Ja? Wat is hier vreemd aan...ik zie het niet?Kells schreef:Ja en dan verwacht je dat ze dit gaan doen?truusje schreef:Wilde gok hoor...fokkers?
truusje schreef:Persoonlijk zou ik als rasvereniging meer gaan inzetten aan goede voorlichting over fokken aan hun leden.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
thuisnestje of broodfok
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Contacteer:
Re: thuisnestje of broodfok
- dagmar88
- Zeer actief
Vertel.Kells schreef: Wat voor mensen denk jij dat er in het bestuur van een rasvereniging zitten?
Arjan sterk van commedia, voorzitter/fokaangelegenheden vindt dat de regels binnen de vereniging niet ver genoeg gaan.
Om de ademhaling van de mops te verbeteren, heeft hij een halve staffordshire bull terrier met ernstig stenotische neusgaten aangekocht. Hij hoopt dat het veel goeds gaat brengen.
Zijn vrouw gaat over inventarisatie van de gezondheidsonderzoeken.

Voor de voorzitter van de chihuahuaclub is dit hondje bijzonder betekenisvol voor haar fokkerij, met eervolle vermelding.

Nog zo'n gezellig bestuurshuwelijk, van de bordeaux.
Hun eerste werd tien, maar ja, dat was "niet de mooiste"; met een neus, atletisch lichaam en hoge poten, dus tijd voor rasverbetering.
Even wat recente combinaties.

Zouden het mensen zijn die hun eigen belangen behartigen? Al heel lang comfortabel op dezelfde plek zitten, hebben meegeholpen aan "verbeteringen", niet kunnen/willen toegeven dat ze structureel hebben gefaald zowel in beleid als in de eigen fokkerij en willens en wetens rottigheid hebben gefokt? Die een enorme investering hebben gedaan?
Het lijden van hun eigen honden niet zien?
En verder had ik alleen de VDH meneer opgezocht, die is commissaris africhting geweest. De hond is niet helemaal te zien, maar ik ga er vanuit dat een werklijn DH een beetje aardig in elkaar steekt.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Zouden dan dat handjevol fokkers niet gewoon beter uit de rasvereniging kunnen gaan ? Wat voor zin heeft het dan nog om lid te blijven?
- under the red sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Er is in ieder geval een financieel belang, je betaalt een toeslag per nest als je geen lid bent van de rasvereniging.truusje schreef:Zouden dan dat handjevol fokkers niet gewoon beter uit de rasvereniging kunnen gaan ? Wat voor zin heeft het dan nog om lid te blijven?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ruim 30% en de wachtlijsten zijn lang.DeDiana schreef:Van alle honden in Nederland is dacht ik nog geen 20% een rashond, dus ik vraag me af of mensen inderdaad het liefst een rashond willen
Volgens mij vergeet je de helft.dagmar88 schreef:Arjan sterk van commedia, voorzitter/fokaangelegenheden vindt dat de regels binnen de vereniging niet ver genoeg gaan.
Om de ademhaling van de mops te verbeteren, heeft hij een halve staffordshire bull terrier met ernstig stenotische neusgaten aangekocht. Hij hoopt dat het veel goeds gaat brengen.
Ja, zijn vrouw heeft een mop x staff aangekocht. En ze heeft (zij fokt, niet hij) een nest gefokt van mops x shiba.
Je krijgt die zaken niet in één generatie goed.
Arjen Sterk zelf heeft de zaak een paar jaar geleden aangezwengeld bij het ministerie. Die heeft de nulmeting erdoor gedrukt.
En hij heeft de druk erop gehouden zodat nu de regels van het ministerie er zijn aangaande de handhaving.
En als die dingen doet hij ondanks het feit dat hem dat allemaal niet in dank wordt afgenomen. Oh, zijn vrouw wordt het fokken van de outcross-pups ook niet in dank afgenomen trouwens. En uiteraard vindt "men" het dan nodig dat te vertellen.
Maar omdat ze beiden geloven dat domweg selectie op beter hoofden niet genoeg is hebben ze hiervoor gekozen. Een groot deel van de fokkers vindt het onzin. Die mopsen zijn topfit, namelijk.
Dat je er van alles van vindt, best. Maar als er toch mensen hun best doen om een ras weer beter in elkaar te laten steken zijn het deze mensen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is het ook niet.Kells schreef:Dat doen we niet omdat we een honderd jarige vereniging niet overboord willen kieperen. Binnen mijn ras is er een nieuwe generatie opgestaan met jonge mensen die echt iets kunnen betekenen. Ze doen aan veldwerk en aan outcross en dat draag ik een warm hart toe. Dat show gebeuren is, denk ik, over een paar jaar echt niet meer belangrijk. Er is nu al geen mens meer die daar nog veel waarde aan hecht.truusje schreef:Zouden dan dat handjevol fokkers niet gewoon beter uit de rasvereniging kunnen gaan ? Wat voor zin heeft het dan nog om lid te blijven?
