Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een samevatting van de bezwaren tegen kruisingen aub?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

v.d Lupinehof schreef:nou bij de golden en de lab zou ik het toch graag terug zien in de show lijn ,meen ik sireus de werk honden hebben veel meer karakter en na mijn meening zelfs meer type volgens de standaard, de show honden zijn gewoon een stel dooie lullen op vier poten

mol 8)
Ik moet toegeven dat ik in diverse showlijnen bij de Goldens ook overdrijving zie waar ik niet van hou en ik kan ook genieten als ik een frisse/bewegelijke hond zie. Ik val ook voor een wat gematigder type.
Wat karakter betreft kan het best zo zijn dat vele showGoldens wel wat van de werkhonden mogen hebben, maar kwa uiterlijk liever niet te veel. Want sommige werkhonden komen m.i. in de verste verte niet in de buurt van de rasstandaard. En een hond moet wat uiterlijk én karakter betreft gewoon op de rasstandaard lijken. Allebei moeten zwaar meewegen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Branka schreef:En een hond moet wat uiterlijk én karakter betreft gewoon op de rasstandaard lijken. Allebei moeten zwaar meewegen.[/color]
tja ik vind het uiterlijk minder belangrijk... daar werd vroeger toch ook niet naar gekeken? Er werd alleen gekeken of de hond geschikt was om z'n werk te doen. Hij moet wel in grote lijnen voldoen aan de standaard, maar een bepaalde afwijking vind ik geen ramp hoor...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

malinois schreef:
Branka schreef:En een hond moet wat uiterlijk én karakter betreft gewoon op de rasstandaard lijken. Allebei moeten zwaar meewegen.[/color]
tja ik vind het uiterlijk minder belangrijk... daar werd vroeger toch ook niet naar gekeken? Er werd alleen gekeken of de hond geschikt was om z'n werk te doen. Hij moet wel in grote lijnen voldoen aan de standaard, maar een bepaalde afwijking vind ik geen ramp hoor...
Ik vind dat bij het fokken allebei en dan nog de gezondheid moet worden nagestreeft. Want als het uiterlijk van ondergeschikt belang is, waarom fok je dan nog rashonden?
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

waarom zijn de goldens eigenlijk zo licht geworden?
ik vind de goudkleur veel mooier.

was een keer met een vriendin mee naar een show. haar ouders fokken goldens. ze hadden een gouwe mee, maar die verloor van de witte. echt zonde.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

v.d Lupinehof schreef:nou bij de golden en de lab zou ik het toch graag terug zien in de show lijn ,meen ik sireus de werk honden hebben veel meer karakter en na mijn meening zelfs meer type volgens de standaard, de show honden zijn gewoon een stel dooie lullen op vier poten

mol 8)
:mrgreen: Leen die van mij 1 dag, kom je daar helemaal op terug.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:
malinois schreef:
Ik vind dat bij het fokken allebei en dan nog de gezondheid moet worden nagestreeft. Want als het uiterlijk van ondergeschikt belang is, waarom fok je dan nog rashonden?
zeker moet op de gezondheid gelet worden, waar ik helaas bij sommige rassen en dan met name het showgedeelte weleens m'n vraagtekens bijzet: aflopende ruggen, brede en dikkere honden die veel last van hun gewrichten hebben, ingedeukte snuiten etc.
Ik bedoel bij het uiterlijk, bij mij van onderschikt belang, wat doet er nu toe of hij 2 cm of 3 cm te groot of te klein is, maak dan een marge van 10 cm boven en onder het gemiddelde..., de exacte kleur, geen afwijkingen hierin... ik vind bijvoobeeld een donkere of zwarte mechelaar ook heel mooi...en dat mag dan weer niet...
Ik vind ze te precies, je mag best de uitersten vaststellen maar er mag naar mijn idee een wat grotere marge komen bij bepaalde dingen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Golden Stanley

malinois schreef:
Branka schreef:
malinois schreef:
zeker moet op de gezondheid gelet worden, waar ik helaas bij sommige rassen en dan met name het showgedeelte weleens m'n vraagtekens bijzet: aflopende ruggen, brede en dikkere honden die veel last van hun gewrichten hebben, ingedeukte snuiten etc.
Ik bedoel bij het uiterlijk, bij mij van onderschikt belang, wat doet er nu toe of hij 2 cm of 3 cm te groot of te klein is, maak dan een marge van 10 cm boven en onder het gemiddelde..., de exacte kleur, geen afwijkingen hierin... ik vind bijvoobeeld een donkere of zwarte mechelaar ook heel mooi...en dat mag dan weer niet...
Ik vind ze te precies, je mag best de uitersten vaststellen maar er mag naar mijn idee een wat grotere marge komen bij bepaalde dingen.
Een hoop 'showhondenfokkers' kijken toch echt eerst naar gezondheid, karakter en daarna pas uitstraling.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Golden Stanley schreef:

mol 8)
:mrgreen: Leen die van mij 1 dag, kom je daar helemaal op terug.
ja is goed hoor tjonge jonge denk je dat ik daar nou wakker van lig, nou niet echt hoor, ik zie op show genoeg en wat ik ziet zijn gewoon honden zonder karakter zit totaal niks in als je er hard boe tegen roept kruipen ze achter de baas weg.

