd overleden aan kanker. Begonnen in haar melkklieren, maar omdat dit soort kanker heel snel uitzaait en erg agressief is zat ze toe ze overleed helemaal vol. Het zaait meestal eerst uit naar de longen, en naar lever en nieren. Vandaaruit naar de rest van het lichaam.

Ik heb nu 2 gesteriliseerde teven die net zo slank en levenslustig zijn als de andere 2 die ik nu heb. Deze laatste tween zijn dus nog intakt. De andere twee reeds overleden teven die gesteriliseerd waren zijn ook hun hele leven fit, slank en aktief gebleven. Zij zijn gewoon van ouderdom overleden.

Bij de twee intakte teven betast ik heel regelmatig hun melkklieren omdat ik doodsbenauwd ben dat zij ook kanker ontwikkelen.

Mijn indruk is ook dat de herhaalde en doelloze verhoogde aktiviteit van baarmoeder en vooral melkklieren tijdens en na de loopsheid de kans op baarmoederontsteking en melkklierkanker verhogen.

Het kan wel eens zo zijn dat als ik wacht met opereren van mijn intakte teven totdat er een medische noodzaak ontstaat ik gewoon te laat ben. En moet toezien hoe mijn teefje langzaam wegrot.

Ik heb persoonlijk bij mijn vier gesteriliseerde teven geen enkele nadelige bijwerking bemerkt van een preventieve sterilisatie. Waarmee ik dus niet beweer dat nooit zal gebeuren bij geen enkele teef. Maar vooral de kanker bij de hond waar ik het meest van gehouden heb heeft mijn mening over wel of niet steriliseren behoorlijk bijgesteld, mede door het feit dat ik dus nog nooit iets negatiefs gezien heb bij mijn gesteriliseerde teven.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Ik heb nu 2 gesteriliseerde teven die net zo slank en levenslustig zijn als de andere 2 die ik nu heb. Deze laatste tween zijn dus nog intakt. De andere twee reeds overleden teven die gesteriliseerd waren zijn ook hun hele leven fit, slank en aktief gebleven. Zij zijn gewoon van ouderdom overleden.
Even een vraagje: waarom castereer je deze 2 dan ook niet, als je bang bent dat ze ziek worden?

bij mij zijn de nadelen groter dan de voordelen van castratie, ik heb daarnaast ook nog een gecastreerde teef en die is veel en veel dikker geworden, wel meteen dieetvoer gekregen en nog meer aktiviteit maar dat mocht niet baten, daarnaast is ze veel slomer geworden. Mede dit samen met het narcoserisico is het een grote reden voor mij om niet te castereren. Daarom vraag ik me af, dat als jij zulke dingen meegemaakt heb, en je mening qua castratie herzien hebt, waarom je deze 2 dan nog niet hebt laten castereren?
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Wil de hond schreef:Ik heb nu 2 gesteriliseerde teven die net zo slank en levenslustig zijn als de andere 2 die ik nu heb. Deze laatste tween zijn dus nog intakt. De andere twee reeds overleden teven die gesteriliseerd waren zijn ook hun hele leven fit, slank en aktief gebleven. Zij zijn gewoon van ouderdom overleden.
Even een vraagje: waarom castereer je deze 2 dan ook niet, als je bang bent dat ze ziek worden?
Dat gaat ook nog gebeuren, ik heb deze twee nog niet zolang. Eentje is nog vrij jong en de andere is wat ouder en heeft hartproblemen. Vooral over die laatste twijfel ik dus nogal.

Wat dik worden en lui worden betreft denk ik dat het logisch is dat een dikke hond ook een slomere hond wordt. En ook dat dik worden alleen maar kan als er meer gegeten wordt dan nodig is. Kan zijn dat ik me daarin vergis hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
malinois schreef:
Dat gaat ook nog gebeuren, ik heb deze twee nog niet zolang. Eentje is nog vrij jong en de andere is wat ouder en heeft hartproblemen. Vooral over die laatste twijfel ik dus nogal.
ok, duidelijk.
Wat dik worden en lui worden betreft denk ik dat het logisch is dat een dikke hond ook een slomere hond wordt. En ook dat dik worden alleen maar kan als er meer gegeten wordt dan nodig is. Kan zijn dat ik me daarin vergis hoor.
nee, een hond van amper 2 op dat moment wordt niet van het ene moment op het andere zo sloom lijkt me... Je zag haar gewoon groeien.
Daarnaast kreeg ze meteen al lightvoer, en dan nog de helft van de 'normale' hoeveelheid per dag.
Het waren nog geen 10 brokjes per keer. Diverse merken lightvoer gehad en bij allemaal geen resultaat. Volgens de DA kon dit inderdaad door de castratie komen, dus ik ga daar maar vanuit.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
nee, een hond van amper 2 op dat moment wordt niet van het ene moment op het andere zo sloom lijkt me... Je zag haar gewoon groeien.
Daarnaast kreeg ze meteen al lightvoer, en dan nog de helft van de 'normale' hoeveelheid per dag.
Het waren nog geen 10 brokjes per keer. Diverse merken lightvoer gehad en bij allemaal geen resultaat. Volgens de DA kon dit inderdaad door de castratie komen, dus ik ga daar maar vanuit.
Dat zou je dan inderdaad denken. Is niet leuk.

