Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wedstrijden (sport) alleen voor rashonden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: Wedstrijden (sport) alleen voor rashonden

Ongelezen bericht door Habibi »

Jup. En ik vind dat dus zonde.

Een rashond kan alsnog prima bewijzen dat hij geschikt is voor het werk, door bovenin de wedstrijden mee te lopen...
Daar heeft die kruisingsdeelnemer helemaal geen invloed op

Of men moet bang zijn dat de niet rashonden het uiteindelijk gewoon erg goed blijken te doen, en de rashonden nooit meer bovenin eindigen. Maar dat lijkt me eigenlijk ook een kul-argument...
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Lunatic schreef:
Rebble schreef:
Marjoleine schreef:
samantha! schreef:Het gaat soms zelfs nog verder.
Mijn rashond met stamboom (Jones) mag alsnog niet aan alle wedstrijden meedoen omdat hij 1 ontbrekende testikel heeft :19:
Dat is niet gek. Veel mensen willen van de winnaars een dekking namelijk en de FCI-regels zeggen dat fokken met een cryptorche hond niet mag. Dat is de reden.
Mensen gaan vervolgens een bal implanteren maar ja, daar is niets tegen te doen.
Verder zijn er in de jacht inderdaad wedstrijden waar alleen stamboomhonden aan mee mogen doen.
Volgens mij zijn dat voornamelijk de wedstrijden die door de rasverenigingen georganiseerd worden dus in dat geval vind ik het niet gek.
Nee, KJV-A en AA en alle hoogste niveaus.
Maar goed, als een hond uit de verkeerde rasgroep komt mag ie ook niet meedoen. Ik ken een grote poedel op A-niveau maar die mag geen proeven lopen.
Dat is jammer, maar anderzijds, anders lopen er straks ook mechelaars mee misschien en gaat het ten koste van het niveau.

Zoals Maart beschrijft, maar dan bij de jacht. Dat lijkt me niet wenselijk.
Maar als je niet goed genoeg ben dan kom je toch niet verder? Dan doe je mee met je mechelaar en haal je niet genoeg punten of de proef helemaal niet en dan blijf je dus op je huidige niveau daar heeft dan toch niemand last van die op een hoger niveau loopt? Ook niet elke hond van het juiste ras haalt een hoog niveau, die loopt dan toch ook niet op dat niveau?
Sommige sporten zijn nou eenmaal voor bepaalde rassen, dus niet elk ras mag ipo doen, net als jacht of sledesport. Vaak gaat het idd om fokgeschiktheid en het is om je eventueel klaar te stomen voor het echte werk!

Wil je dit soort sporten toch met je “fikkie” doen, dan kan dat prima bij fhn

Bij knjv mag je zonder stamboom en of ballen idd tot de b, daarna houd het op. Bij owt’s mag je alleen met stamboom meedoen!
Wat zit je nou met je uitroeptekens tegen me te gillen.
Dat een kruising of ander ras het goed doet in die sport doet toch niks af aan de fokgeschiktheid van de juiste stamboomhond die op dat niveau loopt van die sport. Als jouw lab het goed doet op een hoog niveau is hij toch niet ineens minder fokgeschikt of minder klaar 'voor het echte werk!' omdat er een kruising ook op hoog niveau loopt.

