Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een samevatting van de bezwaren tegen kruisingen aub?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Wil de hond schreef:
v.d Lupinehof schreef:kom nou toch ,wat heb je aan ras loze honden dan? leg mijn dat dan eens uit.
ik zie het nut er niet van in kijk ze zijn er ,en dat ze recht hebben op een goed leven ja zeker ,maar bewust een nesje ROMMEL op de wereld zetten zie ik het nut niet van in hoor.

mol 8)
Wat je aan rasloze honden hebt?

Hetzelfde als we er al een dikke tienduizend jaar aan gehad hebben. Wat was er nou eerder, de rasloze hond, of de rashond?

Omdat er nu de laatste eeuw ineens rashonden met stamboom bestaan mogen rasloze honden ineens niet meer voor vol worden aangezien?

Jij doet erg denigrerend, als je dit soort honden gewoon rommel noemt. Je moet die dieren in hun waarde laten, ondanks dat jij er niets in ziet. Eén stap verder en je begint wolven ook al voor rommel uit te maken.
Ik weet eerlijk gezegt ook niet wat er mis is met rasloze honden?Er kan dan wel een ongecontroleerde handel ontstaan, maar ja die heb je ook met "rashonden", de rashond is een voor de mens zijn ideeen gevormd, maar daarmee hebben ze ook een probleem gemaakt, rashonden zijn toch ongezonder over het algemeen, rasloosjes worden toch ouder over het algemeen, en ja rommel zal ik een dier nooit noemen, dat gaat echt tegen mijn principe in, en dan nog dan moet je het allemaal rommel noemen want het zijn allemaal x-ingen!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Angel-eyes schreef:
Wil de hond schreef:
v.d Lupinehof schreef:kom nou toch ,wat heb je aan ras loze honden dan? leg mijn dat dan eens uit.
ik zie het nut er niet van in kijk ze zijn er ,en dat ze recht hebben op een goed leven ja zeker ,maar bewust een nesje ROMMEL op de wereld zetten zie ik het nut niet van in hoor.

mol 8)

Hetzelfde als we er al een dikke tienduizend jaar aan gehad hebben. Wat was er nou eerder, de rasloze hond, of de rashond?

Omdat er nu de laatste eeuw ineens rashonden met stamboom bestaan mogen rasloze honden ineens niet meer voor vol worden aangezien?

Jij doet erg denigrerend, als je dit soort honden gewoon rommel noemt. Je moet die dieren in hun waarde laten, ondanks dat jij er niets in ziet. Eén stap verder en je begint wolven ook al voor rommel uit te maken.
Ik weet eerlijk gezegt ook niet wat er mis is met rasloze honden?
er is niets mis mee, maar je moet het niet BEWUST gaan fokken...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

malinois schreef:
Angel-eyes schreef:
Wil de hond schreef:

mol 8)

jius het bewust fokken van ROMMEL zonder doel stelling zie ik het nut niet van in ,en ja ik noem het rommel want dat is het ,ze zijn zodar ze geboren worden toverballen kwa uiterlijk en karakter je kan er niks van zeggen hoe ze uitgroeien.
en wat voor ROMMEL ik heb nou dit
Afbeelding
tis mooi om te zien lief maar wat heb je er aan?

mol 8)
Rob*
Zeer actief

Ja nou als je het rommel vindt Mol(wat ik het dus absoluut niet vindt), waarom doe je hem/haar niet weg?Ik vind het een mooi hondje hoor :ok: ?
En het is toch een Presa wat je nou op de foto laat zien?
En een Pitje Mol?Is dat dan ook rommel?Is ook geen ras,toch?
Mol
Zeer actief

Wil de hond schreef:

mol 8)

soory hoor wil maar je lult echt dom
een ras hond is niet zomaar onstaan in eens ,en dat weet jij net zo goed als ik dus ga nou niet doen of dat dat er zo poef opeens was
el ras is met een doel gefokt ,en als je dat ga ontkennen of ga zeggen dat je dat voor het eerst hoord dan snap ik niet wat je dan in dit onderwerp mee doet

mol 8)
Mol
Zeer actief

Angel-eyes schreef:Ja nou als je het rommel vindt Mol(wat ik het dus absoluut niet vindt), waarom doe je hem/haar niet weg?Ik vind het een mooi hondje hoor :ok: ?
hey een pitt is geen rommel , want een pitt heeft een stamboom is met een doel gefokt
en waarom ik hem niet weg doet omdat meneer niet te hanterenis kwa karakter mensen zoals jij kunnen zo'nm hond niet handlen de eenige hier op dit forum waar ik dit stuk ROMMEL aan mee zou geven zijn Martijn ,Cloris en Martin

mol 8)
Laatst gewijzigd door Mol op 28 mar 2004 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob*
Zeer actief

malinois schreef:
Angel-eyes schreef:
Wil de hond schreef:

mol 8)

