Nanna schreef:Even de discussie elders vandaan hier naar toe trekken
Ik geloof dus dat er op de shows voor huisdieren amper naar fit for function gekeken wordt.
Er wordt gekeken of de hond een kloppend beeld vormt met de rasstandaard. Persoonlijk vind ik dat heel wat anders dan in staat zijn om te doen waarvoor je gefokt bent. Ik vrees zelfs dat heel veel rashonden helemaal niet meer in staat zijn om te doen waarvoor ze gefokt worden, zowel geestelijk als fysiek niet. Het zijn plaatjes geworden.
Is dat erg? Welnee. Er is niets op tegen om een mooie hond te willen hebben en ik denk zelfs dat die showgefokte hond in heel veel gevallen beter voldoet als huishond dan het werkgefokte model

Maar het feit dat werkmensen, uitzonderingen daargelaten, hun honden niet uit de showwereld betrekken zegt toch eigenlijk al genoeg? Ze vinden ze helemaal niet fit voor hun functie....
ALS het beeld klopt met de rasstandaard zou de hond fysiek in feite fit for function moeten zijn (met nog een paar voorwaarden, maar dat betreft "nurture", geen "nature").
Als ik de foto's zie van de honden van mijnheer Korthals (tussen 1884 en 1900) en ik vergelijk vooral Rana en Claire daarmee dan zien ze er exact het zelfde uit qua bouw.
Ita wijkt ietsje af, maar niet veel.
Je kunt stellen dat een showgefokte hond beter voldoet als huishond dan een werkgefokte.
Maar betekent dat dat de rassen dan maar zo moeten veranderen dat het niet meer uitmaakt wat voor hond je hebt behalve qua smaak?

Dat lijkt me een beslissing voor een rasvereniging en haar leden.
Persoonlijk word ik ook een beetje ziek van de tweedeling werkhond/huishond van het zelfde ras met zelfs voor elk een eigen type.
Wat is nou de bedoeling?
Iedereen dezelfde hond, maar alleen een beetje groter of kleiner en met meer of minder haar of de keuze tussen types honden en wat je er mee van plan bent (=doel)?
Als je een Griffon koopt koop je een passievolle jachthond.
De rasvereniging probeert ook zo veel als mogelijk is die geschiktheid in het ras te houden.
Dan moet je als baas niet gaan klagen over zijn jachtpassie.
Je hebt dan een voor jou ongeschikt ras gekozen.
Kies dan een ander ras, maar ga niet proberen om alles wat de hond ìs te veranderen omdat het niet bij je leven hoort