Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vloeken op HF ;)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Re: Vloeken op HF ;)

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn Poolse Straatteckel heeft darmen van schokbeton en mijn stamboomhond heeft juist heel gevoelige darmen. Teckel Mies heeft brandschone tanden, de eurasier wat aanslag.
Mies vreet alle soorten en merken hondenvoer en als het uitkomt gewoon door elkaar. Dat vult ze (helaas) aan met kattenpoep en ander, al dan niet bedorven, zelfgevonden eetbaar spul.
Ze heeft echt zelden diarree. Veel rotte vis gaat wel eens mis en een flinke kwal kwam ooit eens via de bovenkant retour. Die heeft ze daarna ook nooit meer gegeten :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

S@ndr@ schreef:zuri lijkt een probleem te hebben met rund.. Boots eet gewoon alles, vers en brok, ik flikker altijd al alles door elkaar, dus makkelijk met dat vreten, ( zowel voor honden als katten) ben ik altijd al geweest.. ik ben voor mezelf ook niet al te moeilijk, ik ben bijvoorbeeld gek op sommige soorten chocolade, dus die ga ik ook niet laten staan, honden krijgen dus ook blik en vers en brok en resten en brood en en en en ..
Guus kan ook niet tegen rund. Schijnt best wel vaak voor te komen. Als ik hem een verse mergpijp geef weet ik zeker dat hij 3 weken krabt. Zijn hele vacht gaat er van naar zijn grootje.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

veertje schreef:
laeken schreef:Dat hangt natuurlijk ook van de achtergrond van de honden af. Die twee van mij hebben vast heeel gevarieerd eten gehad bij het opgroeien en kwaliteit nihil. Guus en Bas hebben geen goede tanden en geen hele goede gewrichten. Bas heeft nog maar de helft van haar tanden en Guus was echt nog wel jong maar ook zijn tanden zijn in aanleg niet zo goed.
Dat schijnt net als hun gewrichten door niet de beste voeding te komen. Laten nu net deze hondjes super opgeknapt zijn van goed voeren en inmiddels ook niet meer tegen de slechtere voeding te kunnen.

Dus ze zijn opgegroeid met heel veel verschillende voeren maar ze zien er nu veeeeeel mooier en beter uit op echt goed voer. En ze krijgen dus nu juist last van slecht voer. Eva die altijd Carnibest kreeg en Dapper die dat ook kreeg konden zo een bak bami stelen en opvreten zonder enige issue.

Hier lijkt het dus wel alsof juist veel vreemd voer de honden gevoeliger heeft gemaakt. Neem Uma van Manu. Zelfde issue en zeker ook niet geleefd op kwaliteit voer. Ik hoor juist bij veel met de pot mee etende honden of honden die in asielen en op straat geleefd hebben dat ze later slecht tegen andere mindere voeding kunnen.
Finn heeft hetzelfde, die kon ook slecht tegen van alles en nog wat. Het leek eerst op een allergie, toen ben ik overgestapt naar voeding op basis van vis en aardappel. Dat ging beter, maar nog altijd vaak diarree, wisselend met eten, vaak gal spugen etc. Afwisselen was lastig, kvv ging vaker slecht dan goed. Maar sinds ruim anderhalf jaar eet hij heel goed (ik heb hem 4,5 jaar), is zijn ontlasting veel beter en is het gal spugen zo goed als verdwenen. Ik kan meer afwisselen en ook de meeste kvv eet hij nu zonder problemen (in kleine hoeveelheden). Al zal zijn maag/darmstelsel altijd wat gevoeliger blijven.
Oorzaak en gevolg kan ik hierin moeilijk aanwijzen. Komt het betere eten doordat hij minder last heeft of heeft hij minder last omdat hij nu altijd zijn eten op eet? In ieder geval heeft tijd een boel opgelost :D

