Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kwetsbare rassen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Kwetsbare rassen

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Kan ik begrijpen dat mensen dus voor een ander ras of een kruising kiezen? Ja. Ik denk dat het weinig te maken heeft met 'vergeten'. Meer met de rug toedraaien.
Dat vraag ik me af.
Mensen zijn rastrouw over het algemeen. Kijk naar de Berner. Niet direct een wonder van gezondheid, maar toch, soms verslijten mensen er vier in tien jaar en halen toch weer een pup. Een Berner-pup dus.

Ze kopen daarentegen wel chihuahua's omdat allerlei celebrity's daar mee in hun boezem of hun handtas rondsjouwen.
Dus ja, ik denk dat het wel zo werkt. Als Michael Jackson poedelgek was geweest had de halve wereld een poedel hoor.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En het is zwart.... Westie doet het heel wat beter denk ik zo maar.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Misschien wel een periode. Maar als je erachter komt dat het ras dat je beroemdheid ook heeft een dot geld kost bij de dierenarts dan denk ik toch dat de liefde snel over is.
Ik weet het niet. Die chihuahua-hype duurt al akelig lang.
Er is nu een hele snorkerdshype. De Franse Bull. Ik voorspel je dat die net zo rap zal afnemen als ie toegenomen is. Kwestie van het leek zo'n goed idee maar bleek het toch niet te zijn.
Dat mag ik hopen, maar als ik de achterlijke bedragen zie die er probleemloos voor worden neergelegd vraag ik me dat af.
Het zal in ieder geval de Schotse terriër niet gaan redden, die verdwijnt net als de Skye terriër binnen enkele tientallen jaren in het afvoerputje. Doodjammer want ik vond het vroeger echt een geinig ras. Nu zijn het karikaturen. Dat doet het wellicht goed in de showring maar het wekt de lachlust van de doorsnee hondeneigenaar op.
Het is nog steeds een geinig ras.
Ik heb er een paar op training, Engelse eigenaren en dus Engels type. Een heel andere hond :80: Niet zo bezopen kort en ook groter.
En die honden zijn allemaal even blij en vrolijk.
Ik weet dus niet hoe de Europees gefokte zijn, maar deze zijn in elk geval echt héél leuk.

Afbeelding

Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik geloof er hè-le- maal niets van dat mensen n ras laten liggen vw gezondheidsissues. Kijk maar naar de populariteit van de Bullen en de Berners. Mode verschijnselen, dáár kijken mensen naar.
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

George W Bush had er een. Misschien heeft dat het imago ook niet zo goed gedaan.

Een Berner is toch wel een vrij specifieke hond. Voor een kleine terrier heb je veel meer alternatieven als je eens iets anders wil. Dat speelt ook wel mee.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Misschien wel een periode. Maar als je erachter komt dat het ras dat je beroemdheid ook heeft een dot geld kost bij de dierenarts dan denk ik toch dat de liefde snel over is.
Ik weet het niet. Die chihuahua-hype duurt al akelig lang.

Ik geloof niet dat de toy hondjes een hype zijn. Zie ze vrijwel altijd bij mensen die niets van honden weten of ouderen.
Lekker makkelijk en dat ís het ook. Prima geschikt voor in de stad. Daarbij worden ze vaak heel oud.
Ik vind het wel leuk. Naast die chi's zijn de pinchertjes terug van weggeweest en de dwergkeesjes zijn natuurlijk helemaal in opkomst.
Heb je meer plezier van dan een stafford drie hoog achter.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Er lopen er hier 2 rond, saampjes, zijn maar grompotten. Niks nie kennismaken met elkaar, we krijgen meteen een blafconcert.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:Ik geloof niet dat de toy hondjes een hype zijn. Zie ze vrijwel altijd bij mensen die niets van honden weten of ouderen.
Lekker makkelijk en dat ís het ook. Prima geschikt voor in de stad. Daarbij worden ze vaak heel oud.
Ik vind het wel leuk. Naast die chi's zijn de pinchertjes terug van weggeweest en de dwergkeesjes zijn natuurlijk helemaal in opkomst.
Heb je meer plezier van dan een stafford drie hoog achter.
Maar dat is wel aan mode onderhevig.
Tien, vijftien jaar geleden waren het boomer-achtige hondjes, tegenwoordig loopt alles met chi's en dwergkeesjes.
Ik denk niet dat de toys een hype zijn, wel wat je daar aan hondjes in ziet.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Ik denk niet dat de toys een hype zijn, wel wat je daar aan hondjes in ziet.
Nou hier in lavenland niet hoor :-) Het is één en al tjitjoe x matteeusleeuwtje wat de klok slaat. Traanstrepen en 'lekker kort' alom. En dat al zolang ik hier woon (20 jaar)
We hebben hier in Brabant daar ook wel een aantal distributeurs van :ugh:
O, de streek zal inderdaad wel schelen ja.
Hier is het chi's en toys. In tasjes :ugh:

Afbeelding

Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik zie in mijn omgeving maar 1 Schotse terrier, in het bos, iedere dag, door weer en wind, samen met zijn eigenaar en de andere terrier (Westie).

