Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy leren geen behoefte in onze tuin te doen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

kevers
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Witte Zwitserse Herder (vanaf mei)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kevers »

Hoi allemaal,

Zoals gezegd mogen we in mei onze witte herder verwelkomen. We hebben er erg veel zin in. Onder het mom, een goede voorbereiding is het halve werk ben ik mij aan het inlezen in wat ik wel en niet wil dat onze puppy leert. Een van die dingen is plassen en poepen in de achtertuin. Voor stadse begrippen hebben wij een redelijke tuin van zo'n 60m2. Wij zitten en leven daar echter graag in. Het stuk gras is ook niet zo heel erg groot. Ik wil dus eigenlijk vanaf het begin af aan duidelijk maken dat de achtertuin niet is om in te plassen of te poepen. Maar hoe maak je nou het verschil duidelijk tussen het ene of het andere grasveldje? Ik ben erg benieuwd naar de tips die jullie hier voor hebben.

Alvast bedankt!
S@ndr@
Zeer actief

Re: Puppy leren geen behoefte in onze tuin te doen

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou het in eerste instantie alleen maar handig vinden om de hond ook in de tuin te kunnen doen, je moet zo vaak even, later als ze wat groter zijn kun je het ze vrij makkelijk weer afleren is mijn ervaring. maar zelf vind ik het handig als de hond het wel in de tuin wil doen.. mochten ze eens ziek zijn ( racekak of zo) midden in de winter en t is koud en zo en ze willen niet in de tuin, ben je dus altijd verplicht om te gaan lopen en ik ben dan heel blij met mijn thuis, deurtje open , hond eruit en klaar :wink:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tara schreef:Je leert het een hond net zoals je het binnen aanleert: alert zijn en proberen te voorkomen dat het gebeurt.
Verder zou ik me er niet zo druk om maken, het is juist wel fijn als je hond bij hoge nood wél iets in de tuin durft te doen. Bij een krijsende diarree-aanval ga je daar blij mee zijn hoor.
Ja, precies ;-) Ik heb Mila na zo'n krijsende diarreeaanval die 2,5 dag en nacht duurde, juist geleerd dat ze ook in de tuin mocht plassen of poepen. Want na twee nachten elke twee uur aankleden, met hond de straat op omdat ze écht niets in de tuin wilde doen, was ik echt aan het einde van mijn Latijn. Even de tuindeur openzetten is dan toch wel veel fijner.
Ik heb haar overigens nooit afgeleerd om haar behoeftes in de tuin te doen, maar haar als pup wel zindelijk gemaakt door steeds naar het grasperkje aan de overkant van de straat te lopen en niet de tuin in. Zij heeft het dus helemaal uit zichzelf nooit in de tuin gedaan.
Ook Amy, die met 1 jaar bij mij kwam en de eerste maand nog niet kon wandelen en dus haar behoeftes wel in de tuin móest doen, is zodra ze wel kon wandelen alles gewoon tijdens de wandeling gaan doen en niet meer in de tuin. Dat doet ze echt alleen in geval van heel hoge nood, maar liever niet en dan in het verste uiteinde van de tuin, zover mogelijk van het huis af.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Tara schreef:Je leert het een hond net zoals je het binnen aanleert: alert zijn en proberen te voorkomen dat het gebeurt.
Verder zou ik me er niet zo druk om maken, het is juist wel fijn als je hond bij hoge nood wél iets in de tuin durft te doen. Bij een krijsende diarree-aanval ga je daar blij mee zijn hoor.
Precies dit, moeilijker is het niet. Maar eens met jou en anderen: het is soms toch wel heel erg prettig als je niet per sé de straat op hoeft en gewoon even de deur open kan zetten.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Meeste honden zullen vanzelf als ze betere controle over die sluitspieren hebben de boel ver genoeg van huis willen doen. Elco mocht met 5 maanden echt nog wel in de tuin poepen, maar meneer stond bij de poort te piepen dat hij toch echt heel nodig moest. Hier is de regel nu in principe dat er zolang het licht is niet in de tuin gepoept/geplast wordt. In het donker mag dat wel en zeker bij hoge nood. Als het licht is, geven ze toch wel de voorkeur om ook bij hoge nood naar het grasveld aan de andere kant van de doorgaande weg te gaan en niet in de tuin of op het grasveld aan deze kant van de doorgaande weg (doorgaande weg is zo'n 150 meter hier vandaan). Dus ik zou gewoon lekker beginnen met ook in de tuin te laten poepen en plassen als pup en als de controle er is (met een half jaar tot een jaar) pas corrigeren voor poepen/plassen in de tuin, als dat nog nodig is
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Alle pups mogen hier in de tuin poepen en plassen en geen enkele doet t nu nog. De jongste is 7 maanden en doet t al niet meer sinds hij 4 maanden was. Mijn ervaring is dus dat je t niet hoeft af te leren als je er niet zo'n ding van maakt...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:Alle pups mogen hier in de tuin poepen en plassen en geen enkele doet t nu nog. De jongste is 7 maanden en doet t al niet meer sinds hij 4 maanden was. Mijn ervaring is dus dat je t niet hoeft af te leren als je er niet zo'n ding van maakt...
En ze voldoende uitlaat zodat ze ook daadwerkelijk de gelegenheid hebben om zich te ontlasten. Als je maar twee keer per dag je hond uitlaat moet je niet raar opkijken als je op je tuinpad in een dampende drol stapt.
Klopt ik ging er na ieder slaapje mee naar buiten en als ie veel gespeeld had. Binnen no time ging hij zelf al voor de deur staan... dat moet je dus dan wel zien maar ze geven t vroeg aan. De jongste was een winterpup dus bij hem stond de deur niet fulltime open zoals bij de anderen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Vooropgesteld, er zijn verschillende manieren om je pup zindelijk te maken en daarbij is het ook wel afhankelijk van hoe je woont, bijv. op een flat, of huis met grote tuin of juist kleine tuin...