Ik denk dat honden als Bas, Guus en Finn minder flexibel zijn geworden door hun lange periode van ondervoeding. Hun maag/darmstelsel heeft niet de beste basis meegekregen en daardoor kunnen ze niet zo makkelijk/snel reageren op een wisselend aanbod in hun darmen.
Daarbij speelt ook een rol dat een eigenaar niet snel opnieuw iets gaat voeren als eerder bleek dat de hond er slecht op reageerde. Dus zo wordt er steeds meer weggestreept uit het dieet en blijft er minder variatie over. Iedere kleine verandering kan dan sneller leiden tot problemen, waardoor er weer wat van de lijst gestreept wordt. Dat is ook de reden dat ik bij Finn wel ben blijven variëren en dat gaat nu naar volle tevredenheid :D Er komt nu eerder meer op zijn lijstje van voer dat goed gaat, dan dat er weggestreept wordt.
Ik voer ook heel erg afwisselend maar wel alleen van Barf in one...Dus de kvv maar dan in hert, zalm, kip, eend, rendier, paard en elke dag wat anders en alles door elkaar. Verder brokken met kip en granaatappel en nog een soort brok. Juist om ze wel diverse voedingen te laten eten. Ze gaan daar super goed op.

Rund is echter uit den boze hier. Guus wordt knetter van de jeuk.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

In den beginne was het Farmfood met regelmatig enkele dagen vers, zo luidde het devies. Alleen wel altijd slappe poep :ugh: .
Naarmate ik vaker en langer naar Frankrijk ging, was dat niet meer handig en ging ik over op een brok van Royal Canin wat in beide landen verkrijgbaar is. 's ochtends strooi ik het uit en 's avonds krijgen ze er standaard (goedkoop :mrgreen: ) blikvoer over, puur voor de smaak en de variatie. Wel heel weinig: met z'n 4-en doen ze 3 dagen over een groot blik. Boeit ze niet, ze vinden het héérlijk. Daarnaast geef ik ze standaard dagelijks een gedroogde snack (pens, oren enz) en als beloninkjes krijgen ze graanvrije/vleesrijke brokjes. Maar je kunt er alles in stoppen hoor en ze vreten het met evenveel smaak.
Basis is blijkbaar goed want 3 van de 4 zijn 10+ en nog fit, gezond, glanzend en perfecte vachten. Nooit problemen met jeuk, diaree of wat dan ook. En dat terwijl er toch ook wel eens friet, kaas, worst, brood, pinda's ,n tafelrestjes en noem maar op in gaat. Heel weinig maar toch dagelijks wel iets 'slechts'. Kailen heeft graag extra eiwitten en hij mag altijd bakjes yoghurt, creme fraiche enz uitlikken en krijgt vaak eieren (al dan niet zelf geroofd uit het kippenhok :F: ). Maverick steelt en vreet alles wat hij te pakken kan krijgen. Lizzy heeft alles wat slecht, verrot en giftig al eens gegeten in haar leven door te schooieren. Nooit ziek. Amber is dol op koolhydraten en krijgt vaak extra brood, groente en fruit.

Ik denk dat juist honden prima in staat zijn van alles te vreten en daar nog iets uit te halen. En als daar dan genoeg goeds bij zit, is dat blijkbaar goed genoeg. De rest van hun leven, buiten het eten, telt ook mee. Veel beweging, plezier, veel frisse buitenlucht, weinig stress en noem maar op. Met alleen het beste voer ben je er niet.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Hier ook in de basis gezond hoor alhoewel smuldier op.zich ook discutabel is volgens sommigen maar een bakje goeiekope pate van de aldi doen ze een moord..
En heel af en toe een roomsoes of een bockworst wordt ook niet.versmaadt.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

