Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bijten of spelen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Agrotera
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Pembroke Welsh Corgi
Aantal honden: 1

Bijten of spelen?

Ongelezen bericht door Agrotera »

Mevrouw: "Ohnee, dat is geen bijten maar gewoon spelen."
Ik: "mijn hond piept luid en vliegt mij op de arm, dat noem ik geen spelen"

Een kort gesprek net buiten tijdens onze wandeling. Ineens vloog er een hond tussen de geparkeerde autos door en begint Richmond in zijn flank te happen. Richmond schrikt zich kapot, piept luid en probeert weg te lopen.
De hond hapt nogmaals.. nogmaals, totdat ik Richmond eindelijk kan optillen en weg kan draaien.
De hond springt tegen mij op (grote hond dus lekker in mijn nek) totdat de eigenaar hem/haar vastpakt.

Ik zeg verhit wat hiervan de bedoeling is en waarom haar hond losloopt. Ze stamelt dat de hond even aan haar aandacht is ontsnapt toen ze ons zag.
Ik geef aan dat haar hond hapt en Richmond er van schrok.

Toen kwam de opmerking.. het was maar spelen...

Ik vind losse plukken vacht geen spelen. Maar waar ligt de grens? Een ieder kan anders spelen.
Wat mij opviel is dat alles nieuw was. De lijn nog prachtig schoon beige-wit, speeltjes nieuw, halsband nieuw.. ze kwam onzeker over en wou zo snel mogelijk weg.
Life long and pawsper
Persistence
Zeer actief

Re: Bijten of spelen?

Ongelezen bericht door Persistence »

Als ze de hond net had... inschattingsfoutje van haar denk ik. Had ze überhaupt wel gezien wat er gebeurde?
Vermoed dat ze zelf ook geschrokken was en het wilde 'goedpraten', maar dit klinkt niet als spelen. Zou er niet van gediend zijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik hou hier ook niet van. Zodra er door mijn honden angstig gereageerd wordt weet ik dat de andere hond niet fris is.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Spelen is ter ontspanning en tweerichtingsverkeer.
Die communicatief beperkte kneus houd je maar lekker bij je.

Nou zijn er natuurlijk honden die al van het zien van een (sociale) andere hond over de tief gaan, maar ik neem aan dat dat niet zo is :tongue:
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:Spelen is ter ontspanning en tweerichtingsverkeer.

Nou zijn er natuurlijk honden die al van het zien van een (sociale) andere hond over de tief gaan, maar ik neem aan dat dat niet zo is :tongue:
Mijne lopen met opgeheven hoofd en staart recht op elke hond af. Kangal of wolfhond boeit ze geen reet. En ineens soms zien ze een hond en lopen ze er met een enorme boog omheen. Bas is zelfs eens uit de halsband geschoten en terug naar de auto gerend toen we een rottweiler moesten passeren. Ik vertrouw blind op hun oordeel.

Zodra Bas en Guus een hond niet vertrouwen vertrouw ik hem ook niet. Ze staan echt rustig met een kangal te snuffelen hier in het bos. Beestje is 65 kilo. Bas is 5 kilo :engel:

Ik heb een filmpje van Guus die achterna gezeten wordt door wolfhonden. Erg naar om te zien. Elke keer als hij weg wil duwen ze hun neus en bek in zijn nek. Net niet happend. En ze jagen op hem. Dan stopt hij en moet ze frontaal aangaan. Dan remmen ze en hapt en gromt hij. Zodra hij met staart tussen de benen weer weg wil hangen ze weer in zijn nek. Die baas zei dat ze lief waren maar ik vond het niks leuk om te zien. :schrik:
Afbeelding
Agrotera
Vaste gebruiker

Dat dus! Mijn hond hoeft "spelen" op die manier niet te accepteren.
Maar ik merk wel dat ik nog zoekende ben naar grenzen. Ik wil geen gillende hondenbaas worden die continue haar hond optilt maar Richmond blijkt (tot nu toe) ook nog geen pupper te zijn die van zich af hapt (gelukkig).
Life long and pawsper
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:

Mijne lopen met opgeheven hoofd en staart recht op elke hond af. Kangal of wolfhond boeit ze geen reet. En ineens soms zien ze een hond en lopen ze er met een enorme boog omheen. Bas is zelfs eens uit de halsband geschoten en terug naar de auto gerend toen we een rottweiler moesten passeren. Ik vertrouw blind op hun oordeel.

