Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
steriliseren cocker spaniel
Moderator: moderatorteam
-
Emilyenkiki
- Actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 2
steriliseren cocker spaniel
Ik ben aan het twijfelen om mijn engelse cocker spaniel teef wel of niet te steriliseren. Ze is nu bijna 6 maanden en de dierenarts raad aan het voor de eerste loopsheid te doen. Mijn overwegingen om het te doen zijn vooral praktische en om het gedoe rond een loopse teef te voorkomen. Ik heb een gecastreerde reu in huis.
Op de hondenschool, wandelingen en opvang zijn is ze loops niet welkom. Ik ga regelmatig naar het buitenland (3 a 4 keer per jaar) en dan gaan mijn honden naar een huiselijke opvang en de mevrouw zelf heeft een intacte reu en daar kan ze loops uiteraard niet naartoe.
Ik zie er tegenop onwille van de cockervacht die lelijk en pluizig kan worden, gedragsveranderingen en incontinentie.
Alle ervaringen zijn welkom. Wanneer zouden jullie steriliseren en wanneer of waarom juist niet?
Op de hondenschool, wandelingen en opvang zijn is ze loops niet welkom. Ik ga regelmatig naar het buitenland (3 a 4 keer per jaar) en dan gaan mijn honden naar een huiselijke opvang en de mevrouw zelf heeft een intacte reu en daar kan ze loops uiteraard niet naartoe.
Ik zie er tegenop onwille van de cockervacht die lelijk en pluizig kan worden, gedragsveranderingen en incontinentie.
Alle ervaringen zijn welkom. Wanneer zouden jullie steriliseren en wanneer of waarom juist niet?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: steriliseren cocker spaniel
Minimaal wachten tot na de eerste loopsheid.
Castreren terwijl je niet eens weet of ze al is uitgegroeid vind ik persoonlijk raar.
Het advies van de DA vind ik ook raar.
De vacht kan inderdaad verschrikkelijk lelijk worden na castratie.
Daar is geen oplossing voor.
Castreren terwijl je niet eens weet of ze al is uitgegroeid vind ik persoonlijk raar.
Het advies van de DA vind ik ook raar.
De vacht kan inderdaad verschrikkelijk lelijk worden na castratie.
Daar is geen oplossing voor.
-
Emilyenkiki
- Actief
Oei Nanna dat ziet er idd niet uit. Zo zonde.
Ik ga het voorlopig zo laten en dan kan ik het nadat ze loops is geworden er nog een keer over nadenken.
Bedankt voor het meedenken.
Ik ga het voorlopig zo laten en dan kan ik het nadat ze loops is geworden er nog een keer over nadenken.
Bedankt voor het meedenken.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik ben sowieso iets minder snel van steriliseren (of castreren eigenlijk).
Maar bij dit type vacht/hond zou ik inderdaad nóg iets terughoudender zijn.
Maar bij dit type vacht/hond zou ik inderdaad nóg iets terughoudender zijn.

-
Emilyenkiki
- Actief
Nanna
Dat is echt een enorm verschil. Het is op beide fotos een mooi beestje maar de vacht is totaal anders. Nee ik ben om. Ik ga het voorlopig zo laten. Ik ga opzoek naar een backup oppas mocht slecht qua timing loops worden.
Dat is echt een enorm verschil. Het is op beide fotos een mooi beestje maar de vacht is totaal anders. Nee ik ben om. Ik ga het voorlopig zo laten. Ik ga opzoek naar een backup oppas mocht slecht qua timing loops worden.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ziva’s vacht (border collie) is ook wel minder geworden. Maar als ik haar op tijd ontwol dan kan ze er nog steeds mooi uit zien. Het kost alleen wel meer onderhoud. Zonde wel, maar ze is er verder enorm van opgeknapt dus tja. Ik vind andere argumenten doorslaggevender bij de afweging.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
Emilyenkiki
- Actief
Lysette, ik snap je verhaal ook. Moest het om medische of gedrags redenen nodig zijn ga ik het zeker laten doen maar voor het moment is dat niet aan de orde. Het is fijn om de pros en cons te horen. Voorlopig laat ik haar intact en bekijk ik hoe de eerste loopsheid verloopt.
-
Emilyenkiki
- Actief
Nanna ik heb het idee dat jullie in Nederland verder zijn in hondengedrag dan over het algemeen hier in Belgie. Hier is ook helaas de algemene houding dat een hond geen beweging of wandeling nodig heeft als je maar een (mini)tuin hebt. Bij dierenartsen is dit ook de algemene trend vrees ik maar ga is rondhoren en luisteren.
- dagmar88
- Zeer actief
Ach ja, je kunt het ook vriendelijk met elkaar oneens zijnNanna schreef:Ik zou trouwens ook een wat modernere dierenarts zoeken. Deze raadt zeker ook aan er ieder jaar entingen in te jassen en minstens vier keer per jaar te ontwormenEmilyenkiki schreef: de dierenarts raad aan het voor de eerste loopsheid te doen.
Mijn dierenarts is ook zo. Verder gewoon een geschikte man.
-
Sandra&co
Ik zou inderdaad ook gewoon een back-up oppas zoeken
Ik heb een opvanger die hier 2x is geweest omdat ze niet naar de andere oppas 'kon' vanwege de loopsheid. Ik maak daar verder geen probleem van, met als enige eis dat ze zelf 2 broekjes en wat maandverbandjes meegeeft. Eéuwig zonde van die vacht.