Ik zelf zou de pup dus juist niet de tuin laten gebruiken (zeker als je ook kleine kinderen hebt), al kan het wel zonder probleem, waarom zou je eerst iets toelaten wat je dan later weer moet gaan verbieden...
Iets 'aanleren' is tenslotte een stuk makkelijker dan later weer iets 'afleren'.
Maar goed, dat is mijn mening.

Vanaf dag 1 de pup direct na zijn standaard handelingen (slapen, spelen, eten) oppakken en mee naar buiten nemen en pás op gras/grond (niet betegeld/stenen) zijn behoeftes laten doen. Moet je buiten een stukje lopen voor je bij gras/grond bent moet je daar dus wel rekening mee houden.
Buiten aangekomen op de plek waar hij zijn behoeftes mag doen de pup neerzetten en vanaf daar laten lopen en ook niet meer oppakken. Zodra de pup zijn behoefte doet (op de voor jou juiste ondergrond) deze uitbundig belonen, hetzij met wat lekkers, een aai over zijn bol, even spelen. Je laat de pup op deze manier weten dat zijn gedrag (de behoeftes doen) iets positiefs oplevert. Doet hij het op een 'verkeerde' ondergrond, bijv. de stoep of de straat dan negeer je dat (dus levert het voor de hond niks positiefs op).
Honden die vanaf dag 1 aangeleerd krijgen om op een bepaalde ondergrond hun behoeftes te doen zullen dit vaak ook hun hele leven blijven doen (al kun je dat gedrag ook weer 'omturnen'), uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Houd er vooral ook rekening mee dat de pup pas ná de eerste paar maanden dat hij bij jou is volledige controle over de kringspieren gaat krijgen (pas vanaf een maand of 7/8) dus vaak uitlaten is daarbij essentieel om ongelukjes te voorkomen en succes te boeken (daarom heeft het die eerste tijd ook totaal geen zin om er aandacht aan te besteden als het toch een keer fout gaat).
Daarbij zijn er ook nog eens zat pups/jonge honden die met een jaar of nog later pas echt volledig zindelijk worden (in zulk geval is de tuin dan wel een uitkomst) en er zijn er ook die dat schijnbaar nooit helemaal worden...

