Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ruilen van neus.
Moderator: moderatorteam
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
ruilen van neus.
gisteren had ik wel willen ruilen van neus met Lana.
dit nav onze wandeling.
normaal gesproken, loop ze altijd een metertje of 10 voor mij uit, neus aan de grond en maar snuffelen en speurtjes zoeken, [herten, vossen, konijnen enz]
lekker relaxt en onbevangen, vrolijk en heen en weer dravend.
gisteren een heel ander verhaal. vanaf het moment dat we in het veld kwamen, neus constant hoog in de lucht, steeds een meter of 5 achter mij blijvend, niet vooruit te branden,
bij vertrek was ze helemaal oke dus geen last van een of ander ongemak.
automatisch ga je door zulk gedrag meer op je omgeving letten, kijken of ik iets vreemds kon ontdekken, maar niets was anders dan anders, ook geen brand of zo in de verte.
de hele weg heeft ze dit gedrag vertoont, totdat we weer in de bewoonde wereld kwamen, toen niets meer aan de hand,
vandaag ook niets bijzonders gemerkt, alles weer als vanouds.
dus er hing iets aparts in de lucht wat ze niet vertrouwde, wordt dan erg nieuwsgierig wat of dit geweest kan zijn,
jullie wel eens zoiets meegemaakt?
dit nav onze wandeling.
normaal gesproken, loop ze altijd een metertje of 10 voor mij uit, neus aan de grond en maar snuffelen en speurtjes zoeken, [herten, vossen, konijnen enz]
lekker relaxt en onbevangen, vrolijk en heen en weer dravend.
gisteren een heel ander verhaal. vanaf het moment dat we in het veld kwamen, neus constant hoog in de lucht, steeds een meter of 5 achter mij blijvend, niet vooruit te branden,
bij vertrek was ze helemaal oke dus geen last van een of ander ongemak.
automatisch ga je door zulk gedrag meer op je omgeving letten, kijken of ik iets vreemds kon ontdekken, maar niets was anders dan anders, ook geen brand of zo in de verte.
de hele weg heeft ze dit gedrag vertoont, totdat we weer in de bewoonde wereld kwamen, toen niets meer aan de hand,
vandaag ook niets bijzonders gemerkt, alles weer als vanouds.
dus er hing iets aparts in de lucht wat ze niet vertrouwde, wordt dan erg nieuwsgierig wat of dit geweest kan zijn,
jullie wel eens zoiets meegemaakt?
Re: ruilen van neus.
Ja, pas geleden in een stuk bos waar we nauwelijks lopen. Izzy's neus ging aan de grond, het had iets heel fanatieks wat ik bij Izzy eigenlijk niet vaak mee maak. "Leuk voor d'r." dacht ik nog. "Gebruikt ze die neus nog eens ergens voor.".
Maar de dag erop ging d'r neus weer aan de grond op dat zelfde stukje pad en opeens knalde er een kudde wilde zwijnen op steenworp afstand wakker
Dus ik weet nu dat ik op moet letten als ze zo fanatiek wordt.
Maar de dag erop ging d'r neus weer aan de grond op dat zelfde stukje pad en opeens knalde er een kudde wilde zwijnen op steenworp afstand wakker

-
- Zeer actief
Manu is ook altijd bezig met die neus. Vooral als het hard waait zet hij die neus omhoog tegen de wind in en je ziet dat hij van alles ruikt. Hij houdt zijn ogen dan gesloten en kan zo een paar minuten lang stil blijven staan. Ik vind dat zo'n prachtig gezicht.
Zelf ruik ik dan alleen maar de zee en krijg ik zand in mijn ogen
Hij staat echt alles in zich op te nemen.
Tijdens het wandelen zet hij ook weleens al zijn rughaar overeind en kan hij heel gespannen worden. Meestal loopt er dan een hond ergens voor ons die hij niet vertrouwt. Maar soms kom ik ook niks tegen, dan ruikt hij toch iets dat hij spannend vindt.
Uma ruikt alleen katten en hun drollen. Verder interesseert haar ook niet zoveel
Die kan heel druk gaan doen omdat er 10 min geleden een kat onder die auto gezeten zal hebben. Ze gelooft ook niet dat ie al weg is als ze al gekeken heeft 
Zelf ruik ik dan alleen maar de zee en krijg ik zand in mijn ogen

Tijdens het wandelen zet hij ook weleens al zijn rughaar overeind en kan hij heel gespannen worden. Meestal loopt er dan een hond ergens voor ons die hij niet vertrouwt. Maar soms kom ik ook niks tegen, dan ruikt hij toch iets dat hij spannend vindt.
Uma ruikt alleen katten en hun drollen. Verder interesseert haar ook niet zoveel

