Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leren andere hond (reu) accepteren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lapinkoira
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Leren andere hond (reu) accepteren

Ongelezen bericht door lapinkoira »

Onze Fin vindt een aantal honden hier in de buurt niet zo leuk :roll: Stuk voor stuk (jonge) reuen
Nu heeft hij een tijdje geleden een keer gevochten met een reu (was overigens wederzijds en geen schade verder). Nu hebben het baasje van die andere hond en ik het wellicht optimistische plan (?) opgevat om samen te gaan wandelen en beide heren te leren wat verdraagzamer naar elkaar te zijn :mrgreen:
Mijn idee zou zijn om eerst aangelijnd met elkaar te wandelen, een aantal keren ofzo, en dan te bekijken of verdere stappen mogelijk zijn.
Is dit een stom plan? Is het überhaupt haalbaar?
Mocht het haalbaar zijn om hem te leren normaal te doen bij deze reu dan heb ik de idee opgevat om hetzelfde plan met een aantal andere bazen/honden op te pakken.
Ik hoor graag jullie positieve :E: ervaringen
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Leren andere hond (reu) accepteren

Ongelezen bericht door veertje »

Hoe zijn de honden tegen andere honden dan elkaar? Als ze daar wel goed mee kunnen opschieten dan lijkt het me wel het proberen waard.
Soms zijn bepaalde reacties naar andere honden ook situatie gebonden. Ik denk bijvoorbeeld dat mijn dorpsgenoten denken dat ik twee vleesetende monsters heb. In het dorp willen ze namelijk nogal eens uitvallen als er andere honden komen. Maar in andere situaties, zoals met trainen, in het bos waar ze loslopen, op wedstrijden, drukke evenementen zijn andere honden eerder veel te leuk dan dat ze er tegen uitvallen.

Als je zoiets wil proberen zou ik dan ook ergens afspreken op een andere plek dan waar je elkaar normaal gesproken tegenkomt. Inderdaad eerst aangelijnd en gewoon lekker doorstappen waarbij de heren niks van elkaar moeten (en mogen).
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Als ze ergens een hekel aan hebben dan hebben ze dat maar... zo denk ik erover. Ik heb ook een hekel aan sommige mensen en wil daar ook geen vriendjes mee moeten worden.
Mijn ene reu moet geen enkele vreemde reu. Dat mag... mn andere reu vindt alles prima. Dat mag ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Ik zou hooguit gaan investeren in elkaar accepteren als het een reu betrof waar mijn hond wat mee moet, bijvoorbeeld een hond van familie. Bij overige reuen zou ik inderdaad inzetten op negeren en aandacht op de baas.
lapinkoira
Vaste gebruiker

Vrienden hoeven het inderdaad helemaal niet te worden.
De hoofdreden dat ik dit wilde proberen is eigenlijk meer dat ikzelf helemaal niet ontspannen wandel uit angst dat ik bepaalde honden tegenkom. Ik zou zelf graag meer vertrouwen krijgen in hem en de andere hond(en) zodat ik dat wat los kan laten.
Oefenen op aandacht voor mij staat zeker bovenaan maar het is voorlopig echt nog veel te veel gevraagd om andere honden te kunnen negeren.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Maar dat gaat niet veranderen.
Als hij een andere hond spontaan besluit niet leuk te vinden dan heb je het probleem weer opnieuw.
De kans dat hij nadat hij 1 reu heeft leren accepteren alles accepteert is natuurlijk bijna verwaarloosbaar.
Je hebt een reu en eentje die andere reuen niet oké vindt. Dat gebeurt en daar zul je het mee moeten doen helaas.
Lekker verder oefenen op het negeren van andere reuen en het hier komen
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

lapinkoira schreef:Vrienden hoeven het inderdaad helemaal niet te worden.
De hoofdreden dat ik dit wilde proberen is eigenlijk meer dat ikzelf helemaal niet ontspannen wandel uit angst dat ik bepaalde honden tegenkom. Ik zou zelf graag meer vertrouwen krijgen in hem en de andere hond(en) zodat ik dat wat los kan laten.
Oefenen op aandacht voor mij staat zeker bovenaan maar het is voorlopig echt nog veel te veel gevraagd om andere honden te kunnen negeren.
Maar ja dat weet je met een reu...
Ik ga er vanuit dat ze niet met andere reuen kunnen en alles wat wel kan is een meevaller
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

als je die specifieke hond vaak tegenkomt, vind ik het wèl een goed idee. Proberen kan geen kwaad (mits natuurlijk voorzichtig aangepakt :wink: ) en wie weet helpt het. En zo niet dan weet je dat ook en kun je altijd nog overgaan op negeren.