Het is gewoon een sport net als alle andere.
Maar als dat bestuur je zo dwars zit, wip ze dan. Wat is het probleem?
- Maeve
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Maar een rasvereniging heeft toch niks te zeggen over welke reuen fokkers gaan kiezen?Kells schreef:Ja en dan verwacht je dat ze dit gaan doen?truusje schreef:Wilde gok hoor...fokkers?
truusje schreef:Persoonlijk zou ik als rasvereniging meer gaan inzetten aan goede voorlichting over fokken aan hun leden.
Het wordt binnen onze RV behoorlijk gestimuleerd hoor, om verder te kijken dan de landsgrenzen. Juist door het bestuur. Maar mensen moeten het zelf doen, en dan merk je dat een klein deel dat doet en een groter deel vooral afwacht wat er aan nieuw bloed geïmporteerd wordt zodat ze dat eens kunnen overwegen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat hoeft ook niet maar ik word altijd een beetje narrig van zulke stellingen.Kells schreef:Dat is een heel verhaal en dat ga ik hier niet ophangen.Marjoleine schreef:Maar als dat bestuur je zo dwars zit, wip ze dan. Wat is het probleem?
Als je er klaar mee bent, dan hop. Coupe plegen, kwestie van stiekem een meerderheid bij elkaar scharrelen (meestal is 20 man zát, er komt toch geen kip) en klaar.
Dat kan hoor. Alleen moet je het dan zelf gaan doen. Dat weer wel.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee gelukkig niet zeg...maar een rv zou meer moeten investeren in goede voorlichting over inteelt,lijnteelt, outcross. Wat de gevolgen zijn op langer termijn enz. Omdat ik vermoed dat er best wat fokkers zijn die geen idee hebben wat ze doen, idd lid zijn vanwege geen bijdrage aan de Raad en de de kampioenen gebruiken. Want ze hebben maar 1 of 2 teven en ja daar moet dan wel de kampioen op natuurlijk.Maeve schreef:Maar een rasvereniging heeft toch niks te zeggen over welke reuen fokkers gaan kiezen?Kells schreef:Ja en dan verwacht je dat ze dit gaan doen?truusje schreef:Wilde gok hoor...fokkers?
Het wordt binnen onze RV behoorlijk gestimuleerd hoor, om verder te kijken dan de landsgrenzen. Juist door het bestuur. Maar mensen moeten het zelf doen, en dan merk je dat een klein deel dat doet en een groter deel vooral afwacht wat er aan nieuw bloed geïmporteerd wordt zodat ze dat eens kunnen overwegen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat heet democratie.Kells schreef:Dat is precies wat er eerder gebeurde en die mensen zitten nog steeds in het bestuur. Wij, fokkers van werklijnen zijn een minderheid.
Meer mensen ronselen dus.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Cockers toch?truusje schreef:Nee gelukkig niet zeg...maar een rv zou meer moeten investeren in goede voorlichting over inteelt,lijnteelt, outcross. Wat de gevolgen zijn op langer termijn enz. Omdat ik vermoed dat er best wat fokkers zijn die geen idee hebben wat ze doen, idd lid zijn vanwege geen bijdrage aan de Raad en de de kampioenen gebruiken. Want ze hebben maar 1 of 2 teven en ja daar moet dan wel de kampioen op natuurlijk.
Er zijn twee RV's die wat doen. En twee die niks doen, waarvan er een niet meer bestaat.
Ik ben het met je eens hoor, maar mensen zitten vaak te wachten tot het gebeurt. Ja, dat gaat dus niet werken.
- dagmar88
- Zeer actief
Ik vergeet niks, ik weet alleen wat op hun website staat. Op wiens naam de kennel ook staat, ze presenteren zich consequent gezamenlijk.Marjoleine schreef:Volgens mij vergeet je de helft.dagmar88 schreef:Arjan sterk van commedia, voorzitter/fokaangelegenheden vindt dat de regels binnen de vereniging niet ver genoeg gaan.
Ja, zijn vrouw heeft een mop x staff aangekocht. En ze heeft (zij fokt, niet hij) een nest gefokt van mops x shiba.
Je krijgt die zaken niet in één generatie goed.
