Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voetjes kluiven
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Voetjes kluiven
Sancho heeft weer zo'n periode dat hij heftig en dwangmatig aan zijn voorvoetjes kluift. Ik kan niets ontdekken behalve de irritatie die ontstaat door het vele kluiven.
De dierenarts wist een paar jaar geleden ook geen raad en adviseerde cortisone maar dat hielp totaal niet dus een allergie is het waarschijnlijk niet. Wel iets wat bijna altijd optreedt aan het begin van het jaar.
De reden kan misschien de onrust in zijn lijf zijn die bij het voorjaar hoort maar wat zou nog meer de reden kunnen zijn. Pijn? Ongemak ergens van?
Volgens komt het wel vaker voor dus misschien weet hier iemand de oorzaak.
Ik verbied het nu steeds als ik het merk maar zijn witte voetjes zijn inmiddels al helemaal donker roze gekleurd.
Verveling kan het haast niet zijn, hij doet het ook na een lange wandeling of een dag in het bos.
De dierenarts wist een paar jaar geleden ook geen raad en adviseerde cortisone maar dat hielp totaal niet dus een allergie is het waarschijnlijk niet. Wel iets wat bijna altijd optreedt aan het begin van het jaar.
De reden kan misschien de onrust in zijn lijf zijn die bij het voorjaar hoort maar wat zou nog meer de reden kunnen zijn. Pijn? Ongemak ergens van?
Volgens komt het wel vaker voor dus misschien weet hier iemand de oorzaak.
Ik verbied het nu steeds als ik het merk maar zijn witte voetjes zijn inmiddels al helemaal donker roze gekleurd.
Verveling kan het haast niet zijn, hij doet het ook na een lange wandeling of een dag in het bos.
- Anke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
- Aantal honden: 2
Re: Voetjes kluiven
Als het altijd aan het begin van het jaar is, lijkt het me toch gerelateerd aan iets dat in het voorjaar gaat uitlopen/bloeien. Ik heb zelf hooikoorts en dat uit zich bij contact met de planten waar ik van ga niezen ook tot huiduitslag en jeuk.
Het lijkt me stug dat er bij jullie nu al op de stoepen vergif wordt gespoten door de gemeente, en strooizout vind je ook niet in het bos natuurlijk. Zou de pootjes afspoelen niet helpen?
Het lijkt me stug dat er bij jullie nu al op de stoepen vergif wordt gespoten door de gemeente, en strooizout vind je ook niet in het bos natuurlijk. Zou de pootjes afspoelen niet helpen?
- Marie-Josée
- Erelid
Dan zou de cortisone iets afgedaan moeten hebben en dat was niet zo. Nee vergif spuiten doen ze hier niet en strooizout is er ook niet in een wijk.Anke schreef:Als het altijd aan het begin van het jaar is, lijkt het me toch gerelateerd aan iets dat in het voorjaar gaat uitlopen/bloeien. Ik heb zelf hooikoorts en dat uit zich bij contact met de planten waar ik van ga niezen ook tot huiduitslag en jeuk.
Ja dat is ook mijn gedachte. Hij reageert daar toch al heel sterk op.Nanna schreef:Kan stress zijn. In deze tijd van het jaar gilt het altijd van de loopse teven en die ruiken wij (gelukkig) niet maar de reuen wel.
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
- Marie-Josée
- Erelid
Nee gras en pollen zouden een allergische reactie kunnen geven maar dan zou de cortisone geholpen hebben.
Verveling heb ik ook aan gedacht maar waarom doet hij het dan ook na een enerverend dagje bos en een lange wandeling?
En alleen aan de voorvoetjes.
Verveling heb ik ook aan gedacht maar waarom doet hij het dan ook na een enerverend dagje bos en een lange wandeling?
En alleen aan de voorvoetjes.
-
Neeltje
Ik zou zelf Apple bitter op de pootjes doen. Het verhelpt het niet, maar wel kans dat hij niet meer kluift.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Misschien helpt het om ander kluifmateriaal aan te bieden? Bullepees of iets?
Luca vond ik ook een tijdje wat meer doelloos gaan likken, zij is echter geen winterwandelhond, en ook wat op leeftijd. En bij haar dacht ik wel aan verveling. Wandelen vindt ze met koud weer niks, gaat al bibberen als ik binnen de lijn er om wil hangen. En dan mag ze ook nog een jasje aan.
