Mwah. Honden met ED graad 2 of 3 hebben meestal directe familieleden die zonder klachten graad 1 hebben.Peter27 schreef:Eens.. het blijft statistiek.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gezonde rassen
Moderator: moderatorteam
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Gezonde rassen
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Het hoeft ook niet goed gepraat.dagmar88 schreef:Chihuahua-paws schreef: Pl is ook weer niet niks. Maar in vergelijking met andere afwijkingen vind ik het ook niet het ergste.Zo kun je alles goedpraten.
Het is een pijnlijke aandoening, net als de operatie en revalidatie. Zes weken of meer niet rennen of springen, moet er niet aan denken.
En dat allemaal omdat er zo nodig een hondje met niet functionele bouw moet worden gefokt.
Ik vind van alle aandoeningen die er zijn, pl niet het ergste. Niets meer niets minder.
Verder bestaat er geen ras dat zonder kans op gebreken is. Dus wat valt er goed te praten.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- ceciel
- Zeer actief
Het blijft natuurlijk wel levende have en daar kan altijd wel wat aan ( gaan) mankeren. Ik weet niet in welk topic het gelezen heb maar daar poste Cleva iets over gedegen onderzoek, kennis maken met fokkers en een plekje vinden als pupkoper. Dat kan in de praktijk inderdaad betekenen dat je jaren bezig bent met het verkrijgen van een pup van het ras wat je voor ogen hebt. Of je kiest tussendoor voor een outcross
Anyways, volgens mij kan je beter investeren in een hond/ras wat je aanspreekt en je daar als toekomstig eigenaar in verdiepen dan hier gaan lopen vissen naar 'gezonde' rassen en dan achteraf gaan lopen janken over medische mankementen. Dat kan namelijk ook gebeuren met een onherleidbare kruising uit het asiel
Ik leef liever korter met een hond die me past dan 17 jaar met (bijvoorbeeld) een foxterrier. Maar je zal me hier dan ook niet horen janken dat Styx maar 10 jaar is geworden. Vooralsnog is mijn gedrocht nu twee jaar geworden zonder medische ellende en met prachtige hd en ed uitslagen. Ligt dat aan zijn geteste ouders of (ook) aan hoe we in hem geinvesteerd hebben?

Laatst gewijzigd door ceciel op 05 mei 2019 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Tara schreef:Nee joh, het is levend materiaal. Daar kun je geen 100% gezondheid garanderen, zo eenvoudig ligt het. Het ontslaat je alleen als fokker niet van de plicht om daar wel Zo goed mogelijk je best voor te blijven doen.Chihuahua-paws schreef:Dat is het natuurlijk eigenlijk ook.Peter27 schreef:Wel "grappig" om te lezen dat bepaalde afwijkingen schijnbaar als acceptabel/te repareren worden gezien. Ik snap dat de praktijk zo werkt maar eigenlijk is het van de zotten.
Volgens mij bestaat er geen ras waar 100 % garantie is op geen afwijkingen. En ook bij kruisingen kun je dus pech hebben.
Verder hebben kruisingen net zo goed gezondheidsproblemen, alleen wordt daar niks over gedocumenteerd. Daardoor is het beeld dat door organisaties als D&R geschetst wordt niet helemaal correct.
Helemaal eens hoor.
Maar zelfs als de fokker alles doet om zo gezond mogelijk te fokken is dat nog geen garantie.
Ik zou zelf dus vooral kijken welke hond het best past. Dan naar een fokker die je het best vertrouwd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wij hebben er 2 gehad, de een mocht niks meer met 6 jaar door een nekhernia en de 2e was dood met 5 jaar. Vol kanker... daar is nog maar weibig gezonds in te vinden.S@ndr@ schreef:tja, dat is toch de vraag, en soms moet je ook mazzel hebben, kennissen van ons hebben altijd dobers gehad, en eigenlijk zijn die altijd oud geworden, maar of dat mazzel of zo een goed ras, ik weet t niet..