Ik moe(s)t bij mijn gekastreerde teven ook erg opletten op de hoeveelheid eten die ik geef. Ze worden makkelijk te dik. Gelukkig heb ik bij mijn teven daar dus geen problemen mee.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef: Dat gaat ook nog gebeuren, ik heb deze twee nog niet zolang. Eentje is nog vrij jong en de andere is wat ouder en heeft hartproblemen. Vooral over die laatste twijfel ik dus nogal.
ik heb ergens gelezen dat als je een teef laat castreren op 2,5 jarige leeftijd of ouder het geen enkele invloed meer heeft op het wel of niet ontstaan van mammatumoren.
( http://www.canosan.de/do/de/MammatumorbeimHund.asp ) (het is wel een duits verhaal.)
Dus waarom zou je dat dan bij die oude meid nog doen?
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Wil de hond schreef: Dat gaat ook nog gebeuren, ik heb deze twee nog niet zolang. Eentje is nog vrij jong en de andere is wat ouder en heeft hartproblemen. Vooral over die laatste twijfel ik dus nogal.
ik heb ergens gelezen dat als je een teef laat castreren op 2,5 jarige leeftijd of ouder het geen enkele invloed meer heeft op het wel of niet ontstaan van mammatumoren.
( http://www.canosan.de/do/de/MammatumorbeimHund.asp ) (het is wel een duits verhaal.)
Dus waarom zou je dat dan bij die oude meid nog doen?
Twijfelachtig inderdaad, het nut ervan.

Maar, ik heb ondanks alle meningen die anders beweren toch de indruk dat het vooral de steeds terugkomende, overbodige en naar mijn mening ook frustrerende aktiviteit van de melkklieren is die er voor zorgt dat er vroeg of laat iets fout gaat, wat uitdraait op kanker. Door sterilisatie voorkom je dus die verhoogde aktiviteit, en mogelijk ook kanker.

Maar goed, zeker weten doe ik dat niet, ik ga gewoon af op mijn intuïtie.

Ook is het zo dat de kans op een baarmoederontsteking vroeg of laat groot is. Hoe ouder de hond, hoe belastender de infektie en de onvermijdelijke operatie. Ook hierom lijkt het mij beter om in de eerste helft van het leven te steriliseren.

Trouwens, zo oud is dat meissie nog niet hoor, een jaartje of 5/6 schat ik.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Wil de hond schreef: Wat dik worden en lui worden betreft denk ik dat het logisch is dat een dikke hond ook een slomere hond wordt. En ook dat dik worden alleen maar kan als er meer gegeten wordt dan nodig is. Kan zijn dat ik me daarin vergis hoor.
De stofwisseling werkt langzamer door de afwezigheid van hormonen. Daardoor worden ze dikker ook al krijgen ze dezelfde hoeveelhied voer en beweging. Is bij mensen ook zo, kijk maar naar vrouwen die die de pil gebruiken. 90 % komt 2 tot 5 kilo aan, en vaak is het meer.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
...maar met een hartprobleem opereren?
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Wil de hond schreef: Wat dik worden en lui worden betreft denk ik dat het logisch is dat een dikke hond ook een slomere hond wordt. En ook dat dik worden alleen maar kan als er meer gegeten wordt dan nodig is. Kan zijn dat ik me daarin vergis hoor.
De stofwisseling werkt langzamer door de afwezigheid van hormonen. Daardoor worden ze dikker ook al krijgen ze dezelfde hoeveelhied voer en beweging. Is bij mensen ook zo, kijk maar naar vrouwen die die de pil gebruiken. 90 % komt 2 tot 5 kilo aan, en vaak is het meer.
De stofwisseling wordt langzamer, en daardoor hebben ze eigenlijk minder voer nodig als voor de operatie. Krijgen ze dezelfde hoeveelheid als voorheen dan worden ze logischerwijze dikker. Maar als je de hoeveelheid voer aanpast aan de nieuwe omstandigheden worden ze niet dikker. Is althans mijn ervaring.

