qyan schreef:crutz schreef:Stang schreef:Volgens mij mag een hond die aan het wisselen is, géén pakwerk doen hoor!
hangt er helemaal vanaf hoe je het opbouwt,
wij doen vanaf dat ze mee gaan naar de club een beetje spel met een bijtrolletje (dus vanaf 7 weken),
als ze dan aan t wisselen zijn dan bijten ze nog steeds, alleen laten we ze dan gelijk na het bijten "winnen" ipv nog ff aan de beet te werken
alleen als de hond zichtbaar last heeft van het wisselen (dus niet graag wil bijten ed) dan wordt er niet mee gebeten
het mag idd wel, maar het merendeel doet het niet
toch zou ik bij een dober zeggen: doe het niet nu al, maar pas als de hond een maand of 7 a 8 is, i.v.m de nek en het mogelijk veroorzaken van wobbler, anagezien nog steeds niet vaststaat of het erfelijk is of door omgeveing zoals ye jong corrigeren en te vroeg beginnen met bijtwerk.
heb het niet over aanvallen oid waarbij er dus klappen op de nek komen,
heb het over bijten op een jute jasje/lapje of een zacht rolletje waarbij je de hond op een halve meter tot een meter er naar toe laat gaan, ff een spelletje en dan de hond laten winnen en er mee laten lopen tot ze het zat zijn/moe in de bek zijn en dan pas laten lossen,
dus alles zonder correctie en zonder dat er klappen gemaakt worden
verder over het wisselen, zelf vind ik 5mnd om te beginnen met wisselen erg laat, maar dat kan per ras verschillen,
Ace begon met 4 mnd al en was met 5,5 mnd goed doorgewisseld
Damien weten we niet wanneer die begon, want die was al aan t wisselen toen hij kwam (4,5 mnd) en was rond de 6 mnd helemaal klaar
en Umi begon al met 12 weken met haar voortandjes en was met 5 mnd helemaal doogewisseld