Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezonde rassen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Gezonde rassen

Ongelezen bericht door Peter27 »

Puur uit interesse.. welke rassen zijn wat jullie betreft nog gezond te noemen.
En dan heb ik het niet over de zuidchinese geelbek of andere exoten maar gewoon de "normale" rassen die je in de praktijk tegen komt .

Van labradors schijnt 1 op de 5 last van z'n ellebogen te hebben. Maar HD is dan weer blijkbaar "weg gefokt" en komt nog maar sporadisch voor.

Alles wat populair is knapt daar in de regel niet van op.. zover ben ik ook al wel. En alles wat extreem gefokt is is ook niet best. Maar wat kan je met goed fatsoen nog wel nemen zonder buitensporig risico?
En ik snap ook dat de term ongezond breed en persoonlijk is.

Ben wel benieuwd.
blablabla :)
Peter27
Zeer actief

Re: Gezonde rassen

Ow maar ik vind een whippert reuze lollig en qua karakter zou het zomaar passen. Maar het kouwelijke vind ik een dingetje. Ik houd niet van tere zieltjes en honden met gedoe. Vandaar dat ik groot fan ben van labradors, vooral omdat ze zo schijt gemakkelijk zijn.

Mijn overgroot opa had ooit een whippet.. die heette Meep (van Meepmeep, snap je).
Beest was zo vals als de kolere, wij als kleinkinderen mochten niet in de buurt komen want hij snepte sneller dan het licht. Ow en hij trok ook katten onder auto's vandaan, binnen een macroseconde had hij die.. haphap.. dat was nog in de tijd dat dat "kon" schijnbaar want ik geloof niet dat hij er ooit last mee gehad heeft. Het is ook al een paar weken terug hoor..
Cleva schreef:Neem maar een labradoedel.
Of een lurcher.
Of een greyster.
Prima de voorspelbaarheid van een rashond zonder de inteeltsores.

De whippet is vooralsnog redelijk gezond.
Altijd het snelste hondje in het park en ook de aanhankelijkste. Wel een beetje kwetsbaar met haken en ogen en het moet niet miezeren want daar doen ze niet aan, laat staan regen. Ook niet met een jas aan.
En nou je hond zindelijk willen krijgen. :wink:

En binnen de rassen heb je ook wel lijntjes die echt goed gefokt zijn en vooralsnog vrij van echte narigheid.
Een ezelsbruggetje is hoeveel moeite de fokker voor een dekking doet. Die gaat niet voor niets met zijn dikke hol naar lapland als er een broer
in Zuid-Cappele zit. Als je begrijpt wat ik bedoel.

En wat je natuurlijk altijd kunt doen is je aanmelden bij de labradorvereniging als tijdelijk gasthuis voor een herplaatser en dan de derde houden. :wink:
Het is wel te regelen maar je bent nmiet de enige die klaar staat om een pup te kopen dus bij de beste fokkers moet je je sporen al verdiend hebben.
Die willen dat je er mee op jachttraining gaat en je de eerste 36 maanden wekelijks verslag uitbrengt. Naast de anderhalf jaar dat je op een wachtlijst staat.
Het is een klus, hoor.

Maar goed, je bent al bekend met het fenomeen klushond.

Ik kom toch weer terug op de whippet. Al haal je er een hele poot af, ze gaan lachend door. Youtube maar eens op three legged whippet. :wink:
Het zijn echt lieve schatten van honden en met dat luisteren zit het net zo goed als bij die hele labrador van je. Alsof dat geen sujetten kunnen zijn.
En ik vind ze prachtig.
En er is makkelijk aan te komen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, dat is toch de vraag, en soms moet je ook mazzel hebben, kennissen van ons hebben altijd dobers gehad, en eigenlijk zijn die altijd oud geworden, maar of dat mazzel of zo een goed ras, ik weet t niet..
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ik koop met een gerust hart weer een labrador uit geteste ouders (hoewel ED ook bij pups uit vrije ouders kan ontstaan). Die 20% met ED lijkt me hoog ingeschat. Ik ken best wat labradors, maar geen enkele met ED of HD. Natuurlijk kun je pech hebben en dan is het ronduit kut, maar ik zie labradors niet als wandelende wrakken.