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Geen raadsel hoor. Verdiep je eens in pennhip http://www.pennhip.orgPumi schreef:Pumi en Pyreneese herder zijn ook heel gezond, uiteraard wel eens een uitzondering. Onze Pumi Ayla heeft zo vorig out off the blue beide achter poten uit de kom gehad, eerste de ene tijdens het wandleen (aangelijnd) en 6 weken later de ander. Moest door operatie hersteld worden. Ze is op HD getest met HD A , norbergwaarde 40. Dierenartsen staan voor een compleet raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren zonder verder trauma?
Ook heupen met een hoge Norberg waarde kunnen dusdanig los in de kom zitten dat luxatie mogelijk is.
Waren de foto’s van voor of na het uit de kom raken? En op ruim volwassen leeftijd of direct met 1 jaar?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Code: Selecteer alles
Bij de hussel Russel is het ook niet altijd pl.Chihuahua-paws schreef:Het hoeft ook niet goed gepraat.dagmar88 schreef:Chihuahua-paws schreef: Pl is ook weer niet niks. Maar in vergelijking met andere afwijkingen vind ik het ook niet het ergste.Zo kun je alles goedpraten.
Het is een pijnlijke aandoening, net als de operatie en revalidatie. Zes weken of meer niet rennen of springen, moet er niet aan denken.
En dat allemaal omdat er zo nodig een hondje met niet functionele bouw moet worden gefokt.
Ik vind van alle aandoeningen die er zijn, pl niet het ergste. Niets meer niets minder.
Verder bestaat er geen ras dat zonder kans op gebreken is. Dus wat valt er goed te praten.
Er bestaat een "shuffle" huppel. En die is niet medisch aantoonbaar. Het is meer een zenuwtik. Nou ja, zo zie ik het. Ik weet er ook niet zo veel van, maar zo heb ik eens op fokkerssite gelezen. Over die "shuffle".
Ze kunnen daar overheen groeien. Het kan ook met te veel energie en te weinig hun ei kwijt kunnen te maken hebben. Dus meer beweging.
Onze luca had het een klein beetje, toen we haar net uit het asiel hadden. Het was al snel over.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Maar pl komt wel degelijk vaak voor bij de Jr.Emma schreef:Code: Selecteer alles
Bij de hussel Russel is het ook niet altijd pl.Chihuahua-paws schreef:Het hoeft ook niet goed gepraat.dagmar88 schreef:Chihuahua-paws schreef: Pl is ook weer niet niks. Maar in vergelijking met andere afwijkingen vind ik het ook niet het ergste.Zo kun je alles goedpraten.
Er bestaat een "shuffle" huppel. En die is niet medisch aantoonbaar. Het is meer een zenuwtik. Nou ja, zo zie ik het. Ik weet er ook niet zo veel van, maar zo heb ik eens op fokkerssite gelezen. Over die "shuffle".
Ze kunnen daar overheen groeien. Het kan ook met te veel energie en te weinig hun ei kwijt kunnen te maken hebben. Dus meer beweging.
Onze luca had het een klein beetje, toen we haar net uit het asiel hadden. Het was al snel over.
Iemand benoemde dat je voor een zogenaamd gezond ras kunt kiezen waar je eigenlijk niet zoveel mee hebt. Dan zit je met een hond waar je mogelijk net niks mee kan en die ook ziek kan worden.
Of voor een ras die bij je past en die mogelijk meer kans heeft op bepaalde gebreken, wil nog niet zeggen dat gebreken op gaan spelen. Maar waar je een klik mee hebt. En dat vind ik eigenlijk wel een hele goede.
En daar is het dan zoeken naar de juiste fokker.
Ja, da's dus gewoon PL heurEmma schreef:
Bij de hussel Russel is het ook niet altijd pl.

Shuffle huppel. Schiet toch op.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Wie loopt hier te janken dan???
ceciel schreef:Het blijft natuurlijk wel levende have en daar kan altijd wel wat aan ( gaan) mankeren. Ik weet niet in welk topic het gelezen heb maar daar poste Cleva iets over gedegen onderzoek, kennis maken met fokkers en een plekje vinden als pupkoper. Dat kan in de praktijk inderdaad betekenen dat je jaren bezig bent met het verkrijgen van een pup van het ras wat je voor ogen hebt. Of je kiest tussendoor voor een outcrossAnyways, volgens mij kan je beter investeren in een hond/ras wat je aanspreekt en je daar als toekomstig eigenaar in verdiepen dan hier gaan lopen vissen naar 'gezonde' rassen en dan achteraf gaan lopen janken over medische mankementen. Dat kan namelijk ook gebeuren met een onherleidbare kruising uit het asiel
Ik leef liever korter met een hond die me past dan 17 jaar met (bijvoorbeeld) een foxterrier. Maar je zal me hier dan ook niet horen janken dat Styx maar 10 jaar is geworden. Vooralsnog is mijn gedrocht nu twee jaar geworden zonder medische ellende en met prachtige hd en ed uitslagen. Ligt dat aan zijn geteste ouders of (ook) aan hoe we in hem geinvesteerd hebben?
blablabla 

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Niemand volgens mij.
Lijkt wel of Ceciel het persoonlijk oppakt.
En persoonlijk opvatten lijkt me ook volkomen onzinnig in dit topic.

