Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar haal jij je proteïne vandaan?

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Re: Waar haal jij je proteïne vandaan?

Ongelezen bericht door nyckle »

jvanringen schreef:
nyckle schreef:
S@ndr@ schreef:een stukje conditionering, moet je je voorstellen dat je een slachter opbelt en zegt ik heb hier een herdershond , wil je die even voor me slachten, je krijgt er 25 euro voor en het karkas wil ik graag in 24 delen. jongens we eten volgende week spaghettie met honden gehakt :Q:
Mag ik je er aan herinneren, dat we huisdieren, landbouwdieren en wild hebben? Je opmerking gaat mank. In de tweede wereldoorlog was de kat van de buurvrouw een zeer welkome aanvulling op het menu.
Wat heeft de tweede wereldoorlog ermee te maken?
Dat nood wel eens wet breekt?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

welke wet?? :U: normen en waarden heb je het over, ongeschreven wet.. gedachtes die ooit zijn ontstaan en een soort van collectieve afspraken.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

jvanringen schreef:
nyckle schreef:
S@ndr@ schreef:een stukje conditionering, moet je je voorstellen dat je een slachter opbelt en zegt ik heb hier een herdershond , wil je die even voor me slachten, je krijgt er 25 euro voor en het karkas wil ik graag in 24 delen. jongens we eten volgende week spaghettie met honden gehakt :Q:
Mag ik je er aan herinneren, dat we huisdieren, landbouwdieren en wild hebben? Je opmerking gaat mank. In de tweede wereldoorlog was de kat van de buurvrouw een zeer welkome aanvulling op het menu.
Eigenlijk heeft dat er een heleboel mee te maken. Na de oorlog en hongerwinter heeft Nederland besloten dat dat nooit meer ging gebeuren en toen is men de voedselproductie gaan opschalen en intensiveren. Men liep toen zo over straat en dat is nog niet zo idioot lang geleden

Afbeelding
nyckle
Zeer actief

veertje schreef:
jvanringen schreef:
nyckle schreef:
Eigenlijk heeft dat er een heleboel mee te maken. Na de oorlog en hongerwinter heeft Nederland besloten dat dat nooit meer ging gebeuren en toen is men de voedselproductie gaan opschalen en intensiveren. Men liep toen zo over straat en dat is nog niet zo idioot lang geleden

Afbeelding
DAt bedoel ik dus. Veel mensen weten niet veel meer van de geschiedenis.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

veertje schreef:Ik ben het deels wel eens met laeken, maar ik denk dat de toon van de berichten vooral voortkomt uit het feit dat het Kooi is die dit bericht post. En dan ook nog zonder normaal bericht, maar alleen met een belerend zinnetje erbij. Gezien haar carb topic, niet zo heel verrassend dat men dan wat gepikeerd reageert op soortgelijke belerende topics van TS.

Wel ben ik zelf ook wat in die tweestrijd tussen 'waarom vind ik dit dierenleed niet kunnen en waarom dat wel'. Ik ben er nog niet echt uit, maar vermoed dat het vooral door de economische basis en achtergrond achter de veehouderij komt. Ik kan voor mezelf wel aardig verklaren waarom het zo gebeurt als het gebeurt en wat de redenen zijn die tot deze manier van dieren houden geleid hebben. Bij dierenleed dat voortkomt uit geweld, tradities of verwaarlozing, kan ik geen argumenten bedenken en valt dat dierenleed me zwaarder.
Rataplan schreef:Absoluut, eens ook dus :mrgreen: Voor de vrolijk rond springende varkentjes zijn er gewoon teveel mensen (vleeseters) op deze planeet. Vlees en zuivel zijn gewoon niet houdbaar, ja tuurlijk hier op het hondenforum zullen er mensen star blijven vasthouden en met hun rijkdom maar generaties na jullie geloof ik echt niet dat er dan nog vlees wordt gegeten. De planeet kan dat domweg niet aan.
Helemaal vlees/melk/ei-loos leven blijkt niet de meest duurzame optie :wink: Er is onderzoek gedaan naar de meest optimale combinatie tussen landgebruik voor de mens en landgebruik voor vee om de mens van voedsel te voorzien. En dan heb je altijd een beetje vee nodig. Bepaalde stukken land zijn niet direct geschikt voor voedsel voor de mens (denk aan berggebied, droge gebieden, erg natte gebieden), maar daar kunnen diersoorten als geiten of schapen vaak wel goed leven en zo toch voeding voor de mens produceren. En je hebt altijd afvalstromen van de menselijke voeding, waar bijvoorbeeld varkens en kippen weer goed op kunnen leven.
Maar goed dat is een erg ideaalbeeld :wink:
Daarom is het juist belangrijk dat je het noemt. Dit is het streven, niet 'maar' een ideaalbeeld. Als je kijkt waar de mens toe in staat is op technologisch gebied, is dit ideaalbeeld echt wel haalbaar. Op dit moment is het echter nog geen prioriteit, integendeel, omdat er, zoals je al zegt, teveel economische belangen spelen.

