Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moeder en pups

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Moeder en pups

Ongelezen bericht door malinois »

Een wolf met jongen

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
laeken schreef: Want in natuurfilms zie ik wolven nooit zo stijf en strak op kleine pups reageren.
Die zijn ook echt niet altijd vriendelijk, maar zitten niet vast in huis.
Ik kan er geen filmpje van vinden, wel van wat oudere pups in een onnatuurlijke setting.

En gewoon door etteren Afbeelding

Oh hahaha die zette ik er ook net neer Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:Duidelijke taal van moeders :ok:

Joann zei al 'oh mam, jij doet dat ook :80:" dat stilstaan en kijken bedoeld ze, niet het grommen hoor Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
malinois schreef:Ik teken voor zo'n moederhond. Duidelijk genoeg.

Met de hond is niet mis. Dat vind ik ook niet.
Maar een goede hond waardeer je met haalbare omstandigheden.
Er had iemand een leunstoel in dat hok moeten zetten. Of een hekje waar de teef wel maar de pups niet overheen kunnen. Maar ja, goldens kunnen nergens overheen. Maar goed, dat is een andere discussie.
De moeder van mijn hond kon overal heen, sliep 's nachts bij de paarden op de strobalen maar zodra ze er vanaf kwam werd ze letterlijk aangevallen door dr pups op zoek naar melk. Die waren al lang afgespeend dus hadden t in principe niet meer nodig. Soms voedde ze ze nog maar heel vaak ook niet en dan was daar toch zeer veel duidelijkheid voor nodig in de vorm van een flinke grom en/of tanden laten zien. Dan dropen ze wel af...
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ach we zijn er alweer. Het ligt aan die gemankeerde Goldens.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

laeken schreef:Maar misschien is het wel goed hoor. Ik heb geen ervaring met nesten. Ik zou zelf alleen nooit pups en teef bewust samenbrengen als ze dan zo gingen doen. Dan zou ik alles vrij laten of het zo regelen dat de teef eruit kan en de pups niet. Dan zie je dit denk ik zo niet gebeuren. Wij als mens maken het zo. Denk ik..
Je gedachte is verkeerd.
Ook als de teef weg kan en de pups niet, gebeurd dit. Want ze wil er uiteindelijk toch bij (tenminste een fijne zorgzame teef wel). Maar wel zonder gehang aan de tieten. Of maar heel even en dan is het klaar. Zat fokkers (ik ook) die een constructie maken waarbij de teef weg kan wanneer ze wil. Dan gebeurd dit ook. Dit is een prima basis voor de pups. Beter dan al die grenzeloze honden waarbij de moeder met 5 weken al helemaal weg was "want ze wilde niet meer".
Dit is een prima moeder, met prima pups. Dat overdreven gekrab en gegaap is 100% typisch GR. Moet je maar eens opletten als een volwassen GR iets moet doen waar ie geen zin in heeft of een beetje stress heeft.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

malinois schreef:De moeder van mijn hond kon overal heen, sliep 's nachts bij de paarden op de strobalen maar zodra ze er vanaf kwam werd ze letterlijk aangevallen door dr pups op zoek naar melk. Die waren al lang afgespeend dus hadden t in principe niet meer nodig. Soms voedde ze ze nog maar heel vaak ook niet en dan was daar toch zeer veel duidelijkheid voor nodig in de vorm van een flinke grom en/of tanden laten zien. Dan dropen ze wel af...
Nikita had op den duur bedacht dat ze dan wel rustig even boven kon gaan zitten uitpuffen.
Als ze terugkwam stonden er vijf gillende piranha's klaar.
Duurde ook niet lang, al snel renden ze gewoon achter haar aan de trap op.
dagmar88
Zeer actief

Marion. schreef:Ach we zijn er alweer. Het ligt aan die gemankeerde Goldens.
Waar reageer je op?
80564M

sirene schreef:
laeken schreef:Maar misschien is het wel goed hoor. Ik heb geen ervaring met nesten. Ik zou zelf alleen nooit pups en teef bewust samenbrengen als ze dan zo gingen doen. Dan zou ik alles vrij laten of het zo regelen dat de teef eruit kan en de pups niet. Dan zie je dit denk ik zo niet gebeuren. Wij als mens maken het zo. Denk ik..
Je gedachte is verkeerd.
Ook als de teef weg kan en de pups niet, gebeurd dit. Want ze wil er uiteindelijk toch bij (tenminste een fijne zorgzame teef wel). Maar wel zonder gehang aan de tieten. Of maar heel even en dan is het klaar. Zat fokkers (ik ook) die een constructie maken waarbij de teef weg kan wanneer ze wil. Dan gebeurd dit ook. Dit is een prima basis voor de pups. Beter dan al die grenzeloze honden waarbij de moeder met 5 weken al helemaal weg was "want ze wilde niet meer".
Dit is een prima moeder, met prima pups. Dat overdreven gekrab en gegaap is 100% typisch GR. Moet je maar eens opletten als een volwassen GR iets moet doen waar ie geen zin in heeft of een beetje stress heeft.
Kan niet Sonja, want Goldens zijn gewilloos. Volgens Kees en Co.
Maar ben het helemaal met je eens!
80564M