- ceciel
- Zeer actief
Nou, schijnbaar jij, na uit mijn hele stukje je speciaal aangesproken te voelen op het jankstukje terwijl ik dat in zijn algemeenheid heb geschrevenPeter27 schreef:Wie loopt hier te janken dan???ceciel schreef:Het blijft natuurlijk wel levende have en daar kan altijd wel wat aan ( gaan) mankeren. Ik weet niet in welk topic het gelezen heb maar daar poste Cleva iets over gedegen onderzoek, kennis maken met fokkers en een plekje vinden als pupkoper. Dat kan in de praktijk inderdaad betekenen dat je jaren bezig bent met het verkrijgen van een pup van het ras wat je voor ogen hebt. Of je kiest tussendoor voor een outcrossAnyways, volgens mij kan je beter investeren in een hond/ras wat je aanspreekt en je daar als toekomstig eigenaar in verdiepen dan hier gaan lopen vissen naar 'gezonde' rassen en dan achteraf gaan lopen janken over medische mankementen. Dat kan namelijk ook gebeuren met een onherleidbare kruising uit het asiel

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Ik las het inderdaad persoonlijk, my mistake
.

ceciel schreef:Nou, schijnbaar jij, na uit mijn hele stukje je speciaal aangesproken te voelen op het jankstukje terwijl ik dat in zijn algemeenheid heb geschrevenPeter27 schreef:Wie loopt hier te janken dan???ceciel schreef:Het blijft natuurlijk wel levende have en daar kan altijd wel wat aan ( gaan) mankeren. Ik weet niet in welk topic het gelezen heb maar daar poste Cleva iets over gedegen onderzoek, kennis maken met fokkers en een plekje vinden als pupkoper. Dat kan in de praktijk inderdaad betekenen dat je jaren bezig bent met het verkrijgen van een pup van het ras wat je voor ogen hebt. Of je kiest tussendoor voor een outcrossAnyways, volgens mij kan je beter investeren in een hond/ras wat je aanspreekt en je daar als toekomstig eigenaar in verdiepen dan hier gaan lopen vissen naar 'gezonde' rassen en dan achteraf gaan lopen janken over medische mankementen. Dat kan namelijk ook gebeuren met een onherleidbare kruising uit het asiel
blablabla 

- ceciel
- Zeer actief
HuhHabibi schreef:Niemand volgens mij.

- ceciel
- Zeer actief
Ik heb o.a. een asielhond van 90 euro voor ruim 3000 euro laten versleutelen los van alle medicatie en supplementen in zijn bijna 15 jarige leven. Of en als het huidige of toekomstige mormel het nodig heeft gaan we er weer voor. Wel ben ik kritischer in mijn keuzes nu ik aan pups i.p.v. herplaatsers begonnen ben en dat betekend dat ik na ruim 6 jaar interesse in mijn huidige ras nog steeds geen echt exemplaar heb bemachtigd ondanks dat 'makkelijk' had gekund.Peter27 schreef:Ik las het inderdaad persoonlijk, my mistake.
ceciel schreef:Nou, schijnbaar jij, na uit mijn hele stukje je speciaal aangesproken te voelen op het jankstukje terwijl ik dat in zijn algemeenheid heb geschrevenPeter27 schreef:Wie loopt hier te janken dan???ceciel schreef:Het blijft natuurlijk wel levende have en daar kan altijd wel wat aan ( gaan) mankeren. Ik weet niet in welk topic het gelezen heb maar daar poste Cleva iets over gedegen onderzoek, kennis maken met fokkers en een plekje vinden als pupkoper. Dat kan in de praktijk inderdaad betekenen dat je jaren bezig bent met het verkrijgen van een pup van het ras wat je voor ogen hebt. Of je kiest tussendoor voor een outcrossAnyways, volgens mij kan je beter investeren in een hond/ras wat je aanspreekt en je daar als toekomstig eigenaar in verdiepen dan hier gaan lopen vissen naar 'gezonde' rassen en dan achteraf gaan lopen janken over medische mankementen. Dat kan namelijk ook gebeuren met een onherleidbare kruising uit het asiel
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Maar hoe verklaar je dan, dat dierenartsen die pl niet vast kunnen stellen?Sandra&co schreef:Ja, da's dus gewoon PL heurEmma schreef:
Onze luca had het een klein beetje, toen we haar net uit het asiel hadden. Het was al snel over.Die fokkers kunnen er nog zo'n mooi naampje aan hangen en het een psychisch iets noemen, maar dat is natuurlijk een dikke bak onzin. PL kan wel verminderen door genoeg beweging (meer spierkracht). En dat zal bij Luca misschien het geval zijn geweest.
In ieder geval, als je deze aandoening vergelijkt met heel veel andere erfelijke aandoeningen, van rashonden, vind ik dit niet meteen het ongezondste ras. En daar ging het een beetje om. 100 procent gezond kan gewoon niet. Garantie heb je nooit.
- dagmar88
- Zeer actief
Wat is "dierenartsen"?Emma schreef: Maar hoe verklaar je dan, dat dierenartsen die pl niet vast kunnen stellen?
-
- Zeer actief
Je weet wel, van die mannetjes of vrouwen in een praktijk Met bordje "dierenartsenpraktijk", met een witte jas aan. Waar je dan later een rekening mag betalendagmar88 schreef:Wat is "dierenartsen"?Emma schreef: Maar hoe verklaar je dan, dat dierenartsen die pl niet vast kunnen stellen?