Ik ben het overigens met Laeken eens, dat sommige reacties onbegrijpelijk zijn. Ik vat ze meer op als een soort kinderachtige stoerdoenerij ('dan doe ik het juist!') en niet als werkelijke ongevoeligheid. Maar ik vind ook dat Kooi er een waarschuwing bij had kunnen zetten. En tja die zendingsdrang, dat moet ze zelf weten toch? Doe er gewoon niks mee als je er niks mee kan.

Wat betreft blije varkens die in de modder wroeten kan ik sommigen uit een droom helpen: ik kom uit de Kempen, Brabant, hét varkensgebied bij uitstek. Het stikt van de varkensboerderijen en die varkens zie je nooit. Je weet alleen dat ze er zijn door de enorme stank die uit die boerderijen walmt. De varkens zien nooit zonlicht, behalve als ze in een vrachtwagen gepropt worden en gillend naar de slacht gebracht worden. Het is echt afschuwelijk. Mijn vader en zijn vriendin zijn er onlangs op hun 73e om verhuisd. Ze konden er niet meer tegen om tussen dat dierenleed te wonen.

Ik eet zelf nog vlees, maar steeds minder en als het even kan biologisch. Maar het kan nog veel beter, dat zie ik in en voel me daardoor ook wel hypocriet. Het is soms best lastig een weg te vinden in deze maatschappij.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

@Veertje en Nyckle: ik hoop dat die foto geen excuus is om je nu vol te proppen met kiloknallers. Je moet het wel in de context zien natuurlijk.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
S@ndr@
Zeer actief

nyckle schreef:

Ik mag toch hopen dat we ondertussen iets meer zijn gegroeid en niet op het niveau van net na de oorlog zijn blijven hangen.. want na die tijd zijn er toch best nog veel ontwikkelingen geweest op allerlei gebied :hmmm:
Maar goed als jij graag de kat van de buren wil BBQ en.. omdat er nu eenmaal een oorlog is geweest en het toen zo ging, tegenwoordig loop je eerder het risico om te zwaar te worden dan dat je een dag honger zou moeten hebben, de verspilling is gigantisch
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 08 mar 2019 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
nyckle
Zeer actief

Alfilillo schreef:@Veertje en Nyckle: ik hoop dat die foto geen excuus is om je nu vol te proppen met kiloknallers. Je moet het wel in de context zien natuurlijk.
Ik schiet mijn eigen vlees. Slacht het zelf zo, dat ik zoveel mogelijk van het dier kan gebruiken.

Men hoeft niet veel vlees te eten.

Waar ik moeite mee heb is de grote hoeveelheid soja die er wordt gebruikt. Dat zit tegenwoordig bijna overal in. Een reden voor mij om zelf te bakken.

Ik heb weinig vertrouwen in soja.
nyckle
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
nyckle schreef:

Ik mag toch hopen dat we ondertussen iets meer zijn gegroeid en niet op het niveau van net na de oorlog zijn blijven hangen.. want na die tijd zijn er toch best nog veel ontwikkelingen geweest op allerlei gebied :hmmm:
Maar goed als jij graag de kat van de buren wil BBQ en.. omdat er nu eenmaal een oorlog is geweest en het toen zo ging
Wel even goed lezen. Ik heb vlees genoeg in de vriezer. Daar hoeft geen kat bij.
S@ndr@
Zeer actief

nyckle schreef:
S@ndr@ schreef:
nyckle schreef:

Maar goed als jij graag de kat van de buren wil BBQ en.. omdat er nu eenmaal een oorlog is geweest en het toen zo ging
Wel even goed lezen. Ik heb vlees genoeg in de vriezer. Daar hoeft geen kat bij.
wat is het verschil tussen het schieten van wild en een kat het zijn bedien beesten.... strikt gezien dan, zijn best gebieden die wilde katten afknallen, maar dat is een anders discussie
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Alfilillo schreef:@Veertje en Nyckle: ik hoop dat die foto geen excuus is om je nu vol te proppen met kiloknallers. Je moet het wel in de context zien natuurlijk.