Zodra Bas en Guus een hond niet vertrouwen vertrouw ik hem ook niet. Ze staan echt rustig met een kangal te snuffelen hier in het bos. Beestje is 65 kilo. Bas is 5 kilo :engel:

Ik heb een filmpje van Guus die achterna gezeten wordt door wolfhonden. Erg naar om te zien. Elke keer als hij weg wil duwen ze hun neus en bek in zijn nek. Net niet happend. En ze jagen op hem. Dan stopt hij en moet ze frontaal aangaan. Dan remmen ze en hapt en gromt hij. Zodra hij met staart tussen de benen weer weg wil hangen ze weer in zijn nek. Die baas zei dat ze lief waren maar ik vond het niks leuk om te zien. :schrik:
De beschrijving die jij geeft heb ik eens gezien van twee (op zich aardige) Bouviers en een dwergpoedel.
Dat heeft de dwergpoedel niet overleefd.
Het is NIET leuk :(:

Zou Guus dus oppakken en wegwezen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het is spelen als allebei de honden het leuk vinden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:
laeken schreef:

De beschrijving die jij geeft heb ik eens gezien van twee (op zich aardige) Bouviers en een dwergpoedel.
Dat heeft de dwergpoedel niet overleefd.
Het is NIET leuk :(:

Zou Guus dus oppakken en wegwezen :ok:
Lastige was dat het om 4 loslopende zwarte en grijze echte wolfhonden ging. Dus geen Saarlozen oid maar gewoon echt halve Timberwolven. Van die hele grote zwarte. Los. In een bos. Baas was in eerste instantie niet in zicht. Als die honden geen tuigen omhadden zou je werkelijk denken dat een roedel wolven op je honden was af gekomen. Mijn partner kon alleen Bas redden en Guus smeerde hem dus. Hij heeft het toen gefilmd. Want hij had Bas wel tussen zijn benen en kon dus niet ook Guus pakken. En hij maakte de inschatting dat omhoog vliegende hondjes en schreeuwen het niet beter zou maken. Het is goddank goed gegaan. Maar wat die dwergpoedel is overkomen zat hier ook niet ver weg. Heel gek gedrag. Constant de bek bij Guus in de nek duwen en hem proberen vast te pinnen. :schrik:

Toen de baas kwam zei die doodleuk dat ze lief waren en dat dat spelen was. Hij lijnde ze verder niet aan en liep weer verder. Uiteindelijk volgden zijn honden hem goddank.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

goed dat je hem er uit haalde, of het echt bijten was weet ik ook niet, was er niet bij en misschien zouden er dan ook wel gaten zijn gevallen, maar spelen was het in ieder geval niet :neenee: .. ik maak het met Boots ook vaak mee dat hij over de kop gejaagd wordt en dat honden er achteraan gaan en happen en dat hij t niet mee leuk vind, steeds vaker komt hij dan bescherming zoeken bij mij en die krijgt hij dan ook, eigenaren van grote honden lijken t allemaal nogal luchtig op te nemen en opmerkingen als die kleintjes kunnen pittig wat hebben hoor :oohja: ehm, ja hij is net 1 jaar en moet er nog 15 ( in goede gezondheid) mee houd je kalf bij je, deed ik ook altijd doe ff normaal :ugh: .. en als je hem niet onder controle heb dan houdt je hem maar vast.. wat is het probleem :19:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Boutje schreef:Ik vind de situatie die je beschrijft ook geen spelen meer (al spelen ze hier ook nu en dan onder elkaar met plukken haar er uit). Spelen met een vreemde hond vereist eerst een rustige kennismaking en aftasen. En dan kan er, met wederzijdse instemming, gespeeld worden en dan maakt grootte ook niet meer zo heel veel uit.
Ja, precies. Met bekende honden kan er heel wat meer, dan is besluipen en erbovenop springen iets heel anders dan wanneer het om een onbekende hond gaat en de ontmoeting op die manier verloopt.
Ik vind het ook niet klinken als spelen. Als mijn honden al met een vreemde hond spelen op wandeling, wordt er eerst rustig kennisgemaakt en wordt de andere partij vervolgens uitgenodigd tot spel. Groot gelijk dus dat je niet op zo'n benadering zat te wachten en het feit dat Richmond bang was, zegt ook al genoeg.
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