dagmar88 schreef:
Marion. schreef:Ach we zijn er alweer. Het ligt aan die gemankeerde Goldens.
Waar reageer je op?
Niet op jou. Dag!
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Marjoleine schreef: En ze vragen zich af of een teef met dit gedrag fokgeschikt is.
Oh man, hoe kan je nou niet zien dat gedrag is dat zuiver een opvoedkundige functie heeft? Zo perfect getimed als ze is.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het wel interessant. Ik vond een filmpje van een keeshond die het een stuk liefdevoller doet maar die heeft ook maar 1 pup.
Ik beweer niks he? Ik geef alleen aan wat het bij mij oproept vandaar dat ik elk bericht zeg geen ervaring te hebben met nestjes.

Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Toen Yara haar nest had kon ze bij de pups én ze kon via een constructie van 2 stoelen aan weerszijden van de ren uit de ren.
Bij haar én haar moeder, tante en andere teven zag ik met pups op die leeftijd hetzelfde als bij de hond van het filmpje. En zij konden er dus gewoon de hele tijd bij.
Als mama nee zegt ís het ook nee. En dat leren ze hier.
En daarna gewoon gezellig samen spelen of lekker liggen. En als de moeder besloot dat er nu wel gedronken mocht worden, dan kon dat.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

dagmar88 schreef:
laeken schreef: Want in natuurfilms zie ik wolven nooit zo stijf en strak op kleine pups reageren.
Ik kan er geen filmpje van vinden, wel van wat oudere pups in een onnatuurlijke setting.

En gewoon door etteren :LOL:

Mooi filmpje Dagmar. Die natuurfilms bestaan natuurlijk ook doorgaans uit poetsen, voederen en spelen van mam, pap, en pups. Als er dieren zijn die fel en zonder grijs gebied kunnen corrigeren zijn het wolven wel :mrgreen:
-Nothing but the rain…
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik zie niet zoveel schokkends eigenlijk. Ook niet bij die wolf.

Maar nou is mijn hond echt heel onaardig tegen pups en die zijn niet eens van hem :engel: Hij vindt dat ze allemaal even normaal moeten doen en KOP DICHT! :gvd: Het gekke is dat hij dan tandenblikkend wel die hele pup in zich laat kruipen en pups blijven maar naar hem toe trekken. Een hele groep honden en dan toch bij hem lopen en duwen. Ik hou hem er nu altijd vandaan want hij hoeft ze niet op te voeden :mrgreen:

Ik zie perfect getimede (is dat een woord?) lichaamstaalcorrecties. Ik had na de reacties minstens vliegende pups verwacht Afbeelding1:
laeken
Zeer actief

Crescent schreef:
dagmar88 schreef:

Mooi filmpje Dagmar. Die natuurfilms bestaan natuurlijk ook doorgaans uit poetsen, voederen en spelen van mam, pap, en pups. Als er dieren zijn die fel en zonder grijs gebied kunnen corrigeren zijn het wolven wel :mrgreen:
Maar dit puppy is 10 maanden oud ofzo. Ik geloof alles en vind het allemaal even leuk maar dit filmpje is gewoon een al lang niet meer zogende wolvin die lastig gevallen wordt op haar slaapplaats. Door een vrijwel even grote pup van haar dan blijkbaar.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:Ik vind het wel interessant. Ik vond een filmpje van een keeshond die het een stuk liefdevoller doet maar die heeft ook maar 1 pup.
Ik beweer niks he? Ik geef alleen aan wat het bij mij oproept vandaar dat ik elk bericht zeg geen ervaring te hebben met nestjes.

Ja, zo begon het. En daarna kregen ze schijt aan een "nee, doe maar niet".
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:Ik vind het wel interessant. Ik vond een filmpje van een keeshond die het een stuk liefdevoller doet maar die heeft ook maar 1 pup.
Mijn teven deden en doen het ook en die hebben altijd een constructie dat ze weg kunnen.
Heel soms niet en dan staan ze te drammen dat ze erbij willen. Precies zoals Sonja zegt: wel erbij maar niet dat gedoe met die tieten.
Ik heb wel series foto's waarop je dat ziet, even drinken, dan oprotten en dan gaat moeders aan een kant van de tuin liggen en de pups elders. Ze mogen lief spelen maar moeten niet komen drinken, dan krijgen ze een sneer.
Willemijn had het heel sterk, die moest en zou erbij, ook bij andermans pups en dan lag ze alleen op te letten en wat te tutten.