Ik kom er wel eens

Bij graad 1 van PL, zou een dierenarts de knie alleen door fixatie eruit kunnen ploppen. En kan de hond dit niet uit zichzelf.
Maar als de dierenarts dit niet kan, is het geen vasfgestelde Pl.
Hogere graad van PL, dan schiet de knieschijf er dus wel eens uit, maar schiet weer terug.
En nog hogere graad en je hebt echt een probleem, want dan schiet de knie niet meer zelf terug.
-
- Zeer actief
Overigens vind ik zo'n "shuffle ook wel vaag hoor" want helemaal normaal is het natuurlijk niet.
En al noem je het dan wel PL, in de laagste graad, weet ik veel.
Het is niet zo dat ze het allemaal hebben. Eigenlijk zag ik het vroeger meer, de hussels en Russels hier in de buurt hebben het niet. Ik zal er eens op gaan letten.
Toch ken ik alleen maar hussels en Russels die een goede leeftijd behalen. Ze staan niet bekend om dat ze vroegtijdig overlijden.
Dus in dat geval, schaar ik ze toch onder de wat gezondere, als je van "gezond" wil spreken, rassen. Of type.
En al noem je het dan wel PL, in de laagste graad, weet ik veel.
Het is niet zo dat ze het allemaal hebben. Eigenlijk zag ik het vroeger meer, de hussels en Russels hier in de buurt hebben het niet. Ik zal er eens op gaan letten.
Toch ken ik alleen maar hussels en Russels die een goede leeftijd behalen. Ze staan niet bekend om dat ze vroegtijdig overlijden.
Dus in dat geval, schaar ik ze toch onder de wat gezondere, als je van "gezond" wil spreken, rassen. Of type.
- dagmar88
- Zeer actief
Emma schreef:Je weet wel, van die mannetjes of vrouwen in een praktijk Met bordje "dierenartsenpraktijk", met een witte jas aan. Waar je dan later een rekening mag betalendagmar88 schreef:Wat is "dierenartsen"?Emma schreef: Maar hoe verklaar je dan, dat dierenartsen die pl niet vast kunnen stellen?![]()
Ik kom er wel eensmaar dan niet voor mezelf.
Bij graad 1 van PL, zou een dierenarts de knie alleen door fixatie eruit kunnen ploppen. En kan de hond dit niet uit zichzelf.
Hogere graad van PL, dan schiet de knieschijf er dus wel eens uit, maar schiet weer terug.
En nog hogere graad en je hebt echt een probleem, want dan schiet de knie niet meer zelf terug.