Voor mij niet. Ik bedoel het juist om inzicht te geven in het hoe en waarom. Veel mensen roepen dat we weer terug moeten naar het houden van dieren als in de vorige eeuw, kleinschalig, iedereen wat kipjes, koeien en 3 varkens. Maar vanuit die levenswijze is juist de vraag naar voedsel/vlees voor iedereen gegroeid, dus blijkbaar werkte die manier ook niet :wink:

Ik werk in de varkenshouderij en eet vlees. Ik ben er niet tegen, maar ben wel voor verandering. Alleen die verandering gaat echt heel moeizaam. En hoe moet je dan veranderen? Ook daar verschillen de meningen over. Wij werken mee aan Kipster, een heel goed initiatief vind ik en met heel veel interesse uit binnen- en buitenland. Ik hoop dat dergelijke initiatieven zich meer gaan uitbreiden en ondertussen probeer ik mijn steentje bij de dragen door op werkgebied te kijken naar oplossingen en, met een hip woord, 'flexitariër' te zijn :wink:
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Ik was geloof ik de eerste die zei dat ik de neiging krijg om er een karbonade extra voor in mijn giechel te douwen.
En ik bedoel het ook precies zoals het er staat, de neiging tot. Nee ik doe het niet, want voor mijn vlees is een dier gestorven, groente verdwijnt nog wel eens in de prullenbak, vlees nooit.
Ons vlees komt van "koopeenkoe" en aanverwanten, de landwinkel, etc.
Wij eten wat we lekker vinden en ja soms probeer ik bewust vegetarisch, maar niet altijd. Soms eten we een week lang geen vlees, dan weer 2 weken wel. De balans probeer ik nog een beetje te vinden, maar ik merk dat ik het moeilijk vind soms om bewust vegetarische gerechten te zoeken die mij aanstaan.
Mijn vriend heb ik al zover dat hij niet altijd vlees moet bij zijn eten, dat zonder vlees ook lekker kan zijn.

Maar de kruistochten die sommige mensen om dit onderwerp voeren wordt ik dwars van, dat is niet alleen omtrent vlees, maar met alles waarin mensen zo lyrisch doen over iets met de mededeling dat iedereen dat moet.
Ik wil best een discussie aangaan over bepaalde onderwerpen en ben ook best bereid daar een punt in te zien en bepaalde dingen aan te passen. Maar zodra het voelt als opdringen gaan mijn haren overeind. Geen idee of het stoerdoen is, maar voor sommige onderwerpen ga ik liever het gesprek aan om punten te zien dan dat iets opgedrongen wordt voor mijn gevoel.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Alfilillo schreef:Ik eet zelf nog vlees, maar steeds minder en als het even kan biologisch. Maar het kan nog veel beter, dat zie ik in en voel me daardoor ook wel hypocriet. Het is soms best lastig een weg te vinden in deze maatschappij.
Nou precies, wat ik denk is dat je moet zien hoe mensen vegan leven en eten en dat het dus eigenlijk redelijk eenvoudig is :wink: Dat werkt beter dan de enge filmpjes.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

veertje schreef:
jvanringen schreef:
nyckle schreef:

Afbeelding
Het slaat nergens op om mnensen die bezwaren hebben tegen de gang van zaken in de intensieve veehouderij om de oren te slaan met het feit dat dat er in de hongerwinter katten gegeten werden.

De bedenker van het huidige systeem, Sicco Mansholt, ging uit van een premisse waarvan al ruim 40 jaar geleden bleek dat die onjuist was. Toen al zaten we met enorme mestoverschotten, doordat het grootste deel van de toen al enorme hoeveelheid vlees die hier geproduceerd werd, naar het buitenland werd geëxporteerd, terwijl de mest hier achterbleef. En ook toen al moest vrijwel al het veevoer geïmporteerd worden. We hebben ook jarenlang boter, melk en andere producten doorgedraaid, omdat er, mede door grootschalige subsidies, veel te veel werd geproduceerd.