Ik heb helaas geen filmpje maar ook vaak gezien dat de teef de pups van de tepel trok, gewoon bek om dat kopje. En als ze dan loslieten kregen ze een likje.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Moeder heeft de wind er goed onder.

Bij ons eerste nest schrok ik me rot ervan, dat mijn altijd zo lieve Merle zo onaardig deed tegen haar pupjes :ugh:
Crescent
Zeer actief

laeken schreef:
Crescent schreef:
dagmar88 schreef:

Maar dit puppy is 10 maanden oud ofzo. Ik geloof alles en vind het allemaal even leuk maar dit filmpje is gewoon een al lang niet meer zogende wolvin die lastig gevallen wordt op haar slaapplaats. Door een vrijwel even grote pup van haar dan blijkbaar.

Ja, deze is wel een stukje ouder. Toch is het lastig vergelijken met wolf en hond, vind ik. Ik begrijp het en doe het zelf vast ook aan de lopende band, maar dan wel met de kennis dat ik 1. heel weinig weet van wolven 2. heel veel studies zijn gebaseerd op timberwolves die in gevangenschap worden gehouden in door mensen samengestelde roedels, zonder familiebanden en 3. dat het nogal goed kan zijn dat niet de timberwolf, maar een allang uitgestorven neefje hiervan de voorouder is van sommige (ras)hondenlijnen.

Los hiervan zou ik van iedere hond die zo strak staat te staren naar mijn hond gelijk met mijn hond onder mijn arm achterover weg semi flikflakkend, omdat je de uitkomst niet weet maar er heel duidelijk iets van boven wordt aangegeven :mrgreen:
-Nothing but the rain…
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Flora is gezoogd en opgevoed door mama en oma. Dezelfde fokker als waar HillieS het over heeft :wink: Ze konden vrij erbij en weer weg. Ze gingen er bij om te verzorgen en spelen om vervolgens fors te snauwen bij te opdringerig gedoe aan de tepels. Als pups dan bij een correctie op hun rug belandde was dat alleen maar makkelijk voor een extra goede controle :wink:

Flora's oma gooide haar trouwens maandenlang nóg woest grommend ondersteboven voor een apk keuring als Flora weer eens te vrijpostig binnenkwam op training.
De verschrikte reacties van nieuwe cursisten vond ik altijd wel lollig :tongue: Flora onderging het gelaten, om vervolgens blij huppelend op haar fokker af te stuiven voor een knuffel :mrgreen:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Crescent schreef: Los hiervan zou ik van iedere hond die zo strak staat te staren naar mijn hond gelijk met mijn hond onder mijn arm achterover weg semi flikflakkend, omdat je de uitkomst niet weet maar er heel duidelijk iets van boven wordt aangegeven :mrgreen:
Van de week had een meneer met een stoute puberpup dezelfde neiging. Z'n vrouw hield hem tegen :tongue:
Een grenzeloze stuiterbal. Staan tetteren, springen, op hem duiken met blikkerende tanden.
Even verstijven, de blik en een grom (had ik nog nooit gehoord!) en ze had meteen door wat de meneer met een aantal correcties nog niet gelukt was :mrgreen:
Daarna even goede vrienden.

Ik weet niet of ik het had durven laten gaan hoor. Ik ken mijn hond, zij niet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

dagmar88 schreef:Die zijn ook echt niet altijd vriendelijk, maar zitten niet vast in huis.

Dit is Octaaf. Echt 100%
En ze krijgt zo op d'r flikker van moeder en oma, en reageert exact als deze pup.

:schrik: :LOL:

Jet is te lief trouwens, maar als Chaconne het zat is gaat dat nog wat indrukwekkender dan deze teef.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Crescent
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Van de week had een meneer met een stoute puberpup dezelfde neiging. Z'n vrouw hield hem tegen :tongue:
Een grenzeloze stuiterbal. Staan tetteren, springen, op hem duiken met blikkerende tanden.
Even verstijven, de blik en een grom (had ik nog nooit gehoord!) en ze had meteen door wat de meneer met een aantal correcties nog niet gelukt was :mrgreen:
Daarna even goede vrienden.