Alhoewel we ook Nina ottoson spelletjes doen, brokjes verstoppen e.d, zijn dat toch maar korte zoethoudertjes.
Dus ik heb een nogal grote kluif gekocht, En als ze aan haar poten of rug wil likken, is het "waar is je kluif"? En laat ik haar die apporteren, en dan is het leuk genoeg om daar weer aan te gaan kluiven. S'avonds pakt ze soms zelf haar kluif en gaat nog wat kluiven.
Natuurlijk bekijk ik haar als ze ergens erg gaat likken, maar er was niks onrustige te zien op haar huid.
Luca vond ik ook een tijdje wat meer doelloos gaan likken, zij is echter geen winterwandelhond, en ook wat op leeftijd. En bij haar dacht ik wel aan verveling. Wandelen vindt ze met koud weer niks, gaat al bibberen als ik binnen de lijn er om wil hangen. En dan mag ze ook nog een jasje aan.
Alhoewel we ook Nina ottoson spelletjes doen, brokjes verstoppen e.d, zijn dat toch maar korte zoethoudertjes.
Dus ik heb een nogal grote kluif gekocht, En als ze aan haar poten of rug wil likken, is het "waar is je kluif"? En laat ik haar die apporteren, en dan is het leuk genoeg om daar weer aan te gaan kluiven. S'avonds pakt ze soms zelf haar kluif en gaat nog wat kluiven.
Natuurlijk bekijk ik haar als ze ergens erg gaat likken, maar er was niks onrustige te zien op haar huid.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Lana doet het ook wel, maar niet echt gericht kluiven zodat het roodheid oplevert,
maar meer als ze uit de schuur komt en er van allerlei luchtjes en rommeltjes aan haar voetzolen zit,
tis dan meer een grondige schoonmaak beurt zal ik maar zeggen.
maar meer als ze uit de schuur komt en er van allerlei luchtjes en rommeltjes aan haar voetzolen zit,
tis dan meer een grondige schoonmaak beurt zal ik maar zeggen.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik heb voor Diem eens een jeukstillende/verdovende spray gehad die ook smerig was.
Ging hij met z'n poten weggevouwen onder z'n lijf liggen om niet in de stank te liggen
Moest het wel een paar weken volhouden maar het doorbrak het gelik wel. Hij had likplekken gemaakt na 1 klein wondje op 1 poot. Al met al bleef het pas na een half jaar definitief weg.
De spray kreeg ik van de dierenarts.
Als het puur gedrag is vraag ik me wel af waarom dan niet in het najaar ook? Dan zijn er ook teefjes loops.
Had je zalf en bleef het wel langgenoeg zitten om effect te hebben?
Mies heeft ook voorjaarsjeuk. Ik kom een eind met 2 keer per week wassen met een jeukstillende shampoo. Maar als dat niet afdoende meer is helpt alleen een stootkuurtje prednison. Haar jeuk komt elk jaar als er hooikoortsalarm voor de berk is.
Volgens mij had ik destijds Diem ook een weekje op pijnstilling staan: Pijn ergens in het lijf kan ook obsessief liken aan de poten geven aldus mijn dierenarts. Buikpijn/misselijkheid ook meen ik.
Ging hij met z'n poten weggevouwen onder z'n lijf liggen om niet in de stank te liggen
Moest het wel een paar weken volhouden maar het doorbrak het gelik wel. Hij had likplekken gemaakt na 1 klein wondje op 1 poot. Al met al bleef het pas na een half jaar definitief weg.
De spray kreeg ik van de dierenarts.
Als het puur gedrag is vraag ik me wel af waarom dan niet in het najaar ook? Dan zijn er ook teefjes loops.
Had je zalf en bleef het wel langgenoeg zitten om effect te hebben?
Mies heeft ook voorjaarsjeuk. Ik kom een eind met 2 keer per week wassen met een jeukstillende shampoo. Maar als dat niet afdoende meer is helpt alleen een stootkuurtje prednison. Haar jeuk komt elk jaar als er hooikoortsalarm voor de berk is.
Volgens mij had ik destijds Diem ook een weekje op pijnstilling staan: Pijn ergens in het lijf kan ook obsessief liken aan de poten geven aldus mijn dierenarts. Buikpijn/misselijkheid ook meen ik.
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Die van mij doet het ook als hij gestrest is.
Of als hij zich verwaarloosd voelt, maar dat komt in zijn geval op hetzelfde neer.
