Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stroomband vanaf volgend jaar verboden.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Stroomband vanaf volgend jaar verboden.

Ongelezen bericht door Zamunda »

Trigger.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

dan ook maar schrikdraad verbieden. zielig dat er koeien tegen aan lopen of de arme schaapjes.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik vind dit net zoiets als het verbieden van illegaal vuurwerk.....
Wat heeft het voor zin?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nou ja, ik snap de zin wel.. mensen die geen benul hebben en er toch mee aan de gang gaan verpesten veel en het zorgt dan voor veel dierenleed. Maar ik ben zeker niet tegen het gebruik door goede instructeurs. Niet als middel van eerste keus maar als het anders een onhoudbare hond of letsel aan ander dier inhoudt? Doe dan maar...

Suzanne
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nanna schreef:
Belle schreef:
Een correctie met een stroomband is per definitie pas een correctie als de prikkel sterk genoeg is om gedrag te laten stoppen. De prikkel moet dus op z'n minst onaangenaam zijn. Als een hond ergens mee bezig is dat enorm zelfbelonend is (zoals bijv. jagen), dan zal een trilling niet genoeg zijn om het gedrag te laten stoppen. Dat moet dan wel zo onaangenaam zijn dat het opweegt tegen de lol van het jagen. Zoals hier ook al vaak aangegeven, tot een hond die hoog in z'n drift zit, dring je niet door met iets wat alleen maar onaangenaam is.
Ik denk dat de trilling in dat geval vooraf moet gaan aan de inderdaad flinke pets. Dat de trilling ahw de waarschuwing wordt.
Een beetje hond heeft dat zó door en komt al terug als hij gewaarschuwd is middels het trillinkje.
Hier loopt iemand in het bos met jagende teckels en die weten het al als ze die halsband om hebben :LOL: Dan lopen ze met vrome gezichtjes in de buurt. Dus daar werkt alleen al het dragen van de halsband als waarschuwing.
Ik zie dat inderdaad met met een hond die soms een blafband droeg.. en ik heb nog steeds mijn twijfels of dat ding op trillen stond.. dier is zwaar onder de indruk als ze de band draagt... ook al zitten er geen batterijen in.
Ik zie daar dan het nut niet van in gewoon, dier zonder band blaft gewoon nog steeds een eind weg binnen en buiten.. met dat ding om niet.
Als je al zo'n hulpmiddel gebruikt, zorg dan dat je het als training kunt gebruiken om iets aan of af te leren. Mensen die lachend zeggen "nou ze weet het nu wel hoor, als ze die band om heeft dan.." :denken:
Tsja wat dan..zonder band gaan ze de goddelijke gang weer, en met dat bandje om zijn ze wel stil.. werkt goed dan :denken: :neenee:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Belle schreef:
Tineke schreef:
Belle schreef:Als je het goed doet, zou je een zodanig harde prikkel moeten geven dat het gedrag na een, misschien twee keer gewoon nooit meer vertoond wordt. Als je moet blijven corrigeren voor hetzelfde gedrag, is het geen goede correctie geweest.
En dat vraag ik me ook wel af, je hoort toch vaak dat de banden regelmatig worden gebruikt of weer worden ingezet na een tijdje gestopt te zijn.
Je zou denken dat het gedrag uit zou doven maar dat schijnt toch veelvuldig niet zo te zijn.
Na een tijdje kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar als je continu op die knop moet lopen drukken, dan doe je in mijn ogen iets niet goed. Dan lijkt mij een of twee keer een hardere correctie humaner, dan aan de gang moeten blijven en uiteindelijk misschien wel op een hogere stand uitkomen.
Het lastige hierbij dat niet de wetten van operante conditionering niet alleen voor honden gelden, maar net zo goed voor mensen. Als een correctie de eerste keer lijkt te werken, omdat de hond op dat moment stopt met het ongewenste gedrag, ga je die correctie natuurlijk vaker inzetten. Tot hij niet meer werkt, omdat de hond gewend is, dan ga je de correctie harder maken. Extinction burst.
Naast het drukken op die knop is het van het grootste belang dat je je hond leert lezen, wanneer gaat hij in de jaagmodus en dan kan je dat prima met je stem voorkomen, en dan is dat drukken niet meer nodig Ik heb ervoor gekozen voor Dirk omdat hij totaal niet bereikbaar was, wel les gehad omdat ik het een eng iets vond, maar toch gedaan en geen spijt van gehad.
Nou ja heel verhaal getypt maar weer weggehaald omdat het niet duidelijk genoeg geschreven is denk ik, Dirk kon zijn energie weer kwijt met de band om omdat hij los kon en werd daardoor weer rustiger en trainbaar en daar ging het me om.

