lucie schreef:wat een boeiend topic is dit aan het worden! Logisch dat iedere hond anders is, maar dat honden ook dit soort, totaal afwijkend gedrag kunnen vertonen, had ik niet gedacht. Maddie klinkt inderdaad heel autistisch. En dat Willem en Cody, broers en onder exact dezelfde omstandigheden opgegroeid, toch nog best verschillen is ook fascinerend.
Als eigenaar van zulke honden moet je, lijkt me, veel ideeën over hondengedrag loslaten. Maar ik vraag me af, wat hebben jullie geleerd in de omgang met deze bijzondere honden, dat je weer toe kunt passen op andere honden? Iets waar je anders niet zo snel aan had gedacht of gekund?
Poe, daar vraag je me wat, interessante vraag wel. Ik heb inderdaad heel veel overboord moeten gooien:
- counter conditioning? Vergeet het maar. Je kunt het zo gek of zo klein niet bedenken of Willem zit al zo hoog in de angst dat er echt niets meer binnenkomt en hij niets als beloning ervaart (en alles juist als extra druk ziet).
- desensibiliseren? zelfs met de langste adem niet mogelijk. Ja, als je kijkt over maanden/jaren. Maar denken dat je in een sessie of een paar sessies waarin 'niks' gebeurt iets kunt bereiken? Nee. Ja, wat ik daarmee bereikte was dat Willem me buiten die sessies nóg argwanender aankeek, vertrouwen verder gedaald

.
Om dan maar over 'gewoon' trainen niet te beginnen. Soms kon het wel hoor, hij heeft bijvoorbeeld de commando's zit, lig en touch geleerd en luistert meestal ook als ik hem naar binnen roep of naar een ander vertrek (waarbij ik me moet afwenden omdat hij anders niet langs me durft). Maar ik kan die commando's niet zomaar inzetten, de context moet echt juist zijn en dat luistert dus vrij nauw.
Om bij Willem niet te ver te gaan moet je hem heel erg goed kunnen lezen, maar het moeilijke daarin is dat Willem zélf heel vaak dubbele signalen uitzendt. Dan zie ik dat hij iets van me wil, waarschijnlijk contact, maar tegelijkertijd zendt hij angst uit. Daar heb ik me heel vaak in vergist, ik wilde dan (heel graag) voldoen aan die vraag om contact maar daarmee ging hij dan toch weer verder weg want de angst was groter. Die ambivalentie vindt ik nog steeds weleens moeilijk, dan zie ik hem kijken en hij wil dan iets van me maar ik weet niet goed wat want wat ik aanbied is vaak te eng. Zo is hij bijvoorbeeld heel graag zelf buiten, maar soms staat hij op dertig meter afstand naar het huis te turen. Die wil naar binnen denk je dan. Maar doe je dan de deur open en roep je hem dan komt hij niet

. Soms ook weer wel hoor, dan is hij blij dat je hem roept, maar vaak blijf je achter met de vraag waarom hij nou zo staat te staren.
Die ambivalentie toont hij heel vaak, ook met uitlaten bijvoorbeeld alhoewel dat net weer ander is. Heeft hij het idee dat we gaan dan is hij ontzettend enthousiast

en staat helemaal klaar om zijn tuig om te krijgen. Maar zodra je de deur uitloopt loopt hij een beetje als een geslagen hond achter je, vrijwel de hele weg. Je vraagt je echt af wat hij eruit haalt en waarom hij nou zo enthousiast wordt van het idee

. Overigens werkt ook hier gewenning niet: hij is al geregeld meegeweest op wandelingen van 40km maar denk maar niet dat hij gedurende de wandeling ontspant.
En Willem is zo extreem, de manier van omgaan daarmee is eigenlijk helemaal niet van toepassing op normale honden. Ik ben bijvoorbeeld een stuk beter geworden in kalmerende signalen, maar die heb ik verder eigenlijk nooit zo nodig bij de andere honden. Wel ga ik net als kaatje heel erg op mijn gevoel af bij de omgang (en af en toe trainen) met Willem, misschien dat dat gevoel dan wel wat verder ontwikkeld is daardoor?
Banjo was in het begin hier erg bang en misschien dat mijn ervaringen met Willem wel geholpen hebben om Banjo de juiste omgang te bieden maar iets specifieks zou ik niet kunnen noemen en ik heb altijd wel gevoel gehad voor het omgaan met wat angstiger dieren dus dat zat er eigenlijk al in.
Misschien heb ik veel meer geleerd wat ik toepas op andere honden dan ik nu besef hoor, ik ga het eens laten bezinken.
Wat ik in elk geval geleerd heb is dat je soms prachtig gedrag 'zomaar' voor altijd kwijt kunt raken. Zo kwam Willem in het begin altijd samen met Mister van de bank af om me te begroeten als ik 's ochtends opstond, Willem ging dan ook vaak tegen me opstaan

. Het enige moment van de dag dat hij zelf de bank af kwam en ook zo contact zocht, goud waard! Maar na een half jaar kon Mister zijn ontlasting niet meer ophouden en als hij dan niet 's nachts gepoept had (en de honden er dan 's ochtends bij het begroeten doorheen liepen

) dan kwam het er wel uit bij het opstaan van de bank en de daaropvolgende opwinding. Dus toen heb ik de mannen aangeleerd dat ze op de bank moesten blijven liggen totdat ik ze wenkte dat ze naar buiten mochten. Ze moesten echt allebei blijven liggen anders hield Mister het echt niet, meneer de herder moést en zou er dan bij (en Mister een reprimande geven terwijl Willem bij je stond was geen optie). Dat aanleren gaf Willem heel veel spanning en heeft nogal indruk gemaakt geloof ik. Ze hebben het toen wel heel goed geleerd en daarna altijd keurig gedaan, maar Willem's vrolijke begroetingen zijn nooit meer teruggekomen, ook niet na Mister's overlijden

.
Maar ja ook hier weer, Willem is zo extreem, ik weet niet of dat zo toepasbaar is op andere honden. Als ik Mister na het aanleren toch weer gewenkt had voor een begroeting was hij gewoon weer gekomen terwijl dat bij Willem totaal geen optie meer is. Ik mis het nog steeds.
Maar ik ga nog eens over je vraag nadenken

.