Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet alleen kunnen zijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Niet alleen kunnen zijn

Ongelezen bericht door nomo »

Zouden ze het afleren? Dat vraag ik me wel af. Het is hier ook wel voorgekomen dat Morris een hele tijd niet alleen hoefde te zijn. En dan ineens weer 2x een hele dag. Bij hem maakt dat niet uit. Zou dat ook niet gewoon hondafhankelijk zijn of ze het 'afleren' of niet?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Heavy schreef:ik denk wel dat het hondafhankelijk is en echt verleren kan je het ook niet noemen het is een terugval die ze kunnen hebben.

Jip heeft het altijd na een weekje griep ( ik thuis) na vakantie enz
Maar dat is dan ook een hond die moeilijk alleen kon blijven en het uiteindelijk nog steeds niet leuk vind
Maar hij heeft geleerd dat het niet eng is en dat hij zich moet gedragen

Hij was trouwens 6 :wink:
Een hond die er totaal geen moeite mee heeft, verleert het ook niet volgens mij.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

malinois schreef:Er is geen probleem dus... nou waarom dit topic dan?!
Maar goed ik blijf t sneu vinden dat een hond zo afhankelijk van zn mens is.
Ik denk dat er toch wel verschillen zijn in die afhankelijkheid.
Helemaal eens als je zegt dat herders, ook als ze aan het 'slapen' zijn altijd klaar zijn voor actie. Nu ben ik in de regel de hele dag thuis. En draait het stel dus de hele dag met me mee. Dat hoeft niet, daar kiezen ze zelf voor. Er wordt dus niet diep geslapen op de dag. Zijn ze dan afhankelijk van hun mens? Ja vast wel. Van jou trouwens ook want ik wil nog maar eens zien dat jouw stel zo rustig ligt te pitten als jij niet zou zorgen voor voldoende activiteit daarnaast :wink:
De herders gaan hier waken als ik er niet ben en dat vind ik helemaal prima. Maar ik vind dat ze desondanks uitstekend alleen kunnen zijn al komen ze dan niet tot rust. Ik laat ze met een gerust hart een paar uur of als het nodig is een hele dag, achter. De avonden / nachten gebeurt hier niks. Dat weten ze en dat zijn toch heel wat uren rust zo op een dag.

Het wordt pas wat anders als een hond het niet aankan om achter gelaten te worden en ongezond stressgedrag laat zien. Overigens zou ik zelf van een beetje stress niet wakker liggen. Dan maar een uurtje stress. De rest van de tijd gaan we het weer leuk hebben. Misschien door die houding dat een hond vrij snel snapt dat het allemaal zo'n drama niet is. Dit is tenminste mijn ervaring bij heel wat opvangers. Die dan natuurlijk wel andere (ontspannen) honden om zich heen hadden dus dat scheelt.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik denk wel dat een hond die het moeilijk vindt en het uiteindelijk wel accepteert, het wel weer moeilijker zou kunnen vinden als er lang tussen zit.

Ik ben anderhalve week thuis geweest ivm griep, maar peer heeft het deze week duidelijk zwaarder bij de oppas.
Milo heeft het dan weer nergens over. Die is allang blij dat hij meer koek kan scoren.
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

Fire vind alleen zijn ook 10x niks (althans vriendlief en zoon die weg gasn prima maar ik...), en toch moet hij het een paar x per week 2 a 2,5 uur per dag.
Verders gaat hij mee of naar de opvang/oppas.
Hij blijft rustig beneden liggen als ik buiten naar de brievenbus loop of boven bezig ben , loopt ook niet mee naar de wc etc, gewoon buiten op de hoek gaan staan 10 minuten hij geeft geen kick.
Maar ga ik weg in echt weg dan is het net als Elmo...
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Cleva schreef:Ik vind zoveel niet leuk maar ik ga alleen herrie trappen als ik denk dat ik er invloed op heb.
En honden zijn doorgaans meer dan uitstekend in staat om in te schatten wie er te piepelen valt.
:ok: Ik denk dat dit voor heel veel honden geldt inderdaad. Er zijn er genoeg die echt verlatingsangst hebben, maar ook een flink deel die gewoon blaft/joelt omdat ze het gevoel hebben dat ze in de positie zijn om dat te doen.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

lucie schreef: Misschien door die houding dat een hond vrij snel snapt dat het allemaal zo'n drama niet is.
Volgens mij gaat het veel meer hierom, dan om methodes om het alleen zijn aan te leren.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik vroeg me opeens hoe het met jullie ging, ben je aan het oefenen met Elmo alleen laten? Ik ben heel benieuwd hoe het gaat!
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

-Lilo- schreef:Ik vroeg me opeens hoe het met jullie ging, ben je aan het oefenen met Elmo alleen laten? Ik ben heel benieuwd hoe het gaat!
Wat lief dat je aan ons denkt :J:
We zijn momenteel vooral rondom de auto aan het oefenen en dat gaat best goed. Ik kan nog (lang) niet uit zicht, maar wel steeds wat verder zonder dat hij in paniek gaat.