edit: het generieke reuen probleem ga je er natuurlijk niet mee oplossen. maar ik vind het wel de moeite waard als er enkele zijn waar je niet aan ontkomt, om dit dan eens te proberen om zo wat rustiger te lopen
Laatst gewijzigd door lucie op 20 feb 2019 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik ga eigenlijk ook altijd uit van dat het niet goed gaat met andere reuen. En dat nog niet eens omdat Elco of Gait niet met andere reuen kan, maar omdat lang niet elke reu met hun kan. Het zijn altijd reuen geweest die Elco ondergeschoffeld hebben. Aan de lijn wil Gait ook nog weleens reageren op dat soort reuen, maar ik zie dat meer als reactie op de intentie van de andere reu dan dat Gait problemen heeft met reuen in het algemeen. Maar daarom moet ik er nog wel rekening mee houden dat het mis kan gaan in contacten met andere reuen
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:Waarom heb je eigenlijk voor een reu gekozen? Met een teef heb je dit soort problemen veel minder.
Mwah, mijn dames kunnen er ook wat van hoor :LOL:

Persoonlijk zou ik de moeite niet doen. Ze moeten elkaar niet, prima maar wel negeren en de aandacht op jou houden in plaats van op de andere hond als ze elkaar zien. Als je er wel mee aan de slag wil zou ik inderdaad samen lopen en beide honden aangelijnd houden, eigenlijk ook leren elkaar te negeren. Zelf in het midden lopen met de honden aan de buitenkanten tot ze wat rustiger reageren op elkaar.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Maeve schreef:
Nanna schreef:Waarom heb je eigenlijk voor een reu gekozen? Met een teef heb je dit soort problemen veel minder.
Mwah, mijn dames kunnen er ook wat van hoor :LOL:

Persoonlijk zou ik de moeite niet doen. Ze moeten elkaar niet, prima maar wel negeren en de aandacht op jou houden in plaats van op de andere hond als ze elkaar zien. Als je er wel mee aan de slag wil zou ik inderdaad samen lopen en beide honden aangelijnd houden, eigenlijk ook leren elkaar te negeren. Zelf in het midden lopen met de honden aan de buitenkanten tot ze wat rustiger reageren op elkaar.
hahaha hier ook twee heksjes :lol1:

Ik doe ook alleen moeite voor de honden van vrienden zodat we eens kunnen oppassen of bij elkaar op visite met de honden kunnen.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Samen wandelen wil nog wel eens een band geven, ik zou het proberen.

Bij ons kwamen eens mensen naar een labradorreu kijken die we in de opvang hadden. Ze hadden hun eigen reu meegenomen. Bij ons op het terrein was het knokken tussen de twee mannen. We zijn een half uur met ze in het bos gaan wandelen en toen was het goed. De labrador is geadopteerd en het gaat nog steeds goed tussen de twee.
lapinkoira
Vaste gebruiker

lucie schreef:als je die specifieke hond vaak tegenkomt, vind ik het wèl een goed idee. Proberen kan geen kwaad (mits natuurlijk voorzichtig aangepakt :wink: ) en wie weet helpt het. En zo niet dan weet je dat ook en kun je altijd nog overgaan op negeren.

edit: het generieke reuen probleem ga je er natuurlijk niet mee oplossen. maar ik vind het wel de moeite waard als er enkele zijn waar je niet aan ontkomt, om dit dan eens te proberen om zo wat rustiger te lopen
Ja dit is precies wat ik dacht. Ik dacht ook dat het geen kwaad zou kunnen om te proberen. Het gaat in eerste instantie om deze ene reu omdat de andere baas dat ook zo voorstelde maar ik dacht, als het goed zou gaan, kan ik dat wellicht met nog enkele specifieke andere honden proberen. Omdat we elkaar nu eenmaal regelmatig tegenkomen.
lapinkoira
Vaste gebruiker