Het gaat super met hem en ja hij heeft de band gewoon standaard om, maar dat is meer voor mij om zekerheid te hebben, soms komen we iets tegen wat best spannend is en dan hoef ik me niet druk te maken en ook niet te drukken omdat het gewoon goed gaat, maar toch moet ik nooit indutten want het blijft een DJT :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Tineke schreef:Het vervelende met dit soort zaken is dat iedereen zich bekwaam genoeg acht om dit soort middelen in te zetten.
En dan heb je nog de paupers die er zo min mogelijk aan kwijt willen en er eentje op Alie express bestellen.

Een goede band kan in de juiste handen een middel zijn wat goed ingezet kan worden, maar die juiste handen zijn niet zoveel voorhanden als dat er banden zijn.
Ik denk dat het daar mis gaat.
Maar dat verbaasd me eigenlijk. En inderdaad ik zie het om me heen ook wel, of veel mensen die vragen of bepaalde dingen met een stroomband op te lossen zijn.
Heb het wel eens vaker gezegd, ik had er ook een, een goede tt.
Maar toch nooit om de hond gedaan die behoorlijk actief achter wild aan kon gaan. Sterker nog, ik heb de ab nooit zelf in handen gehad, de tt is destijds ingezet met pakwerk bij een van de vorige honden, en op zo'n manier dat de hond op het juiste moment een correctie kreeg en eigenlijk daarna niet meer nodig geweest, anders kan je geen examen lopen of meedoen met een wedstrijd.
Het is een middel om net even op afstand een correctie te kunnen geven, met als bedoeling dat de hond leert iets niet te doen, bij een prikkel.. is mijn visie bij de stroomtik dan, en ja, die tik heb ik ook op mijn eigen arm gevoeld, niet prettig en je schrikt, maar als hij normaal is afgesteld doet het geen pijn.
En toch zette ik hem als leek niet in op een hond die achter wild aan ging. Heb ik toch op een andere manier proberen op te lossen destijds.
En in bepaalde situaties en bij bepaalde honden bij het uitoefenen van bepaalde functies vind ik nog steeds een tikkie op afstand geen extreem iets, maar juist een handig hulpmiddel. Dus een algeheel verbod vind ik zelf wel weer kort door de bocht.
Maar goed, ik heb ook extremen gezien als het gaat om stroomgebruik en aan- of afleren van dingen in een bepaalde sport, dus tsja.. maar wat iemand anders ook al zei.. dan gaan de hekken van een trainingsveld weer dicht of krijg je te horen als je langs wilt komen "dat je beter eerst even kunt bellen voor je langs komt".
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

blondie schreef:maar wat iemand anders ook al zei.. dan gaan de hekken van een trainingsveld weer dicht of krijg je te horen als je langs wilt komen "dat je beter eerst even kunt bellen voor je langs komt".
Gaat misschien op een IPO club op een afgesloten terrein, maar veel KNPV verenigingen zitten gewoon ergens in een bos zonder hekken.