Nee er bewust mee fokken is niet echt bevoordelijk, als het tenminste uit oogpunt komt om een ras nieuw leven in te blazen, mensen kunnen misschien de gedachte naleven om een ras te kruisen en zo iets nieuws krijgen wat in hun ogen vroeger ook is gelukt, iets wat natuurlijk niet kan, tenminste niet op de korte termijn die men denkt, het kost vele jaren en dan nog??Heeft het nut?
Ik sprak toevallig iemand die het best leuk vind om dwerg duitse herders te fokken en zo een ras te maken dat leuk is voor mensen die een duitse herder willen maar te zwak of te oud zijn voor een echte, tsja moet je daar van zeggen?? :roll: Neem een Schipperke zei ik, is ook een herdertje! :mrgreen:
Rob*
Zeer actief

v.d Lupinehof schreef:
Angel-eyes schreef:Ja nou als je het rommel vindt Mol(wat ik het dus absoluut niet vindt), waarom doe je hem/haar niet weg?Ik vind het een mooi hondje hoor :ok: ?
hey een pitt is geen rommel , want een pitt heeft een stamboom is met een doel gefokt
en waarom ik hem niet weg doet omdat meneer niet te hanterenis kwa karakter mensen zoals jij kunnen zo'nm hond niet handlen de eenige hier op dit forum waar ik dit stuk ROMMEL aan mee zou geven zijn Martijn ,Cloris en Martin

mol 8)
He Mollo :mrgreen: , dan kan je wel ook kruisingen met een doel gaan fokken toch?Als het een doel heeft kan het toch ook?En wat weet je nou of ik zo'n hondje kan handlen, keb meer van die zogenaamde ontembare beesten gehad en gekent en ze waren als was in mijn handen, kan je niet over oordelen Mollo! :mrgreen:
En ik zeg ook niks over jou of jij een hand kan handlen omdat ik je niet ken verder en jij mij ook niet dus in het luchtledige schreeuwen heeft geen nut Mollo! :mrgreen:
Wel jammer dat er zo weinig goede mensen zijn die jou rommel kunnen hanteren, jammer voor het dier. :?
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Als ik het zo lees bedoelt Mol met rommel iets wat minder negatief is dan de meesten bij dat woord denken. Persoonlijk heeft het woord rommel ook niet mijn voorkeur, maar de bedoelde honden zijn wel het gevolg van doelloos aanrommelen van mensen. Want dat vind ik een nestje puur en alleen voor de leuk eerlijk gezegd.
Mensen die dat doen staan vaak niet stil bij de risico's die ze nemen met die stap. B.v. het feit dat ze dus hun teef bij de bevalling kunnen verliezen en dan dus een nest puppies met de fles kunnen gaan voeden. Weken lang, dag en nacht, om de paar uur.
Ook vergeet men dat je in het fokken van een nestje echt geld moet investeren. En niet alleen bij rashonden, want ook kruizingen hoor je door de d.a. te laten enten en controleren voor je ze naar hun nieuwe eigenaren laat gaan. Ik vraag mij persoonlijk af hoeveel 'fokkers' van kruizingen dat zullen doen.
Maar goed, als mensen met alle geweld kruizingen willen fokken dan kan niemand ze tegenhouden. Hooguit kunnen we proberen om ze tot rede te brengen. En dat is al een hele klus.......
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Angel-eyes schreef:
v.d Lupinehof schreef:

mol 8)
He Mollo :mrgreen: , dan kan je wel ook kruisingen met een doel gaan fokken toch?Als het een doel heeft kan het toch ook?En wat weet je nou of ik zo'n hondje kan handlen, keb meer van die zogenaamde ontembare beesten gehad en gekent en ze waren als was in mijn handen, kan je niet over oordelen Mollo! :mrgreen:
En ik zeg ook niks over jou of jij een hand kan handlen omdat ik je niet ken verder en jij mij ook niet dus in het luchtledige schreeuwen heeft geen nut Mollo! :mrgreen:
Wel jammer dat er zo weinig goede mensen zijn die jou rommel kunnen hanteren, jammer voor het dier. :?
dat is het ook maar tis voor het beesie wel zielig omdat er totaal niet bij na gedacht is wat de consecwenties zijn,door iemand die het wel leuk lijkt om een kameraatje te fokken zonder te weten waar hij mee bezig is

mol 8)
Rob*
Zeer actief

v.d Lupinehof schreef:
Angel-eyes schreef:
v.d Lupinehof schreef:

mol 8)
dat is het ook maar tis voor het beesie wel zielig omdat er totaal niet bij na gedacht is wat de consecwenties zijn,door iemand die het wel leuk lijkt om een kameraatje te fokken zonder te weten waar hij mee bezig is

mol 8)
Ja mensen denken soms het wiel opnieuw uit te vinden, maar zo werkt het niet, ik weet niet veel van het fokken, lijkt me verdomd moeilijk om een goede lijn te kiezen en die vast te houden.
Mol
Zeer actief

Angel-eyes schreef:
v.d Lupinehof schreef:
Angel-eyes schreef:
v.d Lupinehof schreef: hey een pitt is geen rommel , want een pitt heeft een stamboom is met een doel gefokt

mol 8)

mol 8)
Ja mensen denken soms het wiel opnieuw uit te vinden, maar zo werkt het niet, ik weet niet veel van het fokken, lijkt me verdomd moeilijk om een goede lijn te kiezen en die vast te houden.
fokken is in kunnen zien wat je honden missen en het idiaal van een standaard na willen sterven kwa show gebiet, kwa werk is het het vasthouden van wil to please en bv bijtdrift, en dan de keuze tussen outcross en lijnteeld

mol 8)
Rob*
Zeer actief

v.d Lupinehof schreef:
Angel-eyes schreef:
v.d Lupinehof schreef:
Angel-eyes schreef: He Mollo :mrgreen: , dan kan je wel ook kruisingen met een doel gaan fokken toch?Als het een doel heeft kan het toch ook?En wat weet je nou of ik zo'n hondje kan handlen, keb meer van die zogenaamde ontembare beesten gehad en gekent en ze waren als was in mijn handen, kan je niet over oordelen Mollo! :mrgreen:

mol 8)
fokken is in kunnen zien wat je honden missen en het idiaal van een standaard na willen sterven kwa show gebiet, kwa werk is het het vasthouden van wil to please en bv bijtdrift, en dan de keuze tussen outcross en lijnteeld

mol 8)
Lijkt me moeilijk genoeg, want je moet toch een keuze maken, en de ideaal in jouw ogen halen is 1 maar hem nu vasthouden is een ander verhaal, je ziet toch dat er veel mensen kloten met rassen, je ziet zelf hoeveel soorten hoofden de BM heeft, daarin kloten ook teveel mensen met een rashond, mensen moeten gewoon die lijn houden lijkt me die ooit is uitgezet en niet zo kloten, en welk dpel ze hadden, maar het lijkt wel of de buitenkant het belangrijkst is. :?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

v.d Lupinehof schreef:
Wil de hond schreef:

mol 8)

soory hoor wil maar je lult echt dom
een ras hond is niet zomaar onstaan in eens ,en dat weet jij net zo goed als ik dus ga nou niet doen of dat dat er zo poef opeens was
el ras is met een doel gefokt ,en als je dat ga ontkennen of ga zeggen dat je dat voor het eerst hoord dan snap ik niet wat je dan in dit onderwerp mee doet

mol 8)
Vroeger had je verschillende types honden die inderdaad met bepaalde doelen gefokt werden. Met rassen zoals wij die tegenwoordig kennen had dit echter niet zo heel veel van doen. Showring, stamboom, rasvereniging...