mol 8)
Golden Stanley

Ligt er vast aan wie het roept.... :zwaai:

Zonder gekheid, met een hoop showhondkarakters zit het erg goed en voldoen zelfs aan alle voorwaarden om jachthond genoemd te worden.
Ben 't met je eens dat sommige die indruk wekken, maar met veel showhonden zit 't snor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Ligt er vast aan wie het roept.... :zwaai:

Zonder gekheid, met een hoop showhondkarakters zit het erg goed en voldoen zelfs aan alle voorwaarden om jachthond genoemd te worden.
Ben 't met je eens dat sommige die indruk wekken, maar met veel showhonden zit 't snor.
van de meeste rassen zijn de showhonden absoluut niet geschikt voor het werk en andersom... maar dat maakt niet uit, iedereen kiest toch wat hij zelf wil, helaas komt het niet altijd ten goede aan de gezondheid wat er op show gefokt wordt....
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:

van de meeste rassen zijn de showhonden absoluut niet geschikt voor het werk en andersom... maar dat maakt niet uit, iedereen kiest toch wat hij zelf wil, helaas komt het niet altijd ten goede aan de gezondheid wat er op show gefokt wordt....
heel simpel,

met een ongezonde hond of een hond die fysiek wat minder sterk is kan je vaak wel showen, maar met zo'n zelfde hond kan je niet werken
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:

heel simpel,

met een ongezonde hond of een hond die fysiek wat minder sterk is kan je vaak wel showen, maar met zo'n zelfde hond kan je niet werken
ik kan me nooit zo goed uitdrukken maar dat bedoel ik er inderdaad ook mee... :ok:
Afbeelding
Golden Stanley

Ik begrijp wel wat jullie daarmee bedoelen. Maar als ik nou als voorbeeld de lijnen van mijn hond neem, zijn dat dekreuen en teven die en geshowd en voor de jacht gebruikt worden. Dus dan kan het toch.
Die honden moeten ook alle belangrijke predikaten halen om als volwaardig dekreu of dekteef gezien te worden.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Golden Stanley schreef:Ik begrijp wel wat jullie daarmee bedoelen. Maar als ik nou als voorbeeld de lijnen van mijn hond neem, zijn dat dekreuen en teven die en geshowd en voor de jacht gebruikt worden. Dus dan kan het toch.
Die honden moeten ook alle belangrijke predikaten halen om als volwaardig dekreu of dekteef gezien te worden.
Maar bij de jacht heb je toch ook verschil.
Ik bedoel een hoop showhonden halen een C of een B-diploma, bij een goldenwerkgroep. Maar dat is heel iets anders dan een A-diploma. De meeste goldens zullen dat niveau nooit halen. C en B is voor de meeste honden te doen. Kun je ook met een herdershond halen, bij wijze van spreken. dus om van honden met een Cof B diploma van jachtlijnen te kunnen spreken?
Golden Stanley

Elmar schreef:
Golden Stanley schreef:Ik begrijp wel wat jullie daarmee bedoelen. Maar als ik nou als voorbeeld de lijnen van mijn hond neem, zijn dat dekreuen en teven die en geshowd en voor de jacht gebruikt worden. Dus dan kan het toch.
Maar bij de jacht heb je toch ook verschil.
Ik bedoel een hoop showhonden halen een C of een B-diploma, bij een goldenwerkgroep. Maar dat is heel iets anders dan een A-diploma. De meeste goldens zullen dat niveau nooit halen. C en B is voor de meeste honden te doen. Kun je ook met een herdershond halen, bij wijze van spreken. dus om van honden met een Cof B diploma van jachtlijnen te kunnen spreken?
Maar het valt mij op dat de buitenlandse dekreuen die gebruikt zijn wel div. malen jachtkampioen zijn geweest en op belangrijke wedstrijden niet ontbreken/ontbraken. Nou gaat het mij niet om dat naampie maar dan zet je toch een stukje werklust in die lijnen door. Als die teven dan ook regelmatig met jachtklasses meedoen, zullen ze zeker niet het niveau halen als bij de echte werkhondenklasse, maar doen ze er denk ik niet veel voor onder qua werklust en aanleg.
Volgens mij dwalen we errrug ver af van waar het topic over ging, geloof ik. :zwaai:
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

geen probleem hoor elmar; ik zit gewoon mee te lezen. Er is al heel veel gezegd over kruisingen dus waarom niet af en toe een zijpaadje inslaan?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

:oops: Misschien nieuw topic openen?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”