Ik weet niet of ik het had durven laten gaan hoor. Ik ken mijn hond, zij niet.
Scherpe observatie van je, en best wel gaaf dat het zo ging. Ik had zo'n zeven jaar geleden op mijn werk (groot caféplein, en ja, ik had het zo gespeeld dat ik mijn grote hond mee mocht nemen als ik in mijn eentje de zaak sloot) rond borreltijd een jonge, sterke SPA aan de broek van mijn artrose-heddur. Met een eigenaar "die vond dat mijn hond hem gewoon effe moest opvoeden. Is perfect!"

Ik heb met het baasje nog even staan praten. En diens prachtige, atletische en ietwat domme SPA ver van mijn snepherder, die zacht gedirigeerd op het kussen achter me lag te staren :engel:
-Nothing but the rain…
dagmar88
Zeer actief

Crescent schreef: Scherpe observatie van je, en best wel gaaf dat het zo ging. Ik had zo'n zeven jaar geleden op mijn werk (groot caféplein, en ja, ik had het zo gespeeld dat ik mijn grote hond mee mocht nemen als ik in mijn eentje de zaak sloot) rond borreltijd een jonge, sterke SPA aan de broek van mijn artrose-heddur. Met een eigenaar "die vond dat mijn hond hem gewoon effe moest opvoeden. Is perfect!"

Ik heb met het baasje nog even staan praten. En diens prachtige, atletische en ietwat domme SPA ver van mijn snepherder, die zacht gedirigeerd op het kussen achter me lag te staren :engel:
:lol1: Ik had daar altijd zo de schijt in. Voed je eigen hond op, daar is die van mij niet voor.
Maar naap vindt het zelf prima. Alleen echte agressie niet.
Verder weet hij alles feilloos te sturen, met een aanpak op maat. Zelfs angstagressie en stijve patsers prikt hij zo doorheen.
Bij hem dus een kwestie van loslaten en z'n eigen boontjes laten doppen. Niks meer sturen of honden wegsturen. Hij doet dat beter en weet of het nodig is. Toch wel even een andere insteek :Q:

Drie seconden na de waarschuwing draaide hij z'n harige reet in haar neus. "Kijk, dat doe je dus zo. En nu ruiken en dan gaan we spelen" :pffff: :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Cleo kon dat ook zo goed. Honden laten weten wat wel en wat niet mocht. Ze had Dapper en Eva allebei ver onder zich terwijl ze fysiek veruit de zwakste was.
Ze kon grimassen trekken waar wolven U tegen zeggen en als zij borstelde dan werd ze letterlijk een kwart groter. Precies zoals het bedoelt is.

Ze leek erg onvriendelijk op straat. Maar ze wist precies welke hond krachtiger of onprettig zou reageren en liep daar dan met een flauwe boog langs. Zonder iets toe te geven maar ze vermeed dan elke confrontatie.

Drukke puppies moest ze niks van weten dus die kregen een lesje doe normaal. Teven die dominant waren maar het in haar ogen niet verdienden kregen ook een elastische springveer met haar en tanden en vooral heel erg veel overdreven beweging en gedrag voor zich. En klaar. Want niks of niemand werd ooit 1 haartje gekrenkt.

Ik vond haar echt geweldig op sociaal vlak. Zij kon zich altijd met elke hond redden. Van opdringerig pitje tot camera corso. Ik was nooit bang dat Cleo iets zou overkomen. En ze kon andere honden alles heel erg goed duidelijk maken. En uiteindelijk was het dan vaak rennen en spelen. Want wij mensen zien er dan ellende in terwijl andere honden altijd prachtig met Cleos extreme gedrag om konden gaan. Haar geborstel en gegrom. De blikkerende tanden als een hond aan haar gezicht rook. De gijzelhoudingen om contact af te dwingen. Super stijve poten en de staart als een antenne omhoog. Maar zonder kwaaie bedoelingen en nooit vielen honden haar dan aan. Baasjes raakten wel gestresst. Ik durfde haar echt bij elke hond los te laten. Tot pitbulls aan toe.

