Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oude gescheurde kruisband. Update "geopereerd" + foto
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Oude gescheurde kruisband. Update "geopereerd" + foto
Mijn tante heeft zorgen. Haar herder heeft een manke achterpoot en na onderzoek bleek de kruisband gescheurd te zijn. Wanneer is een raadsel maar niet recent. Nu heeft de hond last. Ze willen graag het beste voor de hond.
Kan iemand mij een goede dierenarts aanraden? Liefst in Zuid Holland ergens maar rijden is denk ik geen punt. Eigenlijk gaat het erom dat de hond zo goed mogelijk geholpen kan worden.
Dus hoe beter de kliniek hoe blijer ze ermee zal zijn.
Ik heb zelf geen idee. Dus vandaar mijn vraag.
Kan iemand mij een goede dierenarts aanraden? Liefst in Zuid Holland ergens maar rijden is denk ik geen punt. Eigenlijk gaat het erom dat de hond zo goed mogelijk geholpen kan worden.
Laatst gewijzigd door laeken op 16 apr 2019 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Oude gescheurde kruisband....wat nu? Niet mijn hond.
Opereren wordt hem helaas niet meer met oud letsel.laeken schreef:Mijn tante heeft zorgen. Haar herder heeft een manke achterpoot en na onderzoek bleek de kruisband gescheurd te zijn. Wanneer is een raadsel maar niet recent. Nu heeft de hond last. Ze willen graag het beste voor de hond.
De last komt waarschijnlijk van de ontstane artrose (voelt de knie ook verdikt?)
Pijnstilling, een goede fysio icm bewust in beweging blijven
Qua pijnstilling zelf goede ervaring met trocoxyl (1x per maand) of onsiot bij artrose pijn in de knie (Umi had ook oude schade die daardoor niet operabel was)
-
laeken
- Zeer actief
Wat ik begreep is de kruisband inderdaad opgelost. Dus daar zal weinig aan te herstellen zijn. Ik stuur je antwoord door. Thanks!crutz schreef:Opereren wordt hem helaas niet meer met oud letsel.laeken schreef:Mijn tante heeft zorgen. Haar herder heeft een manke achterpoot en na onderzoek bleek de kruisband gescheurd te zijn. Wanneer is een raadsel maar niet recent. Nu heeft de hond last. Ze willen graag het beste voor de hond.
De last komt waarschijnlijk van de ontstane artrose (voelt de knie ook verdikt?)
Pijnstilling, een goede fysio icm bewust in beweging blijven
Qua pijnstilling zelf goede ervaring met trocoxyl (1x per maand) of onsiot bij artrose pijn in de knie (Umi had ook oude schade die daardoor niet operabel was)
-
Ikke93
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Er is sinds kort ook een nieuwe pijnstilling op de markt, zonder de bijwerkingen van reguliere NSAID's. Galliprant heet dat, misschien eens navragen bij de dierenarts! En misschien toch eens foto's maken, de kruisband herstellen kan dan niet maar misschien is het nog wel zinvol om de knie stabieler te maken.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Als het echt oud letsel is kunnen de huidige klachten juist komen door de artrose vorming en is de knie zelf stabiel, maar niet gemakkelijk meer buigbaarIkke93 schreef: En misschien toch eens foto's maken, de kruisband herstellen kan dan niet maar misschien is het nog wel zinvol om de knie stabieler te maken.
- ceciel
- Zeer actief
Ik ben destijds bij diergeneeskundig centrum Dordrecht geweest : https://www.anicura.nl/anicura-diergene ... sistenten/ met Rocco, Marcel Reijers heeft hem toen beoordeeld (en geopereerd). Hele fijne ervaring mee, betrof toen ook een kruisband blessure die niet heel recent was. Roc heeft toen een tta operatie gehad.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is zeker een oplossing (TTA) als er instabiliteit is wat de klachten geeft.ceciel schreef:Ik ben destijds bij diergeneeskundig centrum Dordrecht geweest : https://www.anicura.nl/anicura-diergene ... sistenten/ met Rocco, Marcel Reijers heeft hem toen beoordeeld (en geopereerd). Hele fijne ervaring mee, betrof toen ook een kruisband blessure die niet heel recent was. Roc heeft toen een tta operatie gehad.
Vanuit Zuid-Holland is Dordrecht wel een goede
-
Ikke93
- Zeer actief
Dat snap ik, vandaar de foto'scrutz schreef:Als het echt oud letsel is kunnen de huidige klachten juist komen door de artrose vorming en is de knie zelf stabiel, maar niet gemakkelijk meer buigbaarIkke93 schreef: En misschien toch eens foto's maken, de kruisband herstellen kan dan niet maar misschien is het nog wel zinvol om de knie stabieler te maken.
-
laeken
- Zeer actief
Hele fijne reacties. Dank jullie wel. Ik ben er blij mee!
