Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dat doet ze anders nooit.. update: het is klaar..

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Dat doet ze anders nooit.. update: toch pijn

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Och, die ouwe muts toch.
Met artrose is het heel gek, dat is er niet heel storend en als het een grens over gaat lijkt het wel of het opeens kwadratisch erger wordt.
Dat schijnt normaal te zijn, het zou wel verklaren waarom ze het nu laat merken terwijl er niks aan de hand leek.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Gollum schreef:Ik heb net de flexadin gegeven, het is een zogenaamd smakelijk snoepje. Tuft die trut het gewoon uit :LOL:
Alsjeblieft zegt, net als de lekker gemaakt Rymadil (drie maal de prijs van het kleine, witte tabletje). Zo groot als een Scrabbletegel en verrekken om het op te eten, Bram hield in zijn uppie de Saksische leverworstfabriek overeind
AfbeeldingAfbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Marjoleine schreef:Och, die ouwe muts toch.
Met artrose is het heel gek, dat is er niet heel storend en als het een grens over gaat lijkt het wel of het opeens kwadratisch erger wordt.
Dat schijnt normaal te zijn, het zou wel verklaren waarom ze het nu laat merken terwijl er niks aan de hand leek.
Het is inderdaad heel gek, de vorige keer dat ik met Gol bij de dierenarts was vroegen ze me nog om de pijnstilling af te bouwen. Dat was dus geen goed idee. Ze krijgt nu gewoon de maximale dosering en we gaan kijken of die flexadin wat doet, dat moet ik even de tijd geven. Zolang start ik ook nog niet met cbd olie want dan weet ik niet wat er werkt of niet. De dierenarts vertelde dat zij het verschil kan voelen na een tijdje, dus als deze zak op is laat ik Gol nog een keer nakijken. Al breekt m'n hart daar wel van hoor, vandaag liet Gol dus wel goed blijken dat ze pijn had :ugh:
Gelukkig is het wel een hele lieve dierenarts die goed luisterde naar Gol, als ze aangaf dat het echt niet ging bewoog de da de gewrichten ook niet verder.
bram en thijs schreef:
Gollum schreef:Ik heb net de flexadin gegeven, het is een zogenaamd smakelijk snoepje. Tuft die trut het gewoon uit :LOL:
Alsjeblieft zegt, net als de lekker gemaakt Rymadil (drie maal de prijs van het kleine, witte tabletje). Zo groot als een Scrabbletegel en verrekken om het op te eten, Bram hield in zijn uppie de Saksische leverworstfabriek overeind
:LOL:
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Dan was er dus toch het één en ander aan de hand. Goed dat je gegaan bent. Hopelijk heeft ze met die medicijnen minder last en wordt het uitvallen ook minder.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Och arme Gol :ugh:
Welke pijnstilling krijgt ze? Niet dat het opzich veel uitmaakt, maar sommige honden doen het op de ene pijnstilling goed en andere doen het op diezelfde pijnstilling niet goed :scratch: Luna deed het altijd prima op rymadil terwijl dat bij Doran helemaal niks deed.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is, als je het idee heb dat ze het volgende week ofzo nog niet beter doet terwijl ze op de volledige dosering staat, je misschien eens een andere pijnstiller zou kunnen proberen.

Doran heeft een jaar op metacam gestaan, toen dat niet meer voldoende werkte zijn we over gestapt op trocoxil, daar doet hij het nu wel goed op, samen met flexi life platinum.

Hopelijk slaat de behandeling gewoon goed aan :ok: het is echt lastig van die eigenwijze honden die amper pijn aangeven terwijl ze dat wel degelijk hebben :blauwoog:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Goed dat je gegaan bent! Het is soms zo subtiel hoe ze het aangeven dat je het gewoon makkelijk mist en zelf gaan ze voornamelijk 'gewoon door' want het is hoe het is. Ik hoop dat de pijnstilling goed aanslaat.
Hakkene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakkene »

Kruimel53 schreef:Goed dat je naar de da gegaan bent! Die "lekkere" pikken zijn gewoon volksverlakkerij. Er hoort gewoon een plakje wordt omheen.
Beterschap voor de dame!
Lekkere pikken volksverlakkerij?