laeken schreef:Ik hou hier ook niet van. Zodra er door mijn honden angstig gereageerd wordt weet ik dat de andere hond niet fris is.
Dit dus, en waarschijnlijk lachen jullie me uit omdat dat mormel van mij nogal uit de kluiten gewassen is :lol1: Zelfs de benadering zoals je die omschrijft van je eigen hondjes laeken, zullen Styx in eerste instantie een onzeker gevoel geven. Als blijkt dat er gewoon contact gemaakt kan worden is hij de liefste ziel op aarde.
Bij ieder ander contact waarbij een hond zich gedraagt zoals in de openingspost ben ik reuzeblij dat Styx huuuh huuh huuuuh roepend steun bij (achter mij) komt zoeken, commandeer ik die hond weg inclucief eventueel geneuzel van de eigenaar 'er gebeurt toch niks' 'hij doet niks' 'wil alleen maar spelen' :lekkerpuh: dikke doei wegwezen met je rare mormel.
De verhitte gesprekken over de waarom en hoe ga ik niet eens meer aan, jij en je hond zijn af :pffff:

Ow en als Ik hem op zou kunnen tillen zou ik dat ook doen :cool2:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Agrotera schreef:
Ik zeg verhit wat hiervan de bedoeling is en waarom haar hond losloopt. Ze stamelt dat de hond even aan haar aandacht is ontsnapt toen ze ons zag.
Ik geef aan dat haar hond hapt en Richmond er van schrok.

Toen kwam de opmerking.. het was maar spelen...

Ik vind losse plukken vacht geen spelen. Maar waar ligt de grens? Een ieder kan anders spelen.
Wat mij opviel is dat alles nieuw was. De lijn nog prachtig schoon beige-wit, speeltjes nieuw, halsband nieuw.. ze kwam onzeker over en wou zo snel mogelijk weg.
Ik zou al geïrriteerd raken omdat er op die manier ineens een grote hond tussen geparkeerde auto's door komt schieten die direct in een flank van een andere hond gaat duiken ipv eerst "normaal" contact maken.
Ik maak er dan al uit op dat je niet in een losloop stuk aan het wandelen was.

Onder spelen of elkaar uitdagen tot spel versta ik ook iets anders. En ja, sommige honden "spelen" anders of zijn niet zo van het eerst bekijken of de andere hond wel zin in spel heeft en hebben baasjes die denken dat omdat hun hond graag met andere honden omgaat en dus 'supersociaal' is, dat een andere hond dat maar moet snappen en niet bang hoeft te zijn, en ook niet lelijk hoeft te reageren, want ze bedoelen er niets lelijks mee :19:
Het er op af kunnen duiken en zien wat voor reactie een hond geeft herken ik van mijn vorige herder, maar ik vond het geen leuk gedrag en zij kon ook hap bewegingen maken of meer stoten geven met bek en neus, maar ik heb dat nooit benoemd als "spelen", toen ik eenmaal een keer had meegemaakt dat ze dat deed, en ook een keer daarna inging op bijvoorbeeld een enthousiaste dalmaat en zag hoe de dalmaat schrok van haar manier van "spelen" en het rit aannam met mijn hond erachteraan, heb ik besloten dat dat voor geen enkele partij leuk was, dus voorkwam ik verder dat het gebeurde. Voor sommige honden is spel al snel een rangorde dingetje, en dan moet je als baas daar alert op zijn, zeker bij vreemde honden die je tegenkomt.

Mijn grens bij toestaan om te spelen is bij onze herder eigenlijk beperkt, omdat hij ook een type is dat snel vanuit spel zou kunnen gaan overheersen, of gaat happen en proberen onderuit te schoffelen als een andere hond sneller is, dus dat doen we maar niet.
En met zo'n benadering als jij beschrijft, dan had onze Aak de herder zeer waarschijnlijk niet eens afgewacht maar zelf negatief terug gereageerd, en Jol onze kleinere hond zou het niet leuk hebben gevonden, zij zou stil blijven staan om vervolgens gigantisch te gaan snauwen om aan te geven dat ze er niet van gediend is.
Jol is ook geen hond die snel met andere honden speelt, einzelgänger, contact maken als ze komen ok, spelen nee, nooit gedaan ook.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik kijk altijd goed naar beide honden. Keetje speelt ook met sommige honden door samen te rennen en dan de nek aantikken. De meeste honden vinden dat heel leuk, maar soms vinden honden dat niet. Als ze snauwen houdt ze op maar dat doen niet alle honden. Ik lijn haar dan aan. Ik vind dat samen spelen ook een beetje gelijkwaardig moet zijn. Keetje en Lizzie hebben beide een gruwelijke hekel aan gebeuk. Al er zo gespeeld wordt loop ik ook gewoon door.

