Als je richting herder herplaatser gaat kijken, dan een herder die in een roedel of grote groep gewend is opgegroeid te zijn.
Bluf mijn teefje had denk ik wel een match geweest met Maverick, zij was altijd wat gerichter op honden, stond hoog op de poten was vrij wendbaar. Ik merkte wel het verschil bij haar richting andere honden in vergelijk met Finn, hij was toch redelijk een op een met een baas opgegroeid en 1 andere hond, Bluf van jongs af aan meer opgegroeid in een grotere groep honden tot haar 2,5 jaar. Ze was (vond ik) daardoor wat meer geneigd op de andere hond(en) te letten dan op de baas, in het begin.
Voor jou zou dat een prima combi zijn, herder, maar toch in om te spelen en interactie te zoeken met honden.
De herder die wat meer baasgericht zijn, of zo zijn "getraind" zullen minder snel open staan voor spel met andere honden. Dat is althans hoe ik het verschil heb ervaren met Finn en Bluf.
En nu met Aki en Jol, maar dan weer een Aki die wel graag meer interactie zou willen hebben, maar een Jol die daar nooit voor in was/is.
Bluf en Aki hadden elkaar geweldig gevonden en die hadden zich prima ook met elkaar kunnen vermaken denk ik altijd.
Finn en Aki had een totale mismatch geworden daarentegen
Even malen, Finn en Jol was wel weer een prima combi. Die twee vonden elkaar prima. Maar echt spelen zat er niet in.
Finn en Bluf was wel een match, maar ook omdat Finn soms wel haar beperkte als ze te druk werd naar zijn zin, hij was niet echt van het beuken en dollen, soms ok, en soms moest ze kappen wat ze dan ook deed
Bluf en Jol was een moeilijke match, ze lieten elkaar in de waarde, en dat zie ik nu met Aki en Jol ook.
Zowel Bluf als Aki nu, zouden prima uit de voeten kunnen met een hond waar ze af en toe goed mee kunnen dollen en die ook bekend is zodat ze niet in hoeven te houden, of dat baasjes niet ineens denken oei, dat gaat er wat grof aan toe

..