Bronco is ook erg onrustig op het moment, ook als hij voldoende beweging krijgt. Misschien zijn in het voorjaar de loopse teven wel extra spannend, ik weet het niet. Maar hij zit vaak te piepen en hij is extra alert.
Of als hij zich verwaarloosd voelt, maar dat komt in zijn geval op hetzelfde neer.
Bronco is ook erg onrustig op het moment, ook als hij voldoende beweging krijgt. Misschien zijn in het voorjaar de loopse teven wel extra spannend, ik weet het niet. Maar hij zit vaak te piepen en hij is extra alert.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Truus doet het ook, en het zijn hier de brandnetels, als ze wat groter zijn loopt ze er niet in, maar nu komen er ieniemieni brandneteltjes te voorschijn en daar loopt ze dan wel op en dan begint het.
Oplossing hier is na het wandelen de pootjes even in een bakje water heen en weer bewegen en klaar is het bijten, werkt perfect
Oplossing hier is na het wandelen de pootjes even in een bakje water heen en weer bewegen en klaar is het bijten, werkt perfect
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier is Guus ook onrustig geweest de laatste dagen. Zo onrustig dat hij tijdens het plassen dus na het optillen van zijn poot alweer zo afgeleid is dat hij wegloopt en vergeet te plassen. Maar hij is gecastreerd.
Poepen komt hij al helemaal niet aan toe al lopen we een uur in de polder. Dan poept hij snachts binnen...
Lijkt wel alsof er iets in de lucht hangt wat honden onrustig maakt.
We zijn gisteren en eergisteren twee keer een grote wandeling gaan maken. Dus smorgens ook naar de bossen en dan bijvoorbeeld om 1630 nog anderhalf uur door de polder. Dat helpt wel. Vanavond is hij rustig en geen gedram bij de achterdeur of gegrom bij de tv.
Ik denk dat wij mensen enorm onderschatten wat een hond eigenlijk echt nodig heeft. Misschien wil de hond wel dekken, vechten en 20 km lopen die dag. Dan is een uur wandelen niks.
Poten kluiven vind ik wel typisch voor stress. Maar allergie kan natuurlijk ook.
Poepen komt hij al helemaal niet aan toe al lopen we een uur in de polder. Dan poept hij snachts binnen...
Lijkt wel alsof er iets in de lucht hangt wat honden onrustig maakt.
We zijn gisteren en eergisteren twee keer een grote wandeling gaan maken. Dus smorgens ook naar de bossen en dan bijvoorbeeld om 1630 nog anderhalf uur door de polder. Dat helpt wel. Vanavond is hij rustig en geen gedram bij de achterdeur of gegrom bij de tv.
Ik denk dat wij mensen enorm onderschatten wat een hond eigenlijk echt nodig heeft. Misschien wil de hond wel dekken, vechten en 20 km lopen die dag. Dan is een uur wandelen niks.
Poten kluiven vind ik wel typisch voor stress. Maar allergie kan natuurlijk ook.
- Marie-Josée
- Erelid
Ik denk aan stress of misschien pijn al is dat allebei moeilijk te duiden.
Dat reutjes in het voorjaar feller reageren op loopse teven is wel bekend. Vorig jaar zat hij in maart met die prostaatontsteking door het op hol slaan van zijn hormonen.Volgens de dierenarts kwam dat vaak voor bij oudere honden. Dat is nu ( deels) ondervangen door de Ypozane maar wie weet inderdaad wat hij nu echt voelt en doormaakt.
De cortisone was een injectie, wat ik eigenlijk wel erg heftig vond, maar als dat niet helpt kun je een allergie denk ik wel echt uitsluiten.
Hij deed het net ook weer na een nachtje slapen dus ik denk ook niet dat hij het buiten opdoet.
Het is altijd wel een voetenkluivertje geweest, zoals sommige mensen nagelbijters zijn misschien? Met een gewone kluif doe je hem geen plezier, zeker niet nu hij zoveel tanden mist.
Ik verbied het als ik het zie maar hij gaat er dan zo in op dat hij daar niet eens op reageert.Martin is de enige die van me schrikt als ik dat doe
Eten is nu ook niet belangrijk en ik moet gewoon oppassen dat hij niet te mager wordt.