Wij hebben op de club wel de “luxe” van een volledig omheind terrein, maar de poort staat bij aanwezigheid open en gaat (kan) ook niet dicht omdat we de kantine ook aan een niet honden gerichte vereniging verhuren (en het veld/terrein is prima zichtbaar van buiten de hekken)
blondie
Zeer actief

billy schreef:
Belle schreef:
Tineke schreef:
Belle schreef:Als je het goed doet, zou je een zodanig harde prikkel moeten geven dat het gedrag na een, misschien twee keer gewoon nooit meer vertoond wordt. Als je moet blijven corrigeren voor hetzelfde gedrag, is het geen goede correctie geweest.

En dat vraag ik me ook wel af, je hoort toch vaak dat de banden regelmatig worden gebruikt of weer worden ingezet na een tijdje gestopt te zijn.
Je zou denken dat het gedrag uit zou doven maar dat schijnt toch veelvuldig niet zo te zijn.
Na een tijdje kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar als je continu op die knop moet lopen drukken, dan doe je in mijn ogen iets niet goed. Dan lijkt mij een of twee keer een hardere correctie humaner, dan aan de gang moeten blijven en uiteindelijk misschien wel op een hogere stand uitkomen.
Het lastige hierbij dat niet de wetten van operante conditionering niet alleen voor honden gelden, maar net zo goed voor mensen. Als een correctie de eerste keer lijkt te werken, omdat de hond op dat moment stopt met het ongewenste gedrag, ga je die correctie natuurlijk vaker inzetten. Tot hij niet meer werkt, omdat de hond gewend is, dan ga je de correctie harder maken. Extinction burst.
Naast het drukken op die knop is het van het grootste belang dat je je hond leert lezen, wanneer gaat hij in de jaagmodus en dan kan je dat prima met je stem voorkomen, en dan is dat drukken niet meer nodig Ik heb ervoor gekozen voor Dirk omdat hij totaal niet bereikbaar was, wel les gehad omdat ik het een eng iets vond, maar toch gedaan en geen spijt van gehad.
Nou ja heel verhaal getypt maar weer weggehaald omdat het niet duidelijk genoeg geschreven is denk ik, Dirk kon zijn energie weer kwijt met de band om omdat hij los kon en werd daardoor weer rustiger en trainbaar en daar ging het me om.

Het gaat super met hem en ja hij heeft de band gewoon standaard om, maar dat is meer voor mij om zekerheid te hebben, soms komen we iets tegen wat best spannend is en dan hoef ik me niet druk te maken en ook niet te drukken omdat het gewoon goed gaat, maar toch moet ik nooit indutten want het blijft een DJT :mrgreen:
Goed van je dat je les hebt gekregen, en inderdaad lezen dat er iets spannends is wat de hond ziet en op tijd in kunnen grijpen middels stem na alle opvoedkundige trucs uit de kast te hebben gehaald is super, een soms bij een hond die hoog in de drive komt te zitten is een fractie te laat al een "laat maar, no go, en valt geen eer meer aan te behalen.."
En als dat redelijk onschuldig is, en op plekken waar het kan, dan neem je je verlies, maar als je regelmatig op plekken loopt waar dat risico te groot is, dan snap ik waarom de tt op afstand een uitkomst kan zijn!

@Belle, soms zijn bepaalde honden zo hoog in een energie of sowieso een ding wat verweven zit in hun zijn, dat die ene felle correctie op het juiste moment een dag later alweer vergeten is.. en soms wel eens minuten later :oohja: het is echt niet altijd zo zwart wit.. sommige honden accepteren de correctie, of herkennen de correctie en zullen daarna wat gematigder zijn, anderen komen toch weer terug in een bepaalde staat dat ze volledig vergeten zijn ooit een correctie te hebben gekregen, of de drang om iets te doen is sterker dan het schikken naar een prikkel en het niet doen.
billy
Erelid

blondie schreef:
Tineke schreef:Het vervelende met dit soort zaken is dat iedereen zich bekwaam genoeg acht om dit soort middelen in te zetten.
En dan heb je nog de paupers die er zo min mogelijk aan kwijt willen en er eentje op Alie express bestellen.

