Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie/sterilisatie. Het verschil.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie. Het verschil.

Ongelezen bericht door EstherK »

Als ik zeg dat Mukkie gecastreerd is, is de reactie meestal: "je bedoelt zeker gesteriliseerd?" :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik ben al blij als ze het kunnen schrijven.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

EstherK schreef:Als ik zeg dat Mukkie gecastreerd is, is de reactie meestal: "je bedoelt zeker gesteriliseerd?" :mrgreen:
Yo. En dan kijken ze mij aan alsof ik de nitwit ben. Wel fijn om anderen te beoordelen als je zelf niet gehinderd wordt door enige kennis.
dagmar88
Zeer actief

Sandra&co schreef:
EstherK schreef:Als ik zeg dat Mukkie gecastreerd is, is de reactie meestal: "je bedoelt zeker gesteriliseerd?" :mrgreen:
Yo. En dan kijken ze mij aan alsof ik de nitwit ben. Wel fijn om anderen te beoordelen als je zelf niet gehinderd wordt door enige kennis.
Met droge ogen beweren dat er een setje kloten bleek te zitten vanbinnen :engel:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef:Ik ben al blij als ze het kunnen schrijven.
je bedoelt gesteraliseerd of gecastereerd? :mrgreen:
Gesterlisieert. En nou is ze onzinnelijk. Dat zeg ik toch :roll:

:lol1:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Sandra&co schreef:
Ja, laatst op cursus. 'Nee joh, een teefje castreer je niet maar steriliseer je'. En mij dan met zo'n half meewarrig glimlachje aankijken :roll:

Maargoed, volgens mij zeggen de meeste dierenartsen ook steriliseren als ze castratie van teven bedoelen. Waarom zou dat toch zijn? Om het minder erg te doen lijken? Omdat je in het engels ook verschillende termen hebt? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neutering
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef:
Nanna schreef:
dagmar88 schreef:Ik ben al blij als ze het kunnen schrijven.
je bedoelt gesteraliseerd of gecastereerd? :mrgreen:
Gesterlisieert. En nou is ze onzinnelijk. Dat zeg ik toch :roll:

:lol1:
Ja, maar dat zie je wel vaker bij Brennesennes :hmmm:
dat falt wel mee! je moet ze gewoon als pub al laten helpen :engel:
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

pioenroos schreef:
Sandra&co schreef:
Ja, laatst op cursus. 'Nee joh, een teefje castreer je niet maar steriliseer je'. En mij dan met zo'n half meewarrig glimlachje aankijken :roll:

Maargoed, volgens mij zeggen de meeste dierenartsen ook steriliseren als ze castratie van teven bedoelen. Waarom zou dat toch zijn? Om het minder erg te doen lijken? Omdat je in het engels ook verschillende termen hebt? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neutering
Ik heb die discussie ook eens gehad met iemand. Toen ik vroeg waarom mannen bij mensen gesteriliseerd worden en niet gecastreerd, toen viel het kwartje dat de benamingen niks met geslacht maar met de handelingen te maken hebben ;-P
dagmar88
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:Ik heb die discussie ook eens gehad met iemand. Toen ik vroeg waarom mannen bij mensen gesteriliseerd worden en niet gecastreerd, toen viel het kwartje dat de benamingen niks met geslacht maar met de handelingen te maken hebben ;-P
Kan ook hoor, het is nu alleen niet meer gebruikelijk.
Al wordt chemische castratie net als bij reuen ook bij mannen toegepast bij kanker of afwijkend seksueel gedrag.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

