Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Quality time

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Quality time

Ongelezen bericht door veertje »

Deze week is Finn bij mijn ouders en heb ik dus alleen Tess in huis. Voor Finn een mini vakantie in een Zuid-Limburgs resort met veel rust, aandacht en eten :tongue: En voor Tess een weekje quality time met mij.
Het is leuk om te zien hoe ze daarop reageert. Ik weet dat ze heel veel op Finn let gedurende de dag, dus het alleen zijn kon twee kanten op gaan. Of ze zou er heel onrustig van worden en de steun van Finn missen, of ze zou juist wel rust hebben omdat ze hem niet in de gaten hoeft te houden.
Het is duidelijk het tweede :wink: Ze oogt een stuk meer ontspannen, heeft veel meer aandacht voor mij en lijkt ook vrolijker. Als ze blij is wanneer ik thuis kom, komt ze het ook echt bij mij uitten ipv meteen naar Finn te rennen. Met wandelen zoekt ze haar eigen snuffelplekken ipv constant op te letten waar Finn de berm in duikt en er dan ook bij te komen staan. Passeren we een andere hond is ze relatief rustig en kan ik eenvoudig contact maken ipv dat ze die spanning moet afreageren (Finn gaat piepen bij het passeren van andere honden).
Ze lijkt hem ook totaal niet te missen, iets dat ik wel verwacht had eigenlijk.

Het is toch wel leerzaam voor me om te zien hoe ze het (allebei) doen los van elkaar. Iets dat ik eigenlijk vaker moet gaan doen (al dan niet met logeerpartijtjes). Losse wandelingen doe ik eigenlijk te weinig.

Hoe vinden jullie honden het om eens alleen met de baas te zijn ipv samen met de andere hond(en)? En hoe bieden jullie die quality time?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Quality time

Ongelezen bericht door malinois »

Sowieso laat ik ze 1x per dag apart uit, quality time met mij. Als ik ga fietsen is t ook 1 hond per keer dus ook dan hetzelfde... ze vinden t wel prettig overigens. Maar ze vinden t ook weer leuk om samen iets te doen, ik kan hun hondcontact nooit vervangen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hier doe ik de laatste tijd ook dingen apart. s'Morgens ga ik met alle drie wandelen, s'middags ga ik met de teckels uitgebreid naar het bos en daarna neem ik Biko alleen mee voor een wandeling en een balletje gooien, vindt de oude heer heerlijk :love:
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik doe het (nog) te weinig. Lot gaat nu op maandagen een dagje naar vrienden (om de nerveuze buurvrouw wat extra rust te geven) en dan gaat Izzie dus alleen met de uitlaat mee. Dat vindt ze wel heel fijn. Ik vind het wel een goed idee om zo af en toe apart wat met ze te doen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Voor al mijn honden is dat zo'n beetje het grootste privilege wat er is, alleen met mij mee gaan of iets gaan doen :lol1: Wandelen, trainen, samen spelen zonder de andere honden erbij, noem maar op.
Dus ja, ik let erop dat ze allemaal ook voldoende quality time alleen met mij hebben. Amy en Mila hebben daar het meeste behoefte aan, maar ook Amoz en Taar vinden het altijd heel fijn.
Ik kan niet met elke hond écht individueel iets doen elke dag, maar wissel het wat af, ook afhankelijk van de behoeftes en nu de standaardwandelingen van ca. 1,5 uur voor Taartje echt te lang zijn, gaat zij vaak alleen mee voor een ouwelullensnuffelrondje.
Amy is veel makkelijker op wandeling als ik haar alleen meeneem, dan kan ik beter op haar letten en voelt ze zich niet gesterkt door de roedel (om bijvoorbeeld samen met Amoz op avontuur te gaan of andere honden uit te kafferen). De rest geniet gewoon vooral van de één-op-één- aandacht, maar gedraagt zich verder niet echt anders dan.
In huis vinden Amy en Taartje het niks zonder andere honden. Toen ik voor mijn verhuizing heen en weer peddelde tussen Roermond en Nijmegen en dan steeds één hond meenam naar mijn huis in Nijmegen, was dat met Amy en Taar geen succes, die konden hun draai niet vinden zo in hun eentje. Mila en Amoz vonden dat allemaal helemaal prima, die genoten er dan juist wel van om mij even voor zich alleen te hebben.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier wordt met een aantal getraind en dan zijn ze dus apart.