(Ben bij Joy even bang geweest voor LPC, maar die bleek het toch niet te hebben. Heb het topic daarover even omhooggeschopt.)
Laatst gewijzigd door Lieske_1977 op 05 mei 2019 06:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief

Foutje. Ik wilde mijn bericht wijzigen, maar quootte het per ongeluk.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

S@ndr@ schreef:tja, dat is toch de vraag, en soms moet je ook mazzel hebben, kennissen van ons hebben altijd dobers gehad, en eigenlijk zijn die altijd oud geworden, maar of dat mazzel of zo een goed ras, ik weet t niet..

Die vallen tegenwoordig om van de DCM en wobbler
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Duitse Pinschers zijn best gezond. Wij zitten wel vaak bij de dierenarts, maar dat komt omdat Gerard voor elk wratje of elke scheet die dwars zit de dierenarts belt.

Er zijn Duitse Pinschers die al 15 jaar zijn. En gemiddeld worden ze 14 jaar.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

In elk ras kun je wel wat treffen, en ook bij kruisingen of onherleidbaar bastaard.
Bijvoorbeeld gescheurde kruisband of patella luxatie.

Het is soms een beetje geluk hebben.

Ik zou zeggen dat jack Russell, Parson Russell, fox terriër, het type boerenfox e.d. best nog "gezond" zijn. Maar goed daar kun je het ook niet treffen natuurlijk.

Labradors zijn toch over het algemeen ook nog best "gezond" en ook golden retrievers kun je best nog goede exemplaren van vinden.
Maar ja, ook daar kan je het niet treffen natuurlijk.

Viszla is dacht ik ook nog een degelijk ras?

Garantie is er helaas niet.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ruim vijf jaar geleden hadden wij ook een dergelijke zoektocht, maar met 1 eis extra: moest makkelijk op de fiets mee te nemen zijn zonder echt mini te zijn. Markiesje voldeed op papier volledig voor mij, m'n man vindt ze door hun bevedering een tikkie truttig. En het ras blijkt ons inderdaad erg goed te passen. Elco en Gait zijn tot nog toe heel goed gezond, met goede knieën en ogen, geen allergieën enzo. Vergeleken met labradors wel veel gevoeliger (labradors zijn veel onverstoorbaarder maar ook wel een beetje lompe boer ;) ), door hun formaat ook wel een stuk kwetsbaarder al kunnen ze heel wat hebben, en een heel ander soort energie. Tot nog toe hebben alle markiesjes op maximaal 6 generaties een nieuwkomer in hun stamboom, met een inteeltpercentage berekend over alle generaties van meest rond de 10-11% of lager (enkele uitschieters in het verleden naar zelfs 16%, wordt nu niet meer toegestaan door de FokAdviesCommissie). Geeft uiteraard geen enkele garantie, maar het gros van de Markiesjes heeft een uitstekende gezondheid. De meeste worden tussen de 12 en 17 jaar oud
Lieske_1977
Zeer actief

Misschien vind je dit onderzoek wel interessant om te lezen: http://rechtvoorderashond.nl/wp-content ... orders.pdf
Cijfers kunnen inmiddels wat verouderd zijn.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Emma schreef:In elk ras kun je wel wat treffen, en ook bij kruisingen of onherleidbaar bastaard.

Ik zou zeggen dat jack Russell, Parson Russell, fox terriër, het type boerenfox e.d. best nog "gezond" zijn. Maar goed daar kun je het ook niet treffen natuurlijk.

Labradors zijn toch over het algemeen ook nog best "gezond" en ook golden retrievers kun je best nog goede exemplaren van vinden.

De Jack Russell en Hussels stukken van de knieproblemen.

Alleen zijn heel veel mensen gewend aan dat typische loopje met 1 achterpoot in lucht.
Soms de achterpoten afwisselend in de lucht.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Wat wil je voor hond?