Als je er vanuit gaat dat "een dierenarts" een goede diagnose/graad kan geven zit je al mis.
Ik ben twee weken terug naar een orthopeed gespecialiseerd in PL geweest, die sjaak volgens meutstege protocol getest heeft. Dan heb je een betrouwbare uitslag.
Hij is de enige in de provincie en ziet vrijwel geen stamboomloze honden, tenzij ze ernstige klachten hebben.
De bazen van die zogenaamde shuffle hussels vinden het gewoon wel gescheten als de eigen dierenarts er een keer naar heeft gekeken.
Als dat al zo ver komt, want een hinkende hussel is een échte.
Overigens kan een hond prima PL vrij zijn en toch een laxe knie hebben.
Patella luxatie vrij (flexibel):
De knieschijf is makkelijk te verschuiven in zijwaartse richting tot op de rand van de groeve, maar er niet overheen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
nahhh niet helemaal. Binnen de praktijk waar ik kom zit een dierenarts die in het verleden door de RvB gewoon goedgekeurd was om (volgens Meutstege) te mogen testen maar nu niet meer op de lijst staat. We raakten in gesprek over waarom niet meer en zijn redenatie was dat iedere fatsoenlijke dierenarts patella als diagnose kan stellen (aanvullend zei hij dat kan een assistente zelfs nog wel) en toen de RvB geld ging vragen aan de dierenartsen om voor hun een goedgekeurde dierenarts te blijven heeft hij daar vanaf gezien.dagmar88 schreef:Emma schreef:Je weet wel, van die mannetjes of vrouwen in een praktijk Met bordje "dierenartsenpraktijk", met een witte jas aan. Waar je dan later een rekening mag betalendagmar88 schreef:Wat is "dierenartsen"?Emma schreef: Maar hoe verklaar je dan, dat dierenartsen die pl niet vast kunnen stellen?![]()
Ik kom er wel eensmaar dan niet voor mezelf.
En nog hogere graad en je hebt echt een probleem, want dan schiet de knie niet meer zelf terug.Ha ha.
Als je er vanuit gaat dat "een dierenarts" een goede diagnose/graad kan geven zit je al mis.
Ik ben twee weken terug naar een orthopeed gespecialiseerd in PL geweest, die sjaak volgens meutstege protocol getest heeft. Dan heb je een betrouwbare uitslag.
Hij is de enige in de provincie en ziet vrijwel geen stamboomloze honden, tenzij ze ernstige klachten hebben.
De bazen van die zogenaamde shuffle hussels vinden het gewoon wel gescheten als de eigen dierenarts er een keer naar heeft gekeken.
Als dat al zo ver komt, want een hinkende hussel is een échte.
Overigens kan een hond prima PL vrij zijn en toch een laxe knie hebben.
Patella luxatie vrij (flexibel):
De knieschijf is makkelijk te verschuiven in zijwaartse richting tot op de rand van de groeve, maar er niet overheen.
- dagmar88
- Zeer actief
Ja, dat kan hij wel vinden, maar in de praktijk zijn er een hoop niet "fatsoenlijk".crutz schreef: nahhh niet helemaal. Binnen de praktijk waar ik kom zit een dierenarts die in het verleden door de RvB gewoon goedgekeurd was om (volgens Meutstege) te mogen testen maar nu niet meer op de lijst staat. We raakten in gesprek over waarom niet meer en zijn redenatie was dat iedere fatsoenlijke dierenarts patella als diagnose kan stellen (aanvullend zei hij dat kan een assistente zelfs nog wel) en toen de RvB geld ging vragen aan de dierenartsen om voor hun een goedgekeurde dierenarts te blijven heeft hij daar vanaf gezien.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Volgens mij zijn podenco's over het algemeen wel gezond. Maar alleen de ibicenco's zijn fci-erkend. De andere soorten kun je dus eigenlijk geen rashond noemen. Ze hebben ook zelden of nooit een stamboom.
Verder past dit type hond ook niet echt bij wat jij (ts) prettig vindt, denk ik.
Verder past dit type hond ook niet echt bij wat jij (ts) prettig vindt, denk ik.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Een hoop.dagmar88 schreef:Ja, dat kan hij wel vinden, maar in de praktijk zijn er een hoop niet "fatsoenlijk".crutz schreef: nahhh niet helemaal. Binnen de praktijk waar ik kom zit een dierenarts die in het verleden door de RvB gewoon goedgekeurd was om (volgens Meutstege) te mogen testen maar nu niet meer op de lijst staat. We raakten in gesprek over waarom niet meer en zijn redenatie was dat iedere fatsoenlijke dierenarts patella als diagnose kan stellen (aanvullend zei hij dat kan een assistente zelfs nog wel) en toen de RvB geld ging vragen aan de dierenartsen om voor hun een goedgekeurde dierenarts te blijven heeft hij daar vanaf gezien.