Het vervelende is dat als de populatie zo hard afneemt, de problemen van het ras alleen maar groter worden.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik zag er pas nog 1 met een oudere man, een keurig getrimd typetje. Ik vind het wel lollige hondjes om te zien, maar ik hoef ze niet. Teveel gedoe met trimmen en ik denk niet dat er een fraai hondje onder die vacht zit als je 'm kort zet.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sandra&co schreef:Ik zag er pas nog 1 met een oudere man, een keurig getrimd typetje. Ik vind het wel lollige hondjes om te zien, maar ik hoef ze niet. Teveel gedoe met trimmen en ik denk niet dat er een fraai hondje onder die vacht zit als je 'm kort zet.
Dat valt eigenlijk reuze mee.
Ik heb dus een Engels type op les, en die heeft gewoon nog niet zoveel haar dus dat is goed zichtbaar.
Ze zijn niet extreem kortbenig, gewoon laag, en de beentjes zijn best recht voor dit type. Het hoofdje is ook normaal. Of nouja, hoofd. Een flinke harses wel. :mrgreen:
Het is een beetje een hond als een corgi, in verhoudingen, en ook geen kleine hond, gewoon een middenslag op korte poten eigenlijk.

Ik had het nooit verwacht want ik ben niet van de terriers, maar het karakter is echt heel leuk. Gezellig, aanhankelijk, beetje eigenzinnig natuurlijk, maar wel baasgericht.
Ze worden raar geshowd, ik snap sowieso niks van die kuifjes bij terriers, maar het karakter is leuk. En die prikoortjes zijn ook lollig :I:

Afbeelding

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn vader en stiefmoeder hebben een Sealyham terrier.
Ik vind zijn lichaam er maar kwetsbaar uitzien: Die rug is zo lang dat het wat door lijkt te zakken. Weinig flexibel ook dus hij kan niet eens lekker hard rennen laat staan stoeien/spelen. En dan ben ik nog teckels gewend :oeps:
Voor een terrier vind ik hem maar bitter weinig werklust en energie hebben.
Daarnaast heeft hij ook een flinke voedselallergie.

Nu ja, stiefmoeder is gek op hem. Vader moest wat wennen. Hun vorige hond was zijn keuze: een pyrenees herdertje. Hij kan er maar niet aan wennen dat hij regelmatig een dikke middelvinger krijgt van de terrier. :tongue:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat toy honden geen hype zijn maar een duidelijke vorm van realiseren dat dat fijner en beter en slimmer is. De meeste mensen hebben een kleine tuin. Wandelen weinig. Hebben niet super veel geld. Hebben een druk leven dus de hond moet mee. Wonen stedelijk en niet landelijk. Geef ze eens ongelijk? Hoe leuk is een verharende Akita in een rijtjeshuis? Hoe leuk is een labrador in dat huis? Alles gaat om en je moet er ook nog super veel mee lopen. Vervolgens wil je die honden meenemen maar vindt de familie het toch wat veel van het goede. Laat je langharige oud Duitse herder toch maar liever thuis. En die drukke weimeraner met die enge ogen liever ook. Laat staan pitbulls en co. Die wil niemand met kinderen over de vloer.

Dus als je slim bent en handig neem je een kleine hond. In London en andere steden zie je niks anders. En gelijk hebben ze. Hele leuke hondenveldjes vol spelende doodletjes en ander vrolijk grut. Lekker met de kinderen naar het park.

Grote honden zijn voor hondenliefhebbers. Kleine honden ook maar als je een beetje je best doet kan dat ook wel erbij. En laat dat nu net het leven zijn dat de gemiddelde hondenbaas te bieden heeft. Twee gezellige hondjes voor erbij. Dat lukt niet met twee Ridgebacks.
Afbeelding
incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door incubi666 »

laeken schreef:Ik denk dat toy honden geen hype zijn maar een duidelijke vorm van realiseren dat dat fijner en beter en slimmer is. De meeste mensen hebben een kleine tuin. Wandelen weinig. Hebben niet super veel geld. Hebben een druk leven dus de hond moet mee. Wonen stedelijk en niet landelijk. Geef ze eens ongelijk? Hoe leuk is een verharende Akita in een rijtjeshuis? Hoe leuk is een labrador in dat huis? Alles gaat om en je moet er ook nog super veel mee lopen. Vervolgens wil je die honden meenemen maar vindt de familie het toch wat veel van het goede. Laat je langharige oud Duitse herder toch maar liever thuis. En die drukke weimeraner met die enge ogen liever ook. Laat staan pitbulls en co. Die wil niemand met kinderen over de vloer.

Dus als je slim bent en handig neem je een kleine hond. In London en andere steden zie je niks anders. En gelijk hebben ze. Hele leuke hondenveldjes vol spelende doodletjes en ander vrolijk grut. Lekker met de kinderen naar het park.