Verder ben ik er niet in thuis, ik ga al scheel kijken van al die onbegrijpelijke afkortingen. Maar ik vind het dus wel raar dat je in veel sporten gewoon niet verder kan komen als je hond wel de kwaliteiten maar niet het papiertje heeft.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Lunatic schreef:
Rebble schreef:
Marjoleine schreef:
Mijn rashond met stamboom (Jones) mag alsnog niet aan alle wedstrijden meedoen omdat hij 1 ontbrekende testikel heeft :19:
Dat is niet gek. Veel mensen willen van de winnaars een dekking namelijk en de FCI-regels zeggen dat fokken met een cryptorche hond niet mag. Dat is de reden.
Mensen gaan vervolgens een bal implanteren maar ja, daar is niets tegen te doen.
Verder zijn er in de jacht inderdaad wedstrijden waar alleen stamboomhonden aan mee mogen doen.
Volgens mij zijn dat voornamelijk de wedstrijden die door de rasverenigingen georganiseerd worden dus in dat geval vind ik het niet gek.
Nee, KJV-A en AA en alle hoogste niveaus.
Maar goed, als een hond uit de verkeerde rasgroep komt mag ie ook niet meedoen. Ik ken een grote poedel op A-niveau maar die mag geen proeven lopen.
Dat is jammer, maar anderzijds, anders lopen er straks ook mechelaars mee misschien en gaat het ten koste van het niveau.

Zoals Maart beschrijft, maar dan bij de jacht. Dat lijkt me niet wenselijk.
Maar als je niet goed genoeg ben dan kom je toch niet verder? Dan doe je mee met je mechelaar en haal je niet genoeg punten of de proef helemaal niet en dan blijf je dus op je huidige niveau daar heeft dan toch niemand last van die op een hoger niveau loopt? Ook niet elke hond van het juiste ras haalt een hoog niveau, die loopt dan toch ook niet op dat niveau?
Sommige sporten zijn nou eenmaal voor bepaalde rassen, dus niet elk ras mag ipo doen, net als jacht of sledesport. Vaak gaat het idd om fokgeschiktheid en het is om je eventueel klaar te stomen voor het echte werk!

Wil je dit soort sporten toch met je “fikkie” doen, dan kan dat prima bij fhn

Bij knjv mag je zonder stamboom en of ballen idd tot de b, daarna houd het op. Bij owt’s mag je alleen met stamboom meedoen!
Er zijn geen rassenlijsten meer in de IGP (voormalig IPO). Dus ja je mag gewoon met je labrador of husky IGP doen hoor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Habibi schreef:Jup. En ik vind dat dus zonde.

Een rashond kan alsnog prima bewijzen dat hij geschikt is voor het werk, door bovenin de wedstrijden mee te lopen...

Of men moet bang zijn dat de niet rashonden het uiteindelijk gewoon erg goed blijken te doen, en de rashonden nooit meer bovenin eindigen. Maar dat lijkt me eigenlijk ook een kul-argument...
Dat is t ook want dan heb je alleen nog boomloze honden in de IGP, net als in de KNPV. Niveau weer omhoog en dan kunnen de kyno fokkers hun verplichte IGP 1 niet meer halen voor de fok. Want dát is de reden dat t niveau aangepast is...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Marjoleine schreef:
Ik weet dat het van oorsprong zo bedoeld is maar tegenwoordig is het voor het meerendeel puur hobby.
En nee met een cryptorche hond mag je niet fokken maar dat mag ook niet met honden met elleboogdysplasie, heupdysplasie of erfelijke oogafwijkingen en die mogen wel meedoen en winnen, alleen is dat niet zichtbaar.
Overigens ken ik ook een compleet steriele reu die meedoet en is een groot gedeelte van de teven die meedoen gecastreerd, komen ook geen pups meer uit.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

samantha! schreef:
Ik weet dat het van oorsprong zo bedoeld is maar tegenwoordig is het voor het meerendeel puur hobby.
En nee met een cryptorche hond mag je niet fokken maar dat mag ook niet met honden met elleboogdysplasie, heupdysplasie of erfelijke oogafwijkingen en die mogen wel meedoen en winnen, alleen is dat niet zichtbaar.
Overigens ken ik ook compleet steriele reuen die meedoen en is een groot gedeelte van de teven die meedoen gecastreerd, komen ook geen pups meer uit.
Is dit een Nl regel of internationaal?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
samantha!
Zeer actief