Wat je vandaag veel ziet zijn rassen die kwa uiterlijk steeds geperfektioneerder worden, maar ondertussen helemaal de weg kwijt zijn geraakt. Het oorspronkelijke doel waarvoor het ras bestond maakt helemaal niet meer zoveel uit, in veel gevallen. Hoeveel mensen hebben niet een rashond in huis waarvan dan trots gezegd wordt dat het om een Japanse Vechthond, een Argentijnse Poemajager, een Siberische Sledehond, een Engelse of Duitse Jachtterrier of noem maar op gaat. Terwijl het enige wat deze honden nog met het oorspronkelijke doel gemeen hebben het feit is dat hun verre voorouders zich daar inderdaad mee bezig hielden.

Dát vind ik nou bagger, honden die lijken op iets, zonder het te zijn. Lege dozen met een feestverpakking, die tot elitair verheven worden, terwijl honden zoals ik die bvb. heb als rotzooi bestempeld worden.

Haha, laat me niet lachen joh, de echte rotzooi en bagger zijn de met veel kunst- en vliegwerk gefokte rashonden die niet eens meer weten waar ze voor ontstaan zijn.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Angel-eyes schreef:
Wil de hond schreef:

mol 8)

Ik kan anders best een heel eind meegaan in de gedachtengang van de topic-startster. Als er dan toch met rasloze honden gefokt wordt kan dit beter bewust gebeuren. In plaats van het maar van ongelukjes en ondoordachte zetten af te laten hangen.

Waarom is het nou weer beter dat er zonder er verder bij na te denken gefokt moet worden met rasloze honden?

De fijnste hond die ik ken is een zoon van mijn eerste teef, die ik bij de vuilnis vond. Deze zoon is in alle opzichten een perfekte nakomeling van zijn moeder, en ik weet zeker dat hij, gepaard aan de juiste teef, voor honden zal zorgen die ook weer in geen enkel opzicht iets te wensen over zullen laten. En niet alleen voor mij overigens.

Maar goed, ik mag dus niet bewust met mijn hond fokken, ik moet hem maar gewoon in het niets laten verdwijnen, en maar hopen dat ik een andere hond vind waar ik net zo tevreden over kan zijn?

Even voor de goede orde, ik ben zeer zeker geen voorstander van het kruisen van rassen, onderling, of met raslozen. Maar raslozen onder elkaar zouden wat mij betreft best bewust gefokt mogen worden, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Als je rasloze met elkaar gaat fokken dan weet je toch helemaal niet wat eruit komt? begrijp je even niet . De pups kunnen op jouw lievelingshond lijken maar ook een mix zijn van enkele generaties geleden. Ook de pups kunnen onderling ontzettend verschillen. En of die de eigenschappen krijgen van jouw hond, hij of zij geeft wellicht net niet die genen door die jij zo aantrekkelijk vindt

Met het fokken van twee rastypische honden van hetzelfde ras kun je toch een betere inschatting maken wat er uiteindelijk voor pups komen. En welke eigenschappen jouw wel trekken en welke niet.

groetjes majelle
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Pfoe, Wil de hond: fijn dat je het even overneemt. Ik kan best een boel tegenwind hebben maar af en toe vraag ik me af ik ik het nou gewoon niet uit kan leggen ofzo. Maar jij hebt het prima begrepen :ok: dus daar ligt het niet aan.

Als iemand een hele lieve rashond heeft dan kan hij met die rashond te fokken om nog iets van het karakter proberen over te houden. Natuurlijk jammer als die hond iets te lange oren heeft voor de rasstandaard want dan willen ze hem bij de rasvereniging nog niet gedekt zien, hoe fantastisch zijn karakter ook is. Maar als je een geweldig mooi en lief vuilnisbakkie hebt, dan MOET je hem dus maar weer laten uitsterven. Want Fokken moet met een Doel...

Het is toch een prachtig doel om te fokken op gehoorzaamheid, kameraadschappelijkheid en aanhankelijkheid? Niet iedereen wil dan ook meteen een showhond.