Heel veel plezier en succes met je pup straks...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tony schreef: Iets 'aanleren' is tenslotte een stuk makkelijker dan later weer iets 'afleren'.
Nee. Een pup wil zijn eigen plek niet bevuilen. Dat begint heel klein en wordt naarmate de hond groter wordt en meer beheersing krijgt verder uitgebouwd. Dus van de slaapplaats, naar een deel van de woonkamer, naar het huis en vervolgens de tuin.
Daar komt geen aan of afleren aan te pas, dat gaat vanzelf.
Net als hun behoeften doen op gras of in de struiken trouwens.

Wat een spastisch gedoe allemaal. Het is leuk hoor, een pup.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

dagmar88 schreef:Nee. Een pup wil zijn eigen plek niet bevuilen.
Normaal gesproken niet nee, ik heb er echter zat gekend die dat schijnbaar niet wisten... :roll:

Eveneens zat kennelhonden gekend (niet mijn eigen) die hun behoefte alleen in hun kennel deden, daarbuiten deden ze niks... (is wel weer redelijk makkelijk anders aan te leren... mits je er dan de tijd voor neemt...

Sinds wanneer is antwoord geven op een gestelde vraag spastisch gedoe !? :scratch:
Of is dat alleen het geval als iemand antwoord geeft wat niet strookt met je eigen opvatting daarover...?

Iemand stelt een vraag en wilt graag dat de hond niks in hun eigen tuin doet, dan leer je dat de pup toch meteen goed aan... (en geef je niet als antwoord 'gewoon in de tuin', want dat is net hetgeen wat de TS niet wil...)
Neem bijv. bazen die helemaal geen tuin hebben (bijvoorbeeld op een flat), die moeten dat dan toch ook op een andere manier doen en dan gaat dat toch ook prima !?
Iemand mét tuin kan dus de pup makkelijk zindelijk maken zonder zijn/haar tuin daarvoor te gebruiken... :19:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik zou de hond niet de gelegenheid geven in de tuin te plassen, behandel je tuin alsof t je huiskamer is. Dus tig keer per dag je hond laten plassen op de uiteindelijke plek buiten je tuin, nooit je laten verleiden de tuin te gebruiken. Hier doen ze nooit iets in de tuin, en inderdaad, bij diarree ga ik ook altijd met ze uit. Nooit een probleem geweest.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tony schreef:Sinds wanneer is antwoord geven op een gestelde vraag spastisch gedoe !? :scratch:
Je aanpak. Daar mag ik dan weer wat over zeggen, zo werkt een forum.

En ja, vooral vooraf alles wat niet volgens het boekje verloopt overdenken en indekken. Daar wordt het gezellig van.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik heb ook nooit gewild dat de tuin als poep- en plasplek gebruikt zou worden.
Persoonlijk vind ik het echt niet fijn, honden die in achtertuintjes plassen en poepen. Te vaak gezien en vooral geroken dat het net ff te lang niet opgeruimd wordt.
Bovendien loop ik zelf heel graag op blote voeten door mijn tuin te banjeren...

Habibi heeft het ook eigenlijk nooit in de tuin gedaan.

De plek om te poepen en te plassen was toentertijd op een grasveldje dicht bij hui

In het begin gingen we daar echt tig keer per dag heen.
Ook dírect bij opstaan, en als allerlaatste voor het naar bed gaan. Ook als we net met haar uitgeweest waren, en zagen dat ze weer in de plashouding wou gaan zitten, of er wat gedrentel was.
En dus ook als we in de tuin zaten, gewoon geen enkel verschil tussen binnen in huis en buiten in de tuin.
In het begin was dat denk ik wel een keer of 10-15 per dag.