Grote middelmaat, makkelijke vacht, makkelijk met kinderen en andere honden en mensen en dieren, energie voor stevige wandelingen zonder dat per se iedere dag te hoeven, en een makkelijke vacht?
En dan het liefst relatief oud kunnen worden, zonder gezeur met allerlei bewegingsproblemen of andere dingen als maagdarmellende, epilepsie, huidproblemen etc?

Als duidelijk is wat je precies zoekt wordt het wat makkelijker om mee te kijken.

Ik denk eigenlijk dat in de meeste gevallen de labrador er niet eens zo slecht uitkomt...

Je kunt natuurlijk heel bewust zoeken naar een nest waar bijvoorbeeld gekozen is voor een reu uit het buitenland, (of in ieder geval lijnen die vér uit elkaar liggen)
En waar veel getest is van tevoren.

Ik zou bijvoorbeeld eens vragen hoe het zit met de nesten van Fudge, van Samantha hier op het forum.
Zijn vaak al gecombineerde lijnen werk/show.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

Het topic gaat niet zozeer om wat voor hond ik zou willen. Maar je leest zoveel over verziekte rashonden dat ik gewoon benieuwd ben naar welke rassen nog wel ok zijn.

Zelf zoek ik het uiterlijk van een mooie staf/pit, het karakter van een lab, de intelligentie van Lassie, de snelheid van een whippet, liefst niet verharend. Niet jagerig, liefst opgevoed geboren..

Snap je AfbeeldingAfbeelding
Habibi schreef:Wat wil je voor hond?

Grote middelmaat, makkelijke vacht, makkelijk met kinderen en andere honden en mensen en dieren, energie voor stevige wandelingen zonder dat per se iedere dag te hoeven, en een makkelijke vacht?
En dan het liefst relatief oud kunnen worden, zonder gezeur met allerlei bewegingsproblemen of andere dingen als maagdarmellende, epilepsie, huidproblemen etc?

Als duidelijk is wat je precies zoekt wordt het wat makkelijker om mee te kijken.

Ik denk eigenlijk dat in de meeste gevallen de labrador er niet eens zo slecht uitkomt...

Je kunt natuurlijk heel bewust zoeken naar een nest waar bijvoorbeeld gekozen is voor een reu uit het buitenland, (of in ieder geval lijnen die vér uit elkaar liggen)
En waar veel getest is van tevoren.

Ik zou bijvoorbeeld eens vragen hoe het zit met de nesten van Fudge, van Samantha hier op het forum.
Zijn vaak al gecombineerde lijnen werk/show.
Peter27
Zeer actief

Eens .. lastige is dat populaire rassen meestal populair zijn om een reden. Voor veel mensen het ideale compromis.

Net als met auto's... Niemand kiest die Astra station omdat hij zo mooi of bijzonder is. Maar voor veel mensen toch het beste compromis.
Tara schreef:Ik denk dat je niet moet willen zoeken naar "gezonde rassen", dat is een claim die ik in deze tijd niet hard zou durven maken als fokker.
Voor je het weet heb je een proces aan je broek omdat je een hond gefokt hebt die toevallig een allergie blijkt te hebben, daar sta je dan met je semigarantie...

Wat doorgaans tamelijk veilig is: rassen die niet bijzonder populair/bekend zijn, die ook nooit periodes van extreme populariteit hebben gehad, en waar al decennialang redelijk stabiele populaties van bestaan. Verder ga je uiteraard op zoek naar een functioneel gebouwde hond, de extremiteiten die je in bepaalde rassen tegenkomt zijn bij geen enkel ras tot voordeel. Een té lange of te dikke vacht dient geen enkel doel, extreem overhoekt of juist extreem te weinig gehoekt, een te platte neus... Het is ("ja maar er zijn ook bulldoggen die rustig twee uur mee kunnen wandelen hoorrrr") is nooit een voordeel voor een hond, al dat gelul dat er ook honden zijn die nergens last van lijken te hebben maakt het nog niet okee.

