Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stoppen met rennen
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Rescue (mix)
- Aantal honden: 1
Stoppen met rennen
Normaal gesproken luistert Milly erg goed als ik haar terugroep. Gewoon belonen met brokjes als ze terugkomt blijkt ruim voldoende. Alleen op open plekken neemt ze de gelegenheid om eens flink in rondes om me heen te gaan sprinten.
Op zich vind ik dat alleen maar fijn voor haar. Ze heeft de bouw en energie van een windhondje en dus moet het er toch uit. Tot nu toe lukt het me ook aardig om de plekken en tijden uit te zoeken waarbij ik andere honden en hun baasjes zoveel mogelijk vermijd. Ik zou het alleen wel fijn vinden om wat tips te krijgen over hoe ik haar toch kan leren terug te roepen op het moment dat er wel iemand anders met een hond aankomt. Ik wil dan graag de controle hebben en kunnen zorgen voor haar veiligheid.
Iemand tips?
Op zich vind ik dat alleen maar fijn voor haar. Ze heeft de bouw en energie van een windhondje en dus moet het er toch uit. Tot nu toe lukt het me ook aardig om de plekken en tijden uit te zoeken waarbij ik andere honden en hun baasjes zoveel mogelijk vermijd. Ik zou het alleen wel fijn vinden om wat tips te krijgen over hoe ik haar toch kan leren terug te roepen op het moment dat er wel iemand anders met een hond aankomt. Ik wil dan graag de controle hebben en kunnen zorgen voor haar veiligheid.
Iemand tips?
Re: Stoppen met rennen
Stukje kaas of worst i.p.v. een brokje?
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
- dagmar88
- Zeer actief
Niemand heeft last van een rennende windhond en het is normaal niet het type dat narigheid opzoekt.
Ik zou haar uit laten rennen.
Ik zou haar uit laten rennen.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Oefenen terugroepen als er niets aan de hand is, geen andere honden. En ze nog niet volledig opgaat in haar spel/renronde. Dus eigenlijk als ze net los is, of juist als ze net zelf weer wat rustiger wordt. In ieder geval niet op het moment best haar aandacht 100% bij het rennen ligt.
Énorm belonen als ze komt, desnoods een complete frikandel.
En dan weer verder laten rennen.
Iedere dag 1 of 2 van dit soort terugroepmomemten.
Totdat ze doorheeft dat terugkomen een super beloning oplevert, en níets negatiefs. (Ze mag daarna immers gewoon verder spelen, moedig haar desnoods zelfs bewust aan om weer te gaan rauzen)
Zit dit er (waarschijnlijk al na een paar dagen) goed in, roep haar dan eens, op exact dezelfde wijze, terug als ze íetsje verder in haar spel/renmodus is. Dat ze dus al íets meer moet schakelen tussen waar ze mee bezig is, en wat je van haar vraagt
Als dat super gaat, weer iets verder uitbouwen. Bijvoorbeeld een keer als ze echt helemaal hyper is.
Of als ze nog in het begin van haar renlol is, en je heel in de verte zelf een andere hond ziet.
Ik denk dat dit voor dit type hond zou moeten kunnen werken!
Énorm belonen als ze komt, desnoods een complete frikandel.
En dan weer verder laten rennen.
Iedere dag 1 of 2 van dit soort terugroepmomemten.
Totdat ze doorheeft dat terugkomen een super beloning oplevert, en níets negatiefs. (Ze mag daarna immers gewoon verder spelen, moedig haar desnoods zelfs bewust aan om weer te gaan rauzen)
Zit dit er (waarschijnlijk al na een paar dagen) goed in, roep haar dan eens, op exact dezelfde wijze, terug als ze íetsje verder in haar spel/renmodus is. Dat ze dus al íets meer moet schakelen tussen waar ze mee bezig is, en wat je van haar vraagt
Als dat super gaat, weer iets verder uitbouwen. Bijvoorbeeld een keer als ze echt helemaal hyper is.
Of als ze nog in het begin van haar renlol is, en je heel in de verte zelf een andere hond ziet.
Ik denk dat dit voor dit type hond zou moeten kunnen werken!

- Javierrrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin - Aantal honden: 2
Zoals habibi zegt. En voor je eigen gemoedsrust is het handig om een veldlijn van 10 of 20 meter te gebruiken, als sleeplijn. Kan ze lekker rennen, mocht de recall nog niet goed zijn, kun je altijd het lijntje oprapen. Maakt het allemaal een stuk ontspannender.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Een sleeplijn aan een windhond in volle vaart? Succes!Javierrrr schreef:Zoals habibi zegt. En voor je eigen gemoedsrust is het handig om een veldlijn van 10 of 20 meter te gebruiken, als sleeplijn. Kan ze lekker rennen, mocht de recall nog niet goed zijn, kun je altijd het lijntje oprapen. Maakt het allemaal een stuk ontspannender.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik vraag me altijd af hoe mensen dat voor zich zien. Mijn halfwindhondkruising (Javierrrr schreef:Zoals habibi zegt. En voor je eigen gemoedsrust is het handig om een veldlijn van 10 of 20 meter te gebruiken, als sleeplijn. Kan ze lekker rennen, mocht de recall nog niet goed zijn, kun je altijd het lijntje oprapen. Maakt het allemaal een stuk ontspannender.

Ik oefen het loslopen overigens ook met een lange sleeplijn, maar dan moet ik de dame er wel steeds aan herinneren niet te veel ruimte te nemen, anders is zij lang en breed weg voordat ik die lijn te pakken heb.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Jules01 schreef:Een sleeplijn aan een windhond in volle vaart? Succes!Javierrrr schreef:Zoals habibi zegt. En voor je eigen gemoedsrust is het handig om een veldlijn van 10 of 20 meter te gebruiken, als sleeplijn. Kan ze lekker rennen, mocht de recall nog niet goed zijn, kun je altijd het lijntje oprapen. Maakt het allemaal een stuk ontspannender.

Daar kan je wel leuke filmpjes van maken

- Javierrrr
- Zeer actief
Los hè? De lijn slepend achter de hond, je houdt hem niet vast aan de lijn
- DeDiana
- Zeer actief
Nou, dan is Mira verstandiger dan AmyCleva schreef:Ach, schei toch uit. Als ik Mira een longeerlijn om hang dan rent ze daar heus niet als een mongool mee door het bos tot ze een salto achterover maakt.Jules01 schreef:Een sleeplijn aan een windhond in volle vaart? Succes!Javierrrr schreef:Zoals habibi zegt. En voor je eigen gemoedsrust is het handig om een veldlijn van 10 of 20 meter te gebruiken, als sleeplijn. Kan ze lekker rennen, mocht de recall nog niet goed zijn, kun je altijd het lijntje oprapen. Maakt het allemaal een stuk ontspannender.
Je moet niet gaan doen alsof de honden zelf niets snappen.

- Javierrrr
- Zeer actief
Dat herinneren doe ik niet aan. Aan de losse sleeplijn gaan ze hun gang, terwijl we oefenen op de manier waarop habibi aangaf. Ze mogen dus veel meer ruimte nemen dan die 10. 20 meter. Vastlopen is jammer dan, zo breekbaar zijn honden nu ook weer niet. En in geval dat overkomt het ze geen tweede keer,DeDiana schreef:Javierrrr schreef:
Ik oefen het loslopen overigens ook met een lange sleeplijn, maar dan moet ik de dame er wel steeds aan herinneren niet te veel ruimte te nemen, anders is zij lang en breed weg voordat ik die lijn te pakken heb.
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, met een riem die ik vasthoud, snapt Amy dat ook prima. Met een sleeplijn snapt ze ook dat ze kan rennen en dat ik die niet vast heb. Dat die sleeplijn in volle vaart achter een boomwortel of flinke kei kan blijven steken, snapt zij niet.Cleva schreef:Op werkdagen lopen ze aan flexriempjes door een woonwijk dus ze snappen prima dat je lange riem ergens omheen kan.
Ze zijn ook prima in staat om zelf in te schatten aan welke kant van de lantaarnpaal ze heen moeten lopen. Als ze het verkeerd gokken worden ze vanzelf terug naar de paal gesleurd.
Ik vind dat een hond een riem moet snappen.