Grote honden zijn voor hondenliefhebbers. Kleine honden ook maar als je een beetje je best doet kan dat ook wel erbij. En laat dat nu net het leven zijn dat de gemiddelde hondenbaas te bieden heeft. Twee gezellige hondjes voor erbij. Dat lukt niet met twee Ridgebacks.

Ik heb zelf ook een kleine hond genomen een boomer- wisselslag poedel mix wordt ook niet veel groter dan een Maltezer. Ook express gedaan aangezien ik op een etage flat woon. Grote honden is trapookeen slecht. En kleine zijn te dragen. En ook beter voor in een kleiner huis. Natuurlijk had ik wel een grotere gewild maar kan het niet maken tegenover de dieren. Mijn eerste pup was een erg overdreven dominante hebben bij de hondenschool gezegd. Ridgeback achteraf gezien een slechte keuze. Ook veel te groot voor een flat.

Btw Franse bullldog en mopshonden zijn ook kwetsbaar. Hebben allemaal moeilijk met ademhalen. Die neus veel te kort. Maar Ja ridgebacks worden ook steeds groter. Veel rassen worden verkeerd geweekt. Zonde.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

laeken schreef:Ik denk dat toy honden geen hype zijn maar een duidelijke vorm van realiseren dat dat fijner en beter en slimmer is. De meeste mensen hebben een kleine tuin. Wandelen weinig. Hebben niet super veel geld. Hebben een druk leven dus de hond moet mee. Wonen stedelijk en niet landelijk. Geef ze eens ongelijk? Hoe leuk is een verharende Akita in een rijtjeshuis? Hoe leuk is een labrador in dat huis? Alles gaat om en je moet er ook nog super veel mee lopen. Vervolgens wil je die honden meenemen maar vindt de familie het toch wat veel van het goede. Laat je langharige oud Duitse herder toch maar liever thuis. En die drukke weimeraner met die enge ogen liever ook. Laat staan pitbulls en co. Die wil niemand met kinderen over de vloer.

Tja en laten we wel wezen... een klein hondje die minder "hoeft" kan net zoveel hond bieden als een grote.

Na Rhodi durfde ik geen hoge-energiehond meer aan. Ik ben zelf de laatste jaren steeds verder achteruit gegaan in mijn eigen energie, en Branco's energieniveau pastte zoveel beter bij mijn eigen. Gewoon lekker een stuk lopen en dan samen voldaan zijn en knuffelen, geen drive voor altijd MEER. Zolang Branco er maar bij mocht zijn en zijn rondes kreeg was hij een gemakkelijke en tevreden knuffelhond.

Bij Rhodi voelde ik me vaak schuldig. Hoeveel ik ook gaf, hoeveel kilometers we ook maakten, hoeveel ballen hij ook apporteerde, hij wilde eigenlijk altijd nog wel meer. Dat werd pas beter toen hij op leeftijd kwam. En ik gunde hem de wereld, maar door zijn angstagressie zaten leuke cursussen of sporten er niet in... en ik vond het heus geen probleem thuis zoveel mogelijk te bedenken, maar ik wilde ook wel eens even NIET met hem bezig zijn. En dan voelde ik me weer rot, want ik had toch voor hem gekozen...
Belachelijk natuurlijk, hij kwam niks tekort, maar toch.

Mijn huidige pockethond is een schot in de roos. Qua energie (nu nog jong en dus vol leven!) goed te doen voor me en we lopen lekker door het bos samen. Heerlijk ontspannen lopen want hij is zo sociaal als wat, alleen uitkijken voor mogelijk onvriendelijke honden. En hij speelt en knuffelt net zo lief als elke grote hond, je hebt alleen iets minder lijf om te knuffelen... ;) Hij is net zo goed gezelschap, vind het net zo leuk commando's te leren... het is gewoon weer een complete hond met alle plezier, alleen in kleine verpakking. Economisch ook, bijna alles kost minder voor kleine honden, en zijn formaat roept bij vrijwel niemand weerstand op. Hij mag vaak gewoon mee en hij kan eventueel even in een tas of buggy als dat gewenst is. Ik zit zelfs agility in de toekomst te overwegen.

De kleintjes hebben mij gewonnen, en dat terwijl ik ooit alleen maar herderformaat wilde.... het IS gewoon gemakkelijker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef:Ik heb nu middenslag en dat bevalt me het best.
Heb van heel groot (Newfoundlander, Deerhound) naar heel klein (kaninchen teckel) en alles heeft voor- en nadelen. Groot is lastig meenemen, klein is kwetsbaar. Maar het is allebei enig hoor ;-)
Maar goed, nu dus middenslag. En ik vind het the best of both worlds.
Ik wilde altijd grote honden, of nouja, gewoon 50cm +. Nu heb ik er 3 van tussen de 42 en 46 cm en dat is vooral enorm praktisch. Lekker handzaam maar niet zo enorm kwetsbaar. Ik ben het dus met je eens.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”