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mijn eigen dierenarts vind ik een goede,mzit in Oegstgeest-Noord dus Zuid Holland, hij behandelt meer honden met (oud) kruisbandletsel door middel van een kuur van een aantal inkpjecties anartron, eventueel in combinatie met anaboleninjectie en aanvullend supplementen. Deze behandeling ken ik van Tapas, die artrose heeft door eerder kruisbandletsel.
- CKS
- Zeer actief
Oud letsel is geen reden om niet te opereren bij kruisbandletsel, in tegendeel. Honden kunnen prima lopen ondanks artrose in de knie, als die knie maar stabiel is. Stabiliteit bereik je met een TPLO operatie, TTA kan ook, is veel makkelijker voor de chirurg maar geeft veel minder goed resultaat. Wegblijven bij Tight-Rope achtige technieken, stabiliseren de knie niet goed en geven kans op gedonder.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Met jouw laatste opmerking over de Tight-Rope ben ik het niet eens. Mijn hond heeft de operatie met die techniek 3 jaar geleden ondergaan en er is werkelijk helemaal niets meer aan die knie te merken. Dus hier een hele positieve ervaring wat dat betreft.CKS schreef:Oud letsel is geen reden om niet te opereren bij kruisbandletsel, in tegendeel. Honden kunnen prima lopen ondanks artrose in de knie, als die knie maar stabiel is. Stabiliteit bereik je met een TPLO operatie, TTA kan ook, is veel makkelijker voor de chirurg maar geeft veel minder goed resultaat. Wegblijven bij Tight-Rope achtige technieken, stabiliseren de knie niet goed en geven kans op gedonder.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- CKS
- Zeer actief
@Wilma: fijn te horen! Maar bij chronisch letsel voegt TR niet veel toe, het stimuleert vooral de aanmaak van bindweefsel maar dat heeft de knie zelf al gedaan (waar Crutz het over heeft).
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
http://www.dierenartsabc.nl/home-chiropractie.php
Kijk hier eens naar ook, Longfields schrijft ook een goede aan, ben ik met mijn herder van weleer ook geweest en fijne man die een diagnose stelde en er werden anabolen ingespoten omdat hij dacht aan kruisband blessure.
Dat kan het geweest zijn, maar na second opinion bij eigen da was dat niet het geval. Fijne en kundige dierenarts hoor, die uit Oegstgeest, want ik ken meerdere mensen uit diverse kringen die bij hem "lopen".
Maar overweeg ook de da in mijn link, zij heeft ook wat meer kennis over chiropractie, kan indien nodig ook foto's zelf maken.
Vanuit mijn ervaring destijds, hadden op het moment dat mijn hond de anabolen ingespoten kreeg de anabolen geen toegevoegde waarde, omdat de diagnose bleek later na foto's anders was.
Door al een tijd zich naar de blessure en aandoening aan te passen was er lichamelijk wat scheef gaan staan bij de hond, waardoor hij dus werd belemmerd in vrij bewegen, in mijn geval dan niet manken, maar hij sprong niet goed, ook iets wat je alleen constateert als je een hond bewust laat springen.
Ik zou dus willen adviseren om de hond van je tante lichamelijk goed te laten bevoelen om inderdaad de juiste conclusie te kunnen trekken dat het aan een (oude) kruisband blessure ligt dat hij of zij nu met zijn of haar poot trekt, of dat het wellicht een andere lichamelijke oorzaak heeft die misschien met lichamelijke behandeling te behandelen is, ipv met een operatie of met inspuiten van evt. anabolen.
Dus bij deze hierboven nog een link van een da in de regio
Kijk hier eens naar ook, Longfields schrijft ook een goede aan, ben ik met mijn herder van weleer ook geweest en fijne man die een diagnose stelde en er werden anabolen ingespoten omdat hij dacht aan kruisband blessure.
Dat kan het geweest zijn, maar na second opinion bij eigen da was dat niet het geval. Fijne en kundige dierenarts hoor, die uit Oegstgeest, want ik ken meerdere mensen uit diverse kringen die bij hem "lopen".
Maar overweeg ook de da in mijn link, zij heeft ook wat meer kennis over chiropractie, kan indien nodig ook foto's zelf maken.
Vanuit mijn ervaring destijds, hadden op het moment dat mijn hond de anabolen ingespoten kreeg de anabolen geen toegevoegde waarde, omdat de diagnose bleek later na foto's anders was.
Door al een tijd zich naar de blessure en aandoening aan te passen was er lichamelijk wat scheef gaan staan bij de hond, waardoor hij dus werd belemmerd in vrij bewegen, in mijn geval dan niet manken, maar hij sprong niet goed, ook iets wat je alleen constateert als je een hond bewust laat springen.
Ik zou dus willen adviseren om de hond van je tante lichamelijk goed te laten bevoelen om inderdaad de juiste conclusie te kunnen trekken dat het aan een (oude) kruisband blessure ligt dat hij of zij nu met zijn of haar poot trekt, of dat het wellicht een andere lichamelijke oorzaak heeft die misschien met lichamelijke behandeling te behandelen is, ipv met een operatie of met inspuiten van evt. anabolen.
