Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wie denkt met me mee *We weten het*
Moderator: moderatorteam
- gerard k
- Actief
- Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie
- Aantal honden: 2
Re: Wie denkt met me mee
Een Working kelpie? Alles wat je in het begin vraagt zit erin.
Ik weet nog een leuk teefje (zusje van die van mij 15 maanden oud) die is terug gekomen bij de fokker vanwege het niet genoeg druk hebben bij de schapen.
Heel leuk sporthondje!
Ik weet nog een leuk teefje (zusje van die van mij 15 maanden oud) die is terug gekomen bij de fokker vanwege het niet genoeg druk hebben bij de schapen.
Heel leuk sporthondje!
-
- Zeer actief
dank dat dat een hele goede zou kunnen zijn, .. die zou ik zeker overwegen als ik jou was 

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
En wetter spreekt me niet direct aan.Marjoleine schreef:Voorstaande honden zijn best wel zelfstandig anders.
Is een wetter niks? Dogachtig genoeg voor je man, sportief, en ze doen het prima in zweetwerk en mantrailing.
Baasgericht dus weglopen doen ze eigenlijk niet.
Er ligt ook nog een nest F2-pups, 25% poedel, de rest wetter. Ik dacht dat er nog van beschikbaar was. Als je er een met baard hebt verhaart het ook niet.
Wetters ruien wel, maar niet erg storend. Door de krullen denk ik.
De gladde langharen hebben stuifvacht, dat is bij wetters eigenlijk niet.
Weet ook niet zo goed wat het is wat me dan niet aanspreekt.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Gimmick
- Zeer actief
Ja prachtig... maar die vind je niet zomaar weer...Alfilillo schreef:Een type als het nestje dat Sirene net gefokt heeft?
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Gimmick
- Zeer actief
Angelique. schreef:een hound
Ooooohhhh

Maar daar ben ik helaas (nog) niet sportief genoeg voor.
Die zitten wel op een ander niveau qua fysieke beweging.
Die is ook zeker de revue gepasseerd.gerard k schreef:Een Working kelpie? Alles wat je in het begin vraagt zit erin.
Heel leuk sporthondje!
Maar een herplaatser sla ik even over.
Echt te veel gedonder mee gehad en dat durf ik even niet meer aan.
-
- Zeer actief
ik wou zeggen, als je niet met ze werkt( wat ik niet zou aanraden) kunnen het behoorlijk felle jongens / meisjes zijn, wel prachtig maar zeker niet makkelijk 

-
- Zeer actief
Ik vraag me toch altijd wel af wanneer het werkhonden zijn. Moet je dan elke dag werken?
Of betekent dat vier keer per week werken en de rest van de week tevreden met flinke wandelingen plus een rustige dag?
Als je bikejøring, canicross, survivals en mantrailing gaat doen met je hond, zet je 'm dan niet voldoende aan het werk voor als er een dag niet uitkomt?
Mijn huskykruising kan prima met een dagje minder, die krijgt elke week een rustdag om bij te komen
Het is trouwens ook nieuw voor mij dat staande honden zelfstandige jagers zijn.
Of betekent dat vier keer per week werken en de rest van de week tevreden met flinke wandelingen plus een rustige dag?
Als je bikejøring, canicross, survivals en mantrailing gaat doen met je hond, zet je 'm dan niet voldoende aan het werk voor als er een dag niet uitkomt?
Mijn huskykruising kan prima met een dagje minder, die krijgt elke week een rustdag om bij te komen

