Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Rotzooi verdedigen, zelfs tot bijten"

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Agrotera
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Pembroke Welsh Corgi
Aantal honden: 1

"Rotzooi verdedigen, zelfs tot bijten"

Ongelezen bericht door Agrotera »

Dus Richmond is sinds een aantal dagen heel defensief tegenover "rotzooi".
Vanochtend vond hij een condoomverpakking (jaja, hij doet het iig veilig :tongue:) die hij niet meer wou loslaten.

Ik hem lokken met een snoepje, hij komt braaf aanlopen... en vervolgens probeert hij het snoepje op te eten met de condoomverpakking in zijn mond.
Dat lukt hem niet, waarna hij blijft hangen in een soort van besluitvorming: verpakking loslaten of snoepje opeten...

Ik hou mijn hand iets dichterbij, met het snoepje, en meneer gromt en doet een schijnhap naar mijn hand!
Verontwaardigt als ik was (en in emotie) ben ik opgestaan, heb hem mee naar binnen genomen en hem vooral genegeerd.
Hij heeft dus niet buiten gepoept en geplast (binnen later gelukkig ook niet)

Binnen hebben we dit gedrag niet met speeltjes, snacks of eten. We mogen alles, aan zijn mond zitten, tandjes controleren, dingen ruilen en/of verplaatsen terwijl hij er aan zit...
We merken ook niet dat hij het vervelend vind of geïrriteerd reageert.

Is dit een volgende stap in het opgroeien?
Life long and pawsper
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: "Rotzooi verdedigen, zelfs tot bijten"

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je ruilmiddel had te weinig waarde. Hoe belangrijker jij het loslaten lijkt te vinden, hoe waardevoller datgene wat hij in z'n bek heeft blijkbaar is. Dus werk aan je eigen houding en zorg dat je ruilmiddel waardevoller voor hem is dan hetgeen jij van hem wilt hebben.
En wat binnen geleerd is, moet je ook buiten aanleren. Andere context, dus weet hij niet dat je buiten precies hetzelfde verwacht als binnen
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Heel vaak wordt dit veroorzaakt doordat de baas alles maar af wil pakken buiten. De hond heeft geen enkel vertrouwen meer dat hij iets mag houden.
Pak niet alles af, heb vertrouwen (vanaf pup!) dat de pup geen rare dingen opeet. Als je alles uit de bek van je pup trekt krijg je een hond die zodra hij ziet dat jij het ziet wegloopt, de boel gaat verdedigen of nog erger, het direct inslikt.

Laat hem dingen gewoon oprapen, benoem dat het superleuk is wat hij heeft en doe er verder niks mee. Een andere keer laat je het hem lossen zonder dat je het afpakt na het lossen moedig je hem weer aan om het te pakken (als hij dat al niet doet) en dat herhaal je een paar keer. Maak er een spelletje van. En vooral, geef hem vertrouwen dat je niet alles afpakt, dat hij het heel vaak terugkrijgt en dat hij er soms iets superlekkers voor terugkrijgt.
Bij een hond die al niet wil lossen (maar geen agressie vertoont) en wel het loscommando goed kent oefen ik het aan de lijn of ik hou de hond vast. Vraag los en haal dan het iets uit zijn bek en roep heel blij "goed zo los!" ik laat het meteen op de grond vallen en moedig hem aan het weer te pakken. Dit herhaal ik net zo lang tot hij het vanzelf loslaat. Dit hoef ik bij alle honden maar een paar keer te doen. Daarna laten ze het zo los. Door het vertrouwen dat hij het toch weer krijgt laat hij het zo los.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

sirene schreef:Heel vaak wordt dit veroorzaakt doordat de baas alles maar af wil pakken buiten. De hond heeft geen enkel vertrouwen meer dat hij iets mag houden.
Pak niet alles af, heb vertrouwen (vanaf pup!) dat de pup geen rare dingen opeet. Als je alles uit de bek van je pup trekt krijg je een hond die zodra hij ziet dat jij het ziet wegloopt, de boel gaat verdedigen of nog erger, het direct inslikt.