En volgende week krijgen we, als het goed is, wat hulp bij het alleen thuis blijven. Dus dat is echt heel erg fijn :)
Afbeelding
incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.

Ongelezen bericht door incubi666 »

Mijn pup heeft nu ook verlatingsangst maar helaas moet ik ook boodschappen doen. Ik zet haar zelf in de bench als ik aan het koken ben zelf dan begint ze al te janken maar als ik ga slapen heeft ze er geen last van omdat ze met bench en al nog op mijn kamer slaapt ook dat ik wil ik nog veranderen natuurlijk. Verder is de hond vrij bench overdag ben ik altijd thuis. En ja ze brengt merendeel van de tijd door op de bank. Waar ze speelt slaapt etc. Als ik op de grond ga zitten valt ze daar ook in slaap als ik er maar bij ben . En als ik aan tafel zit te eten dan slaapt ze zonder piepen blaffen of janken in de bench.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Elmo nu een paar keer bij mij op training gezien, maar het is echt niet de energie die Hilde uitstraalt of ze echt weg gaat of in het pand blijft. Want even wat uit de auto halen waardoor Elmo alleen moest blijven gaf al duidelijk zichtbare spanning. Denk dan ook dat het goed is dat ze er met een buitenstaander mee aan de slag gaat, ook al is het geen noodzaak. Juist omdat het geen noodzaak is zie ik het nog wel goed komen. Er is geen haast, heel tijdsdruk.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Heavy schreef:
crutz schreef:Elmo nu een paar keer bij mij op training gezien, maar het is echt niet de energie die Hilde uitstraalt of ze echt weg gaat of in het pand blijft. Want even wat uit de auto halen waardoor Elmo alleen moest blijven gaf al duidelijk zichtbare spanning. Denk dan ook dat het goed is dat ze er met een buitenstaander mee aan de slag gaat, ook al is het geen noodzaak. Juist omdat het geen noodzaak is zie ik het nog wel goed komen. Er is geen haast, heel tijdsdruk.

Hoeveel honden bestaan er die in een vreemde omgeving rustig blijven liggen terwijl ze niet weten wat er komen gaat? Het begint thuis al . Mee in de auto betekent vaak iets leuks doen dus opwinding . Onze honden gaan alleen mee in de auto als we naar de dierenarts gaan :LOL:

Kan je wel voorstellen hoe ontspannen die in de auto zijn :wink:
Alleen thuis blijven in een vertrouwde ongeving is toch weer heel iets anders
Nou de mijne. Die gaan zoveel mee in de auto dat ze altijd rustig zijn, waar ik de auto ook parkeer.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Machie schreef:
Heavy schreef:
crutz schreef:Elmo nu een paar keer bij mij op training gezien, maar het is echt niet de energie die Hilde uitstraalt of ze echt weg gaat of in het pand blijft. Want even wat uit de auto halen waardoor Elmo alleen moest blijven gaf al duidelijk zichtbare spanning. Denk dan ook dat het goed is dat ze er met een buitenstaander mee aan de slag gaat, ook al is het geen noodzaak. Juist omdat het geen noodzaak is zie ik het nog wel goed komen. Er is geen haast, heel tijdsdruk.

Hoeveel honden bestaan er die in een vreemde omgeving rustig blijven liggen terwijl ze niet weten wat er komen gaat? Het begint thuis al . Mee in de auto betekent vaak iets leuks doen dus opwinding . Onze honden gaan alleen mee in de auto als we naar de dierenarts gaan Afbeelding

Kan je wel voorstellen hoe ontspannen die in de auto zijn :wink:
Alleen thuis blijven in een vertrouwde ongeving is toch weer heel iets anders
Nou de mijne. Die gaan zoveel mee in de auto dat ze altijd rustig zijn, waar ik de auto ook parkeer.
Auto is dan geen vreemde omgeving meer ;)

Ik kan ze hier thuis makkelijk alleen laten. Elders is dat wel anders... In de auto gaat tegenwoordig wel goed, ook al is het niet onze eigen auto
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Bij mijn hond is dat ook allemaal geen probleem. Als ik met haar naar een vakantiehuisje ga waar ze nog nooit is geweest. Kan ik haar zonder problemen na een paar uur al alleen laten om even een boodschapje te doen. Ik heb het idee dat zij er gewoon altijd het volste vertrouwen in heeft dat ik toch altijd weer wel terug kom.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”