Als je nou een kruising zou maken van een hele lieve duitse staander met stamboom dus waarvan de karaktereigenschappen en ziektes van vorige generaties bekend zijn. Maar hij heeft bijvoorbeeld niet helemaal de juiste staartlengte ofzo dus hij mag officieel niet meedoen aan het in stand houden en veredelen van zijn ras. Stel je kruist hem met een hele lieve weimaraner met stamboom dus waarvan de karaktereigenschappen bekend zijn; dan gaan in ieder geval de bezwaren dat het een toverbal is en dat je niet weet wat er uit komt niet meer op. En in principe fok je met een doel; namelijk het karakter versterken. Maar het resultaat is officieel een vuilnisbak. Wel een vuilnisbak met een duidelijke overzichtelijke familiegeschiedenis. Dan zou je toch met die vuilnisbak kindjes moeten mogen maken als ze inderdaad het hele lieve karakter van hun ouders geerfd hebben?

Als je op die manier verder gaat, lukt het misschien zelfs wel om gezondere mixjes te maken omdat de genetische diversiteit enorm toeneemt. En ik houd rekening met de meest bezwaren. Je moet natuurlijk alleen wel zorgen voor goede nazorg en voor gemotiveerde eigenaren (net als bij rashonden) maar in mijn ogen heeft zo'n hond mindtens evenveel bestaansrecht als de eerste de beste rashond.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Maar wat als er een of ander afschuwlijk vals mormel tussen de voorouders zit??? Of weet ik of wat voor afwijkingen?? Daar weet je toch helemaal niets van af. En voordat je een ander 'ras' hebt ben je alweer tientallen jaren verder en voordat het ook als 'ras' erkent zal worden, ben ik bang dat velen van ons niet meer op deze aardbol rondlopen.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Bestaansrecht is iets iets anders dan onstaansrecht.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Beste Willemien,

Ik persoonlijk maak onderscheid tussen kruisingen en rasloze honden. Een kruising is zoals de naam al aangeeft een kruising van twee of meer rassen, en een rasloze hond is een hond zonder enig aanwijsbaar ras in zijn lijf.

Kruisen van rassen kan naar mijn ervaring vaak vrij negatief uitpakken. Het lijkt wel of het bloed een soort strijd gaat vormen, om te zien welk karakter de overhand krijgt. Zonder dat er een echte winnaar uit tevoorschijn komt. Dit kan best vervelend uitpakken, want de hond in kwestie is instabiel. Soms reageert hij zus, en dan weer zo.

Rashonden zijn generaties lang geselekteerd op bepaalde eigenschappen, en het is niet korrekt om deze generatieslange selektie in een klap overboord te gooien. Onder andere omdat je gewoon niet weet wat er uit tevoorschijn zal komen, zeker kwa karakter. Ik las in een andere topic dat de Weimaraner als eigenschap heeft dat hij manscherp is. Zo´n eigenschap hoeft in een bepaalde hond niet naar boven te komen, maar het is zeker geen eigenschap die je aan het toeval overlatend moet gaan doorgeven aan "toverballen". Dat kan wel eens heel fout uitpakken. Omdat eigenschappen die bij een bepaalde hond niet naar boven komen wel degelijk in de genen aanwezig zullen/kunnen zijn.

Bovenstaande houdt dus helaas in dat rashonden die defekten vertonen inderdaad beter niet gekruist kunnen worden, niet met hun eigen ras, en zeker niet met honden die niets met het ras van doen hebben.

Een ander verhaal gaat in mijn ogen op voor rasloze honden.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

M.i. fok je niet alleen om een karakter door te geven.
Fokken doe je om diverse dingen: karakter, gezondheid en uiterlijk.
Ja, ook uiterlijk! En als je 2 honden van hetzelfde ras kruist is de kans op het gewenste uiterlijk met de gewenste karaktereigenschappen een stuk groter dan wanneer je 2 honden die niets overeen hebben op elkaar zet. Want ook al denk je dat de karakters nog zo leuk bij elkaar passen, dan nog betekent dat niet dat je het gewenste resultaat bereikt.

Ik heb niets tegen kruizingen en er zijn zat mensen die ze graag in huis nemen, maar dat betekend nog niet dat je ze bewust moet gaan fokken.
Zeker niet als je een raszuivere hond hebt, want daarmee maak je dus in 1 klap jaren werk van fokkers ongedaan.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Bij rashonden en voor mensen die een rashond willen is de speelruimte in het uiterlijk veel kleiner als bij mensen die een rasloze hond willen. Bij een rashond kan een tandje verkeerd, of een vlekje daar waar het niet hoort al dramatisch zijn.