sirene schreef:
samantha! schreef:
Overigens ken ik ook compleet steriele reuen die meedoen en is een groot gedeelte van de teven die meedoen gecastreerd, komen ook geen pups meer uit.
Ik weet niet hoe het precies zit maar ik mocht in Belgie en Duitsland wel gewoon meedoen aan eenzelfde type wedstrijd als waar ik in NL niet mee mag doen dus het zou per land wellicht verschillen.
Overigens zijn er in Nederland maar 2 wedstrijdvormen waar ik niet aan mee mag doen, de rest allemaal wel.
Keuze zat dus nog en ook grote kampioenschapswedstrijden op het hoogste niveau mag ik aan meedoen.
Ik heb vorige week nog meegedaan aan de championstrophy voor retrievers en afgelopen jaar hebben we het kampioenschap voor de beste labradors op het hoogste niveau georganiseerd door onze rasvereniging gewonnen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

samantha! schreef:
sirene schreef:
samantha! schreef:
Ik weet niet hoe het precies zit maar ik mocht in Belgie en Duitsland wel gewoon meedoen aan eenzelfde type wedstrijd als waar ik in NL niet mee mag doen dus het zou per land wellicht verschillen.
Overigens zijn er in Nederland maar 2 wedstrijdvormen waar ik niet aan mee mag doen, de rest allemaal wel.
Keuze zat dus nog en ook grote kampioenschapswedstrijden op het hoogste niveau mag ik aan meedoen.
Ik heb vorige week nog meegedaan aan de championstrophy voor retrievers en afgelopen jaar hebben we het kampioenschap voor de beste labradors op het hoogste niveau georganiseerd door onze rasvereniging gewonnen.
Wat voor wedstrijden mag je dan niet aan meedoen? Is dat iets officieels van de FCI?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Habibi schreef:Jup. En ik vind dat dus zonde.

Ik vind het een leuke discussie want ik doe jachttraining met Abel: een onbekende bastaard uit Bosnië. Ik heb geen wedstrijdambities (en dat kan met hem dus ook sowieso niet), maar ik vind het wel heel erg leuk om op deze manier met Abel bezig te zijn. Ik krijg verschillende reacties op Abels aanwezigheid bij de les. De één vindt het hartstikke leuk en traint zelf met een Newfoundlander :) de ander vindt het maar raar, want ... geen jachthond.

Voor mij is de jachttraining ook helemaal nieuw, dus samen zijn we nu die wereld aan het verkennen. Ik verwacht dat we, met name door mijn eigen ondeskundigheid, helemaal niet ver komen met jachttraining. Maar ik zou het echt supergrappig vinden als Abel toevallig hartstikke goed blijkt te zijn :wink:
samantha!
Zeer actief

sirene schreef:
samantha! schreef:
sirene schreef:
samantha! schreef:
Wat voor wedstrijden mag je dan niet aan meedoen? Is dat iets officieels van de FCI?
Orweja workingtesten en veldwedstrijden.
Veldwedstrijden is geloof ik wel FCI dus daar kan ik me er iets bij voorstellen (al doen daar ook honden mee die om andere redenen fokongeschikt zijn en gecastreerde teven).
Orweja workingtesten zijn niet FCI.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

DeDiana schreef:Maar je hoeft het niveau toch niet bij te stellen als er ook andere rassen of kruisingen mee gaan doen? Als ze niet goed genoeg zijn, winnen ze dus niet, mogen niet meedoen of kunnen niet promoveren. Je kijkt dan dus naar kwaliteiten en resultaten in plaats van stamboompapiertje en verder kunnen de regels en criteria dan toch gewoon hetzelfde blijven?