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Toch zie ik een mechelteef wel passen. Maar idd zeker niet iedere mechelGimmick schreef:En al die haren is echt geen optie....Manuma schreef:Ik vind de Vizsla heel leuk. Nu ik meer in die canicrosswereld heb gekeken zie ik ze meer en ik vind het echt leuke honden als je een sportieve hondeneigenaar bent.
Ze zijn in voor actie, maar zelfs in hun fanatisme nog sociaal en behouden.
Een Husky zou jou ook leuk passen denk ik, maar als je geen zelfstandige jagende hond wil, is dat geen optie![]()
Mechelaar ben ik toch te bang voor het fanatisme en het waken. Ik wil absoluut geen hond meer die ik weg moet sluiten of strak onder appèl moet houden bij visite.veertje schreef:Een weimaraner? Of een leuke Mechelaar?
Heeft een poedel wel de werklust die je zoekt? Ik denk dat de meesten wat drive missen die je wil bij het canicrossen.
En nu weet ik dat dat niet bij allemaal zo is maar het risico is wel aanwezig.
Na gimmick weet ik heel goed wat ik absoluut onder geen enkele voorwaarde wil hebben.
Ik wil wel een leuke sportieve hond die makkelijk mee draait in ons gezinsleven maar ook in ons sociale leven. En geen beperkingen daarin oplegt.
Wij hebben een zoete inval aan vrienden familie vriendjes en vriendinnetjes en ik wil niet meer mijn deuren op slot hebben. Sleutels van mensen in nemen. Of stress hebben als we een oppas in huis hebben.
- Gimmick
- Zeer actief
Eigenlijk zoek ik een Taxi in het groot. En met haar...
Taxi heeft tomeloze energie, baasgericht maar heeft ook een eigen mening, kan best een dag (of 2) niks doen maar moet dan wel aan de bak weer. Vriendelijk maar geen watje. Wil dolgraag samenwerken maar genoeg is genoeg.
Taxi heeft tomeloze energie, baasgericht maar heeft ook een eigen mening, kan best een dag (of 2) niks doen maar moet dan wel aan de bak weer. Vriendelijk maar geen watje. Wil dolgraag samenwerken maar genoeg is genoeg.
- Gimmick
- Zeer actief
Ik fiets (mtb) 1 a 2x per week. (Nu nog alleen of met de bracco van een vriendin)Manuma schreef:Ik vraag me toch altijd wel af wanneer het werkhonden zijn. Moet je dan elke dag werken?
Mijn huskykruising kan prima met een dagje minder, die krijgt elke week een rustdag om bij te komen![]()
Loop zeker 2x per week hard met Taxi en verder de dagelijkse wandelingen nog...
Taxi loopt ook nog 1x per week hoopers.
En in ons gezin is zat te beleven gedurende de dag.

2 dagen per week zitten de honden alleen waarvan ik 1 dag probeer thuis te werken. Voor de rest is er altijd iemand thuis
Ik zoek dus echt wel een hond die de power ook heeft om lekker voor de fiets aan mee te crossen zonder dat ik me druk hoef te maken om andere honden die komen buurten etc
-
- Zeer actief
Ja dat dacht ik al. Dat is zelfs voor een werkhondenras pittig werk, dus dan lijkt me dat zoiets jou ook prima past!Gimmick schreef:Ik fiets (mtb) 1 a 2x per week. (Nu nog alleen of met de bracco van een vriendin)Manuma schreef:Ik vraag me toch altijd wel af wanneer het werkhonden zijn. Moet je dan elke dag werken?
Mijn huskykruising kan prima met een dagje minder, die krijgt elke week een rustdag om bij te komen![]()
En in ons gezin is zat te beleven gedurende de dag.![]()
2 dagen per week zitten de honden alleen waarvan ik 1 dag probeer thuis te werken. Voor de rest is er altijd iemand thuis
Ik zoek dus echt wel een hond die de power ook heeft om lekker voor de fiets aan mee te crossen zonder dat ik me druk hoef te maken om andere honden die komen buurten etc
- Gimmick
- Zeer actief
Ik heb ondertussen via pb al contact met Tara.Manuma schreef:Ja dat dacht ik al. Dat is zelfs voor een werkhondenras pittig werk, dus dan lijkt me dat zoiets jou ook prima past!Gimmick schreef:Ik fiets (mtb) 1 a 2x per week. (Nu nog alleen of met de bracco van een vriendin)Manuma schreef:Ik vraag me toch altijd wel af wanneer het werkhonden zijn. Moet je dan elke dag werken?
En in ons gezin is zat te beleven gedurende de dag.![]()
Dus dat komt wel goed.
Maar ik merk dat ik het lastige keuzes vind.
Ik ben vaak wat "bang" voor de werkhonden rassen. Omdat ik denk dat ik ze niet genoeg kan bieden.
-
- Zeer actief
geweldig filmpje trouwens 