Dus bij deze hierboven nog een link van een da in de regio
-
laeken
- Zeer actief
Het is blijkbaar een stuk erger. Ze zijn met de hond naar een kliniek in Den Haag geweest. Hond is inmiddels heel erg mank en heeft dus pijn. Naast de gescheurde kruisband zit ook de meniscus niet meer goed en zijn er meer banden kapot. Onbegrijpelijk want ze hebben geen idee hoe dit gebeurd kan zijn. De knie is dus aardig getraumatiseerd en ik ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.
-
blondie
- Zeer actief
Ach jeetje wat sneulaeken schreef:Het is blijkbaar een stuk erger. Ze zijn met de hond naar een kliniek in Den Haag geweest. Hond is inmiddels heel erg mank en heeft dus pijn. Naast de gescheurde kruisband zit ook de meniscus niet meer goed en zijn er meer banden kapot. Onbegrijpelijk want ze hebben geen idee hoe dit gebeurd kan zijn. De knie is dus aardig getraumatiseerd en ik ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.
-
laeken
- Zeer actief
Yep. Ik schat 4 jaar. Ontzettend geliefde lieve hond dus erg vervelend dit. Ben benieuwd en zal updaten.blondie schreef:Ach jeetje wat sneulaeken schreef:Het is blijkbaar een stuk erger. Ze zijn met de hond naar een kliniek in Den Haag geweest. Hond is inmiddels heel erg mank en heeft dus pijn. Naast de gescheurde kruisband zit ook de meniscus niet meer goed en zijn er meer banden kapot. Onbegrijpelijk want ze hebben geen idee hoe dit gebeurd kan zijn. De knie is dus aardig getraumatiseerd en ik ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.. Is het nog een jonge hond?
-
joline
- Zeer actief
Ik heb ruime ervaringen met de TTA operatie (twee van mijn honden in totaal drie keer onder het mes geweest) en ben heel erg tevreden. Ze lopen/liepen snel na de operatie weer goed, revalideren gaat snel en kunnen/konden alles weer.
Als de meniscus al beschadigd is dan kom je niet onder een operatie uit.
Ik zou de hond ook zo snel mogelijk laten opereren als het kan want hoe langer je wacht, hoe meer de knie kapot gaat.
Als de meniscus al beschadigd is dan kom je niet onder een operatie uit.
Ik zou de hond ook zo snel mogelijk laten opereren als het kan want hoe langer je wacht, hoe meer de knie kapot gaat.
-
laeken
- Zeer actief
De hond is inmiddels geopereerd. Met een pees is er een nieuwe meniscus of kruisband gemaakt. Geen idee hoe het precies gegaan is. Maar ze moest meteen onder het mes want het ging heel slecht. Er bleek nog een halve meniscus te zijn en geen kruisband. En nog wat andere peesschade. Ze moet nu 6 weken rusten. Gelukkig hebben ze een heerlijke tuin en zorgen ze goed voor haar.

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
- Zamunda
- Zeer actief
Re: Oude gescheurde kruisband. Update "geopereerd" + foto
Fijn dat ze geopereerd is en het goed is gegaan, hopelijk gaat het herstel ook goed. Laat ze wel opletten dat de huid niet verbrandt zo in de zon.
- ceciel
- Zeer actief
Fijn dat er zo rap gehandeld is en ook ik wens hond en baasjes een spoedig herstel toe.
-
blondie
- Zeer actief
aggos het beessie, die weet ook niet wat haar allemaal overkomt. Hopelijk herstelt ze voorspoedig en is ze daarna pijnvrij!
-
laeken
- Zeer actief
Ja dat zie je gewoon aan die kop hè? Ik denk dat ze dit wel kan handelen. Ze komt van een verlaten boerderij ergens uit Bulgarije meen ik. Dus geen kleinzerige of erg afhankelijke hond.blondie schreef:aggos het beessie, die weet ook niet wat haar allemaal overkomt. Hopelijk herstelt ze voorspoedig en is ze daarna pijnvrij!
@zamunda goeie zeg. Ik zal mijn moeder een bericht sturen. Die woont daar ook en de hond loopt ook vaak bij haar.
-
blondie
- Zeer actief
Ja, dat was mijn reactie naar het zien van de foto, die blik in haar ogen, zo van zucht.. wat is dit nu weer? Maar nu met die poot in het verband zal ze zich beperkt voelen, zeker een hond die gewend is door te bijten en zelf met dingen om te gaan.laeken schreef:Ja dat zie je gewoon aan die kop hè? Ik denk dat ze dit wel kan handelen. Ze komt van een verlaten boerderij ergens uit Bulgarije meen ik. Dus geen kleinzerige of erg afhankelijke hond.blondie schreef:aggos het beessie, die weet ook niet wat haar allemaal overkomt. Hopelijk herstelt ze voorspoedig en is ze daarna pijnvrij!