Hier in het bos loopt een kruising die wat op een slanke rottweiler lijkt. Dat baasjes zegt steeds dat hij leuk speelt maar die is echt alleen maar aan het domineren. Ik heb tegen haar gezegd dat ik niet meer wil dat ze samen "spelen". Mijn honden vinden er niks aan, en ik vind het ook niet leuk. Ze vindt me een zeikerd maar soit.
Laatst gewijzigd door Miezemuis op 17 apr 2019 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief

Tara schreef:
Miezemuis schreef:Ik kijk altijd goed naar beide honden. Keetje speelt ook Doornik sommige door samen te rennen en dan de nek aantikken. De meeste honden vinden dat heel leuk, maar soms vinden hingen dat niet. Als ze snauwen houdt ze op maar dat doen niet alle honden. Ik lijn haar dan aan. Ik vind dat samen spelen ook een berge gelijkwaardig moet zijn. Keetje en Lizzie hebben beide een gruwelijke hekel aan gebeuk. Al er zo gespeeld wordt loop ik ook gewoon door.

Hier ijn hey bos loopt en kruising die wat op een slanke rottweiler lijkt. Dat baasjes zegt strijd dat hij leuk speelt maar die is echt alleen maar aan het domineren. Ik heb tegen haar gezegd dat ik niet meer wil dat ze samen "spelen". Mijn honden vinden er niks aan, en ik vind het ok niet leuk. Ze vind me een zeikerd maar soit.
Hahaha, kutautocorrect! :LOL:
Ik heb altijd precies dezelfde typo's op mijn foon, woedend kan ik er van worden!
Ik had het al veranderd maar jij was sneller :schrik: deze telefoon is echt vreselijk. :F:
Afbeelding
Agrotera
Vaste gebruiker

Ja hoor, zojuist ronde 2!
Bij het weglopen zag ik haar al aankomen. Ze lijnde haar hond aan, ik blij, helemaal top :)
Maar op de terugweg zat ze weer met haar hond los, in het parkje een balletje te gooien.

Bewust loop ik aan de andere kant van de straat maar haar hond staat strak langs het gras te kijken. Hij blijft gelukkig wel staan.
Ik vraag haar waarom ze er niet voor kiest om naar het losloopveldje 100 meter (!!!) verderop te gaan, daar spelen heel veel honden lekker met elkaar samen.

En meteen een grote mond, mijn hond zal wel lelijk zijn daarom reageert haar hond erop...riiight :scratch:
Een beetje lomp terug gesnauwd (emotie zat hoog op dat moment) of ze op haar geweten wil dat haar hond puppies en honden bijt. Maar ook dat andere honden in de wijk (een malamute en 2 pittige shiba's) dit mogelijk niet leuk vinden.

Volgende keer filmen, BOA of wat dan ook erbij. Ga ver***** toch niet omlopen. :gvd:
Life long and pawsper
blondie
Zeer actief

Agrotera schreef: Ik vraag haar waarom ze er niet voor kiest om naar het losloopveldje 100 meter (!!!) verderop te gaan, daar spelen heel veel honden lekker met elkaar samen.

Volgende keer filmen, BOA of wat dan ook erbij. Ga ver***** toch niet omlopen. :gvd:
Heel waarschijnlijk weet deze mevrouw (nu) dat haar hond dus niet zo leuk op andere honden kan reageren, en gaat bewust niet op een hondenveldje de hond los gooien.
Wat voor type hond is het eigenlijk?

Ze lijnde aan toen ze jou zag, en daarna los kwam de hond verder ook niet naar je toe. Als het verder niet meer gebeurd, en de vrouw wellicht ook geschrokken is van die ene uitval, waarom direct lelijk tegen elkaar doen of nu denken aan andere maatregelen zoals filmen of BOA's laten weten dat zij de hond los heeft op een plek waar dat niet mag? Mits dus niet die hond telkens op andere honden vliegt wil ik er als kanttekening bij zetten :wink:
Agrotera
Vaste gebruiker

blondie schreef:
Agrotera schreef: Ik vraag haar waarom ze er niet voor kiest om naar het losloopveldje 100 meter (!!!) verderop te gaan, daar spelen heel veel honden lekker met elkaar samen.