Laat hem dingen gewoon oprapen, benoem dat het superleuk is wat hij heeft en doe er verder niks mee. Een andere keer laat je het hem lossen zonder dat je het afpakt na het lossen moedig je hem weer aan om het te pakken (als hij dat al niet doet) en dat herhaal je een paar keer. Maak er een spelletje van. En vooral, geef hem vertrouwen dat je niet alles afpakt, dat hij het heel vaak terugkrijgt en dat hij er soms iets superlekkers voor terugkrijgt.
Bij een hond die al niet wil lossen (maar geen agressie vertoont) en wel het loscommando goed kent oefen ik het aan de lijn of ik hou de hond vast. Vraag los en haal dan het iets uit zijn bek en roep heel blij "goed zo los!" ik laat het meteen op de grond vallen en moedig hem aan het weer te pakken. Dit herhaal ik net zo lang tot hij het vanzelf loslaat. Dit hoef ik bij alle honden maar een paar keer te doen. Daarna laten ze het zo los. Door het vertrouwen dat hij het toch weer krijgt laat hij het zo los.
Ja, zo doe ik het ook. En niet boos worden als hij iets heeft gepakt buiten, maar juist reageren met 'O, wat mooi, wat heb jij nou gevonden, kom eens laten zien!'. Mila heeft in het verleden ook wel wat bezitsagressie gehad, maar door deze manier komt ze trots alles showen wat ze heeft gevonden en geeft het met liefde af. Voor haar is het nu gewoon een apporteerspelletje met gevonden voorwerp geworden. Ook loslaten, zelfs van lekkere eetbare zaken, is hierdoor geen enkel probleem meer.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Zo heb ik het Rani ook geleerd! Spelenderwijs dus eigenlijk. Rani is ook altijd heel trots als ze iets vind en komt het dan laten zien. Ik zeg dan heel enthousiast ooohh wat mooi! Laat eens kijken? Dan mag ik het even bekijken en dan geef ik het weer terug of gooi ik het een stukje weg om te apporteren (als het veilig is). Als het niet veilig is pak ik iets anders dat nog veel mooier is (een stok, favo speeltje, iets anders wat we tegenkomen) en zeg dan ooh kijk eens wat mooi! En dat mag Rani dan dragen/ mee spelen.