Een goede band kan in de juiste handen een middel zijn wat goed ingezet kan worden, maar die juiste handen zijn niet zoveel voorhanden als dat er banden zijn.
Maar dat verbaasd me eigenlijk. En inderdaad ik zie het om me heen ook wel, of veel mensen die vragen of bepaalde dingen met een stroomband op te lossen zijn.
Maar toch nooit om de hond gedaan die behoorlijk actief achter wild aan kon gaan. Sterker nog, ik heb de ab nooit zelf in handen gehad, de tt is destijds ingezet met pakwerk bij een van de vorige honden, en op zo'n manier dat de hond op het juiste moment een correctie kreeg en eigenlijk daarna niet meer nodig geweest, anders kan je geen examen lopen of meedoen met een wedstrijd.
Het is een middel om net even op afstand een correctie te kunnen geven, met als bedoeling dat de hond leert iets niet te doen, bij een prikkel.. is mijn visie bij de stroomtik dan, en ja, die tik heb ik ook op mijn eigen arm gevoeld, niet prettig en je schrikt, maar als hij normaal is afgesteld doet het geen pijn.
En toch zette ik hem als leek niet in op een hond die achter wild aan ging. Heb ik toch op een andere manier proberen op te lossen destijds.
En in bepaalde situaties en bij bepaalde honden bij het uitoefenen van bepaalde functies vind ik nog steeds een tikkie op afstand geen extreem iets, maar juist een handig hulpmiddel. Dus een algeheel verbod vind ik zelf wel weer kort door de bocht.
Maar goed, ik heb ook extremen gezien als het gaat om stroomgebruik en aan- of afleren van dingen in een bepaalde sport, dus tsja.. maar wat iemand anders ook al zei.. dan gaan de hekken van een trainingsveld weer dicht of krijg je te horen als je langs wilt komen "dat je beter eerst even kunt bellen voor je langs komt".
Nou ik heb een tijdje africhting getraind met mijn bouviers, oke is al wel jaren geleden :mrgreen: maar heb daar wel gezien hoe het niet moet :schrik: :ugh:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
blondie schreef:maar wat iemand anders ook al zei.. dan gaan de hekken van een trainingsveld weer dicht of krijg je te horen als je langs wilt komen "dat je beter eerst even kunt bellen voor je langs komt".
Gaat misschien op een IPO club op een afgesloten terrein, maar veel KNPV verenigingen zitten gewoon ergens in een bos zonder hekken.

Wij hebben op de club wel de “luxe” van een volledig omheind terrein, maar de poort staat bij aanwezigheid open en gaat (kan) ook niet dicht omdat we de kantine ook aan een niet honden gerichte vereniging verhuren (en het veld/terrein is prima zichtbaar van buiten de hekken)
Ons veld kan dicht voor auto's maar ligt midden in een losloopgebied dus helemaal rondom open voor bezoekers. Maar ik ken genoeg verenigingen die volledig afgeschermt zijn als de hekken dicht zijn inderdaad.
Maar ik heb al veel van deze reacties voorbij zien komen en geloof ook zeker dat dit weer gaat gebeuren. Gaat t weer 40 jaar terug in de tijd...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

crutz schreef:

Ik bedoel er niets mee Carmen, als je gewoon normaal traint, en uit kan leggen waarom je soms wat anders optreed dan is dat toch mooi.
Het is wat vreemder als hekken dicht gaan, en als mensen denken "shit" buitenstaanders die meekijken. De personen op de clubs die zo denken weten zelf wel dat ze niet geheel cosher met de honden omgaan.
Ik heb liever inderdaad te maken met een club die niets heeft te verbergen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:

Dat laatste zeg ik altijd tegen mensen als ze willen komen maar dat is omdat we niet altijd 'thuis' trainen :mrgreen:
Ons veld wordt aan meerdere verenigingen verhuurd en soms is er een evenement van een andere vereniging en moeten wij even uittrainen ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie
Zeer actief