Dat reutjes in het voorjaar feller reageren op loopse teven is wel bekend. Vorig jaar zat hij in maart met die prostaatontsteking door het op hol slaan van zijn hormonen.Volgens de dierenarts kwam dat vaak voor bij oudere honden. Dat is nu ( deels) ondervangen door de Ypozane maar wie weet inderdaad wat hij nu echt voelt en doormaakt.
De cortisone was een injectie, wat ik eigenlijk wel erg heftig vond, maar als dat niet helpt kun je een allergie denk ik wel echt uitsluiten.
Hij deed het net ook weer na een nachtje slapen dus ik denk ook niet dat hij het buiten opdoet.
Het is altijd wel een voetenkluivertje geweest, zoals sommige mensen nagelbijters zijn misschien? Met een gewone kluif doe je hem geen plezier, zeker niet nu hij zoveel tanden mist.
Ik verbied het als ik het zie maar hij gaat er dan zo in op dat hij daar niet eens op reageert.Martin is de enige die van me schrikt als ik dat doe
Eten is nu ook niet belangrijk en ik moet gewoon oppassen dat hij niet te mager wordt.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
De hond van mijn moeder heeft dit ook, bij hem wordt het ook in het voorjaar erger. Hij krijgt prednison en dat helpt een beetje. Sinds kort heeft hij ook kalmeringspilletjes (zo noemt mijn moeder het, ik weet niet welke) en daardoor is het nog weer een heel stuk minder geworden. Ook bij mijn moeders hond geen idee wat het is, een hele rits onderzoeken wel gehad maar niks kunnen vinden. Ik denk zelf dat het een onhandig coping mechanisme is voor stress.
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Je zou nog naar de voeding kunnen kijken. Ik heb eind vorig jaar ook een gedoe gehad met mijn hond. Die had opeens een hotspot op haar heup en bleef maar aan diezelfde plek bijten en likken als ik er niet bij was. Ook toen de hotspot al genezen was. Aantal keer bij de dierenarts gezeten. Eerst dachten we pijn want ze is al ruim 12 jaar en heeft artrose in haar heupen maar pijnstilling maakte geen verschil. Apoquel tegen jeuk geprobeerd om de jeukprikkel te doorbreken maar ook dat hielp niet. Voedselallergie leek nog een optie maar leek mij sterk omdat ze al zo oud is en daar nooit last van heeft gehad, ook had ze geen andere klachten. Om uit te proberen haar toch maar op een andere brok gezet, eentje met alleen zalm en ook alleen het eiwit van zalm. Het kan toevallig zijn maar sindsdien is het likken en bijten gestopt.

- Marie-Josée
- Erelid
Nanna schreef:Denk dat je daar je antwoord al hebtMarie-Josée schreef: Eten is nu ook niet belangrijk en ik moet gewoon oppassen dat hij niet te mager wordt.Meneer heeft wanderlust en wil achter de fanfare aan
Voeding kan ook meespelen maar is niet de oorzaak denk ik, als het elk voorjaar opspeelt. Ik zal evengoed wat kritischer worden op de hondensnacks. De normale voeding is niet veranderd.Caro schreef:Je zou nog naar de voeding kunnen kijken.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Jade doet het al jaren met periodes, voorheen zelfs tot bloedens toe.
Allergiën bleken het niet te zijn, het is waarschijnlijk stress. En een beetje een gewoonte inmiddels volgens mij.
Allergiën bleken het niet te zijn, het is waarschijnlijk stress. En een beetje een gewoonte inmiddels volgens mij.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Lucia
- Zeer actief
Peer start in april met kauwen op voorpoten vooral en onderkant, onderkant met name na lopen in gras.
Ieder jaar weer onderzoek laten doen en dingen geprobeerd.
Vorig jaar gestart met apoquel, dat maakte een groot verschil met voorgaande jaren, dus daar ga ik dit jaar weer mee starten in combinatie met pootjes wassen na lopen.
En stress is ook een factor, hij heeft het iets zwaar als ik er niet ben.
Verder lijkt voeding iets een rol te spelen en zijn we daar ook mee bezig.
Ieder jaar weer onderzoek laten doen en dingen geprobeerd.
Vorig jaar gestart met apoquel, dat maakte een groot verschil met voorgaande jaren, dus daar ga ik dit jaar weer mee starten in combinatie met pootjes wassen na lopen.
En stress is ook een factor, hij heeft het iets zwaar als ik er niet ben.
Verder lijkt voeding iets een rol te spelen en zijn we daar ook mee bezig.