Bij Gol heb ik het verpest, die slikt snel iets door als ik het wil bekijken :schrik:
Gelukkig is ze al oud en heeft ze niet zoveel onzin meer in haar kop.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik ga een heel eind met Sirene mee.
Ik heb er nooit een probleem mee gehad als ze buiten wat opraapten, hier in het bos kom je an sich weinig tegen wat kwaad kan. Tja, een paardendrol. Een botje. Vanaf dag 1, als ze nog lekker blöd zijn, kom ik kijken wat het is. Ik pak het, inspecteer het en als het geen kwaad kan, geef ik het gelijk terug, krijgen ze nog een aai ook. "Goed gevonden!". Kan het wel kwaad, dan krijgen ze iets superlekkers in ruil.
Ik maak er verder geen feestje of wat dan ook van, ik maak het zo normaal mogelijk dat ik bepaal of iets goed voor je is. En voor alle overige gevallen heb ik het commando "afblijven" aangeleerd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Heel saai, maar ook hier op deze manier gedaan en ze laten in principe alles aan me zien en geven zo goed als alles af. Ze hebben ontdekt dat het nog leuker is als de baas hun buit ook bewondert dan als ze er in hun eentje van moeten genieten ;)
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Frootje schreef:
Gollum schreef:Bij Gol heb ik het verpest, die slikt snel iets door als ik het wil bekijken :schrik:
Dit is een van de weinige stomme dingen waar Froo ook een handje van heeft en dat komt ook hier doordat ik haar daarin heb verpest. :hmmm: Als pup heb ik altijd buiten alles van haar afgepakt en gezegd dat dat niet mag (ze pakte ook wel de meest stomme dingen trouwens, en ik was bang dat ze ze door zou slikken), en tegenwoordig slikt ze inderdaad vrij snel als ik wil kijken wat ze heeft. Ik moet haar nu echt afleiden (dan laat ze het meestal wel los), terwijl het waarschijnlijk heel anders was gegaan als ik haar vanaf pup af aan had geleerd dat ze sommige dingen best mag hebben. Met een volgende hond zou ik dat absoluut anders aanpakken. :F:
hahaha zeer herkenbaar :mrgreen:
Ik werd een beetje paniekerig van dat gevreet, sokken, onderbroeken, oormijtzalf, alles ging naar binnen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Guus heeft het ook. Die eet stokken en dat kan ik niet uitstaan omdat ik bang ben dat hem dat een keer problemen gaat bezorgen. Dus ik word boos en wil het afpakken. Gevolg is dat hij weg rent en sneller en vaker stokken begint te eten. Nu prijs ik hem. Doe ik lollig en denk ik ach...stok nr 300 zal ook wel goed gaan. Inmiddels heeft hij minder interesse en laat hij het sneller los.
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik heb Lana vanaf pup het commando los geleerd, met speelgoed en eventuele rare dingen die ze op pikte,
erg handig, hoef geen handen te gebruiken, alleen het woord ,,los,, en ze laat het vallen.
en ruil acties doe ik niet aan.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ruilen deed ik zeker wel aan in de puppiefase.
Maar ben ook wel vrij vroeg begonnen met het woord "vies" mijn eerste hond die ik op oudere leeftijd kreeg was daarop "getraind" en dat vond ik zelf wel een heel handig "commando".
De neus richting een object wat ik dubieus vond, of een hoop diaree stront.. was "VIES" en bij mij als de pup reageerde op het woord kwam dan een beloning waar hij zijn tanden in kon zetten en liet hij datgene waar de interesse naar uitging verder voor wat het was.
Dus al snel koppelde ook de jonge hond het woord vies, aan iets laten voor wat het was, en naar de baas toe komen voor een alternatief en nu is dat niet meer gekoppeld aan beloning, inmiddels weet hij dat "vies" staat voor niet oppakken, niet bij blijven snuffelen maar doorlopen.
En verder riep ik het inderdaad niet overal bij. Onze hond is ook best een verzamelaar :engel: en daar maakten we dan weer gebruik van door hem iets onschuldigs wel op te laten pakken, bij ons te laten brengen, en al naar gelang het object maakten we daar of een spel object van, of hij mocht het inleveren en werd beloond (spelletje, of met woorden en een klopje op de borst en we gooiden het in de prullenbak als het echt vuilnis was :wink: )
Bij ons is het ook op een speelse manier aangeleerd, maar dat commando VIES van mijn eerste hond houd ik er altijd wel in ook bij toekomstige honden.

@lanavledders heel goed dat jouw hond dat commando zo goed beheerst, en dat je nooit hebt hoeven ruilen. Maar niet iedere hond is gelijk en sommige honden kunnen écht heel moeilijk iets los laten.
Met mijn tweede herder liep ik met minimaal twee ballen op zak, omdat als ze weer eens een bui had ik een troef in kon zetten.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