Ik snap het verder ook niet. Als een niet-rashond op het gewenste niveau gewoon leuk mee kan doen, is dat toch gewoon mooi en leuk om te zien? Ik begrijp dus niet waarom een stamboompapiertje noodzakelijk zou zijn, behalve als het om een rashondenshow gaat.
In het geval van jacht zouden ze dan wel mee mogen doen, als je alle rassen en rasloze honden toestaat kan je ze niet weigeren in te schrijven, al halen ze het niveau 50 keer niet. En dat gebeurt nu ook wel eens trouwens, maar het voordeel van jachthonden daarin vind ik dat die toch soort van gelijk geprogrammeerd zijn ofzo. Ook als ze het niveau niet halen zijn ze bezig met dat wat moet: apporteren. Als je daar een opgewonden Mechelaar tussen zet die het niveau niet haalt loop je de kans dat het al blaffend en sneppend van alles gaat lopen regelen. Of die Labrador in de africhting die het veld afstuift om iemand kwispelend omver te beuken als begroeting. En dat lijkt me dus wel een probleem bij sporten die zijn gericht op één rasgroep. Je kan elke hond wel leren apporteren, maar daarmee wordt het geen jachthond en doet het zonder appél nog geen "jachthondendingen." En dat soort activiteiten lopen vooral goed omdat je soortgelijke rassen bij elkaar hebt met allen soortgelijk gedrag.

Edit: Persoonlijk zou ik niet eens moeite hebben met boomloze look-alikes die mee doen, of bijvoorbeeld kruisingen tussen twee jachthonden op jachtproeven. Maar dat wordt qua regelgeving erg ingewikkeld denk ik. Want hoe ga je die wel toelaten maar die Mechel niet?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

maart schreef:
TessaThomas schreef:
maart schreef:Omdat het de regels zijn :U: IGP is alles nu toegelaten (uitgezonder terrierachtige muv Airdale). Maar CAC en WK's blijven behouden aan honden met een FCI stamboom.

Ik mag ook niet meedoen aan het WUSV met mijn mechelaars :19:

Maar het WUSV is een wereld kampioenschap van een ras, dus dat vind ik wel logisch dat je daar niet aan mee mag doen met een hond die niet dat ras is. ;)
Ja en africhting is voor africhtingshonde, van een ras., maar nee de kruising labrador vanop de hoek van de straat moet ook meedoen want anders is het discriminatie.... Dus passen we het programma maar aan zodat het een lachertje wordt.

Kan ik ook de vvdh gaan aanklagen want ze discrimineren alles behalve een dh.... :pffff:
:LOL:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:
Marjoleine schreef:
Is dat een regel van hier? Want bij agility bestaat die regel dan weer niet.
Volgens mij is 40% van de BC reuen crypto- of monorchide in de agility (als het er niet meer zijn).
Volgens mij is het FCI. Waarom niet alle sporten het hanteren weet ik dan weer niet.
Maar in de meesten is het wel.
samantha! schreef:Ik weet dat het van oorsprong zo bedoeld is maar tegenwoordig is het voor het meerendeel puur hobby.
Overigens ken ik ook een compleet steriele reu die meedoet en is een groot gedeelte van de teven die meedoen gecastreerd, komen ook geen pups meer uit.
Dat maakt dan dus niks uit, want die fokken hoe dan ook niet. Dus die hoef je niet uit te sluiten. De cryptorche wel.

En ja, het is merendeels hobby, maar mensen lopen achter de winnaars aan, altijd.
Op gezondheid kun je niet selecteren omdat dat vaak niet zichtbaar is. Maar als er een bal is, dan is dat dus zichtbaar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:Maar je hoeft het niveau toch niet bij te stellen als er ook andere rassen of kruisingen mee gaan doen? Als ze niet goed genoeg zijn, winnen ze dus niet, mogen niet meedoen of kunnen niet promoveren. Je kijkt dan dus naar kwaliteiten en resultaten in plaats van stamboompapiertje en verder kunnen de regels en criteria dan toch gewoon hetzelfde blijven?

Ik snap het verder ook niet. Als een niet-rashond op het gewenste niveau gewoon leuk mee kan doen, is dat toch gewoon mooi en leuk om te zien? Ik begrijp dus niet waarom een stamboompapiertje noodzakelijk zou zijn, behalve als het om een rashondenshow gaat.
Dat komt neem ik aan domweg omdat het ooit is ontstaan als iets voor leden? Anders weet ik het ook niet, maar dat lijkt me een logische verklaring.