Gimmick schreef:Maar dat gaat niet veranderen.
Als hij een andere hond spontaan besluit niet leuk te vinden dan heb je het probleem weer opnieuw.
De kans dat hij nadat hij 1 reu heeft leren accepteren alles accepteert is natuurlijk bijna verwaarloosbaar.
Je hebt een reu en eentje die andere reuen niet oké vindt. Dat gebeurt en daar zul je het mee moeten doen helaas.
Lekker verder oefenen op het negeren van andere reuen en het hier komen
Nee het is niet zo dat hij alle andere reuen niet oké vindt. Het gaat om een aantal specifieke honden.
En als dat zo blijft dan doe ik het daar ook mee. Hij hoeft ook helemaal niet met alle honden te kunnen en al helemaal niet met iedereen vrienden te zijn. Maar ik had de hoop dat hij misschien wel kan leren dat hij ze meer kan negeren door eerst te ervaren dat ze er gewoon kunnen ‘zijn’ als het ware.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hij leert alleen dat er kunnen zijn als hij er niks mee moet.
Niet door er mee te moeten wandelen en ""gezellig" doen.
De sleutel ligt in deze kwestie bij jou.
Hij moet zich op jou richten en niet op de andere hond.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het vooral een hele goede aanpak voor jezelf. Jij gaat het probleem niet uit de weg maar vliegt het aan.
Niet geschoten is altijd mis dus waarom niet?
Afbeelding
lapinkoira
Vaste gebruiker

laeken schreef:Ik vind het vooral een hele goede aanpak voor jezelf. Jij gaat het probleem niet uit de weg maar vliegt het aan.
Niet geschoten is altijd mis dus waarom niet?
Dank je wel!
Heavy schreef:Je schrijft dat het elke keer jongere reuen zijn waar het mis mee ging. Gaat het ook wel eens goed met jongere reuen? En wat gebeurde er dan? Hoe oud is jouw reu en hoe jong waren die reuen. Waren ze te druk?

Ik snap je idee om samen te gaan wandelen maar elkaar verdragen hangt van zoveel dingen af. Samen aan de lijn lopen kan goed gaan maar los komt er weer ander gedrag bij kijken .

Het idee om te leren dat ze zich moeten gedragen aan de lijn vind ik een goede oefening. Maar let goed op dat er helemaal geen spanning meer is tussen die twee voordat je verder gaat.
Dank voor de tip. Ja ik ben mij ervan bewust dat het los alsnog anders is. Het gaat me denk ik in eerste instantie vooral om de oefening.

Wat betreft je eerste vraag; ik denk dat het vooral gaat om wat (miscommunicatie met) onzekere honden (net als de mijne). Mijn hond is 2,5 jaar. Met ‘misgaan’ gaat het vooral om uitvalgedrag aan de lijn. Ik voorkom zoveel mogelijk dat hij los op vreemde honden afgaat. De keren dat het mis is gegaan werd ik verrast en dat was dan net de ‘verkeerde’ zeg maar. Er was dan geen sprake van wild doen ofzo maar gespannen tegenover elkaar staan en vervolgens elkaar in de haren vliegen.
Oh en ja, het gaat ook weleens goed met jonge reuen. Ik wandel ook weleens met twee andere reuen van rond de 2 en 3 jaar waar hij aan de lijn ook flink tegen uitviel /valt en dat gaat bijv prima. Maar dat zijn hele stabiele reuen.

Overigens ook bedankt voor de andere kritische opmerkingen. Ik neem die zeker mee en ga er even over nadenken.
lapinkoira
Vaste gebruiker

Re: Leren andere hond (reu) accepteren; update!

Min of meer toevallig heb ik gewandeld met een van de reuen waar Fin zo tegen uitvalt en ook al een keer een korte schermutseling mee heeft gehad toen ze elkaar onverwacht los troffen.
De eerste 5 minuten heeft ie echt flink blaffend in de lijn gehangen en daarna was het over! We hebben een hele ronde gemaakt. Aangelijnd en zeker de eerste tijd niet te dicht bij laten komen. Maar we liepen gewoon naast elkaar en de honden hebben elkaar redelijk genegeerd en gingen wat snuffelen etc Ik merkte wel dat toen de andere hond toch echt dicht naast hem kwam snuffelen dat ie dat nog moeilijk vond en ook een keer wat gromde maar verder was het echt een goede ervaring voor ons beiden denk ik. :cheer:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

mooi zo, da's alvast winst :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”