Als je daarnaast je huiswerk doet, dus het VerenigingsFokReglement (VFR) goed leest, dan vind je daarin bepaalde gezondheidspunten en vaak ook waar fokkers hun dieren op moeten testen. Als je dat weet, dan kun je alweer een beetje beter schiften en onderzoeken waar je op moet letten.

Er zijn echt nog heel veel rassen waar je normaal gesproken gewoon uit mag gaan van een lang en fit hondenleven, maar je moet inderdaad een beetje weten waar en hoe je moet zoeken. :wink:

Ik vind het trouwens wel een erg leuke vraag, misschien dat ik daar eens iets mee ga doen in de vorm van een artikel.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ah, oké. Het is meer een algemene vraag dan specifiek jouw situatie.
Interessant vraagstuk.

Ik denk dat je dan met rassen die men probeert terug te fokken of met nieuwe rassen redelijk veilig zit.
Met kleinere rassen vaak veiliger dan met grote rassen.
Met onbekende rassen veiliger dan met bekende.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik heb het niet per se over kleine populatie, maar vooral over minder bekend.

Dus niet de filmhonden rassen etc.
Afbeelding
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Boerenfoxen zijn sterke en taaie hondjes :)
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Pumi en Pyreneese herder zijn ook heel gezond, uiteraard wel eens een uitzondering. Onze Pumi Ayla heeft zo vorig out off the blue beide achter poten uit de kom gehad, eerste de ene tijdens het wandleen (aangelijnd) en 6 weken later de ander. Moest door operatie hersteld worden. Ze is op HD getest met HD A , norbergwaarde 40. Dierenartsen staan voor een compleet raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren zonder verder trauma?

bij elk ras kan natuurlijk iets gebeuren, maar zo ook bij niet rashonden. Kijk naar welke onderzoeken verplicht zijn en hoe dan de gemiddelde uitslagen zijn, bij rasverenigingen wordt vaak in fok beleid wel vermeld waar niet mee gefokt mag worden, dat zegt ook al heel veel.
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Fox terrier en de duitse jachtterrier :mrgreen:
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

De boerenfox. Als ik zo'n beetje rond me kijk krijg je die beesten nog niet dood al zou je het willen :wink:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Habibi schreef:
Emma schreef:In elk ras kun je wel wat treffen, en ook bij kruisingen of onherleidbaar bastaard.

De Jack Russell en Hussels stukken van de knieproblemen.

Alleen zijn heel veel mensen gewend aan dat typische loopje met 1 achterpoot in lucht.
Soms de achterpoten afwisselend in de lucht.

Als dat het enige is dan valt het wel mee. Ze kunnen er doorgaans probleemloos oud mee worden en na een pl operatie lopen ze ook weer prima. Los daarvan lijken ze weinig problemen te hebben.

Natuurlijk wil je een hond zonder afwijkingen. Maar elk ras heeft wel iets. En ik denk ook dat de boerenfox, Jr, fox terrier etc niet stuk te krijgen zijn.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Chihuahua-paws schreef: Als dat het enige is dan valt het wel mee. Ze kunnen er doorgaans probleemloos oud mee worden en na een pl operatie lopen ze ook weer prima. Los daarvan lijken ze weinig problemen te hebben.

Natuurlijk wil je een hond zonder afwijkingen. Maar elk ras heeft wel iets. En ik denk ook dat de boerenfox, Jr, fox terrier etc niet stuk te krijgen zijn.
Daar neem je geen hond voor en ook daar kom je met een beetje verstand een heel eind aangezien PL gerelateerd is aan de bouw.
Goede hoekingen en rechte benen. Anders hoeft het niet, ook niet als de ouders getest zijn.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Chihuahua-paws schreef: Natuurlijk wil je een hond zonder afwijkingen. Maar elk ras heeft wel iets. En ik denk ook dat de boerenfox, Jr, fox terrier etc niet stuk te krijgen zijn.
Ik vind dat nogal iets. "Als je een zware operatie met bijbehorende revalidatie laat doen, is er verder niks aan het handje.". Ja, zo lust ik er nog wel een paar :schrik:
dagmar88
Zeer actief