laeken schreef:
S@ndr@ schreef:zuri lijkt een probleem te hebben met rund.. Boots eet gewoon alles, vers en brok, ik flikker altijd al alles door elkaar, dus makkelijk met dat vreten, ( zowel voor honden als katten) ben ik altijd al geweest.. ik ben voor mezelf ook niet al te moeilijk, ik ben bijvoorbeeld gek op sommige soorten chocolade, dus die ga ik ook niet laten staan, honden krijgen dus ook blik en vers en brok en resten en brood en en en en ..
Guus kan ook niet tegen rund. Schijnt best wel vaak voor te komen. Als ik hem een verse mergpijp geef weet ik zeker dat hij 3 weken krabt. Zijn hele vacht gaat er van naar zijn grootje.
Nou dan weet je dus dat Rund een dingetje is, .. Zuri gaat alle keren aan de slappe ervan.. dus dat slaan we voortaan maar over
laeken
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
laeken schreef:
Nou dan weet je dus dat Rund een dingetje is, .. Zuri gaat alle keren aan de slappe ervan.. dus dat slaan we voortaan maar over
Hier wist ik het eerst niet. Dus wij naar de dierenarts met dat gekrab. Het was echt vreselijk want het is zo'n mooi hondje en als je dan allemaal hapjes en korstjes ziet is dat echt sneu. Ook dat krabben was heel zielig. Lag hij 30 seconde ergens en dan sprong hij weer op en ging krabben tot het ging bloeden.
Gelukkig zei iemand hier dat het rund was waarschijnlijk. Dus begonnen met het weglaten van rund en alles was meteen in een maand in orde. Geweldig.

Ik dacht dat hij leishmania had zo kaal en korsterig was hij. :engel:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als ik de keuze had zou er inderdaad alleen verantwoorde en biologisch vlees/eten voor nu Bowie en vroeger ook de andere honden.
Helaas wijst de praktijk uit dat mijn honden lak hebben aan mijn voedingsleer en veel liever anders eten.
Vlees is altijd goed, zorg ook dat het naar mijn maatstaven is dus daar heb ik een goed gevoel over en Bowie doet het daar ook goed op, verder eet ze heel graag brokken van Canex, heb van alles geprobeerd maar ze vind die gewoon lekkerste en die eet ze ook goed.

Inmiddels heb ik me erbij neergelegd en zolang ze het lekker vind en geen last van krijgt qua ontlasting en allergie etc krijgt ze alles.. het kind is 12 en nog fit voor haar leeftijd en lichamelijke gedoetjes en ze geniet zo van al het lekkers :I:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hier is hun hoofdmaaltijd kvv maar s'morgens krijgen ze alle 3 een handje goedkope supermarkbrokjes die ik soms ook als beloningssnoepjes gebruik. Ze doen het er allemaal prima op :ok:
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Als ze nog kleine pup zijn ben ik wat strenger in de leer, maar dan krijgen ze wel brok en kvv op dezelfde dag dus dat zou dan ook al niet kunnen :mrgreen:

Beide honden doen het hier super op een combinatie van vanalles en nog wat. Ze krijgen hier dus ook vanalles. Van tafelrestjes tot yoghurt en eieren. En van goedkope brok tot kvv en barf. En ja, dat alles kan ook tegelijk gegeven worden. Hoofdmaaltijd bestaat uit kvv. Ayla heeft tot ze bijna een jaar was 's ochtends brok en 's avonds kvv gekregen. Ik merk nu dat ze met iets minder toe kan en ben bij Morris gewend om eenmaal daags te voeren dus de ochtendmaaltijd is nu vervallen. En ik vind het zo makkelijk om gewoon elke dag 1 rol op te maken dus nu krijgt ze geen brokmaaltijd meer.
Maar als ze naar de oppas gaat krijgt ze een kong gevuld met brokjes en andere zooi mee. Als ze daar 's avonds moeten eten doen we voor het gemak ook brok en regelmatig strooi ik brokjes in de tuin uit of zo. Ook met trainen verdwijnt er nog genoeg brok in die bekkies. Als ik geen kvv uit de vriezer heb gehaald is brok ook een makkelijke vervanging.
Kijk ik als ze pup zijn nog goed wat wel en wat geen geschikte brok is, nu de grootste groei er wel uit is kijk ik ook gewoon naar wat er in de aanbieding is en haal ik daar eens een zak van. Ze lijken er wel tevreden mee te zijn :mrgreen:
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik was meer dan 15 jaar geleden ook een stuk fanatieker dan ik nu was. Inclusief vastendagen en prooidieren met huid en haar.
Maar met drie honden is KVV gewoon zo ontzettend makkelijk. De bejaarden krijgen het botwerk ook wat moeilijker weg.
En ze mogen ook heus wel een Frolicje als dat aangeboden wordt door iemand.