Heel waarschijnlijk weet deze mevrouw (nu) dat haar hond dus niet zo leuk op andere honden kan reageren, en gaat bewust niet op een hondenveldje de hond los gooien.
Wat voor type hond is het eigenlijk?

Ze lijnde aan toen ze jou zag, en daarna los kwam de hond verder ook niet naar je toe. Als het verder niet meer gebeurd, en de vrouw wellicht ook geschrokken is van die ene uitval, waarom direct lelijk tegen elkaar doen of nu denken aan andere maatregelen zoals filmen of BOA's laten weten dat zij de hond los heeft op een plek waar dat niet mag? Mits dus niet die hond telkens op andere honden vliegt wil ik er als kanttekening bij zetten :wink:
De emotie zat hoog maar ook een stukje doordenken. Het is een drukke sociale wijk; veel auto's, kinderen, honden, katten en soms hele aparte type mensen :P Een hond hier loslaten is niet zo verstandig als je kijkt naar de verschillende triggers die er kunnen zijn, daarnaast staat het ook gewoon in de wet, Er meerdere losloopvelden en bossen in de omgeving. Waarom kies je er dan voor om op een speelveldje incl. speeltoestellen je hond los te laten?
Life long and pawsper
blondie
Zeer actief

Agrotera schreef:
De emotie zat hoog maar ook een stukje doordenken. Het is een drukke sociale wijk; veel auto's, kinderen, honden, katten en soms hele aparte type mensen :P Een hond hier loslaten is niet zo verstandig als je kijkt naar de verschillende triggers die er kunnen zijn, daarnaast staat het ook gewoon in de wet, Er meerdere losloopvelden en bossen in de omgeving. Waarom kies je er dan voor om op een speelveldje incl. speeltoestellen je hond los te laten?
Even advocaat van de duivel, ik liep ook vaak met mijn herders en met de huidige honden soms ook nog wel eens zo'n stukje op als er verder geen kinderen spelen. Ik vond het heerlijk om even ongestoord met mijn honden daar dan te spelen, en als er wel kinderen of mensen met honden kwamen dan lijnde ik aan, ging ik weg en zorgde ervoor dat mijn honden geen overlast gaven. Mijn andere honden waren niet zo van het spelen met andere honden, dus was ik ook wel te vinden op plekken waar het rustig en overzichtelijk was, en ging ik weg als het drukker werd of riep ik mijn honden bij me als ik andere honden zag.
Maar goed, dat kan inderdaad alleen als je weet dat je honden ook luisteren op het moment dat het moet.
Dus ik snap ook wel je frustratie omdat je een negatieve ervaring hebt met deze baas en hond. Ik herken dat ook, sommige honden en bazen had ik ook vaak zoiets van.. oh jée.. nee hé.. dan wist en zag ik op voorhand al dat de honden zouden komen en dat bazen niet bij machte waren om dat te voorkomen, en dan dacht ik ook "waarom laat je ze nou los op plekken waar het én al niet mag, en ze luisteren niet naar je (of een te onoplettende baas die gewoon niet tijdig in grijpt).".
Miezemuis
Zeer actief

Soms kan het ook best in de combinatie tussen honden zitten. Mijn top brave Dushi is ooit op 10 jarige leeftijd een witte herder aangevlogen. Ze heeft daarvoor of daarna nooit lelijk gedaan naar andere honden maar die hond moest dood.

Nu deed deze hond niks. Ik snap dat je door eerdere ervaring baalt dat je de hond tegen komt, maar nu deed hij dus niks. Als iemand mij zou filmen om te klikken bij de boa zou die van mij echt een hele kinderachtige reactie terugkrijgen.
Afbeelding
Agrotera
Vaste gebruiker

Een niet zo'n leuke update, de hond is weg.
Hij heeft naar een kind gehapt op het speelveldje.
Wat ik hoorde zag hij de kinderen spelen, rende er op af en hapte.
Niet ernstig maar wel ernstig genoeg dat de hond nu weg is (geen idee hoe dat soort processen verlopen).
Life long and pawsper
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”