Grijns:)
Gollum
Zeer actief

Lunatic schreef:Och arme Gol :ugh:
Welke pijnstilling krijgt ze? Niet dat het opzich veel uitmaakt, maar sommige honden doen het op de ene pijnstilling goed en andere doen het op diezelfde pijnstilling niet goed :scratch: Luna deed het altijd prima op rymadil terwijl dat bij Doran helemaal niks deed.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is, als je het idee heb dat ze het volgende week ofzo nog niet beter doet terwijl ze op de volledige dosering staat, je misschien eens een andere pijnstiller zou kunnen proberen.

Doran heeft een jaar op metacam gestaan, toen dat niet meer voldoende werkte zijn we over gestapt op trocoxil, daar doet hij het nu wel goed op, samen met flexi life platinum.

Hopelijk slaat de behandeling gewoon goed aan :ok: het is echt lastig van die eigenwijze honden die amper pijn aangeven terwijl ze dat wel degelijk hebben :blauwoog:
Ze krijgt metacam. De dierenarts had het ook over eventueel een andere pijnstiller als ik het idee had dat deze niet goed werkte.
En het is zo lastig om te zeggen of ze het ergens goed op doet of niet. Ik ging net alleen met Gol wandelen, dat vind ze zo leuk dat ze flink doorstapt. Ik was buiten adem tegen de tijd dat we bij het park waren :schrik: :LOL:
Huppelen, blij! Je zou echt niet zeggen dat ze pijn heeft als je haar zo ziet. Maar ze viel wel weer uit naar een hond, daar ga ik het maar op baseren dan.
Kruimel53 schreef:
Hakkene schreef:
Kruimel53 schreef:Goed dat je naar de da gegaan bent! Die "lekkere" pikken zijn gewoon volksverlakkerij. Er hoort gewoon een plakje wordt omheen.
Beterschap voor de dame!

:mep: ik haat je autocorrect
Ik zal tegen mijn vriend zeggen dat hij er vanavond een plakje wordt omheen doet :LOL:
Gollum
Zeer actief

Nanna schreef:Hoe gaat het nu met haar?
Ze vind zelf dat het uitstekend gaat :LOL:
Ik heb het even laten slabakken de laatste tijd maar heb weer ingesteld dat ik met Gol 's ochtends de lange wandeling maak voordat mijn vriend naar zijn werk gaat. Rani maakte er gister weer zo'n drama van dat ik zonder haar wegging dat het op deze manier het rustigste voor de buren is :F:
Ik moet Gol en Rani gewoon niet meer samen uitlaten, Gol vind het leuk om met haar te spelen maar het is niet goed voor haar lijf die bombarie.
Gol was nog wel even uitgevallen naar een hond dus ik neem aan dat er niet veel veranderd is sinds gister. Ik geef 's ochtends altijd pijnstilling bij het eten dus dat heeft ze net gehad na de wandeling. Nu ligt ze lekker te ronken, ik ga straks met Mika en Rani. Wie weet val ik zo ook wat af :mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ach jee... ja zo zie je maar weer :oeps:
Hopelijk gaat de pijnstilling aanslaan en zit Gol dan weer wat beter in d'r vel!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
bram en thijs
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
Hakkene schreef:
Beterschap voor de dame!

:mep: ik haat je autocorrect
Zeker ook naar Erwin Olaf geweest
AfbeeldingAfbeelding
Gollum
Zeer actief

Vanochtend is Gol niet uitgevallen naar andere honden :cheer:
bram en thijs
Zeer actief

Gollum schreef:Vanochtend is Gol niet uitgevallen naar andere honden :cheer:
Dan zou de pijnstilling adequaat moeten zijn. Goed van je meisje
AfbeeldingAfbeelding
Gollum
Zeer actief

bram en thijs schreef:
Gollum schreef:Vanochtend is Gol niet uitgevallen naar andere honden :cheer:
Dan zou de pijnstilling adequaat moeten zijn. Goed van je meisje
Ja heel fijn! Ik had haar ook gewoon de hele weg los, als ik die twee brulapen niet bij me heb kan ik Gol veel beter in de gaten houden en haar de ruimte geven om uit te vallen. Dat klinkt stom maar anders weet ik niet hoe het met haar gaat.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Oh, dat is fijn zeg! En wat snel ook!
Nou, niet fiepen dus maar derin met die pillen!