Arjen Sterk zelf heeft de zaak een paar jaar geleden aangezwengeld bij het ministerie. Die heeft de nulmeting erdoor gedrukt.
En hij heeft de druk erop gehouden zodat nu de regels van het ministerie er zijn aangaande de handhaving.
En als die dingen doet hij ondanks het feit dat hem dat allemaal niet in dank wordt afgenomen. Oh, zijn vrouw wordt het fokken van de outcross-pups ook niet in dank afgenomen trouwens. En uiteraard vindt "men" het dan nodig dat te vertellen.
Maar omdat ze beiden geloven dat domweg selectie op beter hoofden niet genoeg is hebben ze hiervoor gekozen. Een groot deel van de fokkers vindt het onzin. Die mopsen zijn topfit, namelijk.
Dat je er van alles van vindt, best. Maar als er toch mensen hun best doen om een ras weer beter in elkaar te laten steken zijn het deze mensen.
En als iemand echt denkt dat je de mops beter in elkaar kunt laten steken door dit, houdt het wel op.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Want?dagmar88 schreef:Ik vergeet niks, ik weet alleen wat op hun website staat. Op wiens naam de kennel ook staat, ze presenteren zich consequent gezamenlijk.
En als iemand echt denkt dat je de mops beter in elkaar kunt laten steken door dit, houdt het wel op.
Die hond heeft een beter achterhoofd en een voorsnuit.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Die neus is beter dan van de meeste mopsen. Nee, hij is niet goed, maar de voorsnuit is existent. Die is er gewoon.Cleva schreef:Die neus zit nog steeds potdicht.
Zelfde hondje, naast een mops. Het is domweg al beter. Je kunt niet van 0 naar 100 in één keer.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja cockers idd.Marjoleine schreef:Cockers toch?truusje schreef:Nee gelukkig niet zeg...maar een rv zou meer moeten investeren in goede voorlichting over inteelt,lijnteelt, outcross. Wat de gevolgen zijn op langer termijn enz. Omdat ik vermoed dat er best wat fokkers zijn die geen idee hebben wat ze doen, idd lid zijn vanwege geen bijdrage aan de Raad en de de kampioenen gebruiken. Want ze hebben maar 1 of 2 teven en ja daar moet dan wel de kampioen op natuurlijk.
Er zijn twee RV's die wat doen. En twee die niks doen, waarvan er een niet meer bestaat.
Ik ben het met je eens hoor, maar mensen zitten vaak te wachten tot het gebeurt. Ja, dat gaat dus niet werken.
Ben 25 jaar lid geweest van die club die nu niet meer bestaat. Is niet zo fijn aan haar einde gekomen.
Nu ben ik dus rasverenigingsloos en zit in dubio...wel of niet. Wat brengt het mij nog?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ik hoorde zoiets. Heel vervelend.truusje schreef:Ja cockers idd.
Ben 25 jaar lid geweest van die club die nu niet meer bestaat. Is niet zo fijn aan haar einde gekomen.
Nu ben ik dus rasverenigingsloos en zit in dubio...wel of niet. Wat brengt het mij nog?
Maar enfin, er zijn er nog drie dus.
Of je doet het zonder.
Ik weet niet wat het jou brengt, ik kan niet voor jou spreken. Ik ken graag de mensen in een ras en dan is de keuze ruim, volgens mij.
Maar waarom er drie over zijn, geen idee, ik weet niet waarom die zijn ontstaan.
Ik hecht aan samenwerking, maar goed, ik heb een heel ander ras.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zou ook niet mijn keuze zijn, maar daar ging het niet over dacht ik.Nanna schreef:Waarom je er in vredesnaam een in aanleg agressief ras als de Stafford in gaat mikken is totally beyond me.
Kan de shiba je goedkeuring wel wegdragen?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat vind ik dus niks. Ik heb het sowieso niet op meutehonden, dat geloei en gejakker achter luchtjes aan, niet mijn ding.Nanna schreef:Haha! Nee, eigenlijk ook niet want dat vind ik ook autistische klootzakkenMarjoleine schreef:Dat zou ook niet mijn keuze zijn, maar daar ging het niet over dacht ik.Nanna schreef:Waarom je er in vredesnaam een in aanleg agressief ras als de Stafford in gaat mikken is totally beyond me.
Kan de shiba je goedkeuring wel wegdragen?![]()
Ik vond die Beagle wel prima eigenlijk.
Maar goed, dat is er zo uit. Net als de andere trekjes van andere rassen die jou dan weer niet aanstaan.
