Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschil brokkenmerken en fabrikanten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

chuckie
Zeer actief

Verschil brokkenmerken en fabrikanten

Ongelezen bericht door chuckie »

Ik ben mij ook in het verdiepen in brokvoeding.
Dacht dat acana en orijen altijd goed aangeschreven stonden,maar er was recent een waarschuwing mbt deze voeders.
Weet niet precies waarom. Er zat iets in wat er niet in hoorde of er zat teveel van iets in...iemand die dit weet?

Hoe is de controle op diervoeding in binnen en buitenland?
Is de controle in NL bijv. Strenger dan in amerika?
Is het daarom beter om een NL brok te kiezen?
Ze zijn er wel graanvrij geloof ik,oa renske, prins, farmfood?
En wat is dan de beste keuze?geperste of krokante brok?
Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Verschil brokkenmerken en fabrikanten

Ongelezen bericht door veertje »

chuckie schreef:Ik ben mij ook in het verdiepen in brokvoeding.
Dacht dat acana en orijen altijd goed aangeschreven stonden,maar er was recent een waarschuwing mbt deze voeders.
Weet niet precies waarom. Er zat iets in wat er niet in hoorde of er zat teveel van iets in...iemand die dit weet?

De problemen rondom oa Acana en Orijen waren gerelateerd aan de vervanging van granen door (zoete) aardappel en erwten om zo 'graanvrij' op het etiket te kunnen zetten. Er leek een verband te zijn tussen hartafwijkingen en het voeren van dit soort voeders. Omdat het nog vrij nieuwe grondstoffen zijn (in petfood) is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar eventuele problemen die kunnen ontstaan hiermee.

Er is geen duidelijke omschrijving van 'de beste brok', dat is heel erg hond (en baas) afhankelijk. Als je hond geen allergieën etc heeft, kan je prima toe met een brok uit de supermarkt in principe. Maar er zijn heel wat baasjes (inclusief ikzelf) die liever een stapje verder gaan. En dan moet je gewoon kijken naar een goede combinatie tussen wat jou aanspreekt en waar de hond goed op reageert. En of het geperst is of krokant maakt niet zoveel uit. Vaak is krokant iets beter te verteren, dus bij een hond met wat gevoelige darmen zou dat beter passen.

Je was je ook aan het verdiepen in kvv toch? Als het je beide aanstaat, dan zou ik het lekker alle twee voeren. Zo kan je van beide de voordelen meepikken en zijn de nadelen van beide wat afgevlakt.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

UC Davis is bezig met dit onderzoek. Graanvrij en DCM (vergroot hart) en de cijfers zijn niet erg hoopvol.
Het advies van UC Davis is om voorlopig je bij de 4 grote merken te houden omdat daar toch de meeste kennis is, RC, Hills, eukaniba en pro plan
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Cashel Vale schreef:

UC Davis is bezig met dit onderzoek. Graanvrij en DCM (vergroot hart) en de cijfers zijn niet erg hoopvol.
Het advies van UC Davis is om voorlopig je bij de 4 grote merken te houden omdat daar toch de meeste kennis is, RC, Hills, eukaniba en pro plan
Ik ben naar aanleiding van deze berichten ook wat voorzichtiger geworden met wat ik voer. Ik gaf met regelmaat brokken van Acana, maar ik kies er nu voor om veel meer af te wisselen in merken en soorten. De Orijen Six Fish die ik nog heb, gebruik ik wel als beloningsbrokjes maar niet als hoofdvoer. Ik ben op het moment erg tevreden over de brokken van Platinum (met name de Adult Chicken) die ik ook via dit forum regelmatig als tip voorbij zag komen. Daarnaast krijgen de honden ook regelmatig worst of gestoomde maaltijden te eten.

De brokken van Renske vielen hier overigens ook goed in de smaak, maar ik moest goed in de gaten houden hoeveel ik daarvan aan Jip voerde omdat hij anders aankwam.
chuckie
Zeer actief