Op het grasveldje intens belonen.
In huis of tuin weinig mee doen. Dat je het niet fijn vind merkt de hond toch al wel aan je lichaamstaal, dat verberg je niet voor een hond.

Habibi is heel netjes zindelijk. Doet het écht niet in de tuin.

Heeft ook nadelen, zoals bijvoorbeeld op vakantie en als ik eens op visite ben, moet ik haar echt vertellen waar ze wél mag. Anders zal ze niet snel wat doen.
Want gras betekent voor haar dus niet automatisch dat het toegestaan is.
Als ze eenmaal weet dat het ergens wel mag, hoef ik dat ook niet iedere keer te herhalen. Dan weet ze dat gewoon.
Gelukkig kent ze de woorden voor plassen en poepen wel heel goed, ze doet het bijna op commando.

Voor wedstrijden wel weer handig, in de obedience levert het nl diskwalificatie op als ze tijdens de wedstrijd hun behoeften doen. En die wedstrijden zijn vaak op gras...
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Mijn honden mogen het hier in de tuin doen. Het komt echt wel eens goed uit bij het ziek zijn van honden of jezelf.
Maar ik laat ze natuurlijk wel gewoon uit, dus vaak gebeurd het niet.
En ze zijn vaak bij mijn ouders, daar doen ze het beide absoluut niet.
Ik zou lekker overdag wel zoveel mogelijk je best doen in het buiten de deur laten plassen, maar voor de noodmomenten snachts lekker de tuin in
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik heb het in de tuin doen juist aangemoedigd, maar alsnog doet ze (en Ninthe in het verleden ook) het muurverf tijdens het uitlaten. Het is vaak sneller om het pakje even tot halverwege op en neer te lopen voor de late avondplas dan ze aan te moeten moedigen tot in de Tijn plassen, zeker als de om 19 uur nog geweest is. Maar als ze ziek is, of als ik dat ben, is het wel heel fijn dat ze het wel doet. Overigens een tuin van bijna 400m2, dus niet slechts een paar m2.
Tony
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Tony schreef:Sinds wanneer is antwoord geven op een gestelde vraag spastisch gedoe !? :scratch:
Maar dat kon ik uit jouw reactie niet opmaken, en tuurlijk mag je daar wat over zeggen, graag zelfs... Scheelt alleen als het dan ook duidelijk is. :wink:

Maar goed, mijn aanpak... Volgens mij vertel ik niet veel anders als wat je normaal doet met zindelijk maken als je geen tuin zou hebben !?

Overigens zat topics over zelflerend gedrag hier op het forum, en juist dat is hetgeen wat ik dus aanhaal. Belonen bij vertonen juist gedrag (behoefte doen op gewenste plekken), en negeren indien dat niet het geval is... Een pup pakt dat heel gauw op en dan heb je toch bereikt wat je wilt hebben...
Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat daar mis mee is maar ik hoor het graag (zodat ik ook begrijp wát er dan eventueel mis mee is...)
Tony
Zeer actief

Cleva schreef:Ja, maar wat leer je dan aan? Het buiten plassen toch?
Waarom zou je dat dan ingewikkeld maken door verschillende varianten op "buiten" te gaan zitten verzinnen?
Ik heb mijn post nog eens nagelezen maar welke varianten 'verzin' ik dan ?
Ben oprecht benieuwd hoe jij het dan ziet met een pup zindelijk maken als men niet over een tuin beschikt ? Ik lees ook al enkele jaren mee hier en ook jou reacties dus (en de vaak ook zeer verhelderende inzichten die je daar bij plaatst), maar volgens mij adviseer je in zulk geval (geen tuin) niet veel anders als wat ik nu gedaan heb, maar als dat niet zo is (omdat ik verkeerd gelezen/geïnterpreteerd heb) dan hoor ik dat graag. :wink:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

dagmar88 schreef:
Tony schreef: Iets 'aanleren' is tenslotte een stuk makkelijker dan later weer iets 'afleren'.
Nee. Een pup wil zijn eigen plek niet bevuilen. Dat begint heel klein en wordt naarmate de hond groter wordt en meer beheersing krijgt verder uitgebouwd. Dus van de slaapplaats, naar een deel van de woonkamer, naar het huis en vervolgens de tuin.