- Gimmick
- Zeer actief
Ja ze zitten dan vast maar naast het sporten wil ik ook gewoon een ontspannen gezinshond hebben zonder dat ik me stevige zorgen moet maken over of ze op jacht gaan.Nanna schreef:Dan zitten ze toch vast? En maakt het verder niet uit of ze wel of niet zelfstandig jagen?Gimmick schreef: Ik wil graag met bike jøring verder
Ik zie op joeptjoep heel veel filmpjes met DSK die dat doen. Ze schijnen er nogal voor in de wieg gelegd te zijn want ook zij worden gekruist in de poolhondenhandel om er snelheid in te krijgen.
Ik kom op de hei nogal eens een fanatiek hardlopende meneer tegen, die maakt rondes waar je u tegen zegt. Wat heeft ie bij zich? Een loslopende DSKreu. Moet er altijd om lachen want die vent rent zich in het zweet en die reu komt even bij mijn dames kijken (wij staan dan 200 meter verderop) met kwispelend staartje en zweeft daarna weer moeiteloos achter zijn voortploegende baas aan
bikejöring met DSK
Dus samenwerking is essentieel....
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
En een Manchester terrier?
De Slowaakse staande ruwhaar is ook erg leuk, en wat minder scherp dan een weimaraner.
De Slowaakse staande ruwhaar is ook erg leuk, en wat minder scherp dan een weimaraner.
- Gimmick
- Zeer actief
Kan ze mee nemen in mijn lijstje.Nanna schreef:Iedere hond kan op jacht gaan. Ik denk niet dat je een staande jachthond kunt vergelijken met een windhond die gewoon gáát als er wat te zien isGimmick schreef: naast het sporten wil ik ook gewoon een ontspannen gezinshond hebben zonder dat ik me stevige zorgen moet maken over of ze op jacht gaan.
Dus samenwerking is essentieel....Of een neusdiermeutehond die de snotter aan de grond zet en de oren op slot. Als ie doorheeft dat de fun bij jou te halen is zal het wel loslopen. Plus dat je er wel wat appèl op moet kunnen zetten maar ook dat moet bij een hond die gefokt is om met de baas samen te werken geen enorm probleem zijn.
Ik kom in het bos weleens Vizsla's tegen en geen van allen lopen ze weg. Eentje is zelfs helemaal balletjesgek
Ik blijf altijd wat terug houdend naar werkrassen.
Door alle horror verhalen hier soms...
De lijst waar ik me nu even op ga oriënteren is:
Cesky fousek
DSK
Vizsla
Mechelaar
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Charlie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 1
Idd daar kan ik van meespreken. Heb hier ook een grote poedel en idd een stresskip en ook niet echt veel focus. Een hele lieve hond, maar denk echt niet dat hij in het plaatje past, wat je beschrijft. Het is een ontzettende clown en zijn potje is heel snel gevuld door alle prikkels om hem heen.Habibi schreef:Hmm.
Als ze niet te zenuwachtig mogen zijn, zou ik bij poedels even góed kijken en nadenken.
Heb stabiele gezien, maar ook stresskippen.
Ik zou dan echt heel bewust voor heel stabiel gaan, gok dat bouvierpoedel daar wel advies kan geven
Een kelpie daarentegen past volgens mij echt wel helemaal in je plaatje. Heb vorig jaar onze kelpie (10 jaar) moeten laten inslapen, dus ik weet wel een beetje de ins en de outs van het ras. Hij was een herplaatser en als ik achteraf kijk, zou ik het zo weer doen. Wat een heerlijke hond was het. In het begin was het wel even zoeken, maar mens wat heb ik een band met hem kunnen opbouwen.... wauw en wat een baasgerichte hond was het.
Dus nog even over de tip van "gerard k".... ik zou het toch in je achterhoofd houden

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
- Aantal honden: 1
ik heb zo'n staande jachtknuppel maar die gaat er echt niet zomaar vandoor op jacht. Maar hij is wel heel zelfstandig en dat vertaalt zich wel eens in wat mindere baasgerichtheid tijdens het trainen en daar moet je wel je weg in weten te vinden.Nanna schreef:Iedere hond kan op jacht gaan. Ik denk niet dat je een staande jachthond kunt vergelijken met een windhond die gewoon gáát als er wat te zien isGimmick schreef: naast het sporten wil ik ook gewoon een ontspannen gezinshond hebben zonder dat ik me stevige zorgen moet maken over of ze op jacht gaan.
Dus samenwerking is essentieel....Of een neusdiermeutehond die de snotter aan de grond zet en de oren op slot. Als ie doorheeft dat de fun bij jou te halen is zal het wel loslopen. Plus dat je er wel wat appèl op moet kunnen zetten maar ook dat moet bij een hond die gefokt is om met de baas samen te werken geen enorm probleem zijn.
Ik kom in het bos weleens Vizsla's tegen en geen van allen lopen ze weg. Eentje is zelfs helemaal balletjesgek
Voor mij is het mijn eerste voorstaande jachthond en het is me alleszins meegevallen. Nu is een Spinone denk ik wel een slag apart wat betreft drive. Die is niet altijd even hoog

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb net gelezen wat je zoal doet, daar past een werkhond prima bij hoor.Gimmick schreef:Ik ben vaak wat "bang" voor de werkhonden rassen. Omdat ik denk dat ik ze niet genoeg kan bieden.
De meest irritante werkhonden die ik ken zijn net diegenen die continu geëntertaind worden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Riesenschnauzer past denk ik erg goed in het plaatje.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
In theorie past een border collie ook denk ik, maar ik weet niet of ik dat bij jullie vind passen 

-
- Zeer actief
Jouw wensenlijst komt erg overeen met de wensen die wij hadden voor onze tweede hond. Wij kwamen toen uit bij een Dalmatiër
Uiteindelijk kwam Abel bij ons wonen en die voldoet ook overal aan
maar anders hadden wij serieus een Dalmatiër overwogen.