- DeDiana
- Zeer actief
Ja, maar dan heb je die sleeplijn dus nooit op tijd te pakken als de hond ineens een sprint inzet en op dat moment al 15 meter bij je uit de buurt is. Waar dient de sleeplijn dan eigenlijk voor?Javierrrr schreef:Dat herinneren doe ik niet aan. Aan de losse sleeplijn gaan ze hun gang, terwijl we oefenen op de manier waarop habibi aangaf. Ze mogen dus veel meer ruimte nemen dan die 10. 20 meter. Vastlopen is jammer dan, zo breekbaar zijn honden nu ook weer niet. En in geval dat overkomt het ze geen tweede keer,DeDiana schreef:Javierrrr schreef:
- Javierrrr
- Zeer actief
Voor je eigen gemoedsrust zoals ik al eerder aangaf. Die 15 meter sprint aantrekken, helemaal prima, ik pak later je lijntje weer op,DeDiana schreef:Ja, maar dan heb je die sleeplijn dus nooit op tijd te pakken als de hond ineens een sprint inzet en op dat moment al 15 meter bij je uit de buurt is. Waar dient de sleeplijn dan eigenlijk voor?Javierrrr schreef:Dat herinneren doe ik niet aan. Aan de losse sleeplijn gaan ze hun gang, terwijl we oefenen op de manier waarop habibi aangaf. Ze mogen dus veel meer ruimte nemen dan die 10. 20 meter. Vastlopen is jammer dan, zo breekbaar zijn honden nu ook weer niet. En in geval dat overkomt het ze geen tweede keer,DeDiana schreef:Javierrrr schreef:
- DeDiana
- Zeer actief
Ik snap de meerwaarde van die sleeplijn dan niet zo, en zeker niet in het scenario van de OP. Je kunt er dan de hond dus niet mee beletten weg te sjezen naar andere honden, tenzij de hond op dat moment toevallig dicht bij je in de buurt loopt en je die sleeplijn op tijd te pakken hebt.Javierrrr schreef:Voor je eigen gemoedsrust zoals ik al eerder aangaf. Die 15 meter sprint aantrekken, helemaal prima, ik pak later je lijntje weer op,DeDiana schreef:Ja, maar dan heb je die sleeplijn dus nooit op tijd te pakken als de hond ineens een sprint inzet en op dat moment al 15 meter bij je uit de buurt is. Waar dient de sleeplijn dan eigenlijk voor?Javierrrr schreef: Dat herinneren doe ik niet aan. Aan de losse sleeplijn gaan ze hun gang, terwijl we oefenen op de manier waarop habibi aangaf. Ze mogen dus veel meer ruimte nemen dan die 10. 20 meter. Vastlopen is jammer dan, zo breekbaar zijn honden nu ook weer niet. En in geval dat overkomt het ze geen tweede keer,
- Javierrrr
- Zeer actief
Is er een reden dat je andere honden, baasjes wilt vermijden? Reageert Milly angstig of reactief, ik vul maar wat in, hoor.HermanJ schreef: Tot nu toe lukt het me ook aardig om de plekken en tijden uit te zoeken waarbij ik andere honden en hun baasjes zoveel mogelijk vermijd.
-
- Zeer actief
En dan ArchieDeDiana schreef:Nou, dan is Mira verstandiger dan AmyCleva schreef:Ach, schei toch uit. Als ik Mira een longeerlijn om hang dan rent ze daar heus niet als een mongool mee door het bos tot ze een salto achterover maakt.Jules01 schreef:Een sleeplijn aan een windhond in volle vaart? Succes!Javierrrr schreef:Zoals habibi zegt. En voor je eigen gemoedsrust is het handig om een veldlijn van 10 of 20 meter te gebruiken, als sleeplijn. Kan ze lekker rennen, mocht de recall nog niet goed zijn, kun je altijd het lijntje oprapen. Maakt het allemaal een stuk ontspannender.
Je moet niet gaan doen alsof de honden zelf niets snappen.