en het scheelt natuurlijk ontzettend dat ik het vanaf pup van 9 week direct heb gedaan, is gewoon als basis regel toegepast. en met succes.
het commando wordt ook alleen gegeven als ze iets oppakt wat ze niet mag hebben, en dat weet ze feilloos,
want als ze iets pakt bv een rondslingerende sok, handschoen of zo, dan gaat ze heel sneaky doen, dus aan haar manier van doen zie je al dat ze iets heeft wat niet mag, en dan is het woord ,,los,, voor haar heel makkelijk te handhaven.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lanavandevledders schreef:en het scheelt natuurlijk ontzettend dat ik het vanaf pup van 9 week direct heb gedaan, is gewoon als basis regel toegepast. en met succes.
het commando wordt ook alleen gegeven als ze iets oppakt wat ze niet mag hebben, en dat weet ze feilloos,
want als ze iets pakt bv een rondslingerende sok, handschoen of zo, dan gaat ze heel sneaky doen, dus aan haar manier van doen zie je al dat ze iets heeft wat niet mag, en dan is het woord ,,los,, voor haar heel makkelijk te handhaven.
Fijn dat het zo goed gelukt is.
Dat is niet altijd het geval en dan is ruilen best handig.

Ik heb bij al mijn pups meteen geruild en als het geen gevaar kon ook wel eens teruggegeven.
Eigenlijk met de gedachte dat dat ook wel handig zou zijn voor het latere apporteren.
De bereidheid om te brengen dus stimuleren.
Bij de meeste pups id dat gelukt.
Niet bij allemaal helaas :blauwoog:

Wat je in ieder geval niet moet doen TS is de hond achterna lopen om af te pakken.
Dan wordt het een veel te leuk spelletje.
Geeft de hond vaak iets gevaarlijks?
Houd dan aangelijnd en leer zo dat afgeven best leuk kan zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lanavandevledders schreef:en het scheelt natuurlijk ontzettend dat ik het vanaf pup van 9 week direct heb gedaan, is gewoon als basis regel toegepast. en met succes.
Fijn dat het gelukt is zo.
Maar niet alle honden zijn gelijk.
Er zijn rassen die gefokt zijn op grote drang tot apporteren, en daarbij zul je moeten ruilen en het geheel moeten omvormen tot iets leuks als je wilt dat ze blijven apporteren en dat ook doen met alles wat jij wilt.

Ik leer mijn honden (die in principe ook alles pakken) gewoon wat er mag en wat ik niet wil, en als iets niet mag dan beloon ik direct als ze het met rust laten.
Als ze iets hebben gepakt dat ongewenst is ruil ik, omdat ik niet wil dat ze ermee vandoor gaan en dan ergens in een hoekje er toch aan vreten.
Mijn honden pakken alles wat dood is, en dat is prima. Het zijn ongediertejagers en jachthonden, het is hun natuur.
Roofwild mogen ze doden en brengen, prooiwild mogen ze alleen brengen. Dat is even aanpoten maar goed te leren, ze weten zelf het verschil ook erg goed.
En als het gevolg is dat ze sokken, afstandsbedieningen en weetikveel pakken, dan is dat prima, want ze brengen dat als ik het vraag en maken het niet stuk.
En dat komt naar mijn stellige overtuiging echt doordat ik dat aanleer door ruilen. Ze hebben gewoon nooit de neiging het te willen houden en komen altijd direct.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ruil gewoon... waarom niet?
Pups leren dat hier vanaf 7 weken al. Werkt ideaal...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik heb er meestal een oefening van gemaakt en af en toe werd er geruild, werkt als een speer!

Met retrievers wil je natuurlijk dat ze met plezier dingen pakken en naar je toe brengen, dus als ze iets pakte dan vroeg ik altijd “wat heb jij voor moois, laat eens kijken” dan kwamen ze het trots laten zien, lieten netjes los als ik dat zei (eerst aangeleerd natuurlijk) dan gaf ik het terug en zei, kom gaan we het samen weg leggen. Dan moesten ze het stukje naar de gang bijv. even volgen, moesten daar de schoen afgeven en dan waren ze super knap :cheer: en kregen ze wat lekkers.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Dit was ook mijn allereerste vraag op het hondenforum :mrgreen:
Ik ben ook gaan ruilen, iets enorm lekkers in mijn hand, een meter verderop gaan zitten en het heel interessant maken tot hij toch kwam kijken. Dan kreeg hij het en mocht hij weer terug naar zijn gevonden voorwerp of kluif. Dit heb ik uitgebouwd naar het daadwerkelijk omruilen. Soms vind ik het nog nodig dat hij het voorwerp naar me komt brengen maar meestal kan ik er naartoe lopen. Dan weet hij ook al genoeg.
De basis was binnen een dag gelegd en scheelde al heel veel voor ons. Ik kon namelijk niet eens door de kamer langs hem heen bewegen zonder dat hij naar me gromde.

