Maar verder is er niet veel meer uitgekomen
Tippex, 9 maanden jong ondertussen:

Resultaat:

En een inteeltcoëfficiënt van 50% trouwens
Moderator: moderatorteam

-Saskia- schreef: En een inteeltcoëfficiënt van 50% trouwens
Halen ze dat uit het percentage homozygotie?-Saskia- schreef:En een inteeltcoëfficiënt van 50% trouwens
Van z'n vaderopa.bram en thijs schreef:En dat strontrollen, van wie heeft hij dat?
Dat is die inteelt. Hij is niet het scherpste mes uit de la, zeg maar.bram en thijs schreef:En dat strontrollen, van wie heeft hij dat?
Ik kan er enkel dit over vinden op hun site:Zamunda schreef:Halen ze dat uit het percentage homozygotie?
De gemiddelde straatfik neem ik aan.Cleva schreef:Wat is dat eigenlijk, zo'n europese dorpshond?
-Saskia- schreef: @Dagmar & nomo: was via Embark
50% is ouder met zoon of dochter toch?Cleva schreef:-Saskia- schreef: En een inteeltcoëfficiënt van 50% trouwens
Ja, dat zeg ik ook altijd. Kruisingen met veel type zijn bijna zonder uitzondering inteelt.
Waarschijnlijk is zijn moeder te lang bij haar broer blijven wonen.
Dit.Mizzsylver schreef:Inteelt is altijd een schatting, op basis van de stamboom kun je het ook schatten.
Embark berekent de COI op basis van runs of homozygotie, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6325901/ Dat percentage is behoorlijk betrouwbaar. In elk geval heel veel meer betrouwbaarder dan een COI op basis van de stamboom.
Nog nooit het DNA-profiel van een Lundehund gezien zeker?Cleva schreef:Al had je het graag dan kun je nog geen fruitvliegjes met een exact percentage identieke genen fokken.
Ja, maar op één generatie.dagmar88 schreef:50% is ouder met zoon of dochter toch?
Ja, altijd gezelligMarjoleine schreef:Ja, maar op één generatie.
Als je op DNA-niveau kijkt, komt het er wel op neer dat dit een aantal generaties dik in de familie moet zijn gebleven. Er zijn rassen met dit soort cijfers en die zijn behoorlijk lang zwaar ingeteeld.

Bij echte straat-/zwerfhonden denk ik best vaak. Amy leefde ook in een roedeltje met o.a. haar nestbroer en misschien was één van de andere volwassen reuen in het roedeltje wel haar vader. Toen ik haar daar weghaalde, was ze 11 maanden en loops.Habibi schreef:Nope, maar wel bij de aanschaf van hún puppy Kliko.
En dat heeft het zelfde effect natuurlijk.
Maar er zullen er altijd ook wel zijn waar de nestbroers en zussen bij elkaar blijven lopen.
Zelden denk ik, maar zal vast voor komen.

InderdaadNanna schreef:"neem een kruising" zeiden ze. "Die zijn niet zo ingeteeld als rashonden" zeiden ze.
Zo zie je maar
Ik denk eigenlijk dat heel veel kruisingen behoorlijk ingeteeld zijn. Het is niet zo dat de baasjes honderden kilometers rijden om Kliko eens fijn ergens anders te laten dekken ivm het het versche bloed
Die gedachte had ik hierbij al ingecalculeerd.dagmar88 schreef:Ja, altijd gezelligMarjoleine schreef:Ja, maar op één generatie.
Als je op DNA-niveau kijkt, komt het er wel op neer dat dit een aantal generaties dik in de familie moet zijn gebleven. Er zijn rassen met dit soort cijfers en die zijn behoorlijk lang zwaar ingeteeld.![]()
Bij tippex lijkt het me meer voor de hand liggen dat ze een pup hebben aangehouden die per ongeluk is of heeft gedekt.
Dat zegt niks.Ik heb voor charlie ooit een oproepje op marktplaats gezet om haar broers en zussen te vinden. Een zus leek totaal niet en de ander als twee druppels water.
Afhankelijk van de grootte van het nest moeten er een aantal kopietjes van hem rondlopen.
Daar had jij het over.Cleva schreef:...nee. Dat klopt.
Maar we hadden het over exacte percentages en fruitvliegjes.