-
- Zeer actief
Ik zie het voor meranetje schreef:Jules01 schreef:Een sleeplijn aan een windhond in volle vaart? Succes!Javierrrr schreef:Zoals habibi zegt. En voor je eigen gemoedsrust is het handig om een veldlijn van 10 of 20 meter te gebruiken, als sleeplijn. Kan ze lekker rennen, mocht de recall nog niet goed zijn, kun je altijd het lijntje oprapen. Maakt het allemaal een stuk ontspannender.![]()
Daar kan je wel leuke filmpjes van maken

- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik vind ook dat zo'n sleeplijn zo zwaar wordt voor de hond. Ik had er eentje van 15 meter en best nog lichtgewicht en geen vocht opnemend spul. Het was vooral om te zorgen dat ik nog net de lijn vast kon pakken als Laila de sloot overstak naar de schapen. Zodat ik zelf niet met zeiknatte benen en voeten mijn wandeling hoefde te vervolgen. Maar ik vond het een vervelend zware indruk maken.
Dus ik had er een stuk afgeknipt en helaas ging het effect van haar nog vast kunnen pakken met 4 meter sleeplijn volledig verloren en moest ik alsnog de sloot in
Dus ik wacht nog op betere tips wat sleeplijnen betreft.
Dus ik had er een stuk afgeknipt en helaas ging het effect van haar nog vast kunnen pakken met 4 meter sleeplijn volledig verloren en moest ik alsnog de sloot in

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik heb deze https://www.gundogsonline.nl/a-28841016 ... -12m-lang/
volgens mij weegt die maar 350 gram.

- Biet
- Zeer actief
Een leren.Jackira schreef:Ik vind ook dat zo'n sleeplijn zo zwaar wordt voor de hond. Ik had er eentje van 15 meter en best nog lichtgewicht en geen vocht opnemend spul. Het was vooral om te zorgen dat ik nog net de lijn vast kon pakken als Laila de sloot overstak naar de schapen. Zodat ik zelf niet met zeiknatte benen en voeten mijn wandeling hoefde te vervolgen. Maar ik vond het een vervelend zware indruk maken.
Dus ik had er een stuk afgeknipt en helaas ging het effect van haar nog vast kunnen pakken met 4 meter sleeplijn volledig verloren en moest ik alsnog de sloot in![]()
Heb die destijds met Bobo gebruikt, dagelijks, zodat die weer los door het bos kon.
Had dat ding gevonden in de buurt van een terrein waar de politie regelmatig trainde met hun honden, zal dus wel uit die wereld komen.
Wiel
-
- Zeer actief
In zo'n siutaitie is een sleeplijn een gevaar... als de hond ook maar 1 obstakel tegenkomt hangt hij/zij. Letterlijk. Een sleeplijn is goed voor het uitlaten en de ruimte geven maar niet voor uitrazen (in mijn optiek).
Suzanne
Suzanne
- Jackira
- Zeer actief
Ik had ook een biothane lijn maar met 15 meter wordt dat nog best zwaar. Heel haar tuig trok er scheef van.Kruimel53 schreef:Had je een biothane lijn? Dat vind ik zelf de beste. Lichter kan wel maar dan heb je een dun touwtje dat overal omheen knoopt. Ook niet praktisch.Jackira schreef:Ik vind ook dat zo'n sleeplijn zo zwaar wordt voor de hond. Ik had er eentje van 15 meter en best nog lichtgewicht en geen vocht opnemend spul. Het was vooral om te zorgen dat ik nog net de lijn vast kon pakken als Laila de sloot overstak naar de schapen. Zodat ik zelf niet met zeiknatte benen en voeten mijn wandeling hoefde te vervolgen. Maar ik vond het een vervelend zware indruk maken.
Dus ik had er een stuk afgeknipt en helaas ging het effect van haar nog vast kunnen pakken met 4 meter sleeplijn volledig verloren en moest ik alsnog de sloot in![]()
Ik heb een gladde stugge biothane lijn, die is niet zo zwaar, glijdt overal makkelijk overheen en omheen en knoopt niet.
- Jackira
- Zeer actief
Een leren sleeplijn lijkt me een goede optieBiet schreef:Een leren.Jackira schreef:Ik vind ook dat zo'n sleeplijn zo zwaar wordt voor de hond. Ik had er eentje van 15 meter en best nog lichtgewicht en geen vocht opnemend spul. Het was vooral om te zorgen dat ik nog net de lijn vast kon pakken als Laila de sloot overstak naar de schapen. Zodat ik zelf niet met zeiknatte benen en voeten mijn wandeling hoefde te vervolgen. Maar ik vond het een vervelend zware indruk maken.
Heb die destijds met Bobo gebruikt, dagelijks, zodat die weer los door het bos kon.
Had dat ding gevonden in de buurt van een terrein waar de politie regelmatig trainde met hun honden, zal dus wel uit die wereld komen.