Ik zie het bij mijn eigen honden. Ik zie er wat van terug maar nauwelijks de moeite. En dat is al in F2.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Lijkt een mops op een shiba? Gut.Cleva schreef:Dat stompzinnige gezeik over dat het er niet genoeg op lijkt terwijl je juist iets anders wil is de hele ziekte,
Welk resultaat precies?Maak je nou eens gewoon verantwoordelijk voor je resultaat in plaats van je ongetwijfeld goede bedoelingen.
Mijn resultaten zijn prima, hoor.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Cleva schreef:Maak je nou eens gewoon verantwoordelijk voor je resultaat in plaats van je ongetwijfeld goede bedoelingen.
Welk resultaat precies?
Mijn resultaten zijn prima, hoor.
Wat heeft het een met het ander te maken?Zei de vleeskeurende slager.
Jij hebt nul idee van wat ik doe dus waar baseer je dit soort uitspraken op?
Met je grote bek.
edit: quote gerepareerd
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 23 apr 2019 00:11, 3 keer totaal gewijzigd.
- Maeve
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Tegen dat soort kun je investeren tot je een ons weegt.truusje schreef:Nee gelukkig niet zeg...maar een rv zou meer moeten investeren in goede voorlichting over inteelt,lijnteelt, outcross. Wat de gevolgen zijn op langer termijn enz. Omdat ik vermoed dat er best wat fokkers zijn die geen idee hebben wat ze doen, idd lid zijn vanwege geen bijdrage aan de Raad en de de kampioenen gebruiken. Want ze hebben maar 1 of 2 teven en ja daar moet dan wel de kampioen op natuurlijk.Maeve schreef:Maar een rasvereniging heeft toch niks te zeggen over welke reuen fokkers gaan kiezen?Kells schreef:Ja en dan verwacht je dat ze dit gaan doen?truusje schreef:Wilde gok hoor...fokkers?
En dat zeg ik uit ervaring, want wij hebben zo'n RV die daar voorlichting over geeft. We hadden vorig jaar nog een lezing over diversiteit door Pieter Oliehoek. Het groepje fokkers dat er was, waren veelal al de mensen die hun best doen. De fokkers met of 1 of 2 waar altijd de kampioen uit dezelfde lijn op moet zie je niet op dat soort dagen. En degene die bij de lezing waren gaan in sommige gevallen ook nog gewoon voor herhaalcombi's trouwens

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Kijk, dat je dit soort truken uithaalt moet je lekker zelf weten.Cleva schreef:Oh god, nou gaat het over de maat van mijn bek.
Kennelijk heb je een hiërarchie in gedachten genomen.
Maar je hebt geen idee van wat ik doe. Dus laat dat er lekker buiten.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt geen flauwe notie.Cleva schreef:Was het maar zo'n feest. Ik kijk er dwars doorheen.Marjoleine schreef:Maar je hebt geen idee van wat ik doe.
Met je voorlezen uit andermans werk.
Lachwekkende blaaskaak.
Maar ga jij de wereld maar redden hoor. Eikeltje.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Cleva schreef:Oke.
Goed, terug naar het onderwerp.
Ik denk dat andere mensen dan tot nu toe (!) moeten gaan bedenken hoe je nou zorgt voor een op eigenschappen gefokte hond.
Weten wat je wil (en gezondheid is dan niet onderhandelbaar, ook niet in de zin van "Beter dan wat het was.") en daar vanuit via een totaal nieuwe populatie naar streven.
Dat is echt niet zo heel erg moeilijk. Draagvlak creëren is moeilijker dan het fokken zelf.
Zet nou eens een stam van 5000 gezonde honden op zonder te selecteren en haal je rasfetisj daar doorheen.
Alleen de wenselijke raskenmerken meenemen en verder niets.
Dat is echt niet moeilijk. Je hebt alleen een beetje visie nodig.
Minder moeilijk dan met een lepeltje lulcompleta een heel ras willen redden in ieder geval.
Sowieso minder moeilijk dan alle ogen op kwatta trekken en er een mooi puntje aan te lullen in een of ander zaaltje of een blaadje een faillissement in sturen.
Oke best een goed idee...alleen wie bepaalt die wenselijke raskenmerken? Is dat 1 persoon of 2 of toch meer? Wie heeft die visie? 5000 honden dat is nogal wat...er zal dan toch echt een goede vorm van samenwerking moeten zijn. Een soort van vereniging dus...
Zou het een verschil kunnen uitmaken als de keurmeester nu eens zijn nek uitsteekt en de gedrochten een g tje geeft? Dan wordt het plots toch echt minder aantrekkelijk denk ik.