Maar wat cruts aangeeft is dat niet alleen dierenartsen die op die lijst van dierenartsen die volgens het Meutstege protecol staan die diagnose kunnen stellen.
Onze da staat ook niet op die lijst. Maar kan prima pl vaststellen en opereren.
Die lijst zegt dus niet veel. Enkel dat ze goedgekeurd zijn door de rvb en daar geld voor betalen. Wat uiteraard wordt doorberekend naar de klant.
- Pumi
- Zeer actief
- Contacteer:
nadien op ruim volwassen leeftijd en er zat geen ruimte in de kommen, ze hebben de 2de heup nog uitgebreid gecontroleerd tijdens de operatie van de eerste. En alsnog zonder trauma tijdens een stomme ren partij eruit.crutz schreef:Geen raadsel hoor. Verdiep je eens in pennhip http://www.pennhip.orgPumi schreef:Pumi en Pyreneese herder zijn ook heel gezond, uiteraard wel eens een uitzondering. Onze Pumi Ayla heeft zo vorig out off the blue beide achter poten uit de kom gehad, eerste de ene tijdens het wandleen (aangelijnd) en 6 weken later de ander. Moest door operatie hersteld worden. Ze is op HD getest met HD A , norbergwaarde 40. Dierenartsen staan voor een compleet raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren zonder verder trauma?
Ook heupen met een hoge Norberg waarde kunnen dusdanig los in de kom zitten dat luxatie mogelijk is.
Waren de foto’s van voor of na het uit de kom raken? En op ruim volwassen leeftijd of direct met 1 jaar?
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
nee het is geen pl. Mijn reu is 2x getest op pl en beide keren vrij. Maar heeft wel een huppeltje. Als je goed oplet zie je wel een verschil met een pl huppel maar je denkt er in eerste instantie wel aan. (daarom is hij ook 2x getest)Sandra&co schreef:Ja, da's dus gewoon PL heurEmma schreef:
Onze luca had het een klein beetje, toen we haar net uit het asiel hadden. Het was al snel over.Die fokkers kunnen er nog zo'n mooi naampje aan hangen en het een psychisch iets noemen, maar dat is natuurlijk een dikke bak onzin. PL kan wel verminderen door genoeg beweging (meer spierkracht). En dat zal bij Luca misschien het geval zijn geweest.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Cairn Terriërs. De oudste die hier loopt is ruim 15. Hij is echt zonder problemen oud geworden, net als zijn moeder, die overleed op 16 jarige leeftijd en ook nooit wat gemankeerd. De “jongste” 2 zijn 9,5 en 7 en op een opgegeten stuk tennisbal na (2x) ook geen noemenswaardige problemen qua gezondheid. En dat hoor ik van de meeste. PL komt wel voor en bij een zeer klein percentage wordt levershunt gevonden, maar daar worden alle stamboomcairns op getest voor ze naar de baasjes gaan.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
blacky schreef:nee het is geen pl. Mijn reu is 2x getest op pl en beide keren vrij. Maar heeft wel een huppeltje. Als je goed oplet zie je wel een verschil met een pl huppel maar je denkt er in eerste instantie wel aan. (daarom is hij ook 2x getest)Sandra&co schreef:Ja, da's dus gewoon PL heurEmma schreef:
Finn heeft ook een huppeltje en geen PL. Dat huppeltje is voor mij het teken dat hij weer naar de fysio moet. Na een behandeling is het huppeltje weer een poos weg.
-
- Zeer actief
Bas heeft ook een huppel. Maar wij negeren het gewoon. Op advies van de dierenarts overigens. Die zei aangezien jullie hondje elke dag 2 of meer uur wil wandelen en nooit iets van last lijkt te hebben is niks doen het beste wat je kan doen. Dus geen idee wat ze heeft maar ze huppelt al 6 jaar dag in dag uit vrolijk rond.
Als je het mij vraagt heeft ze geen knieën of een oude breuk in haar heup. Ik voel ook geen botten in de heupen. Ze is daar gewoon plat en asymmetrisch. Bas is de meest bizarre orthopedische kwestie die je ooit gezien hebt. Met sprinten lijken haar achterpoten propellers en met lopen is het alsof ze de hele weg huppelt als een vrolijk meisje.
Als je het mij vraagt heeft ze geen knieën of een oude breuk in haar heup. Ik voel ook geen botten in de heupen. Ze is daar gewoon plat en asymmetrisch. Bas is de meest bizarre orthopedische kwestie die je ooit gezien hebt. Met sprinten lijken haar achterpoten propellers en met lopen is het alsof ze de hele weg huppelt als een vrolijk meisje.