Goed voer is voer waar je hond het goed op doet....
Vind het een beetje nikszeggend.ik begrijp wat hiermee bedoeld wordt hoor,maar problemen komen pas vaak na lange tijd voeren van een voer naar voren.
Ook mensen kunnen hun hele leven gezondblijven op 3x per dag pizza met een vitaminepil,maar op latere leeftijd hierdoor veel problemen krijgen.
Wat is dus qua samenstelling een goede brok?
Voor altijd in ons hart
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

chuckie schreef:Goed voer is voer waar je hond het goed op doet....
Vind het een beetje nikszeggend.ik begrijp wat hiermee bedoeld wordt hoor,maar problemen komen pas vaak na lange tijd voeren van een voer naar voren.
Ook mensen kunnen hun hele leven gezondblijven op 3x per dag pizza met een vitaminepil,maar op latere leeftijd hierdoor veel problemen krijgen.
Wat is dus qua samenstelling een goede brok?
De hartproblemen hadden te maken met tekorten die ontstonden door de samenstelling.
Ik dacht dat je vers wilde voeren? Dan is dit probleem niet aan de orde, die tekorten betroffen taurine namelijk en in vers zit dat gewoon.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
veertje
Zeer actief

Puur op samenstelling zou ik naar de grote jongens kijken, zoals Cashel Vale ze noemt. Die hebben jarenlange ervaring met de grondstoffen die ze gebruiken en de effecten daarvan. Vooral van de voeders die meegaan met de diverse 'hypes' (graanvrij, 'gekke' eiwitbronnen etc.) is weinig bekend wat de gevolgen op de lange termijn zijn.
Maar op een hondenleven is er niet veel sprake van de lange termijn. Het is heel moeilijk te zeggen of een voer goed is en of een ander misschien beter is, of je hond op een bepaald voer 13 jaar wordt of 14 met een ander voer.
Kijk dus vooral naar wat je zelf wilt en waar je hond op reageert zoals jij het wilt zien :wink:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

een jaar geleden waren Acana/Orijen en nog wat amerikaanse merken nog topbrokken, terwijl het nu serieus (en vermoedelijk dus terecht) ter discussie ligt allemaal... Alles verandert voortdurend en op de lange termijn voorspellen is dus gewoon praktisch onmogelijk.
Ik zou gaan variëren, gebaseerd op het spijsverteringsstelsel van de hond, want tenslotte weet de natuur het nog vaak het beste. Dus prooidier model al dan niet in KVV vervormd. Maar soit, ook dáár kun je problemen mee gaan krijgen.

Tenslotte is het goed voer écht hetgeen waar je hond het goed op doet. En doet die het morgen er niet meer goed op, dan geef je ander voer. De markt is zo groot en merendeel van de honden bereikt nog steeds een mooie leeftijd dus al bij al valt het grofweg allemaal wel mee.
chuckie
Zeer actief

de bedoeling is vers, maar voor het gemak is wat brok achter de hand ook goed. en ik vind het interessant om meer over voeding te weten te komen.
waar moet een voeding nou precies aan voldoen?

orijen en acana waren je-van-het onder de brokken, en toch blijkt nu anders. wat kan je nog vertrouwen? de samenstelling van de zogenoemde grote en langbestaande merken vind ik qua ingrediënten niet veel beter dan een pak-ontbijtgranen-met-multivitaminen-en-frikandel voor ons (even ter vergelijking) maar hoeveel doen die ingrediënten er dan eigenlijk toe, als de voeding toch al dood-verhit is en is aangevuld met synthetische vitaminen en mineralen....
vind het een interessant onderwerp.
Voor altijd in ons hart
chuckie
Zeer actief

Er is trouwens meer mis met acana en orijen dan enkel taurine:
https://www.google.com/amp/s/www.chagri ... foods/amp/
Voor altijd in ons hart
veertje
Zeer actief

chuckie schreef:de bedoeling is vers, maar voor het gemak is wat brok achter de hand ook goed. en ik vind het interessant om meer over voeding te weten te komen.
waar moet een voeding nou precies aan voldoen?

orijen en acana waren je-van-het onder de brokken, en toch blijkt nu anders. wat kan je nog vertrouwen? de samenstelling van de zogenoemde grote en langbestaande merken vind ik qua ingrediënten niet veel beter dan een pak-ontbijtgranen-met-multivitaminen-en-frikandel voor ons (even ter vergelijking) maar hoeveel doen die ingrediënten er dan eigenlijk toe, als de voeding toch al dood-verhit is en is aangevuld met synthetische vitaminen en mineralen....
vind het een interessant onderwerp.