Hij is dan wel weer zo slim dat hij bij heel interessante buit zijn ruilmiddel komt halen en de buit later weer opzoekt :mrgreen: Maar gelukkig zijn we nu zo ver dat we dan met een 'ja heel mooi hoor!' gewoon weer verder kunnen. Bijna zes jaar is die rothond nu. Ik heb nu een heel braaf hondje. Nu.
Succes :engel:
Zamunda
Zeer actief

Re:

Ongelezen bericht door Zamunda »

Manuma schreef:Bijna zes jaar is die rothond nu. Ik heb nu een heel braaf hondje. Nu.
Succes :engel:
:LOL:
HermanJ
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rescue (mix)

Ongelezen bericht door HermanJ »

Als Milly iets in haar bek pakt wat ze niet mag zeg ik gewoon even met een hele luide stem: 'Milly, nee!' Die stem schrikt ze nog genoeg van om het meteen los te laten.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

HermanJ schreef:Als Milly iets in haar bek pakt wat ze niet mag zeg ik gewoon even met een hele luide stem: 'Milly, nee!' Die stem schrikt ze nog genoeg van om het meteen los te laten.
Dat lukt mij bij mijn teef ook. Die heeft in Spanje genoeg op haar lazer gehad om na 5 jaar in Nederland nog steeds onder de indruk te zijn van stemverheffing. Dus ik zeg tegen haar Bas NEE! Stamp een keer op de grond en als ze dichterbij is werkt dat prima.
De reu is nergens van onder de indruk of in elk geval reageert niet met het gewenste gedrag. Hij doet wel de staart tussen de benen als ik roep NEE! en als ik in zijn buurt kom rent hij ermee weg. Etend. Dat is pas echt gevaarlijk. Want juist als ik ga roepen vreet hij ongecontroleerd zaken op.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

laeken schreef:
HermanJ schreef:Als Milly iets in haar bek pakt wat ze niet mag zeg ik gewoon even met een hele luide stem: 'Milly, nee!' Die stem schrikt ze nog genoeg van om het meteen los te laten.
Dat lukt mij bij mijn teef ook. Die heeft in Spanje genoeg op haar lazer gehad om na 5 jaar in Nederland nog steeds onder de indruk te zijn van stemverheffing. Dus ik zeg tegen haar Bas NEE! Stamp een keer op de grond en als ze dichterbij is werkt dat prima.
De reu is nergens van onder de indruk of in elk geval reageert niet met het gewenste gedrag. Hij doet wel de staart tussen de benen als ik roep NEE! en als ik in zijn buurt kom rent hij ermee weg. Etend. Dat is pas echt gevaarlijk. Want juist als ik ga roepen vreet hij ongecontroleerd zaken op.
Dat flikte Aak eens als jong volwassen hond, van jongs af aan dus eigenlijk altijd het woord, nee VIES, gebruikt wat eigenlijk altijd wel werkte TOT die ene keer dat iemand een lading afgekloven gebraden kipkluifjes rond het hondenpoep depot had gegooid :roll:
Voor ik het door had had hij het in zijn bek, "nee Vies"kon ik dus op mijn buik schrijven :engel:
Het werd vervangen door NEE LOS! Wat hij ook niet deed, maar hij zat aan de lijn en kon geen kant op dus heb ik het uit zijn bek getrokken met een paar boze woorden erachteraan :pffff:
Sindsdien werkt "Vies" weer :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”