Laatst gewijzigd door Manuma op 16 feb 2019 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Shira en Jack doen dat ook. Bij Jack is het meestal een voorbode om zelfstandig op onderzoek uit te gaan, zoals die keer dat ik hem uit een restaurant moest halen. Dus ik ben nu erg alert als ik hem dat zie doen 

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mila is ook helemaal niet zo gericht op geuren, maar ik heb wel eens meegemaakt dat ze ineens op een plek waar we bijna dagelijks wandelden heel nerveus werd en er niet langs wilde. Uiteindelijk ging ze met een heel grote boog om die 'enge plek' heen. Later hoorde ik van mijn buren dat daar een uur eerder een hond flink toegetakeld was door een groepje honden. Ze moet wel op iets van geur hebben gereageerd, dat is de enige manier waarop ik haar reactie kan verklaren.
Ook kan ik altijd aan Mila zien als we in de buurt lopen van een hond die ze leuk vindt maar die nog niet in zicht is. Dan gaat ze alvast blij kwispelen en verwachtingsvol in het rond kijken.
Amy is altijd met haar neus bezig en bij haar gaat het zonder uitzondering om wild waar ze op reageert, altijd met veel opwinding. Zij gaat dan overal spieden in de bosjes en met een beetje geluk kan ik door het volgen van haar blik het wild ook spotten. Ook als er even daarvoor wild is gepasseerd, is dat aan haar heel goed te zien.
Ook kan ik altijd aan Mila zien als we in de buurt lopen van een hond die ze leuk vindt maar die nog niet in zicht is. Dan gaat ze alvast blij kwispelen en verwachtingsvol in het rond kijken.
Amy is altijd met haar neus bezig en bij haar gaat het zonder uitzondering om wild waar ze op reageert, altijd met veel opwinding. Zij gaat dan overal spieden in de bosjes en met een beetje geluk kan ik door het volgen van haar blik het wild ook spotten. Ook als er even daarvoor wild is gepasseerd, is dat aan haar heel goed te zien.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, ik meestal ook, op zicht herkent ze een hond meestal pas op ca. 20-30 meter afstand. Maar Mila's neus 'ziet' ze dus nog eerder als de wind goed staat, of wellicht hebben ze dan net ergens gemarkeerd of zoNanna schreef:Ik zie favoriete honden eerder dan die laag bij de grondse Puli'sDeDiana schreef:
Ook kan ik altijd aan Mila zien als we in de buurt lopen van een hond die ze leuk vindt maar die nog niet in zicht is. Dan gaat ze alvast blij kwispelen en verwachtingsvol in het rond kijken.En dan zeg ik "kijk eens, daar is (vul de naam maar in)" en dan worden ze heel blij en schieten alle kanten op. Pas als ie echt voor hun in zicht is vliegen ze er blij op af.

- Jackira
- Zeer actief
Als Nola met mijn zoon in hetzelfde losloopgebied is als wij zijn, dan weet ze dat precies. Ze rent dan bij zoon weg en komt naar ons. Ook als we helemaal aan het andere eind van het park zijn. En als we al een uurtje weg zijn als zij daar lopen dan weet ze dat we daar gelopen hebben en volgt ze het spoor maar gaat ze ons niet zoeken. Echt knap.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Tijdens het wandelen heeft Oor dit nooit, maar de eerste keer dat we naar onze nieuwe dierenarts gingen rook ze iets bij binnenkomst en werd ze heel angstig, ze wilde alleen nog maar weg. Ze is het hele onderzoek schichtig gebleven, terwijl ze niks tegen dierenartsen heeft. Later zei de assistente dat ze iets uitliepen omdat ze van de vorige hond heel erg veel bloed hadden moeten opruimen, dus ik denk dat dat ze dat geroken heeft.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Dat heb je mooi beschreven. Lily doet dat precies zo. Die neus in de lucht, die je dan heel licht ziet trillen, ogen half gesloten en oren enigszins naar beneden naar de zijkant. Alsof ze even het zicht en gehoor afsluiten om zich helemaal op de reuk te concentreren. Ik word dan zo nieuwsgierig. Wat ruik je nou?Manuma schreef:Manu is ook altijd bezig met die neus. Vooral als het hard waait zet hij die neus omhoog tegen de wind in en je ziet dat hij van alles ruikt. Hij houdt zijn ogen dan gesloten en kan zo een paar minuten lang stil blijven staan. Ik vind dat zo'n prachtig gezicht.
Alfil heeft dit heel af en toe, maar veel minder dan Lily.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Gister liepen we over het strand. Bij het water, ver van de duinen.
Tot Flora haar neus in de lucht stak en vol verwachting naar Mies keek om vervolgens in volle gallop naar de duinen te rennen. Mies erachteraan. In de duinen zette Mies haar neus aan de grond en ging zij voorop met Flora achter haar aan.
Ik stond erbij en werd volledig genegeerd met mijn waardeloze neus en pret verpestende commando's. Pokke beesten met pokke neuzen zijn het