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Wat fijn :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Gollum schreef:Ik kom net met Gol bij de dierenarts vandaan. Ze gaf behoorlijk pijn aan bij 3 poten, haar ellebogen, knieën en heupen :ugh:
De dierenarts voelde het flink kraken, Gol heeft dus inmiddels overal artrose. Ook zaten haar anaalklieren behoorlijk vol, Gol maakte een enorm drama bij het uitknijpen :schrik:
Er zijn ook een aantal tenen doorgezakt zoals bij platvoeten. De dierenarts heeft de nagels ook even geknipt omdat ik door die platte tenen niet zeker wist tot hoever ik kon gaan. En tot slot had Gol ook weer een epulide in haar bek. Ik wil haar niet nog een keer laten opereren dus dat houden we maar gewoon even in de gaten, dat het niet gaat bloeden of iets dergelijks. Ze is al een paar keer onder het mes geweest voor die dingen en ze blijven terugkomen.

Conclusie; pijnstilling omhoog en Flexadin meegekregen (wat een klap geld :80: ), advies over fysiotherapie meegekregen. En niet meer wild laten spelen met Rani.
En in de gaten houden dat het allemaal wel leuk voor Gol blijft.

Pfoe.
Zonde he? Kan best goed zijn dat ze vanuit pijn reageerde. Dat heb ik met Fodor ook eens meegemaakt, die had toen een bijna maagdraaiing.

Vind je het ook zo lastig om in te schatten wanneer het genoeg is? Ik in ieder geval wel. Fay heeft een beetje vergelijkbare pijntjes en soms denk ik wel eens kon ze echt maar eens aangeven wat ze voelde. Maar zodra we op het strand of in het bos lopen zie ik die blije tandloze bakkes en denk ik, die kan nog wel makkelijk even door ;)

Sterkte voor Gol, en voor je portemonnee :schrik:
Gollum
Zeer actief

Ήυs schreef:
Gollum schreef:Ik kom net met Gol bij de dierenarts vandaan. Ze gaf behoorlijk pijn aan bij 3 poten, haar ellebogen, knieën en heupen :ugh:
De dierenarts voelde het flink kraken, Gol heeft dus inmiddels overal artrose. Ook zaten haar anaalklieren behoorlijk vol, Gol maakte een enorm drama bij het uitknijpen :schrik:
Er zijn ook een aantal tenen doorgezakt zoals bij platvoeten. De dierenarts heeft de nagels ook even geknipt omdat ik door die platte tenen niet zeker wist tot hoever ik kon gaan. En tot slot had Gol ook weer een epulide in haar bek. Ik wil haar niet nog een keer laten opereren dus dat houden we maar gewoon even in de gaten, dat het niet gaat bloeden of iets dergelijks. Ze is al een paar keer onder het mes geweest voor die dingen en ze blijven terugkomen.

Conclusie; pijnstilling omhoog en Flexadin meegekregen (wat een klap geld :80: ), advies over fysiotherapie meegekregen. En niet meer wild laten spelen met Rani.
En in de gaten houden dat het allemaal wel leuk voor Gol blijft.

Pfoe.
Zonde he? Kan best goed zijn dat ze vanuit pijn reageerde. Dat heb ik met Fodor ook eens meegemaakt, die had toen een bijna maagdraaiing.

Vind je het ook zo lastig om in te schatten wanneer het genoeg is? Ik in ieder geval wel. Fay heeft een beetje vergelijkbare pijntjes en soms denk ik wel eens kon ze echt maar eens aangeven wat ze voelde. Maar zodra we op het strand of in het bos lopen zie ik die blije tandloze bakkes en denk ik, die kan nog wel makkelijk even door ;)