Het lijkt me wel heel erg raar om je niveau te gaan bijstellen, en dan ook nog telkens naar de minste deelnemers. Ik heb geen idee waarom dat gebeurt bij de IPO, maar ik weet niks van zulke sporten dus of het klopt weet ik niet. Ik vind het wel heel raar.
Dat gebeurt bij jacht en zo in elk geval niet. Eerder andersom heb ik de indruk.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:

Dat komt neem ik aan domweg omdat het ooit is ontstaan als iets voor leden? Anders weet ik het ook niet, maar dat lijkt me een logische verklaring.

Het lijkt me wel heel erg raar om je niveau te gaan bijstellen, en dan ook nog telkens naar de minste deelnemers. Ik heb geen idee waarom dat gebeurt bij de IPO, maar ik weet niks van zulke sporten dus of het klopt weet ik niet. Ik vind het wel heel raar.
Dat gebeurt bij jacht en zo in elk geval niet. Eerder andersom heb ik de indruk.
Ja t niveau is erg triest bijgesteld. Maar nogmaals om kynos hun IGP 1 te laten halen. Ik zie nog amper andere rassen die interesse hebben overigens. Wij hebben ooit Ambullen en pitbull aanvragen gekregen en geweigerd. Maar verder nooit iets anders dan de (x)herders en bouviers.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Cleva schreef: Het zoveelste voorbeeld van navelstarende kynologische titanicviolisten.
:LOL:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Als ik het goed begrijp is er in de agility wel een goed alternatief (de FHN?) maar bij de obedience heb je op hoger niveau gewoon pech zonder stamboompapieren?

Precies. Waarom doen mensen alsof dat niveau automatisch aangepast moet worden als Fikkie meedoet? Dat slaat toch nergens op.

Lunatic schreef:Sommige sporten zijn nou eenmaal voor bepaalde rassen
''Het is nou eenmaal zo'' is alvast geen uitleg, het is ook nogal nietszeggend.
Zamunda
Zeer actief

Rebble schreef:Dat een kruising of ander ras het goed doet in die sport doet toch niks af aan de fokgeschiktheid van de juiste stamboomhond die op dat niveau loopt van die sport. Als jouw lab het goed doet op een hoog niveau is hij toch niet ineens minder fokgeschikt of minder klaar 'voor het echte werk!' omdat er een kruising ook op hoog niveau loopt.
Mee eens, het is een drogreden (oftewel: kul).

Maeve schreef:In het geval van jacht zouden ze dan wel mee mogen doen, als je alle rassen en rasloze honden toestaat kan je ze niet weigeren in te schrijven, al halen ze het niveau 50 keer niet. En dat gebeurt nu ook wel eens trouwens, maar het voordeel van jachthonden daarin vind ik dat die toch soort van gelijk geprogrammeerd zijn ofzo. Ook als ze het niveau niet halen zijn ze bezig met dat wat moet: apporteren. Als je daar een opgewonden Mechelaar tussen zet die het niveau niet haalt loop je de kans dat het al blaffend en sneppend van alles gaat lopen regelen. Of die Labrador in de africhting die het veld afstuift om iemand kwispelend omver te beuken als begroeting. En dat lijkt me dus wel een probleem bij sporten die zijn gericht op één rasgroep. Je kan elke hond wel leren apporteren, maar daarmee wordt het geen jachthond en doet het zonder appél nog geen "jachthondendingen." En dat soort activiteiten lopen vooral goed omdat je soortgelijke rassen bij elkaar hebt met allen soortgelijk gedrag.
Okee, we weten dus niet of dat een/de reden is maar ik kan me best voorstellen dat zo'n vereniging zegt: ''Geen zin in''. Soort zoekt soort, de rest is meer afwijkend en daar zouden weer andere uitdagingen bij komen kijken om het veilig te houden (en daar hebben 'we' geen zin in). Zoiets?