Klopt dit?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Wil de hond schreef:
...maar met een hartprobleem opereren?
Dat kan best wel hoor, hoewel het risiko groter is, maar met de juiste anestesie is dit best te doen. Stel je voor dat ik het nu niet doe en dat ze op 11 jaar een baarmoederontsteking krijgt, haar hart is dan natuurlijk ook al slechter.

Ik heb het er ook niet zo op, maar de risiko´s afwegende, en in handen zijnde van een goede DA? Ik weet het nog niet, we zullen wel zien wat het wordt.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

ik heb hier een teefje dat voor de eerste loopsheid is gesteriliseerd (eigenlijk gecastreerd).

Ze wordt wel sneller dik, ook als ze minder voer krijgt moet ik nog heel erg uitkijken terwijl ze toch erg veel beweging krijgt. En het gedrag is bij haar ook veranderd. Ze was best wel een beetje onzeker, en ze is nu wat bitcheriger geworden, ik kan het niet anders uitdrukken. Tenminste, ik denk dat dat dus van de sterilisatie komt. Maar voor haar was dat niet erg, ze kon wel wat meer zelfvertrouwen gebruiken. maar een hond die al behoorlijk dominant gedrag, of zelfverzekerd gedrag vertoont, ik weet niet hoe ik het moet noemen, want dominant is geloof ik geen karaktereigenschap, daar zou ik wel eventjes een paar keer over nadenken voordat ik die liet steriliseren. Toch afwegen wat het belangrijkste is, als uitgangspint het belang van de hond natuurlijk.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:ik heb hier een teefje dat voor de eerste loopsheid is gesteriliseerd (eigenlijk gecastreerd).

Ze wordt wel sneller dik, ook als ze minder voer krijgt moet ik nog heel erg uitkijken terwijl ze toch erg veel beweging krijgt. En het gedrag is bij haar ook veranderd. Ze was best wel een beetje onzeker, en ze is nu wat bitcheriger geworden, ik kan het niet anders uitdrukken. Tenminste, ik denk dat dat dus van de sterilisatie komt.
Het is natuurlijk ook zo dat de meeste teven naarmate ze volwassener zijn wat meer uit hun schulp kruipen. Het gedrag van een volwassen teef is vaak wat bitscheriger dan dat van diezelfde teef toen ze nog jong was.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Wil de hond schreef:
Baily schreef:ik heb hier een teefje dat voor de eerste loopsheid is gesteriliseerd (eigenlijk gecastreerd).

Ze wordt wel sneller dik, ook als ze minder voer krijgt moet ik nog heel erg uitkijken terwijl ze toch erg veel beweging krijgt. En het gedrag is bij haar ook veranderd. Ze was best wel een beetje onzeker, en ze is nu wat bitcheriger geworden, ik kan het niet anders uitdrukken. Tenminste, ik denk dat dat dus van de sterilisatie komt.
Het is natuurlijk ook zo dat de meeste teven naarmate ze volwassener zijn wat meer uit hun schulp kruipen. Het gedrag van een volwassen teef is vaak wat bitscheriger dan dat van diezelfde teef toen ze nog jong was.
Ja dat kan natuurlijk ook heel goed. Omdat zij dus eigenlijk nog niet volwassen was toen ze werd geholpen kan ik dat ook niet goed vergelijken. Dat kan wel als je een volwassen teefje laat steriliseren. Dan kun je kijken of dit invloed heeft op het gedrag. Voor haar is het trouwens niet erg, hoe dan ook. Maar ik had dat zelfverzekerde gedrag van zo'n onzekere pup gewoon helemaal niet verwacht. Dus ik schreef het aan de sterilisatie toe.
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Hutsje schreef:De stofwisseling werkt langzamer door de afwezigheid van hormonen. Daardoor worden ze dikker ook al krijgen ze dezelfde hoeveelhied voer en beweging. .
Wat ik mij afvroeg, worden die hormonen niet in de hersenen aangemaakt? En wat voor invloed heeft het wegnemen van de baarmoeden daarop?

Dot is twee jaar gecastreerd, maar heeft gelukkig niet de neiging om dikker te worden.

Roosje
Afbeelding
Neeltje

Het zal wel per hond verschillend zijn of de castratie verder invloed heeft of niet. Bij Tirsa is ook helemaal niets te merken, ja een bitchje is ze wel maar dat was ze daarvoor ook al. En dik worden?? Ik zou willen dat ze een beetje aankwam.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”