Dat de na-oorlogse intensivering van landbouw en veeteelt destijds met de beste bedoelingen is opgezet en de eerste jaren goed werkte, doet niets af aan het feit dat het systeem inmiddels om meerdere redenen niet meer houdbaar is.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Rataplan schreef:
Alfilillo schreef:Ik eet zelf nog vlees, maar steeds minder en als het even kan biologisch. Maar het kan nog veel beter, dat zie ik in en voel me daardoor ook wel hypocriet. Het is soms best lastig een weg te vinden in deze maatschappij.
Nou precies, wat ik denk is dat je moet zien hoe mensen vegan leven en eten en dat het dus eigenlijk redelijk eenvoudig is :wink: Dat werkt beter dan de enge filmpjes.
Precies. Desnoods open je een topic over vegan/vegetarische gerechten om mensen te inspireren. Dat zou ik best interessant vinden. Ik eet ook niet elke dag vlees en de helft van de tijd is het daarbij ook geen biologisch vlees. Zo te lezen ben ik trouwens zowat de enige op het forum :mrgreen:

Het gaat/ging mij meer om de inhoudloosheid van de OT. "Hier. Een link. Ik ben geweldig en jullie eten vlees dus zijn per definitie dierenbeulen die nergens iets om geven. Hallelujah.". Die kinderlijke simpelheid, dat zwart-wit-denken, daar kan ik he-le-maal niets mee. Ook niet het feit dat ze zich nu niet meer laat zien in het topic, maar zich verstopt achter het feit dat ze een linkje heeft geplaatst en dat ze dus 'moeite' heeft gedaan. En vanwege haar recente geschiedenis van Antivleselijke Verlichtheid. Daar gooi ik acuut mijn kont van tegen de krib.
63673J

Laat je toch niet opnaaien door dat getroll van haar.
nyckle
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
dat wij dat onderscheid maken zit in ons hoofd, dat is puur conditionering. die dieren hebben dat zelf niet verzonnen .. er zijn landen waar ze wel honden eten en landen waar de koe heilig is, en dat zit allemaal tussen de oren. als je een pup met 6 a7 weken verkoopt krijg je half Nederland over je heen, maar een kalfje ( wat ook een zoogdier is) wordt zo ongeveer gelijk bij mams weggehaalt en mag in een iglo groot worden. kun je zien wat hij binnen krijgt .. is het argument - t zit tussen de oren

Je bent aardig thuis in de veehouderij. Ik zou toch echt eens bij een boer langs gaan om voorlichting. Het klopt van geen kant wat je hier schrijft.
S@ndr@
Zeer actief

nyckle schreef:
S@ndr@ schreef:
dat wij dat onderscheid maken zit in ons hoofd, dat is puur conditionering. die dieren hebben dat zelf niet verzonnen .. er zijn landen waar ze wel honden eten en landen waar de koe heilig is, en dat zit allemaal tussen de oren. als je een pup met 6 a7 weken verkoopt krijg je half Nederland over je heen, maar een kalfje ( wat ook een zoogdier is) wordt zo ongeveer gelijk bij mams weggehaalt en mag in een iglo groot worden. kun je zien wat hij binnen krijgt .. is het argument - t zit tussen de oren

Je bent aardig thuis in de veehouderij. Ik zou toch echt eens bij een boer langs gaan om voorlichting. Het klopt van geen kant wat je hier schrijft.
Nee weet je dat heel zeker :LOL: ik ga regelmatig bij boeren lang namelijk ..... toch gek dat jij een ander beeld hebt ik wil wel foto`s en nare beelden maken voor je hoor om je te overtuigen, maar ik heb geen missie en mijn naam is geen KOOI
63673J

nyckle schreef:
S@ndr@ schreef:

Nou ja, in de intensieve veehouderij gaat het kalf meteen na de geboorte gedurende ongeveer twee weken in een iglo of een ander soort eenlinghokje. Daarna gaan ze naar groepshokken. Dus hoe jij erbij komt dat dit niet zo is begrijp ik niet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

jvanringen schreef:
nyckle schreef:
S@ndr@ schreef: dat wij dat onderscheid maken zit in ons hoofd, dat is puur conditionering. die dieren hebben dat zelf niet verzonnen .. er zijn landen waar ze wel honden eten en landen waar de koe heilig is, en dat zit allemaal tussen de oren. als je een pup met 6 a7 weken verkoopt krijg je half Nederland over je heen, maar een kalfje ( wat ook een zoogdier is) wordt zo ongeveer gelijk bij mams weggehaalt en mag in een iglo groot worden. kun je zien wat hij binnen krijgt .. is het argument - t zit tussen de oren
Nou ja, in de intensieve veehouderij gaat het kalf meteen na de geboorte gedurende ongeveer twee weken in een iglo of een ander soort eenlinghokje. Daarna gaan ze naar groepshokken. Dus hoe jij erbij komt dat dit niet zo is begrijp ik niet.
Ze worden niet groot in een iglo. Ze worden groot in groepen.
Dat dient een doel natuurlijk, maar het is wel zo.
Dat bedoelt Nyckle denk ik.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
63673J