Marjoleine schreef:
samantha! schreef:Ik weet dat het van oorsprong zo bedoeld is maar tegenwoordig is het voor het meerendeel puur hobby.
Dat maakt dan dus niks uit, want die fokken hoe dan ook niet. Dus die hoef je niet uit te sluiten. De cryptorche wel.

En ja, het is merendeels hobby, maar mensen lopen achter de winnaars aan, altijd.
Op gezondheid kun je niet selecteren omdat dat vaak niet zichtbaar is. Maar als er een bal is, dan is dat dus zichtbaar.
Die cryptorche 'hoef' je natuurlijk helemaal niet uit te sluiten. Dat mensen achter de winnaar aanlopen maakt nog niet dat je alsnog - binnen de rasvereniging - met een cryptorch mag fokken, kampioen of niet :19: .
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
Maeve schreef:In het geval van jacht zouden ze dan wel mee mogen doen, als je alle rassen en rasloze honden toestaat kan je ze niet weigeren in te schrijven, al halen ze het niveau 50 keer niet. En dat gebeurt nu ook wel eens trouwens, maar het voordeel van jachthonden daarin vind ik dat die toch soort van gelijk geprogrammeerd zijn ofzo. Ook als ze het niveau niet halen zijn ze bezig met dat wat moet: apporteren. Als je daar een opgewonden Mechelaar tussen zet die het niveau niet haalt loop je de kans dat het al blaffend en sneppend van alles gaat lopen regelen. Of die Labrador in de africhting die het veld afstuift om iemand kwispelend omver te beuken als begroeting. En dat lijkt me dus wel een probleem bij sporten die zijn gericht op één rasgroep. Je kan elke hond wel leren apporteren, maar daarmee wordt het geen jachthond en doet het zonder appél nog geen "jachthondendingen." En dat soort activiteiten lopen vooral goed omdat je soortgelijke rassen bij elkaar hebt met allen soortgelijk gedrag.
Okee, we weten dus niet of dat een/de reden is maar ik kan me best voorstellen dat zo'n vereniging zegt: ''Geen zin in''. Soort zoekt soort, de rest is meer afwijkend en daar zouden weer andere uitdagingen bij komen kijken om het veilig te houden (en daar hebben 'we' geen zin in). Zoiets?
Ja, dit is puur m'n eigen interpretatie hoor. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Jachtproeven zijn toch afgesteld op een bepaald type hond, net als africhtingsproeven etc. Jachthonden zijn doorgaans wel heel tolerant naar soortgenoten. Daarom is het mogelijk dat er meerdere proeven op één terrein gedaan worden, soms zelfs vlak naast elkaar. Als er al een hond uitbreekt tijdens z'n proef is dat vervelend, maar is er eigenlijk heel zelden een risico dat de honden op elkaar zouden klappen ofzo. Daar zou ik toch minder gerust op zijn met Mechelaars of Terriërs ofzo, die hun buit dan wel even gaan verdedigen. Dan zou je inderdaad de hele uitvoering van zo'n proevendag moeten aanpassen om het veilig te houden voor iedereen. Ik als deelnemer zou er niet vrolijk van worden in ieder geval, en daar ben ik vast niet de enige in.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Maeve schreef:
Zamunda schreef:
Ja, dit is puur m'n eigen interpretatie hoor. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Jachtproeven zijn toch afgesteld op een bepaald type hond, net als africhtingsproeven etc. Jachthonden zijn doorgaans wel heel tolerant naar soortgenoten. Daarom is het mogelijk dat er meerdere proeven op één terrein gedaan worden, soms zelfs vlak naast elkaar. Als er al een hond uitbreekt tijdens z'n proef is dat vervelend, maar is er eigenlijk heel zelden een risico dat de honden op elkaar zouden klappen ofzo. Daar zou ik toch minder gerust op zijn met Mechelaars of Terriërs ofzo, die hun buit dan wel even gaan verdedigen. Dan zou je inderdaad de hele uitvoering van zo'n proevendag moeten aanpassen om het veilig te houden voor iedereen. Ik als deelnemer zou er niet vrolijk van worden in ieder geval, en daar ben ik vast niet de enige in.
Honden die zich niet gepast kunnen gedragen, laat je dan toch gewoon niet toe? Bij sporten die niet specifiek voor bepaalde rassen zijn, loopt ook alles door elkaar, bijvoorbeeld bij agility. Daar kun je het ook niet hebben dat een hond de ring uit vliegt om even een andere hond een kopje kleiner te maken of zijn beloningsbal gaat verdedigen tegen de volgende deelnemer. Dat een hond bezig is met de sport en met zijn taak en niet met andere honden of mensen naast of in de ring, is net zo goed onderdeel van de training en op wedstrijden wordt ook gewoon verwacht dat een hond dat kan, anders doe je niet mee.
Dat lijkt me voor de jacht niet veel anders, of het nou een Mechelaar of labrador zou zijn, je gaat natuurlijk niet aan wedstrijden deelnemen als je hond niet met die setting om kan gaan.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:
Maeve schreef:
Zamunda schreef:
Honden die zich niet gepast kunnen gedragen, laat je dan toch gewoon niet toe? Bij sporten die niet specifiek voor bepaalde rassen zijn, loopt ook alles door elkaar, bijvoorbeeld bij agility. Daar kun je het ook niet hebben dat een hond de ring uit vliegt om even een andere hond een kopje kleiner te maken of zijn beloningsbal gaat verdedigen tegen de volgende deelnemer. Dat een hond bezig is met de sport en met zijn taak en niet met andere honden of mensen naast of in de ring, is net zo goed onderdeel van de training en op wedstrijden wordt ook gewoon verwacht dat een hond dat kan, anders doe je niet mee.
Dat lijkt me voor de jacht niet veel anders, of het nou een Mechelaar of labrador zou zijn, je gaat natuurlijk niet aan wedstrijden deelnemen als je hond niet met die setting om kan gaan.
Maar hoe wil je dat controleren? Elke hond voor inschrijven testen op appél? :scratch: De eerste 2 niveaus kan iedereen inschrijven, zolang je hond de minimumleeftijd heeft bereikt. En daar zitten inderdaad meer dan eens honden tussen die het niveau niet aan kunnen, en met wat pech zijn dat vrolijke pubers die even een feestje bouwen bij de andere honden. Je kan wel zeggen dat dat niet de bedoeling is, maar het gebeurt. En dat doen mensen ook niet met opzet neem ik aan, maar niet iedereen kan inschatten of de hond er aan toe is, en honden kunnen op de training heel ver zijn maar op een wedstrijd veel minder presteren door alle prikkels er omheen. Dat soort dingen kom je pas achter als je het probeert, dus die ruimte is er.