Dat kan maar er zijn genoeg clubs ook nu al die geen onverwachtse pottenkijkers willen.
En dan kun je nu daar al je vraagtekens bij zetten.
Als je normaal traint, kan iedereen binnen treden en kun je soms verklaren waarom soms wat stricter getraind wordt. Bij deuren dicht en anders trainen bij kijkers vind ik dat sommige voorzitters of clubleden zich zelf wel eens achter de oren mogen gaan krabbelen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
crutz schreef:

Ons veld kan dicht voor auto's maar ligt midden in een losloopgebied dus helemaal rondom open voor bezoekers. Maar ik ken genoeg verenigingen die volledig afgeschermt zijn als de hekken dicht zijn inderdaad.
Maar ik heb al veel van deze reacties voorbij zien komen en geloof ook zeker dat dit weer gaat gebeuren. Gaat t weer 40 jaar terug in de tijd...
Dat zijn dan IPO verenigingen. KNPV verenigingen liggen vaak gewoon in een stuk bos dat open is.
Zie ook mensen uit de KNPV reageren dat de hekken dicht gaan alleen zijn dat mensen waarvan ik weet dat ze op terreinen trainen in open stukken bos met wandelroutes dus vind dat knap dan.

De TT wordt nu idd in de KNPV wel onder een brede band gebruikt maar de prikker zie je waar ik kom nig amper meer.
Vanuit de IPO heb ik wel de vraag gekregen of iemand die ik kende speciale covers voor prikkers wilde maken. Nee was daarop het antwoord.

Weet niet hoe het op IPO verenigingen is maar veel KNPV verenigingen hebben leden die bij defensie of politie werken en dus niet niets kunnen doen bij zo’n overtreding.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Dat afsluiten van terreinen geloof ik ook niet zo in, juist omdat in elk geval de KNPV terreinen voor een groot deel open zijn (kijk alleen al naar het revier terrein, dat is behoorlijk groot aangezien je een stuk voor de man en een stuk voor de kist moet hebben, en er zijn er maar heel weinig die dus volledig afgesloten zijn, zoals al aangehaald).
Valkenswaard heeft die mazzel ook meen ik, áls die club nog bestaat na alle ellende daar (terwijl het toch altijd een van de goed aangeschreven clubs was).

Mijn ervaring hier (Limburg-zuid, al is dat nu natuurlijk niet meer, het is nu één Limburg) is dat de meetrainende HG van politie/defensie (ook KNPV lid dan) gewoon met de rest mee doet, en dat geld dan net zo waar het de omgang met de honden betreft. En eerlijk is eerlijk, stel dat een agent tegen de club in gaat dan is zo iemand heel gauw exit. Wat dat betreft is het KNPV wereldje toch nog heel vaak van het "Je bent met ons, en anders niet welkom/opzouten". En dat is in een flink deel van Nederland nog steeds zo... (Niet voor niks is wisselen van club toch niet echt een uitzondering...)
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef:
crutz schreef:

Dat zijn dan IPO verenigingen. KNPV verenigingen liggen vaak gewoon in een stuk bos dat open is.
Zie ook mensen uit de KNPV reageren dat de hekken dicht gaan alleen zijn dat mensen waarvan ik weet dat ze op terreinen trainen in open stukken bos met wandelroutes dus vind dat knap dan.

De TT wordt nu idd in de KNPV wel onder een brede band gebruikt maar de prikker zie je waar ik kom nig amper meer.
Vanuit de IPO heb ik wel de vraag gekregen of iemand die ik kende speciale covers voor prikkers wilde maken. Nee was daarop het antwoord.