Bij rasloze honden en de liefhebbers van dit type hond luistert het uiterlijk minder nauw. Natuurlijk worden er ook eisen aan gesteld, en dat is zelfs nodig, maar het vlekje hier of daar is dus geen onoverkomelijk bezwaar, zoals het dat kan zijn bij een rashond.

Kruisingen bewust fokken zie ik ook niet zitten, neem dan gewoon een rashond van één van de in de kruising aanwezige rassen.

Rasloze honden bewust fokken is in mijn ogen beter als onbewust met dit soort honden gaan fokken. Aangezien het fokken met raslozen tóch gebeurt, kan dit denk ik beter volgens andere richtlijnen dan puur die van het toeval gebeuren. Waarom zou een liefhebber van rasloze honden nou veroordeeld moeten worden tot het deelnemen aan een loterij die puur op het onbenul en het toeval gebaseerd wordt, en georganiseerd wordt door mensen die geen enkele verantwoording wensen te nemen in deze?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wil de hond schreef:Bij rashonden en voor mensen die een rashond willen is de speelruimte in het uiterlijk veel kleiner als bij mensen die een rasloze hond willen. Bij een rashond kan een tandje verkeerd, of een vlekje daar waar het niet hoort al dramatisch zijn.
Hier ben ik het niet mee eens Wil.
Jij suggereert hiermee eigenlijk dat iedereen die een rashond koopt, hier verder mee wil gaan fokken. Want alleen dan is dat ene foute vlekje of tandje verkeerd een issue. Wil iemand gewoon een rashond als kameraad, huishond, sporthond of zo, dan maakt dit ook helemaal niet uit! Dus er is wel degelijk genoeg speelruimte in mijn ogen. Alleen mensen die uiteindelijk met hun rashond verder willen fokken of willen showen zijn afwijkingen die buiten de rasstandaard vallen veel belangrijker. Dan is zo'n hond qua uiterlijk niet goed genoeg.
Maar ik denk dat van de rashondenbezitters minder (misschien zelfs veel minder) dan de helft aspiraties heeft om te showen of fokken. Deze mensen nemen dus ook gerust "genoegen" met een hond met iets teveel wit, een te grote borstvlek, verkeerde beet en dergelijke.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne de Lange schreef:
Wil de hond schreef:Bij rashonden en voor mensen die een rashond willen is de speelruimte in het uiterlijk veel kleiner als bij mensen die een rasloze hond willen. Bij een rashond kan een tandje verkeerd, of een vlekje daar waar het niet hoort al dramatisch zijn.
Hier ben ik het niet mee eens Wil.
Jij suggereert hiermee eigenlijk dat iedereen die een rashond koopt, hier verder mee wil gaan fokken. Want alleen dan is dat ene foute vlekje of tandje verkeerd een issue. Wil iemand gewoon een rashond als kameraad, huishond, sporthond of zo, dan maakt dit ook helemaal niet uit! Dus er is wel degelijk genoeg speelruimte in mijn ogen. Alleen mensen die uiteindelijk met hun rashond verder willen fokken of willen showen zijn afwijkingen die buiten de rasstandaard vallen veel belangrijker. Dan is zo'n hond qua uiterlijk niet goed genoeg.
Maar ik denk dat van de rashondenbezitters minder (misschien zelfs veel minder) dan de helft aspiraties heeft om te showen of fokken. Deze mensen nemen dus ook gerust "genoegen" met een hond met iets teveel wit, een te grote borstvlek, verkeerde beet en dergelijke.
Natuurlijk hoeft een (geringe) afwijking van de standaard niet te betekenen dat een hond geen fijne kameraad kan zijn. Gelukkig is het zo dat de meerderheid van de mensen die een rashond neemt daar niet mee wil fokken. Voor al deze mensen hoeft een foutje dus geen enkel probleem te zijn. Behalve dan als ze er graag hobbymatig mee naar shows willen gaan.

Maar waar ik op doelde is het volgende. In hoeverre is een hond die afwijkt van de rasstandaard nog wel een rashond te noemen?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wil de hond schreef:In hoeverre is een hond die afwijkt van de rasstandaard nog wel een rashond te noemen?
Dat is natuurlijk niet zo'n eenvoudige vraag! De rasstandaard is natuurlijk een beschrijving van het optimale rasbeeld. Binnen deze beschrijving zit natuurlijk de nodige speelruimte. Aan de fokkers de taak om hun fokprodukten zo dicht mogelijk tegen de standaard aan te fokken. Dat dit niet altijd lukt is een feit en onvermijdelijk. De standaard is immers het zo zeer gewenste ideaalbeeld, wat zo dicht mogelijk benaderd dient te worden.