En nu ik erover nadenk denk ik dat Cleo ook een hele strenge moeder zou zijn geweest. Was ze voor Eva en Dapper namelijk ook. Mijn bank. Mijn deur. Mijn gang. Ze lag altijd wel ergens een deel van het huis te claimen en als Eva dan heel zacht om haar heen wilde sluipen schoot ze omhoog. Eva kreeg dan haast een beroerte van schrik. Cleo had de kunst van laten schrikken geleerd. Dus Eva was altijd bang als Cleo ergens lag. En Cleo lag altijd overdwars in de gang of de opening van de keuken of op een andere strategische plaats.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ja, prachtig. Ik geniet er ook enorm van. Kijken en leren.
Hij is van pup af aan al extreem gericht op communicatie. Zichzelf duidelijk maken, de ander doorgronden. Hij denkt na over wat hij van de ander wil zien en hoe hij dat kan bereiken. Meestal is dat heel bewust de-escaleren, was in deze situatie wel apart om hem eens anders te zien.
Hij kan best fysiek heel lomp zijn en soms door alleen al zijn dominante, fiere uitstraling intimideren, maar in de basis is hij naar honden vriendelijk, speels (ook naar volle, stevige reuen) en mentaal beheerst.
Ik vond het heel belangrijk dat ieder contact voor beide honden altijd positief was en kapte verder alles af. Om ze te beschermen of mijn pittigere honden niet in lelijk gedrag te laten groeien.
Hij zorgt daar zelf wel voor. Zelfs toen hij aangevallen werd. Hij heeft de ander geweldig adequaat onderworpen en is daar zelfverzekerder uitgekomen.
En bij die jonge herderreu ging er opeens een lampje branden. Mijn gedrag heeft consequenties en hij had me kunnen grijpen als hij had gewild. 0,0 bewijsdrang, omdat hij dat niet nodig heeft. Oeps...
Dat kun je ze als mens in geen honderd jaar aan hun verstand peuteren.
:LOL: En ik met zeven kleuren stront "ongeïnteresseerd" staan gapen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:Ook wel grappig om te zien hoe honden wel willen maar niet kunnen.
Rozi ligt soms op de bank en dan wil ze niet dat Csikasz erbij komt liggen. Tandenblikkeren en grauwen dat je er bang van wordt. En Csikasz springt gewoon op de bank omdat ze exact weet dat die ouwe helemaal niets anders in te brengen heeft dan lege briefjes als het er op aan komt.
En dat is ook zo want Rozi haalt het nog niet haar kop om te bijten, dat zit zó niet in haar systeem. Bij haar is dat hele gedoe compleet voor de Bühne.
Met Topsi was het een heel ander verhaal. Dat was ook zo'n type dat maar hoefde te kíjken :hmmm: En heilig ontzag alom want iedereen wist dat ie bij doorzetten op z'n kloten kon krijgen dat het klonk :LOL:
Ja, heel herkenbaar. En bij elke nieuwe opvanger en logé wordt het weer pijnlijk duidelijk. Mila kijkt één keer heel streng en elke hond weet dat er met haar niet te spotten valt en dat je maar beter rekening kunt houden met Mila. Tot een snauw of tandengeblikker komt het meestal niet eens, zeker niet bij onderdanige types als Cee en Arlo, maar als het nodig is doet ze dat wel. Met pupjes is ze ook echt streng, maar wel eerlijk en duidelijk. Heel lief en rustig met verlegen of bange pups, maar een strenge kleuterjuf bij opdringerig en grenzeloos gedrag.
Amy probeert bij zo'n opvanger ook wel eens wat, want in haar ogen is er dan opeens een andere hond waar zij misschien wel wat over te zeggen heeft. Grommen om ligplekken en speeltjes bijvoorbeeld. Cee en Arlo springen gewoon boven op haar als ze dat doet of trekken de speel uit haar bek om lekker samen te gaan spelen (wat dan ook gebeurt, want eigenlijk is het allemaal niet zo serieus).
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ja Orson kon dat ook zo goed, middels een streng maar rechtvaardig beleid.
Wij kregen ooit Sultan in opvang een oudere herderreu die bijna zijn hele leven in asiel Kimba had doorgebracht.
Hij kwam midden in de nacht aan dus we schoven hem zo naar binnen toe gezien het tijdstip.
Dat was ook totaal geen probleem voor de heren, toen nog Orson, Rio, Beau en Micron en Tash een teef.
Het was duidelijk dat Sultan een stuk zwakker was dan de andere heren maar ook dat was geen probleem voor hun, en hij sprak de honden taal zelf ook prima.

Kort nadat hij er was kwam hij mij begroeten toen ik thuiskwam van werk.
Vol enthousiasme en daarbij de andere honden passerend.
Maar bij mijn thuiskomst, of die van de kinderen of mijn toenmalige partner, was het altijd Orson die als eerste kwam groeten, daarna pas de andere met Tash als nummer twee.
Orson liep direct op hem af, legde zijn poot op de rug van Sultan, liet een donkere brom horen en liep daarna direct door om mij te begroeten.
Voor Sultan was de boodschap, zonder dat hem een haar gekrenkt was, duidelijk.
Hij heeft vanaf toen netjes op zijn beurt gewacht bij begroeten.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”