Maar zelf brokken voeren gaat nooit gebeuren denk ik. Net zoals ik zelf nooit naar de Mac zou gaan.
Ik vind dat niet extreem of streng in de leer. Het is gewoon normaal voor ons.

Ik predik het in ieder geval niet meer :mrgreen: Dat deed ik wel in het begin. Gewoon, omdat ik er zo enthousiast over was. Maar nu merk ik zelfs dat ik een beetje moet zuchten als iemand er iets over vraagt. Ga maar lekker googlen denk ik dan :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Prooidieren krijgen ze hier ook nog wel 1x per week net als BARF. Hebben ze toch wat meer te doen dan slikken... maar verder voldoet kvv idd prima.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Grappig wel dat ook op het HF de gedachtegang verandert , waar je een paar jaar geleden werd gelynched als je brok voerde en al helemaal brok en kvv samen zie je nu dat er toch vele inmiddels niet zo moeilijk meer zijn.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
jacq1970 schreef:Grappig wel dat ook op het HF de gedachtegang verandert , waar je een paar jaar geleden werd gelynched als je brok voerde en al helemaal brok en kvv samen zie je nu dat er toch vele inmiddels niet zo moeilijk meer zijn.
Het boeit ook niet zo erg wat het HF er van vindt ;-) Als jij je er prettig bij voelt en je hond doet het er goed op, dan is het toch een dikke prima?
Inderdaad
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Nanna schreef:
jacq1970 schreef:Grappig wel dat ook op het HF de gedachtegang verandert , waar je een paar jaar geleden werd gelynched als je brok voerde en al helemaal brok en kvv samen zie je nu dat er toch vele inmiddels niet zo moeilijk meer zijn.
Het boeit ook niet zo erg wat het HF er van vindt ;-) Als jij je er prettig bij voelt en je hond doet het er goed op, dan is het toch een dikke prima?
Precies, in die tijd voerde ik Smolke brokjes, terwijl dat kennelijk duivels was. Ik had twee glanzende, gezonde en energieke honden, dus... Ik sprak er gewoon niet over en gaf mijn honden lekker hun brokjes. :mrgreen:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Klopt, ik gaf een hele tijd ook enkel kvv en gezonde, natuurlijke snacks. Niet dat ik verder iemand zou veroordelen op het geven van brokken, maar ik dacht wel dat kvv beter was ;-)
Toen moest Mila op een leverbesparend dieet en zocht de dierenarts uit hoe ik dat met kvv kon doen: alleen kip of witvis, extra spiervlees, groenten en koolhydraten (rijst of havermout) toevoegen en regelmatig een eitje of hüttenkäse erbij. Ik merkte al heel snel dat Mila het veel beter deed op deze voeding dan op alleen kvv, zij is echt zo'n hond die koolhydraten nodig heeft om goed op gewicht te blijven. Leverbesparend hoeft nu niet meer, maar enkel kvv heb ik daarna eigenlijk ook nooit meer gegeven.
Ze eten bij mij altijd met smaak, ook als het een bak droge brokken is. Maar ik heb toch de indruk dat ze de afwisseling en de verrassing van wat er nu weer in de bak zit goed kunnen waarderen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nakisha schreef:
Nanna schreef:
Precies, in die tijd voerde ik Smolke brokjes, terwijl dat kennelijk duivels was. Ik had twee glanzende, gezonde en energieke honden, dus... Ik sprak er gewoon niet over en gaf mijn honden lekker hun brokjes. :mrgreen:
Ik heb al mijn dieren katten en honden altijd Royal Canin gegeven en daar deden/doen ze het allemaal goed op. Oh en daar ging/gaat ook regelmatig vlees en groenten bij.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Sprak vanmiddag nog een goede kennis van me over de poedels.die hij vroeger had gehad.
Op zondag haalde hij wel eens een kroket of frikandel.
1 keertje had hij de hond meegenomen en het brave beest kreeg een ongefrituurde frikandel.
Dat beviel fik wel.
De week daarop viel de rekening veel hoger uit.
Huh wasda?
Ja je moet nog 7 frikandellen betalen.
Bleek dat de hond die week elke dag zelfstandig naar de friettent was gelopen om zijn frikandel op.te halen :LOL: heerlijk zulke verhalen.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ptje schreef:Bleek dat de hond die week elke dag zelfstandig naar de friettent was gelopen om zijn frikandel op.te halen :LOL: heerlijk zulke verhalen.
:LOL: :LOL: :LOL:
Stomme poedels! :mrgreen: :mrgreen:

Bessel verzint ook van alles. Poedelgenen :E:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.

Ongelezen bericht door incubi666 »

Ptje schreef:Sprak vanmiddag nog een goede kennis van me over de poedels.die hij vroeger had gehad.
Op zondag haalde hij wel eens een kroket of frikandel.
1 keertje had hij de hond meegenomen en het brave beest kreeg een ongefrituurde frikandel.
Dat beviel fik wel.
De week daarop viel de rekening veel hoger uit.
Huh wasda?
Ja je moet nog 7 frikandellen betalen.
Bleek dat de hond die week elke dag zelfstandig naar de friettent was gelopen om zijn frikandel op.te halen :LOL: heerlijk zulke verhalen.
Serieus wow slimme hond jammer dat je hem geen geld mee kan geven
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.

Ongelezen bericht door incubi666 »

Ben zelf heel streng op voeding betreft alleen kvv en kipfilet of tartaar of runder hamburger als ik die krijg zij die gewoon rauw. En af een toe een rauw eitje. Vis moet ik nog proberen. Vis van smuldier lust ze wel maar gewoon rauw. Tja waar mee beginnen. Ik lust het zelf niet. Bij de visboer om 1 sardien of 1 haring vragwn en het aantal kvv verminderen.
Ze moet nog wel compleet eten natuurlijk
Wil geen dikke hond. Voor mens niet goed voor hond zeker niet.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hier krijgen ze kvv. Ik meng het wel eens met brok Darf voll of acana. Als ik bijv te weinig uit de vriezer heb, ook krijgen ze wel eens brok ipv kvv. Ze krijgen wel eens rauw of gebakken ei. Of een beetje yoghurt erdoorheen.

Verder ligt er wel eens een kattenbrok ergens. Maar heel af en toe een pakje ongezond kan geen kwaad. Heb het die twee hier nog nooit gegeven. Misschien maar eens doen :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Begonnen met brok en slechte koekjes , nu voer alweer 12 jaar kvv van kivo
Tussendoor ook NRV gevoerd maar dat was op een gegeven moment niet meer te doen en slecht aan te komen
Dus terug op de kvv van vnl kivo

Ik probeer wel zoveel mogelijk op hun voeding te letten
Dus gewone koekjes komen er niet meer in , wel gedroogde snacks
Trainen zoals speuren en Apel doen we dan weer op Rodi worst , Jarco , kivo kennelworst enz
Ik droog die ook want dat is dan weer makkelijker meenemen met wandelen

Maar ze krijgen wel net zo makkelijk alles wat van ons eten overblijft in de bakken
En op zondag ieder 1 of 2 frietjes

Poosje terug heel even met brokjes getraind omdat het niet meer aan te slepen was allemaal
Maar daar voelde ik me toch niet zo heel prettig bij en ik vond t ook behoorlijk stinken
Dus toch maar terug naar de rodiworst
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”