Weet niet hoe het op IPO verenigingen is maar veel KNPV verenigingen hebben leden die bij defensie of politie werken en dus niet niets kunnen doen bij zo’n overtreding.
In de IPO/IGPzie je inderdaad ook amper prikker. Maar dat was eigenlijk voor t verbod ook al zo t laatste jaar. Tenminste waar ik kom/kwam. Er zullen er vast ook zijn die ze nog steeds gebruiken hoor maar de tt wordt vaker gebruikt denk ik. Wel gewoon zichtbaar overigens niet onder een band.
IPO/IGP is en blijft meer sport dus er zullen er niet meer dan gemiddeld bij defensie/politie werken. Maar in de laatste jaren is er veel veranderd qua hondentraining. Ligt ook aan t programma overigens want met een stuitergekke hond haal je geen enkel punt. Het blijft een puntenspelletje daar heb je een hond voor nodig die niet extreem de ene of andere kant op neigt. En een gedrukte hond wordt weggestuurd op een wedstrijd.
Het trainen is veel meer gericht op eigen houding, beloning en natuurlijk is een correctie nodig maar die hoeft dus niet altijd meer met prikker of tt gedaan worden. Pakweg 15 jaar geleden hoorde een prikker en tt tot de standaard uitrusting dat is al een tijdje niet meer. Al is de top van nu nog wel met tt getraind denk ik. Wel valt me op dat wij als vereniging steeds meer de 'ellende' van gewone hondenscholen krijgen. Mensen die weggestuurd worden met een niet sociale hond en waar ze t niet lukt om de hond op de rit te krijgen. Dat knappen ze in de IPO wel op want die corrigeren toch wel... maar hey wij doen t niet hoor want wij trainen positief.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik dit een positief iets vind. Ik neig naar nee eigenlijk....
Laatst gewijzigd door malinois op 07 apr 2019 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tony schreef:Dat afsluiten van terreinen geloof ik ook niet zo in, juist omdat in elk geval de KNPV terreinen voor een groot deel open zijn (kijk alleen al naar het revier terrein, dat is behoorlijk groot aangezien je een stuk voor de man en een stuk voor de kist moet hebben, en er zijn er maar heel weinig die dus volledig afgesloten zijn, zoals al aangehaald).
Valkenswaard heeft die mazzel ook meen ik, áls die club nog bestaat na alle ellende daar (terwijl het toch altijd een van de goed aangeschreven clubs was).

Mijn ervaring hier (Limburg-zuid, al is dat nu natuurlijk niet meer, het is nu één Limburg) is dat de meetrainende HG van politie/defensie (ook KNPV lid dan) gewoon met de rest mee doet, en dat geld dan net zo waar het de omgang met de honden betreft. En eerlijk is eerlijk, stel dat een agent tegen de club in gaat dan is zo iemand heel gauw exit. Wat dat betreft is het KNPV wereldje toch nog heel vaak van het "Je bent met ons, en anders niet welkom/opzouten". En dat is in een flink deel van Nederland nog steeds zo... (Niet voor niks is wisselen van club toch niet echt een uitzondering...)
Maar ik voelde me als buitenstaander nooit echt welkom bij de knpv als ik ergens ging kijken zonder aankondiging of zonder iemand die er trainde. Als je met iemand meekwam was alles vriendelijk maar als je alleen kwam vond ik dat echt niet. Of ik ben bij de verkeerde wezen kijken dat kan maar zo. Is al wel wat jaartjes geleden.... dan had ik echt t idee dat ze wachten tot ik weg was voor ze echt gingen trainen....
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

billy schreef:
Naast het drukken op die knop is het van het grootste belang dat je je hond leert lezen, wanneer gaat hij in de jaagmodus en dan kan je dat prima met je stem voorkomen, en dan is dat drukken niet meer nodig
De keren dat er achter een haas werd aangegaan zijn op één hand te tellen, maar de hazen zagen we ook niet want die zaten in hoog gras en hielden zich in eerste instantie gedrukt.
Dat zagen we dus echt niet aankomen dat ging echt van het ene op het andere moment.
Dan zou drukken op zo'n band ook geen zin meer hebben denk ik.

We houden er in die gebieden nu gewoon rekening mee en houden ze bij het uitstappen even vast en laten ze dan even verder los.
Aan de kant van de snelweg houden we ze ook vast want zo'n band zie ik voor ons niet zitten.