- under the red sky
- Zeer actief
- Contacteer:
Maeve schreef:Maar een rasvereniging heeft toch niks te zeggen over welke reuen fokkers gaan kiezen?
Ik zou bijna denken dat we lid zijn van verschillende verenigingen... Er worden reuen geadviseerd uit eigen gelederen, er worden reuen afgeraden omdat de eigenaar geen vriendjes is met het bestuur en de voorzitter zegt letterlijk dat de rv er niet is voor de fokkers. Ik blijf lid om stemrecht te hebben als dat nodig is en omdat ik weet dat ze ons graag zien vertrekken. Ik bezoek trouwens ook zeer regelmatig lezingen en kom zelden een tollerfokker tegen.Maeve schreef: Tegen dat soort kun je investeren tot je een ons weegt.
En dat zeg ik uit ervaring, want wij hebben zo'n RV die daar voorlichting over geeft. We hadden vorig jaar nog een lezing over diversiteit door Pieter Oliehoek. Het groepje fokkers dat er was, waren veelal al de mensen die hun best doen. De fokkers met of 1 of 2 waar altijd de kampioen uit dezelfde lijn op moet zie je niet op dat soort dagen. En degene die bij de lezing waren gaan in sommige gevallen ook nog gewoon voor herhaalcombi's trouwens
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind het een soort zichzelf vernietigend iets. Je kan tegen dingen zijn. Zaken tegenhouden en vinden dat alles moet blijven wat het is en dan vernietigen de honden zichzelf en wil niemand er meer een en roepen ze boe...als ze geshowd worden.
Hoe dwarser het bestuur van de vereniging hoe sneller rasjes kapot gaan. Dus kies maar.
Ik vind om de mops te verbeteren de beagle en de Shiba en de Stafford niks. Allemaal super typische gevallen met heel vreemd gedrag.
Gooi er gewoon een cocker Spaniel of pincher doorheen. Iets aardigs en iets niet zo overdreven vreemd kwa gedrag.
Hoe dwarser het bestuur van de vereniging hoe sneller rasjes kapot gaan. Dus kies maar.
Ik vind om de mops te verbeteren de beagle en de Shiba en de Stafford niks. Allemaal super typische gevallen met heel vreemd gedrag.
Gooi er gewoon een cocker Spaniel of pincher doorheen. Iets aardigs en iets niet zo overdreven vreemd kwa gedrag.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Vreemde uitspraak van die voorzitter...een RV is toch juist voor de fokkers, althans zou het moeten zijn.
Mss domme vraag, maar wordt een RV gecontroleerd door Raad. Ik bedoel dan echt gecontroleerd?
Mss domme vraag, maar wordt een RV gecontroleerd door Raad. Ik bedoel dan echt gecontroleerd?
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Waarom kan dat eigenlijk niet? Het kán volgens mij wel, maar men (veel rashondenfokkers) wíl het niet. Dat is wat anders.Marjoleine schreef:Het is domweg al beter. Je kunt niet van 0 naar 100 in één keer.
Als het al lang vijf voor twaalf is geweest, moet je denk ik ook wel. 'Al beter' lijkt me dan verre van genoeg.
-
- Zeer actief
DeDiana schreef:Waarom kan dat eigenlijk niet? Het kán volgens mij wel, maar men (veel rashondenfokkers) wíl het niet. Dat is wat anders.Marjoleine schreef:Het is domweg al beter. Je kunt niet van 0 naar 100 in één keer.
Als het al lang vijf voor twaalf is geweest, moet je denk ik ook wel. 'Al beter' lijkt me dan verre van genoeg.
Inderdaad. Natuurlijk kan dat wel. Mopsen doen we niet meer. Vanaf nu alleen de F1 hondjes op een show want wij zijn bezig met ons ras. Klaar. Mopsen nodig om F1 te fokken en je bent in letterlijk 1 generatie van je gezeik af. Daarna mag de oude garde mopsen er weer in gefokt worden maar alleen x een F1 of verder stap van het enorme outcross project. Vanaf die datum alleen honden op show die vreemd bloed dragen.
Ik zeg gooi er pomsky in. Na 2 generaties heb je waarschijnlijk hele leuke hondjes.
- Zamunda
- Zeer actief
Willen dat een gedrocht een 'g' krijgt, 'goed'... dan ben je toch alle realiteit verloren?truusje schreef:Zou het een verschil kunnen uitmaken als de keurmeester nu eens zijn nek uitsteekt en de gedrochten een g tje geeft? Dan wordt het plots toch echt minder aantrekkelijk denk ik.