Dat inderdaad. Onze terrein honden die dus enkel onze ruime tuin ter beschikking hebben doen alles netjes zo ver mogelijk van hun en onze woon omgeving af.

Niks aangeleerd vanzelf zo gegroeid
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik heb een eigen plekje voor ze gemaakt in de tuin, een zandbakje, daar mochten ze hun behoefte doen buiten het uitlaten om. Iedere paar weken het plekje kleiner maken en op een gegeven moment is het weg. Zo is het makkelijk schoon te houden en weten ze dat ze het in de rest van de tuin niet moeten doen, win win :ok:
Verder doen ze het nooit in de tuin, met uitzondering van acute spuitpoep, dan is de tuin sneller dan m’n schoenen aantrekken e.d.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tony schreef:Vooropgesteld, er zijn verschillende manieren om je pup zindelijk te maken en daarbij is het ook wel afhankelijk van hoe je woont, bijv. op een flat, of huis met grote tuin of juist kleine tuin...

Ik zelf zou de pup dus juist niet de tuin laten gebruiken (zeker als je ook kleine kinderen hebt), al kan het wel zonder probleem, waarom zou je eerst iets toelaten wat je dan later weer moet gaan verbieden...
Iets 'aanleren' is tenslotte een stuk makkelijker dan later weer iets 'afleren'.
Maar goed, dat is mijn mening.

Vanaf dag 1 de pup direct na zijn standaard handelingen (slapen, spelen, eten) oppakken en mee naar buiten nemen en pás op gras/grond (niet betegeld/stenen) zijn behoeftes laten doen. Moet je buiten een stukje lopen voor je bij gras/grond bent moet je daar dus wel rekening mee houden.
Buiten aangekomen op de plek waar hij zijn behoeftes mag doen de pup neerzetten en vanaf daar laten lopen en ook niet meer oppakken. Zodra de pup zijn behoefte doet (op de voor jou juiste ondergrond) deze uitbundig belonen, hetzij met wat lekkers, een aai over zijn bol, even spelen. Je laat de pup op deze manier weten dat zijn gedrag (de behoeftes doen) iets positiefs oplevert. Doet hij het op een 'verkeerde' ondergrond, bijv. de stoep of de straat dan negeer je dat (dus levert het voor de hond niks positiefs op).
Honden die vanaf dag 1 aangeleerd krijgen om op een bepaalde ondergrond hun behoeftes te doen zullen dit vaak ook hun hele leven blijven doen (al kun je dat gedrag ook weer 'omturnen'), uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Houd er vooral ook rekening mee dat de pup pas ná de eerste paar maanden dat hij bij jou is volledige controle over de kringspieren gaat krijgen (pas vanaf een maand of 7/8) dus vaak uitlaten is daarbij essentieel om ongelukjes te voorkomen en succes te boeken (daarom heeft het die eerste tijd ook totaal geen zin om er aandacht aan te besteden als het toch een keer fout gaat).
Daarbij zijn er ook nog eens zat pups/jonge honden die met een jaar of nog later pas echt volledig zindelijk worden (in zulk geval is de tuin dan wel een uitkomst) en er zijn er ook die dat schijnbaar nooit helemaal worden...

Heel veel plezier en succes met je pup straks...
Je hoeft niets af te leren... dat gaat vanzelf. Ik heb ze t nooit verboden en toch doen ze t niet meer als ze een maand of 4 zijn ...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:

Dir dus... ik heb t ze nooit hoeven afleren dat stopt vanzelf
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tony schreef:
dagmar88 schreef:Nee. Een pup wil zijn eigen plek niet bevuilen.
Normaal gesproken niet nee, ik heb er echter zat gekend die dat schijnbaar niet wisten... :roll:

Eveneens zat kennelhonden gekend (niet mijn eigen) die hun behoefte alleen in hun kennel deden, daarbuiten deden ze niks... (is wel weer redelijk makkelijk anders aan te leren... mits je er dan de tijd voor neemt...