Ik ben het wel met je eens dat het voor een hond heel belangrijk is om zijn of haar energie kwijt te raken, en dat ze daardoor trainbaarder worden.

Onze honden hebben ook niet zo'n enorme drive en komen, in de gevallen dat het ons gebeurde, ook vrij snel terug.
Daar zijn ze dan net weer even iets te baas gericht voor gelukkig.
We houden er zoveel mogelijk rekening mee uiteraard want het blijft iets wat we liever voorkomen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

malinois schreef:Maar ik voelde me als buitenstaander nooit echt welkom bij de knpv als ik ergens ging kijken zonder aankondiging of zonder iemand die er trainde. Als je met iemand meekwam was alles vriendelijk maar als je alleen kwam vond ik dat echt niet. Of ik ben bij de verkeerde wezen kijken dat kan maar zo. Is al wel wat jaartjes geleden.... dan had ik echt t idee dat ze wachten tot ik weg was voor ze echt gingen trainen....
Maar dat is ook wat ik (o.a.) bedoelde, de KNPV is een behoorlijk gesloten wereldje. Als je op eigen houtje lid wilt worden is er in de meeste gevallen toevallig nét een ledenstop o.i.d, kom je met iemand mee die al lid is dan loopt het net allemaal wat makkelijker...
Ik vind het dan ook niet gek dat er nog maar nauwelijks 5 á 6000 leden over zijn over heel Nederland én buitenland geteld, tegenover de ruim 40.000 leden in de hoogtij dagen...
Daarbij, buiten dat de mensen de laatste decennia steeds bewuster zijn geworden over hoe je vooral níet met honden moet omgaan (en de KNPV daardoor sowieso al niet al te hoog stond aangeschreven), krijg je de jeugd ook nauwelijks meer hun huis uit om in de ijzige kou en/of regen lekker fris met je hond(en) bezig te zijn, die blijven meestal liever achter hun pc/spelcomputer of gsm hangen... (en jeugd wat interesse toont worden vaak weer heel snel 'weggejaagd' omdat ze anders met hun eigen hond wensen om te gaan en dat vaak niet door de overige clubleden wordt geaccepteerd.))

Maar goed, ik dwaal af het gaat hier tenslotte over het verbod van electronische correctiemiddelen... :engel:
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
billy
Erelid

Tineke schreef:
billy schreef:
Naast het drukken op die knop is het van het grootste belang dat je je hond leert lezen, wanneer gaat hij in de jaagmodus en dan kan je dat prima met je stem voorkomen, en dan is dat drukken niet meer nodig
De keren dat er achter een haas werd aangegaan zijn op één hand te tellen, maar de hazen zagen we ook niet want die zaten in hoog gras en hielden zich in eerste instantie gedrukt.
Dat zagen we dus echt niet aankomen dat ging echt van het ene op het andere moment.
Dan zou drukken op zo'n band ook geen zin meer hebben denk ik.

We houden er in die gebieden nu gewoon rekening mee en houden ze bij het uitstappen even vast en laten ze dan even verder los.
Aan de kant van de snelweg houden we ze ook vast want zo'n band zie ik voor ons niet zitten.

Ik ben het wel met je eens dat het voor een hond heel belangrijk is om zijn of haar energie kwijt te raken, en dat ze daardoor trainbaarder worden.

Onze honden hebben ook niet zo'n enorme drive en komen, in de gevallen dat het ons gebeurde, ook vrij snel terug.
Daar zijn ze dan net weer even iets te baas gericht voor gelukkig.
We houden er zoveel mogelijk rekening mee uiteraard want het blijft iets wat we liever voorkomen.
Daar heb ik Truus voor die heeft echt 0 jachtinstinct, dus die gaat eerst even over het veld, of jaagt de ganzen of watervogels even weg ideaal hulpje is dat :mrgreen:
Ik ben Dirk een keer kwijt geweest, achteraf kreeg hij teveel vrijheid en toen heb ik zijn drive kunnen zien, totaal in trance anderhalf uur lang achter een eend aan gezwommen die haar pul beschermde en dus steeds Dirk weglokte, uiteindelijk hem weer te pakken gekregen maar dat wil ik nooit meer meemaken.