Dat is eigenlijk nooit een punt. Ik neem er vaak een of twee mee als ik werk en dat is niet altijd dezelfde.
Kees mag ook af en toe mee, goed voor d'r. Alleen.
Maakt het mormel niks uit, de wereld is allang van Kees. :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik neem ze geregeld mee alleen op pad maar het moet niet te vaak gebeuren, aldus Laicka. Fix heeft een paar dagen in de lappenmand gelegen waardoor Laicka de hele tijd alleen mee ging. Eerste wandelingen waren "jeej, feestje!", daarna bleef ze maar een beetje om me heen hobbelen. Die 2 kunnen niet met en niet zonder elkaar :hmmm:
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ze gaan één wandeling per dag samen mee, en de andere wandelingen doe ik apart met ze. Met Jip ga ik het liefst naar het bos toe en daar mag hij dan zelf zijn route kiezen. Abel neem ik graag mee naar het water om daar wat rond te struinen en te trainen. Ze lijken elkaar dan ook echt niet te missen. Eenmaal thuis wordt door beide honden wel weer heel hard gekwispeld.

Omdat ik graag apart met ze wandel en dingen onderneem, is meer dan twee honden voor mij ook echt geen optie. Dan ben ik de hele dag van huis.

As we speak is Abel trouwens met mijn vriend op pad en ligt Jip thuis aan mijn voeten te slapen. Hij geniet duidelijk even van de rust in huis :LOL:
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Peer vindt het vooral fijn dat hij veel meer kan doorlopen en langer mee kan

Milo vindt de roedel niet compleet en doet niet zoveel anders, die ziet liever alles samen om het in de gaten te houden.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Grappig dat je daarin zo'n groot verschil merkt.

Met Manu loop ik een paar keer per week samen hard, eigenlijk puur omdat Uma dat gewoon niet leuk vindt. Anders nam ik haar ook wel mee. Soms neem ik Manu ook wel apart mee met wandelen omdat hij gewoon wat meer beweging nodig heeft.
Uma gaat weleens apart mee maar dat is dan weer omdat ik graag ontspannen naar een bepaald gebied wil en Manu niet veilig los kan. Zij geeft er niet zoveel om. Met Manu erbij is ze zelfs wat vrijer, durft ze meer afstand te nemen en gaat ze nog wat voor zichzelf doen.
Als we samen zijn doet ze dat veel minder en is ze alleen maar bezig met waar ik ben.

Manu is wel gehoorzamer als ik hem alleen meeneem. Hij is dan meer op mij gericht maar dat is ook wel logisch. Hij let altijd op Uma en zorgt dat honden niet vervelend doen tegen haar. Als ze alleen mee is wordt ze nog weleens opgejaagd of bereden. Nooit als Manu mee is, die intentie is er dan niet eens bij andere honden. Ze zijn met zijn tweeën bij elkaar wel op hun best eigenlijk :D

Over twee weken gaat Manu weer mee naar Animal Event. Dat vindt hij fantastisch. Dat noem ik wel quality time, maar eigenlijk is dat vooral omdat hij zo geniet van de aandacht en alles wat er te zien is. Volgens mij maakt het hem niet zo uit wie er dan naast hem loopt :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Chaconne mocht vanavond weer mee. Die heeft genoten.
En wat doet ze dan? Nou, ze ligt de hele avond op het buitenterras naar het lege veld te kijken, vogels en zo, en waken.
En komt geen kip maar daar gaat het niet op.
Volmaakt tevreden is ze dan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik kan het alleen andersom bieden: als mijn ex-hond op bezoek is, is mijn eigen hond minder ontspannen / actiever en minder contact zoekend met mij. Ze is wel ontvankelijk, maar kiest toch dikwijls voor het samen jagen. Dat is dan het leukste wat er is. Haar "quality time" is dus eigenlijk als Oscar komt logeren. Klooien om bullepees stukjes, samen op mijn grote bed slapen, samen waken. Een wereld van verschil.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Grappig om die verschillen te lezen :D

Hier vinden ze het overigens ook stom als ik eentje meeneem en de ander thuislaat. En dan merk ik aan mezelf dat ik dat dan ook lastig vind om te doen. Maar zoals vorige week met logeerpartijtje ging het juist heel goed, dus moeten we dat op de gewone dagen ook maar meer proberen te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”