Sterkte voor Gol, en voor je portemonnee :schrik:
Ja ik vind dat ook lastig in te schatten. Gol is mijn eerste hond, en dus ook mijn eerste oude hond. Ik heb ook tegen de dierenarts gezegd dat ik liever wat te vroeg ben dan te laat. Gol heeft een leuk leven gehad en ik wil haar ook een 'leuk' einde geven, ze hoeft niet helemaal op te teren. Ik heb wel het idee dat we een beetje naar het einde toegaan zo langzamerhand, de dierenarts bevestigde dit ook min of meer door te zeggen dat we haar een operatie voor die epulide niet meer aan gaan doen. En dat afbouwen van medicatie geen optie meer is.
Dus ik geniet gewoon nog van de tijd die we samen hebben, lekker samen zonder de rest wandelen en oudelullenspelletjes doen want dat vind ze superleuk.
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Flexadin is inderdaad hartstikke duur, ben benieuwd of het wat doet.
Hoe oud is Gollum? Ik vind het ook zo lastig met Noa, ze is al een hele tijd 'oud'. Ze wordt natuurlijk wel minder maar dat gaat heel erg langzaam.
Gollum
Zeer actief

Johnny Jones schreef:Flexadin is inderdaad hartstikke duur, ben benieuwd of het wat doet.
Hoe oud is Gollum? Ik vind het ook zo lastig met Noa, ze is al een hele tijd 'oud'. Ze wordt natuurlijk wel minder maar dat gaat heel erg langzaam.
Gollum is ruim 12, ze word in september 13.
Het is ook lastig, waar leg je de grens he? Een pilletje hier en een poedertje daar, het is een beetje pappen en nathouden. Bij andere honden denk ik soms dat ik die veel eerder had laten inslapen. Maar bij je eigen hond lijkt het lastiger omdat je ook veel positieve dingen ziet.

Ik heb even zitten googelen naar goedkopere alternatieven van Flexadin en die zijn er wel met dezelfde ingrediënten, als deze zak op is ga ik dat proberen. Had ik eigenlijk moeten doen voordat ik me deze zak liet aansmeren, ik ben zo beïnvloedbaar als ik emotioneel ben :oeps:
Ik probeer dapper en rationeel te zijn maar dat is nog best lastig.
annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door annets »

Mijn hond word over 2,5 maand 15.
Ik hou in de gaten of hij nog plezier heeft in zijn leven.
Hij wil nog graag naar buiten, scharrelt lekker rond in de tuin, vind zijn eten nog heerlijk en is blij als de baas thuis komt.
Mocht ik merken dat minder word of dat hij niet bijna niet meer zelf kan op staan of zijn plas laat lopen als hij slaapt, houd het op.
Geen idee of het me gaat lukken om hem voor dat het niet meer leuk is, de symptonen te herkennen, maar ik doe mijn best.
Het is best moeilijk om te weten wanneer je je hond moet laten gaan.
Hij heeft bv. een hele grote wrat op zijn lip waar hij af en toe last van heeft.
Vanwege zijn hart problemen en leeftijd kan die niet worden weg gehaald.
Moet ik hem dan laten gaan vanwege de last af en toe?
Een beetje last hoort ook bij het ouder worden.
Hopelijk blijft Gollum het nog lang goed doen met de pijnstilling Flexadin.
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Gollum schreef:
Johnny Jones schreef:Flexadin is inderdaad hartstikke duur, ben benieuwd of het wat doet.
Gollum is ruim 12, ze word in september 13.
Het is ook lastig, waar leg je de grens he? Een pilletje hier en een poedertje daar, het is een beetje pappen en nathouden. Bij andere honden denk ik soms dat ik die veel eerder had laten inslapen. Maar bij je eigen hond lijkt het lastiger omdat je ook veel positieve dingen ziet.

Ik heb even zitten googelen naar goedkopere alternatieven van Flexadin en die zijn er wel met dezelfde ingrediënten, als deze zak op is ga ik dat proberen. Had ik eigenlijk moeten doen voordat ik me deze zak liet aansmeren, ik ben zo beïnvloedbaar als ik emotioneel ben :oeps:
Ik probeer dapper en rationeel te zijn maar dat is nog best lastig.
Ja als je naar je eigen hond kijkt ziet het er altijd anders uit. Heel herkenbaar.
Hopelijk slaan de middelen prima aan en mogen jullie nog wat tijd samen genieten.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Umi heeft denk ik de laatste 1,5 jaar flexadin gehad en was er goed tevreden over. Ja het is duur, maar zag duidelijk verschil. Duurt wel 6-8 weken voor je verbetering ziet ivm opbouw
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lastig.
Ik heb ooit voor inslapen gekozen bij een teefje van 13, omdat ze door andere (vreemde) honden werd omver gelopen.
Het leek wel of ze het opzochten.
Ze was niet ziek, maar wel op en versleten, geen billen meer, ingevallen hoofdje, dat soort dingen.
En toen negeerden de andere honden haar ook opeens, binnen dan.
Maar het is niet altijd zo duidelijk.