Helaas staan er in rasstandaarden nogal wat subjectieve begrippen. De interpretatie hiervan kan dus ook nogal verschillen. Dit zie je ook duidelijk terug op shows bij verschillende keurmeesters die dezelfde hond totaal anders kunnen beoordelen.

Een hond die afwijkt van de rasstandaard is in mijn ogen wel degelijk een rashond te noemen! De hond is tenslotte gefokt uit 2 ouderdieren van hetzelfde ras. Rashond van ras x maal rashond van ras x = rashond.
Kun je volgens mij weinig op aanmerken...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

willemien schreef:Als iemand een hele lieve rashond heeft dan kan hij met die rashond te fokken om nog iets van het karakter proberen over te houden. Natuurlijk jammer als die hond iets te lange oren heeft voor de rasstandaard want dan willen ze hem bij de rasvereniging nog niet gedekt zien, hoe fantastisch zijn karakter ook is.
juist rasverbetering ipv vermeerdering!!!

Het is toch een prachtig doel om te fokken op gehoorzaamheid, kameraadschappelijkheid en aanhankelijkheid? Niet iedereen wil dan ook meteen een showhond.
dat zijn rashonden vaak ook hoor... moeten ook in een gezin kunnen wonen, moeten ook sociaal zijn etc.
Als je nou een kruising zou maken van een hele lieve duitse staander met stamboom dus waarvan de karaktereigenschappen en ziektes van vorige generaties bekend zijn. Maar hij heeft bijvoorbeeld niet helemaal de juiste staartlengte ofzo dus hij mag officieel niet meedoen aan het in stand houden en veredelen van zijn ras. Stel je kruist hem met een hele lieve weimaraner met stamboom dus waarvan de karaktereigenschappen bekend zijn; dan gaan in ieder geval de bezwaren dat het een toverbal is en dat je niet weet wat er uit komt niet meer op. En in principe fok je met een doel; namelijk het karakter versterken. Maar het resultaat is officieel een vuilnisbak. Wel een vuilnisbak met een duidelijke overzichtelijke familiegeschiedenis. Dan zou je toch met die vuilnisbak kindjes moeten mogen maken als ze inderdaad het hele lieve karakter van hun ouders geerfd hebben?
nee je bent niet aan het verbeteren maar aan het kruisen en onzinnig vermeerderen. Je weet niet wat eruit komt omdat het 2 verschillende rassen zijn...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cyntha
Actief

Ongelezen bericht door Cyntha »

malinois schreef:
willemien schreef:Als iemand een hele lieve rashond heeft dan kan hij met die rashond te fokken om nog iets van het karakter proberen over te houden. Natuurlijk jammer als die hond iets te lange oren heeft voor de rasstandaard want dan willen ze hem bij de rasvereniging nog niet gedekt zien, hoe fantastisch zijn karakter ook is.
juist rasverbetering ipv vermeerdering!!!

dat zijn rashonden vaak ook hoor... moeten ook in een gezin kunnen wonen, moeten ook sociaal zijn etc.
nee je bent niet aan het verbeteren maar aan het kruisen en onzinnig vermeerderen. Je weet niet wat eruit komt omdat het 2 verschillende rassen zijn...
Ik ben het met je eens, dan nog weet je niet wat eruit komt en ben je alleen aan het vermeerderen ipv. goed bezig!!!!!! :ok:
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne de Lange schreef:
Een hond die afwijkt van de rasstandaard is in mijn ogen wel degelijk een rashond te noemen! De hond is tenslotte gefokt uit 2 ouderdieren van hetzelfde ras. Rashond van ras x maal rashond van ras x = rashond.
Kun je volgens mij weinig op aanmerken...
juist, ik kom maar weer terug op de mechelaars omdat ik daar het meeste over weet... als je kijkt naar het verschil tussen showmechelaars en werkmechelaars zijn dat ook 2 werelden van verschil ... maar het zijn beiden toch mechelaars!
bijvoorbeeld:
Afbeelding
dit is een showmechelaar
en dit bijvoorbeeld een werkmechelaar:
Afbeelding

qua uiterlijk en karakter ga ik dan voor de 2e...
Laatst gewijzigd door malinois op 29 mar 2004 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Hoezo weet je niet wat er uit komt? je hebt toch alle stambomen en de hele reut in mijn theoretische verhaal erbij? Dus dan zou je vantevoren zeker weten dat je een lieve hond hebt die geen gestoorde voorouders had.

