Jip heeft het nooit prettig gevonden als iemand aan zijn voorpoten zat, dat gaf de trimmer ook steeds aan. Maar door de meeste mensen om mij heen werd dit afgedaan als normaal gedrag, omdat heel veel honden aanraking aan hun voorpoten niet prettig vinden. Ik heb anderhalf jaar geleden al eens op het punt gestaan om foto's te laten maken, maar na overleg met verschillende mensen hierover heb ik besloten om dat niet te doen. Het leek niet nodig, wederom met het argument dat veel honden het vastpakken van de voorpoten niet fijn vinden. Bovendien zou hij dan mank lopen (wat hij niet doet).
Ik heb er toen helemaal niets mee gedaan. Het zat mij niet lekker, maar ik ben snel bezorgd als het om de honden gaat dus ik maakte mijzelf wijs dat ik spoken zag.
Toen ik met Jip een keer bij de dierenarts was voor bloedafname, heb ik de dierenarts nog wel gevraagd om ook eens naar zijn poten te kijken. Zij constateerde toen niets dat afwijkend was.
Gisteren ben ik met Jip bij een nieuwe dierenarts geweest. Zijn gegrom had echt een reden, daar was ik van overtuigd. Zij heeft zijn voeten en zijn ellebogen gecontroleerd, en voelde bij beide voorpoten een teen waar teveel beweging in zit. Zijn 'kootje' kan zijwaarts bewegen, wat niet zo hoort te zijn. Het lijkt erop dat er ooit een aanhechtingspees gescheurd is geweest, waardoor die beweging mogelijk is. Als dit al twee jaar speelt (wat ik denk) zal er inmiddels ook slijtage opgetreden zijn. Maandag worden er foto's gemaakt om in beeld te brengen of er sprake is van artrose en zo ja, of het inderdaad gaat om één teen per voet. Want als het om één teen gaat, dan zou teenamputatie een oplossing bieden om Jip een pijnvrije toekomst te bieden.
Toen het woord 'teenamputatie' werd uitgesproken, kon ik wel janken
Ik was gisteren echt heel erg boos op mijzelf. Ik had tóch anderhalf jaar geleden die foto's moeten maken! Het idee dat hij al twee jaar met pijn rondloopt, neem ik mijzelf dan ook best wel kwalijk. Maar goed, het is een feit dat ik niet meer ongedaan kan maken. Het doel nu is om ervoor te zorgen dat hij in de toekomst blij kan rondrennen zonder pijn. Dus *fingers crossed* dat het inderdaad om één teen per voet gaat en dat de artrose nog enigszins meevalt