Afbeelding

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zie dat hier ook langzaam maar zeker veranderen met Taartje. Ze wordt meer genegeerd door de andere honden en ook wel eens gecorrigeerd door Amoz, wat twee jaar geleden echt ondenkbaar was. Sinds een paar weken gromt Amy zelfs af en toe als Taartje bij haar wil komen liggen of wil spelen, terwijl Amy superonderdanig is in de roedel en ook altijd is geweest tegenover Taartje. Maar nu niet meer.
Als Taartje zich stoot of als ze schrikt dan gilt ze heel snel en bij Amoz en Mila lokt dat gillen een reactie uit. Best wel heftig om te zien hoe honden op zwakte kunnen reageren :-( En zij zien iets wat ik nog niet zie, want Taartje maakt totaal geen zieke indruk, is levendig, eet goed en doet alles wat ze twee jaar geleden ook deed. Maar het zijn voor mij wel duidelijke signalen dat er iets gaande is.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:Ik zie dat hier ook langzaam maar zeker veranderen met Taartje. Ze wordt meer genegeerd door de andere honden en ook wel eens gecorrigeerd door Amoz, wat twee jaar geleden echt ondenkbaar was. Sinds een paar weken gromt Amy zelfs af en toe als Taartje bij haar wil komen liggen of wil spelen, terwijl Amy superonderdanig is in de roedel en ook altijd is geweest tegenover Taartje. Maar nu niet meer.
Als Taartje zich stoot of als ze schrikt dan gilt ze heel snel en bij Amoz en Mila lokt dat gillen een reactie uit. Best wel heftig om te zien hoe honden op zwakte kunnen reageren :-( En zij zien iets wat ik nog niet zie, want Taartje maakt totaal geen zieke indruk, is levendig, eet goed en doet alles wat ze twee jaar geleden ook deed. Maar het zijn voor mij wel duidelijke signalen dat er iets gaande is.
Ja, dat negeren met name.
Ik vond dat heel heftig.

Afbeelding

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

DeDiana schreef:Ik zie dat hier ook langzaam maar zeker veranderen met Taartje. Ze wordt meer genegeerd door de andere honden en ook wel eens gecorrigeerd door Amoz, wat twee jaar geleden echt ondenkbaar was. Sinds een paar weken gromt Amy zelfs af en toe als Taartje bij haar wil komen liggen of wil spelen, terwijl Amy superonderdanig is in de roedel en ook altijd is geweest tegenover Taartje. Maar nu niet meer.
Ach ...
Hoe gaat het met haar poot?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb dat ook gehad met 2 maltezers. dat waren echt maatjes en op een gegeven moment negeerde de ene maltezer de andere. dat was raar maar ik kon mijn vinger er niet op leggen waarom het was. tot op en gegeven moment het genegeerde maltezertje een epileptische aanval kreeg. toen was het voor mij duidelijk. hondje is niet lang erna ingeslapen.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ach, arme Taartje. :(
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Alfilillo schreef:
Ach ...
Hoe gaat het met haar poot?
Het gaat eigenlijk allemaal nog steeds goed naar omstandigheden. Haar bulten blijven wel wat groeien, maar dat is niet anders dan de afgelopen jaren. Ik merk niet aan haar dat ze pijn heeft of er iets niet goed gaat, ze vindt het heel fijn dat het hier zo lekker warm is en is daardoor ook wat meer bezig en in beweging. Ze is verder wel af en toe wat kippig en warrig en kan heel erg in haar eigen wereld zitten, maar dat had ze ook al die tijd bij mij al. Maar ja, jonger wordt ze er niet op natuurlijk en ze kiest nu steeds vaker eieren voor haar geld, terwijl ze jaren geleden zich echt nog wel kon laten gelden tegenover de andere honden. En daar gaan de andere honden dus ook een beetje misbruik van maken :-(
Gelukkig gaat het hier 99,9% van de tijd gewoon heel vreedzaam hoor, maar aan kleine dingen merk ik wel dat de houding van de andere honden ten opzichte van Taartje aan het veranderen is.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”