Sinds wanneer is antwoord geven op een gestelde vraag spastisch gedoe !? :scratch:
Of is dat alleen het geval als iemand antwoord geeft wat niet strookt met je eigen opvatting daarover...?

Iemand stelt een vraag en wilt graag dat de hond niks in hun eigen tuin doet, dan leer je dat de pup toch meteen goed aan... (en geef je niet als antwoord 'gewoon in de tuin', want dat is net hetgeen wat de TS niet wil...)
Neem bijv. bazen die helemaal geen tuin hebben (bijvoorbeeld op een flat), die moeten dat dan toch ook op een andere manier doen en dan gaat dat toch ook prima !?
Iemand mét tuin kan dus de pup makkelijk zindelijk maken zonder zijn/haar tuin daarvoor te gebruiken... :19:
Dan heb ik rare pups gehad allemaal die gewoon zelf gestopt zijn met 4 maanden om iets in de tuin te doen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Habibi schreef:Ik heb ook nooit gewild dat de tuin als poep- en plasplek gebruikt zou worden.
Persoonlijk vind ik het echt niet fijn, honden die in achtertuintjes plassen en poepen. Te vaak gezien en vooral geroken dat het net ff te lang niet opgeruimd wordt.
Bovendien loop ik zelf heel graag op blote voeten door mijn tuin te banjeren...

Habibi heeft het ook eigenlijk nooit in de tuin gedaan.

De plek om te poepen en te plassen was toentertijd op een grasveldje dicht bij hui

In het begin gingen we daar echt tig keer per dag heen.
Ook dírect bij opstaan, en als allerlaatste voor het naar bed gaan. Ook als we net met haar uitgeweest waren, en zagen dat ze weer in de plashouding wou gaan zitten, of er wat gedrentel was.
En dus ook als we in de tuin zaten, gewoon geen enkel verschil tussen binnen in huis en buiten in de tuin.
In het begin was dat denk ik wel een keer of 10-15 per dag.

Op het grasveldje intens belonen.
In huis of tuin weinig mee doen. Dat je het niet fijn vind merkt de hond toch al wel aan je lichaamstaal, dat verberg je niet voor een hond.

Habibi is heel netjes zindelijk. Doet het écht niet in de tuin.

Heeft ook nadelen, zoals bijvoorbeeld op vakantie en als ik eens op visite ben, moet ik haar echt vertellen waar ze wél mag. Anders zal ze niet snel wat doen.
Want gras betekent voor haar dus niet automatisch dat het toegestaan is.
Als ze eenmaal weet dat het ergens wel mag, hoef ik dat ook niet iedere keer te herhalen. Dan weet ze dat gewoon.
Gelukkig kent ze de woorden voor plassen en poepen wel heel goed, ze doet het bijna op commando.

Voor wedstrijden wel weer handig, in de obedience levert het nl diskwalificatie op als ze tijdens de wedstrijd hun behoeften doen. En die wedstrijden zijn vaak op gras...
Daar zou ik dus niet tegen kunnen ik ga niet vertellen dat ze mogen pissen of poepen. Ze doen t niet waar ze zelf zitten en dat is dus ook niet op de camping in Oostenrijk waar ze voor t eerst kwamen ongeacht of ze daar op gras zitten. Dat hoort bij hun plek dus daar doen ze van zichzelf al niks. Alles daarbuiten doen ze t gewoon zonder probleem. En opruimen in de tuin met pups ging direct dus dan hoef je er niet met blote voeten in te staan... 3 intacte reuen bij elkaar en ze markeren er niet eens ook nooit hoeven te verbieden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tony schreef:
dagmar88 schreef:
Maar dat kon ik uit jouw reactie niet opmaken, en tuurlijk mag je daar wat over zeggen, graag zelfs... Scheelt alleen als het dan ook duidelijk is. :wink:

Maar goed, mijn aanpak... Volgens mij vertel ik niet veel anders als wat je normaal doet met zindelijk maken als je geen tuin zou hebben !?