- Jackira
- Zeer actief
Pemba schreef:Ik heb deze https://www.gundogsonline.nl/a-28841016 ... -12m-lang/

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Leer neemt vocht op dus lijkt me toch ook zwaar worden? Ik heb zelf gewoon een rol touw gehaald, dit touw neemt geen vocht op en blijft licht, wel gaat het tuig soms scheef maar dat is dan omdat er iemand op staat (hond/mens). Amber heeft er moeiteloos mee gelopen en de lijn is toch ruim tien meter lang.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ja leer neemt vocht op en wordt dan ook zwaar (ik heb een leren zweetlijn).Zamunda schreef:Leer neemt vocht op dus lijkt me toch ook zwaar worden? Ik heb zelf gewoon een rol touw gehaald, dit touw neemt geen vocht op en blijft licht, wel gaat het tuig soms scheef maar dat is dan omdat er iemand op staat (hond/mens). Amber heeft er moeiteloos mee gelopen en de lijn is toch ruim tien meter lang.
Voor een lange sleeplijn gebruik ik nylon koord.
Kan je in verschillende diktes krijgen en is heel licht in gewicht.
Neemt geen water op.
Wordt wel smerig en het moet niet door je handen glijden want dan verbrand je je handen flink

- Biet
- Zeer actief
Bobo is dan ook een sterk terriërtje die moeiteloos liep met 15 meter lijn bedoeld voor herders..Zamunda schreef:Leer neemt vocht op dus lijkt me toch ook zwaar worden? Ik heb zelf gewoon een rol touw gehaald, dit touw neemt geen vocht op en blijft licht, wel gaat het tuig soms scheef maar dat is dan omdat er iemand op staat (hond/mens). Amber heeft er moeiteloos mee gelopen en de lijn is toch ruim tien meter lang.

De lijn onderhield ik wel door 'm regelmatig met leervet te bewerken zodat ie waterafstotend bleef, maar leer wordt inderdaad nat.
Maar ik denk dat het ook wel meehielp bij de sleeplijn als hulpmiddel, ergens zit het wel in het bewustzijn van een hond dat die lijn er is, dat ie dus gecontroleerd kan worden, al geeft het 'm wel meer bewegingsvrijheid. Het was een onderdeel van hem af leren achter wild aan te gaan: ik moest wel blijven opletten of ie een spoor oppikte, op tijd zeggen dat ie er niet achteraan mocht en, zeker in het begin, de lijn gebruiken om te voorkomen dat ie er toch vandoor ging.
Een actief hulpmiddel dus.
Overigens, voor ts vind ik het geen goed idee.
Hij heeft het immers over een hond die al in volle ren zit, dat abrupt afbreken is nogal risicovol.
De sleeplijn gebruik je om te voorkomen dat een hond er vandoor kan gaan, ondanks dat je 'm dat verbiedt.
Wiel
- Javierrrr
- Zeer actief
Precies, als het gaat om oefenen op recall, dan is is dat juist efficiënt. De hond loopt los, en tegelijkertijd zorgt de zware lijn ervoor dat de hond het gevoel heeft dat de baas meekijkt en zal zich juist meer op je gaan richten. Ik gebruikte een afgedankte klimlijn, nylon, robuust, gewicht geen idee.Cleva schreef:ranetje schreef:Zamunda schreef:
Wat is er mis met zwaar?
Je wil toch ook dat je hond doorheeft dat hij iets meesleurt?