Marjoleine schreef:
jvanringen schreef:
nyckle schreef:
S@ndr@ schreef: dat wij dat onderscheid maken zit in ons hoofd, dat is puur conditionering. die dieren hebben dat zelf niet verzonnen .. er zijn landen waar ze wel honden eten en landen waar de koe heilig is, en dat zit allemaal tussen de oren. als je een pup met 6 a7 weken verkoopt krijg je half Nederland over je heen, maar een kalfje ( wat ook een zoogdier is) wordt zo ongeveer gelijk bij mams weggehaalt en mag in een iglo groot worden. kun je zien wat hij binnen krijgt .. is het argument - t zit tussen de oren
Ze worden niet groot in een iglo. Ze worden groot in groepen.
Dat dient een doel natuurlijk, maar het is wel zo.
Dat bedoelt Nyckle denk ik.
Oh ik dacht dat hij bedoelde dat de kalfjes niet apart in een hokje gaan na hun geboorte.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

jvanringen schreef:Dat bedoelt Nyckle denk ik.
Oh ik dacht dat hij bedoelde dat de kalfjes niet apart in een hokje gaan na hun geboorte.[/quote] Dat is gewoon zo, ze moeten gevoed en dat is niet handig als ze in een groep staan. Dus dat is zelden zo.
Maar ze gaan behoorlijk snel in een groep. En wat Sandra schreef lijkt alsof ze tot de slacht in die Iglo staan. Dat is niet zo.

Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

dat lijkt me logisch zo groot zijn die iglo`tjes niet..
63673J

Ik snap het.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:dat lijkt me logisch zo groot zijn die iglo`tjes niet..
Maar dat zei je wel zo ;)
Ik snap dat Nyckle dan zegt dat het niet klopt.
...mag in een iglo groot worden. kun je zien wat hij binnen krijgt

Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

hoe dan ook hij groeit niet op bij mams over t algemeen en dat is wel zoals de natuur het bedacht en dan kunnen we kissebissen over hoe iets geschreven is.. ik denk dat bijna iedereen wel snapt dat zo`n kalf daar niet staat tot zijn tiende verjaardag.. maar als ik dat moet uitleggen wil ik dat best doen hoor de volgende keer..
Afbeelding
dit kalf haalt zijn proteïne in ieder geval bij mams vandaan en ik mag dat heel graag zien, beter dan een nog heel klein kalf in een iglo
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

S@ndr@ schreef:
nyckle schreef:
S@ndr@ schreef:

Nee weet je dat heel zeker Afbeelding ik ga regelmatig bij boeren lang namelijk ..... toch gek dat jij een ander beeld hebt ik wil wel foto`s en nare beelden maken voor je hoor om je te overtuigen, maar ik heb geen missie en mijn naam is geen KOOI
Ik kom er ook, bijna elke zondag met trainen en nee ik herken t ook niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

klopt de discussie is niet van de lucht daarover, politiek wil nu ook een aantal weken kalf bij de koe laten boeren verzetten zich met hand en tand en voor beiden valt een hoop te zeggen hoor.. er is nooit iets alleen maar goed of alleen maar slecht..
S@ndr@
Zeer actief

malinois schreef:
S@ndr@ schreef:
Nee weet je dat heel zeker Afbeelding ik ga regelmatig bij boeren lang namelijk ..... toch gek dat jij een ander beeld hebt ik wil wel foto`s en nare beelden maken voor je hoor om je te overtuigen, maar ik heb geen missie en mijn naam is geen KOOI
nee ken je die bakjes niet, ze zijn er in het wit en in t groen en er zullen vast nog wel meer kleuren zijn , prachtig en er zitten ook wel voordelen aan hoor, net zo goed,
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

S@ndr@ schreef:
malinois schreef:
S@ndr@ schreef:
nee ken je die bakjes niet, ze zijn er in het wit en in t groen en er zullen vast nog wel meer kleuren zijn , prachtig
Afbeelding
Nope alles loopt hier buiten van maart/april tot sep/okt. Veel koeien ja heel veel koeien het scheeld ons 5 speurweides ongeveer in vergelijk met de winter. Maar alles loopt gewoon bij elkaar en buiten.
Varkens hebben we hier niet maar koeien lopen gewoon buiten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”