Als je het interessant vindt om meer over voeding te weten te komen, zou ik er wel met een meer open mind naar gaan kijken :wink:
Voer (brok) wordt gemaakt op basis van nutriënten die een (gemiddeld) dier nodig heeft. Dus eiwitten, vetten, zetmeel etc. Producenten stellen naar hun eigen visies eisen aan deze nutriënten, maar ook aan de grondstoffen die gebruikt mogen worden. Er wordt dan gebruik gemaakt van een computermodel die alle gewenste waardes zo kostenefficiënt mogelijk probeert in te vullen. De grote jongens gebruiken vaak de traditionele grondstoffen en dus granen, om aan de nutritionele behoeftes te voldoen. Daar hebben zij jarenlange ervaring mee en ze weten welke effecten ze mogen verwachten. Zo kan men dus ook nierdiëten maken, lichtverteerbare brok voor honden met een darmprobleem of hypoallergene voeders voor honden met een allergie. Een kwestie van bepaalde grondstoffen eruit strepen of andere juist erin zetten. Maar je kan dus ook aangeven geen gebruik te willen maken van granen of je wilt geen kip in het voer, dan berekend het programma opnieuw de beste optie door. Alleen zijn die laatste trends van de laatste jaren en is er weinig bekend over de bijeffecten van de nieuwe grondstoffen die je in plaats van de oude gaat gebruiken. Ze kunnen wel passen binnen de gestelde eisen, maar elke grondstof heeft zijn eigen positieve/negatieve kenmerken. Bij nieuwe grondstoffen zijn die niet altijd goed bekend.

Het nadeel bij huisdieren is ook, dat je weinig aanknopingspunten hebt om te beoordelen of voeding goed is en of iets anders misschien beter is. Voor mijn werk doe ik hetzelfde, maar dan voor varkens. Daar kan je bijna per dag zien of je op de goede weg zit en of er verbetering mogelijk is. Er zijn tig dingen die bijgehouden worden om te zien of alles nog goed gaat en er wordt heel veel onderzoek gedaan. Bij huisdieren blijf je toch vaak naar dingen kijken als vacht, ontlasting en gezondheid. Maar dat zijn allemaal dingen die erg van de mening van de eigenaar afhankelijk zijn en daarnaast zijn er nog veel factoren die daar een invloed op hebben. Vraag hier op het forum wat de honden eten en hoe ze het daarop doen, dan krijg je heel diverse antwoorden, maar alle honden hebben prima ontlasting en glanzende vachten :wink:

De werkwijze van kvv producenten ben ik eerlijk gezegd niet in thuis, volgens mij werken een aantal ook ongeveer via dezelfde manier, maar zijn er ook die meer samenstellen op basis van 'gevoel'. Daar is niet direct iets mis mee, maar het is wel de reden dat ik kvv nooit van 1 merk zou voeren. Ik vind de kans dat ze te veel/weinig van bepaalde dingen binnen krijgen daar te groot.

Ik zou je aanraden als je hoofdzakelijk vers wilt voeren, geef dan vooral veel verschillende merken/soorten en als brok daarbij maar een heel klein beetje is, dan maakt het niet gek veel uit wat je neemt. Kijk gewoon naar waar je jezelf goed bij voelt. Als jij vindt dat Acana of Orijen je-van-het is, dan neem je dat :wink: Ik geef ook nog altijd Fish4Dogs waar aardappel en erwt in zitten, maar omdat het niet 100% van hun voeding is, schat ik in dat ik daar weinig risico mee loop.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joyce83 »

Ik ga toch maar even mee lezen omdat ik net overgestapt ben naar wolf of wilderness toevallig dan ook een graanvrije brok.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

chuckie schreef:maar hoeveel doen die ingrediënten er dan eigenlijk toe, als de voeding toch al dood-verhit is
Je eet zelf ook altijd rauw? :mrgreen:

Je vroeg o.a. naar controles, die worden in Nederland uitgevoerd door de NVWA. Op hun website staat meer informatie: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/diervoeder Veel normen zijn vastgelegd in Europese verordeningen en gelden voor alle EU-landen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
veertje
Zeer actief

under the red sky schreef:
chuckie schreef:maar hoeveel doen die ingrediënten er dan eigenlijk toe, als de voeding toch al dood-verhit is
Je eet zelf ook altijd rauw? :mrgreen:

Je vroeg o.a. naar controles, die worden in Nederland uitgevoerd door de NVWA. Op hun website staat meer informatie: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/diervoeder Veel normen zijn vastgelegd in Europese verordeningen en gelden voor alle EU-landen.

En die normen zeggen vaak weinig over de kwaliteit, maar gaan ze vooral over of iets veilig is of niet.
incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door incubi666 »

Als mijn hond gewoon brokken had wat hij weigert dan had ik hem dog lovers gold gegeven maar natuurlijk blijf ik van mening dat kvv of barf het beste is voor meeste honden. Natuurlijker kan haast niet of ze moeten zelf op jacht gaan.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”