dagmar88 schreef:
GoldenGizmo schreef:Ik heb die discussie ook eens gehad met iemand. Toen ik vroeg waarom mannen bij mensen gesteriliseerd worden en niet gecastreerd, toen viel het kwartje dat de benamingen niks met geslacht maar met de handelingen te maken hebben ;-P
Kan ook hoor, het is nu alleen niet meer gebruikelijk.
Al wordt chemische castratie net als bij reuen ook bij mannen toegepast bij kanker of afwijkend seksueel gedrag.
Je hebt gelijk, het kan ook. Maar het is niet gangbaar. Maar mensen snappen vaak wel dat er een verschil is tussen castratie en sterilisatie bij mannen, en als je dat doortrekt naar dieren gaan ze het verschil daarbij soms ook begrijpen.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik dacht dat 'steriliseren' onvruchtbaar maken betekende. Dit kan op verschillende manieren waarvan castreren (eierstokken en/of baarmoeder of teelballen verwijderen) er één is. De zaad- of eileiders doorknippen is een andere vorm van sterilisatie.
Of is dit quatz?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ja.. Zelfs mijn dierenarts noemt het castreren van een teef steriliseren.. :o
Laatst gewijzigd door Machie op 15 mar 2019 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Machie schreef:
Ja.. Zelfs mijn dierenarts noemt het castreren van een teef niet steriliseren.. :o
Onze vorige dierenarts vroeg ook een keer of ik mijn hond liet steriliseren, ik zei: castreren bedoel je.

Eh, ja zei ze.

Ik denk dat ze vinden dat steriliseren wat aardiger klinkt dan castreren.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

gonnie schreef:
Machie schreef:
Ja.. Zelfs mijn dierenarts noemt het castreren van een teef niet steriliseren.. :o
Onze vorige dierenarts vroeg ook een keer of ik mijn hond liet steriliseren, ik zei: castreren bedoel je.

Eh, ja zei ze.

Ik denk dat het er bij de doorsnee klant van ze zo ingeramd zit dat ze geen zin hebben om het steeds uit te leggen, dus lullen ze mee.
Gelukkig is "neutraliseren" hier nog niet zo ingeburgerd. Die vind ik net zo erg als "geholpen" waarbij de enige die er mee geholpen is doorgaans de baas is :wink:
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik voel me altijd zo'n betweter als ik het weer uit sta te leggen. Een buurvrouw van me is dierenartsassistente en noemt het ook steriliseren bij een teef. Leuke meid hoor maar ik erger me er dood aan :mrgreen:

Laatst belde ik mijn da om onze poes te laten castreren en aan het eind voelde ik de behoefte om te melden dat het wel om een poes ging en niet om een kater. Ja ik weet 't, zei ze. Ik vond het een verademing!
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Dat kreeg ik bij Yla ook meestal te horen. In de eerste jaren ging ik het dan nog uitleggen, maar op een gegeven moment heb ik dat maar opgegeven.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Maeve schreef:
gonnie schreef:
Machie schreef:

Eh, ja zei ze.

Ik denk dat het er bij de doorsnee klant van ze zo ingeramd zit dat ze geen zin hebben om het steeds uit te leggen, dus lullen ze mee.
Gelukkig is "neutraliseren" hier nog niet zo ingeburgerd. Die vind ik net zo erg als "geholpen" waarbij de enige die er mee geholpen is doorgaans de baas is :wink:
Dat denk ik ook. Maar daardoor blijft het natuurlijk bij leken ook gewoon in gebruik.
hermelien1989
Actief
Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo

Ongelezen bericht door hermelien1989 »

Ik heb ook een keer een lamge discussie gehad met een dierenartsassistente die vol bleef houden dat teven gesteriliseerd worden.
Sommige mensen willen het gewoon niet geloven.
Groetjes hermelien1989 en gioia

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Sandra&co

De dierenarts waar ik stage liep zei dat hij castratie bij reuen en sterilisatie bij teven bleef zeggen, omdat het zo in de volksmond genoemd wordt. Anders kreeg hij aan de lopende band commentaar van klanten, of wantrouwen omdat "hij niet eens het juiste woord wist - weet hij dan überhaupt wel wat hij aan het doen is?" :mrgreen:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

wie gaat er sowieso met iemand liggen discussieren over die termen? Okee, steriliseren, wat jij wil joh :D De enige bij wie ik er wat van zou zeggen is de DA, en dan alleen als mijn dier voor die ingreep kwam. Verder heb ik wel wat beters te doen
Sandra&co

sbientje schreef:wie gaat er sowieso met iemand liggen discussieren over die termen? Okee, steriliseren, wat jij wil joh :D De enige bij wie ik er wat van zou zeggen is de DA, en dan alleen als mijn dier voor die ingreep kwam. Verder heb ik wel wat beters te doen
Ik kwam het regelmatig tegen. Ik kan het gewoon niet meer, dus Izzy is 'geholpen'. Geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt nog meer kostbare minuten van m'n leven te verkwanselen aan die discussie.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”