https://www.facebook.com/56530521028901 ... 3NTExNDY5/
Moderator: moderatorteam
over t algemeen zie je dat wel vaker dat ze en vet en massief zijn, hier een filmpje met spelende mastinsNanna schreef:Ik denk dat dit geen echte werkhonden zijn maar gefokte showhonden die voor de curiositeit even bij de schaapjes zijn gezet
Als werkhond zijn ze veel te massief en te groot. Die kunnen écht geen dag achter de schapen aan
Zoek de verschillen
vergis je niet in een mastin hoor, t kunnen redelijke etters zijn als ze gas gaan gevenNeeltje schreef:Maar ik zie die honden op het filmpje nog niet veel verdedigen, die liggen zo om.
Als je dat bij deze honden denkt snap je helemaal niets van het bewegingsapparaat.S@ndr@ schreef:vergis je niet in een mastin hoor, t kunnen redelijke etters zijn als ze gas gaan gevenNeeltje schreef:Maar ik zie die honden op het filmpje nog niet veel verdedigen, die liggen zo om.
Nee, ik wordt niet gehinderd door enige kennis dat weet je tochdagmar88 schreef:Als je dat bij deze honden denkt snap je helemaal niets van het bewegingsapparaat.S@ndr@ schreef:vergis je niet in een mastin hoor, t kunnen redelijke etters zijn als ze gas gaan gevenNeeltje schreef:Maar ik zie die honden op het filmpje nog niet veel verdedigen, die liggen zo om.
etterbakjes in meervoud , dit lijken me ook wel grote zware honden, volgens mijn wordt er ook nauwelijks getrokken met zo`n kudde, maar liggen ze er voornamelijk bij de hele dagNanna schreef:Ik denk dat ze best een klein stukje kunnen hardlopen. Bij nijlpaarden verwacht je ook geen snelheid en toch halen die je vlot indagmar88 schreef:Als je dat bij deze honden denkt snap je helemaal niets van het bewegingsapparaat.S@ndr@ schreef:vergis je niet in een mastin hoor, t kunnen redelijke etters zijn als ze gas gaan gevenNeeltje schreef:Maar ik zie die honden op het filmpje nog niet veel verdedigen, die liggen zo om.![]()
Maar een hele dag met een kudde mee, nee. Dat ga je als jongen van over de honderd kilo niet trekken.
ik vind de sfeer van het filmpje ZENNN , ik heb niet gezegd van kijk dat eens mooi lopen.. op de een of andere manier draait het daar altijd weer op uit ee..Javierrrr schreef:Zennn word ik hier niet van, het zijn sneue typetjes, die vast niet (gezond) oud worden......Wat een verschil met het gangwerk van Merlijn
Een kwartiertje draven geloof ik al niet.Nanna schreef: Ik denk dat ze best een klein stukje kunnen hardlopen. Bij nijlpaarden verwacht je ook geen snelheid en toch halen die je vlot in![]()
Maar een hele dag met een kudde mee, nee. Dat ga je als jongen van over de honderd kilo niet trekken.
Is dit niet een Mastin Español versus een Mastin del Pirineo? Die laatste zijn volgens mij altijd logger en minder atletisch geweest dan een Mastin Español? Maar goed, ook daar zie je inderdaad overdrijving en belachelijk zware en logge exemplaren nu die helemaal niet meer lijken op de Mastin del Pirineo van de geschiedenisplaatjes.Nanna schreef:Dat zware en massieve is er, net als bijvoorbeeld bij de labrador, in gecultiveerd.
Met functionaliteit heeft het iig geen barst te maken.
Dit is nog maar 50 jaar geleden
En nu zou het opeens zo moeten?
ik heb laatst even het topic gevolgd over de bio industrie, dat is zielig - sommige zien nooit dag licht mogen .. dit is gewoon dom fokbeleid ( groter, zwaarder en natuurlijk komen er dan problemen! en het zoveelste slachtoffer van de mens, maar deze honden op het filmpje hebben een leven als een luis op een zeer hoofd ( deze fokker plaatst veel meer filmpjes en als je ziet hoe er in Spanje met bij voorbeeld de galgo wordt omgegaan) en er lopen veel grotere wrakken rond in honden land. kijk eens naar de mastino,Engelse bull of duitse herder en zoals gezegd de mixen zijn vaak vele malen mooier en ook daar zitten wrakken tussen, ik heb er zelf een, maar als ik blijf hangen op haar gebrek ( en verder niets zie) dan had ik haar gelijk moeten laten inslapen toen ze hier kwam, en als ik zie hoe ze nog kan genieten dan ben ik blij dat ze er is zeg maar, ze geniet nog steeds van het leven. en ja ik had veel liever een hond gehad zonder zware HD en ja ze wordt waarschijnlijk niet oud, maar ze is er nu eenmaal wel, Komt ook geen mastin E meer ook al zie ik echt leuke voorbij komenJavierrrr schreef:.......en die arme honden. Eigenlijk zijn ze vanaf hun geboorte al stuk.
In de ogen van veel Spaanse veehouders bestaat dé mastin espanol niet. Elk landschap, al dan niet bergachtig, aan/afwezigheid van predatoren etc, vraagt om een bepaald type lichaamsbouw. Vorm volgt functie, niet een bepaalde rasstandaard. Per regio kan de mastin in verschijningsvorm dus verschillen. Wat wij mastin-mixen noemen zijn volgens hen juist de "echte" mastins. De showhonden zijn afgeleiden van kruisingen met st bernhard, mastiff of andere molossers en hebben weinig van doen meer met de oorspronkelijke mastin.
Het probleem zit hem er wat mij betreft in dat, het gewoon ontstaat ( want het leeft op straat) en wat niet goed is kan dood. en zoals gezegd ik ben gek op haar.. maar hier na niet meer.. ik ga kleiner en met een iets langere levensverwachtingJavierrrr schreef:Jouw ervaring met een mastin verschilt nogal met die van mij, waarschijnlijk omdat Zuri op latere leeftijd bij je kwam. Merlijn kwam dan weliswaar uit een rescue-situatie, maar was gewoon een gezonde onbevangen pup. Ben ik overigens destijds doelbewust op zoek naar gegaan. Kiezen voor een hond van dit formaat en dat typische KBH-karakter (dat niet vergelijkbaar is met de molossers zoals we die in NL kennen), betekende voor mij dat het een pup zou worden. Zodat ik de omstandigheden kon scheppen (zowel fysiek als geestelijk), dat hij zou kunnen uitgroeien tot een toffe kerel.
Dit was de eerste ochtend voor hem in huize Tjamsweer
Onbesneden/besneden.Javierrrr schreef:Zoek de verschillen
Sandra&co schreef:Onbesneden/besneden.
Nanna schreef:Ik werd trouwens wel aangenaam verrast door deze mastin
maar ja, als je dan verder kijkt bij die kennel dan denk ik laat maar weer
Helemaal goedSandra&co schreef:Javierrrr schreef:Zoek de verschillen
Onbesneden/besneden.
Nah, ik doelde op wat anders. Maar maakt niet uit. Rechts ziet er wel gezonder uitJavierrrr schreef:Helemaal goedSandra&co schreef: Onbesneden/besneden.![]()
Besneden, in die zin dat beide foto's zijn bijgesneden
Onbesneden, in die zin dat beide honden intact zijn. Het zijn uitersten van een spectrum, links het show- rechts het werktype