Sandra&co schreef:
Chihuahua-paws schreef: Natuurlijk wil je een hond zonder afwijkingen. Maar elk ras heeft wel iets. En ik denk ook dat de boerenfox, Jr, fox terrier etc niet stuk te krijgen zijn.
Ik vind dat nogal iets. "Als je een zware operatie met bijbehorende revalidatie laat doen, is er verder niks aan het handje.". Ja, zo lust ik er nog wel een paar :schrik:
Die mops kan ook weer lopen na een bos operatie en bij sharpei pups tack je zodra ze hun ogen open hebben de boel vast zonder verdoving :E:
Chihuahua-paws
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Chihuahua-paws schreef: Als dat het enige is dan valt het wel mee. Ze kunnen er doorgaans probleemloos oud mee worden en na een pl operatie lopen ze ook weer prima. Los daarvan lijken ze weinig problemen te hebben.

Daar neem je geen hond voor en ook daar kom je met een beetje verstand een heel eind aangezien PL gerelateerd is aan de bouw.
Goede hoekingen en rechte benen. Anders hoeft het niet, ook niet als de ouders getest zijn.
Nee natuurlijk is een hond zonder gebreken het beste. Maar ik denk de de jrs en foxjes over het algemeen een stuk gezonder zijn dan andere rassen.

Pl is ook weer niet niks. Maar in vergelijking met andere afwijkingen vind ik het ook niet het ergste.

Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Volgens mij is de schotse herder korthaar best een gezond ras. Wel is het MDR1-defect vaker regel dan uitzondering (volgens mij), maar daar ondervind de hond niet direct gezondheidsproblemen mee. Wel moet je altijd rekening houden met bepaalde medicatie, ontworming etc. die je beter kunt vermijden, maar dat is te doen.

Dan is het karakter nog wel iets om naar te kijken, maar dat vroeg je niet :mrgreen:
Peter27
Zeer actief

Wel "grappig" om te lezen dat bepaalde afwijkingen schijnbaar als acceptabel/te repareren worden gezien. Ik snap dat de praktijk zo werkt maar eigenlijk is het van de zotten.

Niet dat ik een oplossing heb hoor..

Ach.. de politiek bemoeid zich er de laatste tijd mee.. dus dan komt het ongetwijfeld goed allemaal
Peter27
Zeer actief

Eens.. het blijft statistiek. Maar in de regel zal je toch met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen stellen dat de gemiddelde bordeaux dog, mastino of Berner niet op een fijne probleemloze manier oud wordt.. dat zijn de uitzonderingen op de regel.

Als je steekproef n=1 hanteert dan kan je inderdaad alle kanten op.
Nanna schreef:En je moet natuurlijk geluk hebben.
Er zijn mensen die de ene Berner na de ander probleemloos naar de 14 jaar oud hebben. En de volgende loopt leeg op een Boerenfox.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Peter27 schreef:Wel "grappig" om te lezen dat bepaalde afwijkingen schijnbaar als acceptabel/te repareren worden gezien. Ik snap dat de praktijk zo werkt maar eigenlijk is het van de zotten.
Dat is het natuurlijk eigenlijk ook.
Volgens mij bestaat er geen ras waar 100 % garantie is op geen afwijkingen. En ook bij kruisingen kun je dus pech hebben.

Ik denk dat je beter gewoon als je de grootste kans op een gezonde hond wil. Je idd de extreme aan je voorbij moet laten gaan. Al kun je daar ook geluk mee hebben.

dagmar88
Zeer actief

Chihuahua-paws schreef: Pl is ook weer niet niks. Maar in vergelijking met andere afwijkingen vind ik het ook niet het ergste.
:U: Zo kun je alles goedpraten.
Het is een pijnlijke aandoening, net als de operatie en revalidatie. Zes weken of meer niet rennen of springen, moet er niet aan denken.
En dat allemaal omdat er zo nodig een hondje met niet functionele bouw moet worden gefokt.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”