Het één sluit het ander niet uit.Cleva schreef:-Bij de deur zitten neusfluiten.Agrotera schreef: - Wat doe je?
- Waarom doe je dat?
- Wat heb je nodig?
-Omdat ik naar buiten wil.
-5 uur rondsnuffelen en naar de merels luisteren en stiekem tussen de afrikaantjes schijten.
Het is niet altijd precies te achterhalen wat een hond wil. Je weet het van jezelf al niet eens altijd.![]()
Ik hou niet van dit soort systematiekjes. De mens moet niet dienstbaar aan de hond worden. Dat is niet wat een hond wil.
Een hond wil lekker achter een baas aan kunnen lopen en daar zijn eigen behoeftes in voorzien krijgen. Dat is de essentie van de symbiose. Intelligente gehoorzaamheid in ruil voor voeding en bescherming.
Een hond is een enorm emotioneel ontwikkeld en intelligent dier dat op sommige vlakken beter weet wat er aan de hand is dan jijzelf.
Dan kan alleen kale hiërarchie de duidelijkheid nog redden.
Zal ik eens stelling nemen?: Een hond wordt gestrest van een baas die zijn eigen broek niet op kan houden.
Ik zou ook gestrest raken als ik inbreng krijg in dingen die ik niet meer begrijp trouwens.
Ik heb het als ik de jaarcijfers op mijn werk moet goedkeuren. Dan roep ik ook de penningmeester op het matje om het voor me te doen.
Ik koop die hond op het moment dat het mij uitkomt. Ik koop hem uit gefokte stam. Ik ga met hem op cursus zodat hij vroegtijdig uit zijn hoofd mag leren hoe zich te gedragen.
Hij wordt ingeënt en gecastreerd. Als hij het te bont maakt kan hij een tik verwachten.
Maar als je het over jezelf moet hebben ben je ineens niet meer verantwoordelijk? Dan ben je ineens niet de baas maar een maatje?
Laat me niet lachen.
Laf.
Naap heeft geen baas, dat kan ik echt vergeten. Hij is dol op me en ziet de meerwaarde van me in.
Die meerwaarde ben ik bij instabiliteit/twijfelachtig gedoe, de baas spelen of hem in de maling nemen meteen kwijt.
Hij kan het allemaal zelf wel en dat is ook zo.
Hij verkiest mijn gezelligheid, z'n stapel prinses op de erwt kussens, roze flamingo en dagelijkse kant en klare hap.
Dat ik dat minderwaardige lijf en grote lelijke hoofd heb om mee na te denken en hem veilig te houden in plaats van rennen en jagen snapt hij perfect. Daarom blijft hij in de buurt en komt naar me toe als het nodig is.
We jagen wel samen. Werken spoortjes uit, liggen in de bosjes naar konijnen te kijken of ik neem een positie in achter de meeuwen, gebaar dat hij er van de zijkant in moet springen, jaag ze gillend op en hij probeert er één uit de lucht de snaaien.
Je moet hem voor zijn, bedenken wat hij gaat doen en dat samen doen. Dan heb je er invloed op.
Hij is nergens op uit, heeft totaal niet de ambitie boven me staan, wil dat ik hem lief vind. Afkeuring vindt hij heel naar.
Hij zoekt harmonie, wederzijds respect en stabiliteit. We luisteren naar elkaar.
In aanleg is hij erg bezorgd en serieus. Door onze verstandhouding weet hij dat hij dat ook even kan laten varen om zich uit te leven en dat ik wel oplet voor ons twee.

Een totaal andere insteek dan ik hiervoor met mijn honden heb gehad, maar ik vind het heel fijn.