(Voorlopig mogen ze niet meer samen los op het strand
loslopen mag niet als je niet luistert uiteraard)
Tot Flora haar neus in de lucht stak en vol verwachting naar Mies keek om vervolgens in volle gallop naar de duinen te rennen. Mies erachteraan. In de duinen zette Mies haar neus aan de grond en ging zij voorop met Flora achter haar aan.
Ik stond erbij en werd volledig genegeerd met mijn waardeloze neus en pret verpestende commando's. Pokke beesten met pokke neuzen zijn het

(Voorlopig mogen ze niet meer samen los op het strand

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Oor doet dat ook als we rustig op een bankje zijn neergestreken en ze klaar is met het snuffelen in de omgeving. Dan zit ze heerlijk te genieten en dan zie je die heel gevoelige snorharen bijna afzonderlijk bewegen en van die hele kleine trillinkjes in de huid terwijl haar neusje constant heen en weer gaat. Maar ze is dan juist volledig zen en ontspannen, en dus het tegenovergestelde van alert en gefocust zoals in de OP beschreven wordt.Alfilillo schreef:Dat heb je mooi beschreven. Lily doet dat precies zo. Die neus in de lucht, die je dan heel licht ziet trillen, ogen half gesloten en oren enigszins naar beneden naar de zijkant. Alsof ze even het zicht en gehoor afsluiten om zich helemaal op de reuk te concentreren. Ik word dan zo nieuwsgierig. Wat ruik je nou?Manuma schreef:Manu is ook altijd bezig met die neus. Vooral als het hard waait zet hij die neus omhoog tegen de wind in en je ziet dat hij van alles ruikt. Hij houdt zijn ogen dan gesloten en kan zo een paar minuten lang stil blijven staan. Ik vind dat zo'n prachtig gezicht.
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Oh geweldig die neuzen, laatst liep er in de verte iemand met een witte hond, echt heel erg ver, Yodi stak haar neus in de lucht je zag haar heel geconcentreerd bezig zijn, heel langzaam begon haar staart te kwispelen, was het mijn dochter.

- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
Damy snuffelt veel, maar ruikt niks
Zijn jachtinstinct komt echt van het zicht. Dikwijls dat ik wild zie, maar zij hebben niks door met hun kleine gestalte.
Noa heeft een neus voor mollen. Ze weet feilloos in een veld vol molshopen de juiste uit te kiezen om uit te graven en erna rond te rennen met haar trofee

Noa heeft een neus voor mollen. Ze weet feilloos in een veld vol molshopen de juiste uit te kiezen om uit te graven en erna rond te rennen met haar trofee

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Ja dat is waar, angstig is ze op zo'n moment niet. Ook niet direct heel ontspannen. Eerder heel geconcentreerd. Ze gaat dan ook zo staan dat de wind precies onder haar neus komt.mijke schreef:Oor doet dat ook als we rustig op een bankje zijn neergestreken en ze klaar is met het snuffelen in de omgeving. Dan zit ze heerlijk te genieten en dan zie je die heel gevoelige snorharen bijna afzonderlijk bewegen en van die hele kleine trillinkjes in de huid terwijl haar neusje constant heen en weer gaat. Maar ze is dan juist volledig zen en ontspannen, en dus het tegenovergestelde van alert en gefocust zoals in de OP beschreven wordt.Alfilillo schreef:Dat heb je mooi beschreven. Lily doet dat precies zo. Die neus in de lucht, die je dan heel licht ziet trillen, ogen half gesloten en oren enigszins naar beneden naar de zijkant. Alsof ze even het zicht en gehoor afsluiten om zich helemaal op de reuk te concentreren. Ik word dan zo nieuwsgierig. Wat ruik je nou?Manuma schreef:Manu is ook altijd bezig met die neus. Vooral als het hard waait zet hij die neus omhoog tegen de wind in en je ziet dat hij van alles ruikt. Hij houdt zijn ogen dan gesloten en kan zo een paar minuten lang stil blijven staan. Ik vind dat zo'n prachtig gezicht.
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
Nanna schreef:Nee, Puli's zijn van alles en nog wat maar absoluut geen neusdieren. Als ik me achter een boom verstop gaan ze naar me op zoek met hun ogen. Die neus blijft feestelijk in de la liggen.
Ik denk dat dat ook komt doordat er minder dan nul jachtinstinct in zit. Ze hebben dus de behoefte ook niet. En daarbij zijn het nog eens teven ook dus allerlei plasjes en drollen geloven ze verder ook welZe zijn alleen maar bezig met met elkaar spelen.
Geinig hoe de mijne daar dan echt weer in verschild. Hij is heel honds. Eerst neus, dan gehoor, daarna pas zicht. Die laatste twee kunnen per situatie omgedraaid worden, maar de eerste is altijd wat er eerst gebruikt wordt.