En voor degene die denken dat ik kies voor de makkelijke oplossing :wink: het is alleen om het jagen in de hand te kunnen houden waardoor hij los kan en dus ook zijn energie kwijt kan, het gewone opvoeden doe ik zonder de TT, en geloof me dat was en is nog altijd een hele klus al gaat het heel goed de laatste tijd. :cheer: :cheer:

Ik merk wel dat het gedrag ook steeds meer uitdoofd, maar af en toe een rat vangen of een muisje of een mol mag, maar dat is ook niet erg en daar geniet hij van. :mrgreen:
Afbeelding
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

[quote="Tony"]de KNPV is een behoorlijk gesloten wereldje/quote]
Dit geldt ook voor de KNJV. Ik heb ooit eens een DSD uit het asiel gehaald, die in HTK niet goed functioneerde. Bij mij werkte het goed, hij kon lekker zijn energie kwijt. Al doende kwam ik iemand tegen die via de KNJV trainingen volgde. Ik werd in het wereldje geïntroduceerd, en het was mooi om met mijn DSD aan de slag te kunnen waarvoor hij gemaakt was. Maar het type mens, wat zich ermee bezighield, vond ik ietwat altmodisch. De structuur in de club was behoorlijk hiërarchisch, er werd in eerste instantie behoorlijk neergekeken op mijn DSD herplaatser. Toen wij als combinatie het leuk deden, werd hij diverse malen gevraagd als dekreu. Hier heb ik geen gehoor aan gegeven, het was gewoon een leuke hobby voor mijn hond en mij, niets meer en niets minder. Tot groot ongenoegen van diverse leden en ondertussen bleef ik ook nog mijn rode regenjas dragen, we zullen een doorn in het oog zijn geweest van vele KNJV- ers.
Maar ja verder niets op aan te merken, omdat de DSD goed presteerde.
Deze bijdrage is dus helemaal off-topic, maar wou het even kwijt. Ik denk eigenlijk wel dat het verstandig is dat die strakke, hierarchische organisaties hun bakens zouden moeten verzetten om ledenverlies te voorkomen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

DeDiana schreef:
Jion schreef:Ik geloof oprecht dat jij dat zo ziet en voelt, maar ik zie en voel het echt anders. Dan kunnen we daar lang en breed over lullen maar daar gaan we niet uitkomen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek. Heeft iemand een linkje?
Ik kon ook nergens vinden naar welke onderzoeken specifiek wordt verwezen, maar ik neem aan dat dit onderzoek van de European Society of Veterinary Clinical
Ethology (ESVCE), met onderstaande conclusie er een rol in heeft gespeeld, aangezien dezelfde argumenten terugkomen.
As a conclusion, ESVCE strongly opposes the use of e-collars in dog training, and urges all
European countries to take an interest in and position on this welfare matter.
http://eprints.lincoln.ac.uk/31575/2/31 ... 300108.pdf Uiteraard is in de bronnenlijst nader onderzoek te vinden over de detailonderwerpen.
Dat klopt.
Alleen is ESVCE geen wetenschappelijk bedrijf en is het onderzoek niet zo goed wetenschappelijk onderbouwd.

Daar komt nog bij dat in het verhaal van de minister staat dat "het gebruik van een stroomband een ernstige, onontkoombare inbreuk op het welzijn van het dier inhoudt”, terwijl er in dat verhaal van ESVCE over een risico wordt gesproken.
Ik weet niet wie nu wie aan het beduvelen is.
Als die band correct wordt gebruikt is hij aanzienlijk diervriendelijker dan de methoden die werden (en dan misschien ook weer worden?) toegepast om bepaald zeer ongewenst gedrag te beteugelen.

Waarom niet net als in Duitsland een certificaat halen voor het goed gebruik van de band en elke 5 jaar (dacht ik) een opfriscursus?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”