Overigens zat topics over zelflerend gedrag hier op het forum, en juist dat is hetgeen wat ik dus aanhaal. Belonen bij vertonen juist gedrag (behoefte doen op gewenste plekken), en negeren indien dat niet het geval is... Een pup pakt dat heel gauw op en dan heb je toch bereikt wat je wilt hebben...
Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat daar mis mee is maar ik hoor het graag (zodat ik ook begrijp wát er dan eventueel mis mee is...)
Op t balkon.. zo is mn dober zindelijk geworden op 3 hoog zonder lift.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik dank de hemel dat ze wat in de tuin doen. Daarom heb ik ze ook rap zindelijk en als ze ouder worden gaan ze vanzelf liefst verder van huis.
Maar ben ik een keer ziek dan is er die tuin.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Nou de vroegere reu van vrienden van ons heeft het echt nooit uit zichzelf afgeleerd. Hij plaste overal tegenaan ook in onze tuin. En bleef dat zijn hele leven doen. Ik vind dat echt niet fijn. Ik heb 1 pup gehad en daarna allemaal herplaatsers. De pup heb ik nooit in de tuin laten plassen en poepen. Nooit spijt van gehad. Met de herplaatsers (allemaal teven), ben ik gelijk begonnen met eerst buiten laten plassen en dan de tuin in. Is bij allemaal gelukt. Bij de een duurde het wat langer dan de ander. Maar ik vind het toch het makkelijkst om het nooit te laten doen. Dus met een pup eerst buiten plassen en dan de tuin in net als binnen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik dank de hemel dat ze wat in de tuin doen. Daarom heb ik ze ook rap zindelijk en als ze ouder worden gaan ze vanzelf liefst verder van huis.
De ellende is dat ze dat hier dan ook gewoon niet meer willen... Xanu moet er soms uit en dan staat ie letterlijk te krabben aan de voordeur terwijl de achterdeur wagenwijd openstaat.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

malinois schreef:
Marjoleine schreef:Ik dank de hemel dat ze wat in de tuin doen. Daarom heb ik ze ook rap zindelijk en als ze ouder worden gaan ze vanzelf liefst verder van huis.
De ellende is dat ze dat hier dan ook gewoon niet meer willen... Xanu moet er soms uit en dan staat ie letterlijk te krabben aan de voordeur terwijl de achterdeur wagenwijd openstaat.
Ja, zo heb ik er twee maar die gaan dan wel akkoord met de voortuin, dan duiken ze daar de heg in.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

malinois schreef:Je hoeft niets af te leren... dat gaat vanzelf. Ik heb ze t nooit verboden en toch doen ze t niet meer als ze een maand of 4 zijn ...
Alle honden die we tot nu toe hebben gehad en minstens drie keer per dag uit gingen zijn zich steeds heel af en toe in de tuin blijven ontlasten.
Nog voor onze eerste ronde 's ochtends zwier ik graag meteen de achterdeur open om het huis te verluchten en aangezien ik vroeg ga slapen kan het in zeldzame gevallen gebeuren dat ze zich ontlasten nog voor ik met ze buiten ga. Nu valt hier toch al niet met blote voeten het gras op te stappen omdat het stikt van de duivenstront en foeragerende bijen, dat scheelt.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

malinois schreef:
Tony schreef:
dagmar88 schreef:

Op t balkon.. zo is mn dober zindelijk geworden op 3 hoog zonder lift.
Ik woon ook 3 hoog met balkon maar mijn honden hebben daar nooit geplast. Als ik een tuin had met gras, prima dat je daar plast, maar ik ga het ook niet aanleren op een balkon.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”