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Vooral bij cockers zou ik inderdaad nóg voorzichtiger zijn door die vacht.
Mijn border collie is een paar maanden geleden om medische redenen gecastreerd en ondertussen ziet ie er uit als een potje préparé wat al drie weken uit de koeling ligt.
Het is één en al pluis. Alsof Bear Grylls hem als rugzak heeft gebruikt.
Mijn border collie is een paar maanden geleden om medische redenen gecastreerd en ondertussen ziet ie er uit als een potje préparé wat al drie weken uit de koeling ligt.
Het is één en al pluis. Alsof Bear Grylls hem als rugzak heeft gebruikt.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee, met een Cocker zou ik dat ook niet doen tenzij medisch noodzakelijk. En ik zou een andere DA zoeken
Castreren voor de eerste loopsheid verhoogd de risico's op o.a. gewrichtsproblemen, verschillende soorten kanker en nog wat ellendige zaken. Da's echt een middeleeuws advies.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hoe staan de opvang en hondenschool tegenover OSS (ovary saving spay oftewel hysterectomie)Emilyenkiki schreef:Ik ben aan het twijfelen om mijn engelse cocker spaniel teef wel of niet te steriliseren. Ze is nu bijna 6 maanden en de dierenarts raad aan het voor de eerste loopsheid te doen. Mijn overwegingen om het te doen zijn vooral praktische en om het gedoe rond een loopse teef te voorkomen. Ik heb een gecastreerde reu in huis.
Dan is ze onvruchtbaar, kan geen baarmoeder ontsteking krijgen, wordt nog wel hormonaal loops, maar bloed niet meer. Dus wel de voordelen mbt de onvruchtbaarheid maar ook de voordelen vd hormonen.
-
nomo
- Zeer actief
Ik ken een teefje bij wie dit gedaan is, maar die 'rook' dan nog wel loops. Ik weet niet of dat normaal is in zo'n geval, maar het was voor die teef echt niet leuk. Werd door baasjes naar de opvang gebracht, want was toch niet meer vruchtbaar, maar werd vervolgens de hele dag lastiggevallen door de andere honden. Hond werd zo ongeveer verkracht en er gingen nog een paar reuen op de vuist. Heel gezellig allemaalcrutz schreef:Hoe staan de opvang en hondenschool tegenover OSS (ovary saving spay oftewel hysterectomie)Emilyenkiki schreef:Ik ben aan het twijfelen om mijn engelse cocker spaniel teef wel of niet te steriliseren. Ze is nu bijna 6 maanden en de dierenarts raad aan het voor de eerste loopsheid te doen. Mijn overwegingen om het te doen zijn vooral praktische en om het gedoe rond een loopse teef te voorkomen. Ik heb een gecastreerde reu in huis.
Dan is ze onvruchtbaar, kan geen baarmoeder ontsteking krijgen, wordt nog wel hormonaal loops, maar bloed niet meer. Dus wel de voordelen mbt de onvruchtbaarheid maar ook de voordelen vd hormonen.
Ik heb Ayla de eerste week nog gewoon naar de opvang gehad (andere dan bovenstaande moge duidelijk zijn
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik heb dat zelf ook wel eens overwogen bij mijn teven, maar wat nomo schijft, ze ruiken wel heel erg lekker en worden zo ongeveer verkracht door de reuen.crutz schreef:Hoe staan de opvang en hondenschool tegenover OSS (ovary saving spay oftewel hysterectomie)
Zou dat dus toch niet doen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ja ze blijven hormonaal intact dus wel interessant voor de reuennomo schreef:Ik ken een teefje bij wie dit gedaan is, maar die 'rook' dan nog wel loops. Ik weet niet of dat normaal is in zo'n geval, maar het was voor die teef echt niet leuk. Werd door baasjes naar de opvang gebracht, want was toch niet meer vruchtbaar, maar werd vervolgens de hele dag lastiggevallen door de andere honden. Hond werd zo ongeveer verkracht en er gingen nog een paar reuen op de vuist. Heel gezellig allemaalcrutz schreef:Hoe staan de opvang en hondenschool tegenover OSS (ovary saving spay oftewel hysterectomie)Emilyenkiki schreef:Ik ben aan het twijfelen om mijn engelse cocker spaniel teef wel of niet te steriliseren. Ze is nu bijna 6 maanden en de dierenarts raad aan het voor de eerste loopsheid te doen. Mijn overwegingen om het te doen zijn vooral praktische en om het gedoe rond een loopse teef te voorkomen. Ik heb een gecastreerde reu in huis.
Dan is ze onvruchtbaar, kan geen baarmoeder ontsteking krijgen, wordt nog wel hormonaal loops, maar bloed niet meer. Dus wel de voordelen mbt de onvruchtbaarheid maar ook de voordelen vd hormonen.![]()
Ik heb Ayla de eerste week nog gewoon naar de opvang gehad (andere dan bovenstaande moge duidelijk zijn), toen rook ze nog niet superinteressant en had ze zelf ook geen interesse in reuen. Daarna heb ik haar wel thuis gehouden. Van de opvang mocht ze wel komen hoor, maar vond het voor haar niet echt leuk als ik keek hoeveel interesse ook teven en gecastreerde reuen in haar hadden en voor mijn eigen gemoedsrust ook niet echt. Ongeluk zit in een klein hoekje. Dan maar een paar weken wat meer alleen thuis.
en een paar weken, in principe enkel tijdens de hoogtij dagen dat ze echt interessant zijn