Hoezo kan je zo'n hond dan wel veilig kruisen met een soortgenoot, maar is er ineens de kans dat als je hem met een ander ras kruist, er gruwelijke karaktertrekjes van voorouders naar boven komen. Dat lijkt mij onzin; volgens mij heb je met dezelfde hond net zo veel kans dat er gruwelijke voorouderlijke trekjes omhoog komen bij een dekking met een raseigen of een rasvreemde hond.

Het is trouwens niet helemaal waar dat Weimaraners manscherp zijn; er is vroeger geloof ik een tijdje gewerkt met manscherpe weimaraners ik weet niet of dat toen meteen het hele ras betrof. Het hoort nu in ieder geval niet meer bij de rasbeschrijving; een weim is gewoon een jachthond. Boxers vallen ook geen stieren meer aan.

Kijk; ik vind weimaraners best leuk. Leuk genoeg om er zelf een te nemen en dat is toevallig wel een prachtige wonderhond. Maar ik vond het nogal stom bij het zoeken van een fokker dat je alleen de keuze had tussen de duitse lijn met jachthonden en de amerikaanse lijn met lelijke grote showhonden. Ik wil gewoon een lieve hond! Tuurlijk roepen jullie dan dat daar OOK naar gekeken wordt met kruisen, maar volgens mij word in het ene geval toch vooral gelet op het uiterlijk, en in het andere geval word er gelet op het aantal jachtdiploma's. Zie maar eens een fokker te vinden die gewoon zegt dat hij daar niet op gelet heeft en dat hij gewoon de twee allerliefste honden die hij kon vinden heeft gekruist. Dat is dus wat er in mijn ogen nog mist; gewoon fokkers voor de huis tuin en keuken bezitten die een lieve hond wil. Er wordt al gezegd dat er daar niet zo gelet word op een vlekje teveel maar dat is wat anders dan dat ze serieus op het karakter worden uitgezocht.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

willemien schreef:Hoezo weet je niet wat er uit komt? je hebt toch alle stambomen en de hele reut in mijn theoretische verhaal erbij? Dus dan zou je vantevoren zeker weten dat je een lieve hond hebt die geen gestoorde voorouders had.
weet jij het specifieke gedrag dan van alle voorouders? Weet je hoe ze eruit komen te zien, weet je hoe groot ze worden etc. etc. etc.
Nee dus...
Hoezo kan je zo'n hond dan wel veilig kruisen met een soortgenoot, maar is er ineens de kans dat als je hem met een ander ras kruist, er gruwelijke karaktertrekjes van voorouders naar boven komen. Dat lijkt mij onzin; volgens mij heb je met dezelfde hond net zo veel kans dat er gruwelijke voorouderlijke trekjes omhoog komen bij een dekking met een raseigen of een rasvreemde hond.
daar wordt door de fokker exact naar gekeken hoe de eerdere honden vererft hebben, wat ze vererft hebben, zulke dingen zijn niet bij kruisingen bekend.
Dat is dus wat er in mijn ogen nog mist; gewoon fokkers voor de huis tuin en keuken bezitten die een lieve hond wil. Er wordt al gezegd dat er daar niet zo gelet word op een vlekje teveel maar dat is wat anders dan dat ze serieus op het karakter worden uitgezocht.
als je een lieve rustige hond zoekt moet je bij de showhonden zijn, zoek je een hond die ook lief is maar met wat meer pit... dan moet je er 1 nemen uit werklijnen.. dus keus zat.
Ook in showlijnen kunnen pups zitten die niet voldoen aan de rasstandaard, mensen die er echt wat mee gaan doen zullen 1e keus krijgen en jij zult dan misschien een wat 'mindere' keus qua uiterlijk krijgen... dan heb je toch wat je wil ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”