Uiteindelijk kwam Abel bij ons wonen en die voldoet ook overal aan

-
- Zeer actief
Bij de dalmaat is jachtdrift ook soms wel aanwezig hoor, tenminste bij de meiden va Gerda wel..
-
- Zeer actief
Oh, dat geloof ik direct. De Dalmaat behoort ook tot rasgroep 6. Maar ik denk niet dat het 'erger' is dan bij eerder genoemde rassen.S@ndr@ schreef:Bij de dalmaat is jachtdrift ook soms wel aanwezig hoor, tenminste bij de meiden va Gerda wel..
Ik vind het vooral hele mooie sportieve honden. Verder heb ik er geen ervaring mee, maar na het lezen van de wensen kwam dus de Dalmaat direct in mij op

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
zelf zou ik nooit de mechelaar aanbevelen voor een gezin. Misschien net die ene herplaatser die daarvoor gebleken geschikt is, maar zeker niet als ras.
- Gimmick
- Zeer actief
Nee dat past niet zo bij ons. En waarom kan ik niet goed onder woorden brengen maar ik denk dat je dat beeld wel helder hebt...veertje schreef:In theorie past een border collie ook denk ik, maar ik weet niet of ik dat bij jullie vind passen
Nee die valt af mede door het fikse waken en beschermingsdrang.Brindlecardi schreef:Riesenschnauzer past denk ik erg goed in het plaatje.
Dalmaat valt ook af. Mijn voorkeur ligt bij een reu en dat kunnen nog wel eens "baasjes " zijn.natalie schreef:Jouw wensenlijst komt erg overeen met de wensen die wij hadden voor onze tweede hond. Wij kwamen toen uit bij een Dalmatiër![]()
Uiteindelijk kwam Abel bij ons wonen en die voldoet ook overal aanmaar anders hadden wij serieus een Dalmatiër overwogen.
Voorop gesteld is geen enkele pup "handig" in een druk gezin.Heavy schreef:Vanwege het waken bedoel je? Dat snap ik wel en ik zou om die reden ook geen Duitse herder aanbevelen maar Heavy zou wel in het plaatje passen . Maar een mechel pup is misschien ook wel niet erg handig in een druk gezin met kleine kinderenlucie schreef:zelf zou ik nooit de mechelaar aanbevelen voor een gezin. Misschien net die ene herplaatser die daarvoor gebleken geschikt is, maar zeker niet als ras.
Maar ik acht mezelf wel in staat om dat in goede banen te kunnen leiden.
Ik heb Gimmick ook veilig kunnen houden binnen ons gezin en die kwam toen mijn zoontje net een jaar was en mijn dochter nog niet eens geboren.
-
- Zeer actief
Heb je nog kans gezien om hier naar te kijken? Niet echt een bekend ras, maar wat ik van die collega hoor en hoe ik die hond gisteren ervoer vond ik het zelf wel een erg leuk ras. Wel vachtverzorging nodig.blondie schreef:Ik kom net bij iemand vandaan met een Wheaten Terriër. Wat een ontzettende leuke hond![]()
Hier kom je ze niet vaak tegen, en ik kende het ras niet, maar wellicht voor jou om je in te verdiepen?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mijn vriendin heeft een Soft Coated Wheaten Terriër, die is van dezelfde leeftijd als Mojo. Een heerlijk hondje, sportief, niet té fel en gewoon sociaal naar andere honden, mensen en de eigen huisdieren (katten en konijnen). Jaagt wel als ze de kans krijgt maar luistert ook erg goed dus als je haar in de gaten hebt als ze wat ziet of ruikt is ze prima terug te roepen. Ze is wel wat waaks maar dat uit zich hooguit in wat blaffen en is zonder moeite prima in banen te leiden.blondie schreef:Heb je nog kans gezien om hier naar te kijken? Niet echt een bekend ras, maar wat ik van die collega hoor en hoe ik die hond gisteren ervoer vond ik het zelf wel een erg leuk ras. Wel vachtverzorging nodig.blondie schreef:Ik kom net bij iemand vandaan met een Wheaten Terriër. Wat een ontzettende leuke hond![]()
Hier kom je ze niet vaak tegen, en ik kende het ras niet, maar wellicht voor jou om je in te verdiepen?
Vacht heeft wel wat onderhoud nodig, moet geknipt worden en goed uit de klit worden gehouden.
Zelf vind ik ze vrij klein en weet niet of ze geschikt en groot genoeg zijn om echt te trekken met bikejoren, maar denk dat de meeste dat wel leuk zouden vinden om te doen.
Mechelaarteef zou best kunnen, als je een minder waaks exemplaar zou uitzoeken.
Australian of Working Kelpie lijkt me ook een goede optie.