In de agility ben ik niet zo thuis trouwens, maar daar is het toch wel zo dat er één hond per keer start en de finish niet aan dezelfde kant is als de start, dus in principe hoeft die beloningsbal niet in de buurt te komen van andere honden :wink: Afhankelijk van het terrein bevinden de meeste honden zich daar op gepaste afstand, eventueel in benches of een ren en een helper komt de riem van de start naar finish brengen. Daar loopt dus ook niet zomaar alles roekeloos door elkaar.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zamunda schreef:
Marjoleine schreef:

Die cryptorche 'hoef' je natuurlijk helemaal niet uit te sluiten. Dat mensen achter de winnaar aanlopen maakt nog niet dat je alsnog - binnen de rasvereniging - met een cryptorch mag fokken, kampioen of niet :19: .
Weet jij van rassen waar dat mag Zamunda?

Dat zal misschien per ras verschillend zijn, maar in ieder geval bij veel rassen (en dus bij rasverenigingen) mag je niet met een reu met maar één zichtbare bal fokken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zamunda
Zeer actief

ranetje schreef:
Zamunda schreef:Die cryptorche 'hoef' je natuurlijk helemaal niet uit te sluiten. Dat mensen achter de winnaar aanlopen maakt nog niet dat je alsnog - binnen de rasvereniging - met een cryptorch mag fokken, kampioen of niet :19: .

Dat zal misschien per ras verschillend zijn, maar in ieder geval bij veel rassen (en dus bij rasverenigingen) mag je niet met een reu met maar één zichtbare bal fokken.
Nee, maar ik bedoelde ook alleen dat je ze niet hoeft uit te sluiten van een wedstrijd omdat ook al worden ze kampioen, je mag alsnog niet met ze fokken. Dus waarom dan uitsluiten van wedstrijden?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zamunda schreef:
ranetje schreef:
Zamunda schreef:Die cryptorche 'hoef' je natuurlijk helemaal niet uit te sluiten. Dat mensen achter de winnaar aanlopen maakt nog niet dat je alsnog - binnen de rasvereniging - met een cryptorch mag fokken, kampioen of niet :19: .

Nee, maar ik bedoelde ook alleen dat je ze niet hoeft uit te sluiten van een wedstrijd omdat ook al worden ze kampioen, je mag alsnog niet met ze fokken. Dus waarom dan uitsluiten van wedstrijden?
Dan las ik het verkeerd :tongue:

Ze worden kennelijk niet overal van uitgesloten.
Anders had Jones van Sam niet zo hoog kunnen lopen ……….. zelfs uitgenodigd als deelnemer van de NIMROD :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
ranetje schreef:

Omdat de gedachte was/is dat mensen met de winnaars willen fokken en mensen dan die winnaar gaan aanpassen zodat dat kan.
Als in: een bal erbij in stoppen.
En dat doen ze dus inderdaad af en toe. Dus ik snap het idee wel.

Van mij mag je best met een cryptorche fokken hoor. Maar van de FCI niet.

Afbeelding

Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Nanna schreef:Je wilt een hond om wat mee te gaan doen.
Je kijkt wát je wilt gaan doen.
Is daar een stamboom voor nodig? Zo ja, koop een stamboomhond. Zo niet, dan kun je ook die gezellige kruising nemen.
Ik kies mijn honden niet uit op een sportdoel maar omdat ze me aanspreken qua karakter en uiterlijk, omdat ik verwacht en hoop met deze honden een fantastische band op te kunnen bouwen, en omdat ik hoop op een leuke manier samen actieve dingen te gaan doen.

Welke actieve dingen zien we dan wel weer. Iets wat bij de honden en mezelf past en wat we lekker samen kunnen doen. Raszuiver fokken vind ik onzin dus de kans dat het een hond zonder stamboom wordt is redelijk groot.

Nou geef ik niks om wedstrijden maar het zou toch zuur zijn als mijn honden heel veel plezier bleken te hebben in apporteren en ik daaraan niet mee zou mogen doen, om geen betere reden dan "daarom". :19:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lothian schreef:Nou geef ik niks om wedstrijden maar het zou toch zuur zijn als mijn honden heel veel plezier bleken te hebben in apporteren en ik daaraan niet mee zou mogen doen, om geen betere reden dan "daarom". :19:
Er zijn toch ook andere organisaties?
Het enige wat niet kan is bij FCI-wedstrijden. Maar er is ook FHN en zo.
Trouwens, FCI kan wel maar niet alle niveaus.

Ik snap niet waarom dat zuur is. Ik mag geen IPO, nou, dan niet dus. Trouwens, ik mag het best maar ik moet het aanvragen.
Als ik dat echt wil vraag ik het aan. En anders ga ik iets vergelijkbaars doen.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”